X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ספרו החדש של פרופ' רון מרגולין סוקר היבטים פנימיים ונפשיים ביהדות החל מהמקרא ועד לתנועת החסידות. מהספר עולה כי עוד הרבה לפני החילון והשפעותיו הופיעו ביהדות פרשנויות "פנימיות" להלכה, חיפוש טעמים נפשיים למצוות, חוויות רוחניות, ועוד. ממצאים אלו מאירים מחדש את ההגות החסידית וייחודה, ולצד זאת טמונות בהם גם תובנות קיומיות עמוקות על משמעות העולם הדתי בעידן המודרני
▪  ▪  ▪
הדת הפנימית - פנומנולוגיה של חיי הדת הפנימיים והשתקפותם במקורות היהדות / רון מרגולין

לפני כשבע שנים יצא לאור ספרו של רון מרגולין "מקדש אדם", שעסק במקומם המרכזי של חיי הנפש של היחיד בראשית תנועת החסידות במאה ה-18. מבחינה כרונולוגית, ספרו הנוכחי של מרגולין, שהינו פרויקט מחקרי רחב יריעה, מבקש לחזור אחורה בזמן ולחשוף את ההיבטים הפנימיים של הדת בתקופות הקודמות לתנועת החסידות.
במבוא לספר נידונה השאלה הגדולה מה הם בעצם "חיים פנימיים" של הדת, ושאלות נוספות המסתעפות ממנה: האם באמת ניתן להבחין בין "פנימי" ל"חיצוני", מה תורמת הבחנה זו ומה מגבלותיה, מה ההבדל בין חיים דתיים פנימיים לבין פסיכולוגיזציה של הדת, ומנגד – כיצד מונחים פסיכולוגים כן עשויים לתרום למחקר הדת הפנימית. עוד כולל המבוא דיון נרחב בפירוש המושג "מיסטיקה" ואופן השימוש בו. מרגולין מפנה ביקורת כלפי ההנחה המחקרית (שפיתח גרשם שלום ובה הלכו ממשיכיו) כי מיסטיקה סותרת מיניה וביה היבטים קיומיים של הדת, כאלו המתמקדים בחייהם הפרטיים והיומיומיים של המאמינים. במשך תקופה ארוכה שלטה במחקר ההנחה כי המיסטיקה שוללת ומבטלת את החיים, ומרגולין מראה, בין השאר באמצעות מסורות מיסטיות סופיות והודיות, כי הנחה זו מופרכת מיסודה.
הספר, כפי שמוצהר בכותרתו, הוא מחקר פנומנולוגי, כזה המבקש לבחון תופעה דתית כלשהי ולא תקופה היסטורית או טקסט מסוים. הדבר בא לידי ביטוי מובהק במבנה הספר: כל פרק מוקדש לתופעה דתית מסויימת, והוא סוקר את הופעותיה השונות מן המקרא, דרך ספרות חז"ל, הגות ימי הביניים ועד לסף העת החדשה (כלומר – ראשיתה של תנועת המוסר וראשיתה של החסידות). מבנה זה מביא לכך שהכותרת "חיי הדת הפנימיים" אינה נשארת עמומה וכללית, והיבטים שונים של יסודות נפשיים ופנימיים ביהדות מוגדרים בבהירות בפרקים השונים. כך למשל, מוקדשים פרקים בספר לחיפוש אחר טעמים פנימיים למצוות וכוונה בעת קיום מצוות, ההתגלות והנבואה, הפנמה רעיונית של המיתוס והחוק, ההתכנסות המדיטטיבית, ועוד. כל פרק נפתח בסקירה קצרה אך מקיפה של התופעה הדתית הנידונה בו בדתות העולם (דתות הודו, סופיוּת, מרחב העולם הקלאסי ועוד). מעצם טבען, סקירות אלו אינן יכולות לדון לעומק במופעים הדתיים השונים בכל אחת מן התרבויות, אך הן מציבות קנה-מידה אוניברסלי להיבטים הפנימיים ביהדות ותורמות להבנה כי תופעות אלו הן חלק מבסיס תרבותי רחב יותר.
מבחינת הגבולות ההיסטוריים, הבחירה שלא לכלול הוגים מודרניים כמושאי מחקר בספר (הרב קוק, א"ד גורדון, מרטין בובר, ועוד) איננה מקרית. טענה הנשמעת לא אחת גורסת שהפנמת הדת היא תופעה חילונית: החילון גרם להפרדה בין שני המושגים שהיו כרוכים יחד לבלי הפרד – רוח היהדות וקיום מצוות ההלכה – ולפיכך הוא שאפשר את צמיחתה של יהדות שאינה מתרכזת בקיום המצוות אלא בחיים הפנימיים. אומנם סביר להניח שהפנייה של הוגים מודרנים אל חיפוש משמעויות נפשיות למקורות היהדות מושפעת מן המפנה שהתחולל בתרבות המערבית במאות האחרונות, אך הספר מבקש להציג תמונה אחרת: הוא מתמקד דווקא בתקופות הטרום-חילוניות, ומראה שבכולן מופיעים היבטים משמעותיים של חיים דתיים פנימיים. אכן, אלו המקורות שבהם התמקדו מאוחר יותר אותם הוגים חילוניים בתקופה המודרנית, אך מסתבר שתחילתם של רעיונות אלה נמצאת בתקופות מוקדמות של היהדות, החל מן המקרא.
החסידות וההגות החסידית
חשיבות מיוחדת יש בספר לגבי הבנת החסידות וההגות החסידית. פרקי הספר מסתיימים בהצגת מקומה של התופעה הדתית בהם הם דנים בראשית החסידות, ומתוך כך מתברר שהאופן בו הובן בעבר המושג "הפנמת חיי הדת" בחסידות הינו צר ומצומצם לעומת ביטוייו השונים במקורות החסידיים. כך למשל, ההיבטים הפנימיים של הדת בחסידות אינם קשורים רק למושג "עבודה בגשמיות", המתמקד בעבודת האל באמצעות מלאכה פיזית (על-אף שגם למושג זה ישנן פרשנויות שונות בחסידות ובמחקר) אלא גם לעיסוק בטעמי המצוות, למדיטציה, להיבטים הגותיים קיומיים, ועוד. בספר מצטיירת אפוא תמונה כפולה: מחד, נחשפת העובדה כי החסידות לא המציאה יש מאין, וכי לפניה עמדו מקורות רבים – מקראיים, חז"ליים וימי-ביניים – בהם השתמשה כאשר עיצבה באופן עשיר היבטים פנימיים של היהדות. מצד שני, ניכר כי תחומים אלו קיבלו דגש מיוחד בחסידות לעומת התקופות הקודמות לה; המורים החסידיים גילו עניין עמוק בהיבטים הנפשיים של היהדות, העצימו אותם, ואימצו הרבה מהם לעולמם הדתי (כאמור – כל זאת עוד לפני החילון הגלוי שהתחולל החל מן המאה התשע עשרה ואיומו על ההיבטים ה"חיצוניים" של הדת).
פרק הסיכום הוא בעל חשיבות מיוחדת, שכן בו מבקש מרגולין להראות את המשמעות הפנימית הגלומה בנתונים המוצגים במחקרו. בניגוד לשאר חלקי הספר, בפרק זה מביע מרגולין את תפיסותיו שלו לגבי התופעות המתועדות בפרקים השונים, ומחלץ מהן משמעות מנקודת מבט פילוסופית מודרנית.
לכאורה, הבחירה בתיאור השוואתי של טקסטים המשקפים חיפוש אחר חיים דתיים פנימיים נובעת מספקנות מודרנית: מאחר שבעידן הפילוסופי המודרני יהיה זה בלתי מתקבל על הדעת לדבר על התגלות ישירה של האל ועל מחקר של התגלות כזו, פונה החוקר לבחון כיצד מתאר האדם את חיפושו אחר האל ואת המגע עמו. אך עם זאת, בניגוד לגישה ספקנית הרואה בתיאורים אלו תופעה סובייקטיבית שאינה מעידה דבר על שמחוצה לה, מציע מרגולין (בעקבות הוגים אחרים כמו האנס יונס) לראות בחיפוש הסובייקטיבי אחר האל עדות על קיומו של האל עצמו. בניגוד לתחושותיהם של מאמינים ולא-מאמינים כי הסובייקטיביות הדתית מחלישה את התוקף הדתי, שכן היא "רק" אנושית, מציע מרגולין בסוף ספרו כי הנתונים העשירים אודות חיפוש אנושי אחר אלהים – הם כשלעצמם נושאים משמעות דתית; הכמיהה האוניברסלית של האדם אל האלוהי היא המעידה על קיומו; היא היא ההתגלות.

פורסם במקור: מכון שלום הרטמן
הספר "הדת הפנימית: פנומנולוגיה של חיי הדת הפנימיים והשתקפותם במקורות היהדות" ראה אור בהוצאת אוניברסיטת בר-אילן ומכון שלום הרטמן.
רון מרגולין הוא פרופסור חבר להגות יהודית וחקר הדת באוניברסיטת תל אביב ועמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן.
תאריך:  14/09/2012   |   עודכן:  14/09/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
שנת תשע"ב והמציאות הביטחונית-כלכלית שליוותה אותה עמדה בסימן אי-ודאות    ברמה הטכנולוגית, כיכבו בשנה החולפת טרנדים כמו ענן, BI אנליטי וכמובן הפריצה הענקית של המובייל, עם דגש על טרנד ה-BYOD    מה צפוי לנו בשנה הקרובה?
אריה אבנרי
16 אנשים כלולים ברשימה השחורה והבזויה שלהלן כמי שסייעו בגלוי או בסתר לראש הממשלה לשעבר המגה-מושחת אהוד אולמרט מלתת את הדין על עבירותיו הסדרתיות לאורך השנים    ברשימה: אשתו, בנו, מזכירתו לשעבר, שר המשפטים, חברי-כנסת, עיתונאים ואחרים
עליס בליטנטל
איזה מחזה ישראלי כה מקורי, רענן ומרגש עולה כעת על בימת תיאטרון בית לסין!. דפנה אנגל עיבדה והמחיזה את ספרו רב המכר של אשכול נבו "משאלה אחת ימינה", והבימאי המחונן והמעולה גלעד קמחי העלה את זה לרמת יצירת מופת
חיים נוי
הצגה מעולה ומשובחת. היא מעניקה חוויה של תיאטרון איכותי ומרשים והרבה חומר למחשבה
תמיר מורג
לראשונה במערכת הבחירות מדווחים הסקרים על שוויון מוחלט בין אובמה ורומני. נראה שהמסר המרכזי של הרפובליקנים נקלט היטב: אובמה הוא בחור נחמד עם כוונות טובות, אבל כנשיא הוא נכשל ולא הצליח לספק את הסחורה. אפשר כעת לומר כי אובמה כבר לא ינצח בבחירות הללו. אם בכל זאת ימשיך לכהונה נוספת, יהיה זה בגלל שרומני הפסיד
רשימות נוספות
גרשם שלום: בין ציונות למשיחיות  /  משה אידל
פיוט: עבר והווה  /  ד"ר מאיר בוזגלו
היהודים, הגוף והספורט  /  פרופ' ישי רוזן-צבי, ד"ר משה מאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il