X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לזכרם של אלה שבאו להלחם במלחמות ישראל בלי שקראו להם - ונהרגו
▪  ▪  ▪
על כל אחד לחשוב שגורל המערכה כולה מונח על כתפיו [צילום: פלאש 90]

השבוע שהתחיל במלחמת יום הכפורים והסתיים בשמחת תורה היה האחד הקריטיים בתולדות עם ישראל בזמן המודרני. הוא התחיל בכישלון אדיר והסתיים במהפך. כותבי ההיסטוריה מרבים לשבח את המהפך אבל חכם לא מכניס את עצמו לסיטואציה בה הפיקח הצליח להיחלץ ממנה במחיר כל כך יקר. את מלחמת יום הכפורים לא עשו המפקדים הבכירים, אלא החיילים וקצינים הזוטרים.
עד היום איני מבין איך שוחררנו לביתנו בטרם מלחמת יום הכפורים. למרות שהייינו במפקדה שעיקרה תפקוד במצב חרום, לא סופר לנו על סכנת מלחמה - ושוחררנו.
שערו בנפשכם: הסוכן המצרי הבכיר כבר מסר את ההתראה למוסד לאמ"ן, סרן סימן טוב מפקוד דרום, התריע שהולכת להיות מלחמה ורוב מוחלט של סגל הקבע בצהל - שוחרר לביתו!
למלחמת יום הכפורים יצאתי איפה מהשטיבל בו התפללתי.
______________
קטע מיומן:
עכשיו כבר מוצאי הצום ויש אתנחתה מהיום הקדוש שקיבל עוד קדושה של מלחמת מגן על עם ישראל, עידו מפקדי, מספר לי שכבר יש הרוגים רבים. אני מבקש שישחרר אותי ללכת לחזית. "במקום שאין איש היה איש", אני אומר לו "שם אני נחוץ ופה המקום מתמלא בקצינים ותיקים שבאו ללא צו קריאה והם טובים ממני". עידו הגיע מהצנחנים ומבין לליבי אבל "המפקד הודיע שאינו מוסמך לאשר את בקשתי". במשך הלילה המצאתי להם את הסיבה לשחרר אותי. (לימים אמר לי עדו שהוא לא האמין לי אבל שיתף פעולה...).
כבר לילה, אני בטרמפ לצפון לחפש יחידה שתלחם בגולן.....מלר מצרף אותי לפלוגת החרמש של גדוד הטנקים שלו בחטיבה של יוסי פלד. מלר נותן נאום לסגל הפקוד. "תדעו, עם ישראל מצפה שנעצור את הסורים . על הכתפיים שלנו - גורל המדינה. אם הם יצליחו לרדת- יגיעו לטבריה ואז לחיפה".
בדרך למעלה רואים את הצנחנים הסדירים יורדים מוכים. אחד תומך בחברו. בלילה, כבר היינו בתוך מארב של טנקים ירדנים שנשלחו להצטרף לסורים. במקום שאין איש היה איש.עכשיו הבנתי למה "מסובב הסיבות" צירפני לפלוגה.
את האזור הרי אני מכיר מטיול לפני המלחמה ואני קופץ לנגמ"ש של המ"פ פורמן לומר לו שטעינו ואיננו על ציר ההתקדמות של הגדוד.
בינתיים נהרג לנו כבר לוחם. עכשיו הפלוגה תקועה עם מארב טנקים מטווח 40 מ' שפיצל אותה לשנים. אני מחפש פגזי בזוקה או ררנ"טים ללחימה מול הטנקים אבל אין!. אין בכל הפלוגה. אין לנו במה לירות על הטנקים. לימים מתברר שכך ביחידות רבות. צה"ל יצא לקרב לא מוכן. הסתערות מחלקתית על הטנקים עם נשק קל נבלמת במחיר שני הרוגים נוספים.
בינתיים טנקים נעים לעברנו ויורים לעבר הנגמ"שים. פורמן עסוק בנסיונות לקבל תגבורת טנקים. הורדתי את החיילים מהנגמשים כדי שלא יהיו מטרה נוחה ומורה להם לחפש עמדות. טעות. עכשיו אנחנו לא יכול לסגת מהטנקים שמתקרבים . חלק מהלוחמים מסרבים לחזור מהמחסות שתפשו..
ואז באה שיטת רוקני ..., אל"מ רוקני הוא המצעיד המיתולוגי של חיילי צהל בערב יום העצמאות בהר הרצל. בעברו הוא רס"ר משמעת של קורסי הרס"רים - אליו נשלחתי מסיירת רימון כדי להביא משם יסודות משמעת ליחידה שהוקמה לטיפול בטרור בעזה.
בעוד הטנקים יורים אני פוקד בצעקות של רס"ר עליהם כאילו הם בבקו"ם, "ימינה פנה,שמאל קפוץ"! .וצועדים שמאל ימין מהשטח ועוברים לריצה בואדי עד שיוצאים מטווח הטנקים. אחרי הטעות בניווט והקרב הכואב, הפלוגה לא תקבל בשלב זה משימות נוספות.
אני נודד צפונה, ומצטרף לכוח הפורץ לשטח הסורי.
ראוי לסיים את יומן המלחמה באותו ריקוד של שמחת התורה שרקדתי עם אבי המנוח ניצול אוושויץ בדרכי מהחזית הצפונית לדרומית. לכפר הגעתי בעיצומם של ההקפות . אבי היה איש עצוב כל ימיו ולא רקד כמעט בשמחת תורה.
אבל הריקוד של שמחת התורה עם המדים בבית הכנסת החסידי בכפר הייתה הפעם הראשונה שבה ראיתי את אבי המנוח יוצא מגדרו ורוקד עימי שעה ארוכה ביחד עם יהודים כמוהו -פליטי שואה."הפח נשבר ואנחנו נמלטנו".
_______________
לקחים:
לקח המלחמה: בכל מלחמה זה יכול לחזור. פרשת הציוד החסר הרי חזרה במלחמת לבנון השניה. אז מה הפתרון? זהו שאין פתרון!. כל מערכת בנויה על מנהלים שחלקם הגדול הגיעו לצמרת לא בשל כשוריהם הניהוליים.
איך זה קורה?
"להתקדם בצבא זה מקצוע. כמו להיבחר בפוליטיקה" , אמר לי אחד הגנרלים שדיבר גם על עצמו והסביר מדוע המערכת הצבאית גם היא מוצפת בקצינים כושלים.
אז איך אפשר, אני שואל, שבמלחמה הבאה לא יהיו תקלות? -
אי-אפשר - הן יהיו.
זו הסיבה שיש מפקדים וחיילי מלואים וותיקים משרתים לאורך שנים עד גיל 50/60, הם חשים כשומרי הסף של היחידות ואינם פורשים מהשמ"פ. אישיות חינוכית ידועה המשרתת במלואים בגיל מבוגר אמרה לי: תפקיד הדרג הסוטר בעיקר בכוחות המלואים להבין לכם את גודל אחריותו. הוא זה שמחזיק על כתפיו את המערכת. צריך לקבל זאת כחלק מובנה של העולם ההפוך בו אנו נמצאים ובלי כעס. כל אחד מאיתנו צריך להבין שחוזקה של הפירמידה היא בבסיסה הרחב למטה.
בעולם הפוך יזכור כל אחד את הכלל שבמקום שאין איש היה איש.
כל אחד יחשוב שגורל המערכה כולה מונח על כתפיו.
זהו הלקח שלי ממלחמת יוהכ"פ.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  07/10/2012   |   עודכן:  09/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוסי פלד
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר בן-חור
דירות מפוצלות הפכו למכת מדינה. הדירות המפוצלת אינן עומדות בד"כ בשום תקן, בעל הבית משפץ אותן בזול ויוצר מפלצות נדל"ן מסוכנות במחיר של דירה רגילה
אמנון לורד
קרוב לעשרים שנה התקשורת בישראל חד-קולית ועוסקת בביזוי הגופים הדמוקרטיים הנבחרים בידי העם. אז עכשיו קוראים שם ל'ישראל היום' "פרבדה"
רעות יעקבסן
יהודים לא יכולים להתפלל בכל מקום במדינת ישראל    עליית יהודים להר הבית מתקיימת היום תחת עינו הפקוחה של הוואקף המוסלמי    יהודי כי יבחר להתפלל במקום הקדוש - לעבריין יחשב
אור פישר
בסוכות האחרון החליט ראש עירית מודיעין לסגור את שערי פארק ענבה לציבור חוץ    או במילים אחרות - שקופות יותר - לציבור החרדי המרבה לפקוד את הפארק
אלי אלון
בתקופה האחרונה הונהגה בתחנה המרכזית החדשה בת"א שיטת אבטחה סלקטיבית לפיה המאבטחים בשערי התחנה לא בודקים ועורכים חיפוש על כל אדם הנכנס לתחנה, אלא רק מי שנראה בעיניהם חשוד    לכאורה רעיון נכון וראוי המקל על הנוסעים, שכן הוא מקצר עמידה בתורים ארוכים וחוסך חיפושים מיותרים, אך האם שיטת אבטחה זו לא פוגעת ברמת הביטחון ובהגברת הסיכון לפיגוע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il