X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מארגון שמבקש לממש את זכות השיבה של הפלשתינים בישראל, ראוי לדרוש שידע להגדיר מיהם פלשתינים, ורק לאחר מכן אפשר יהיה לדון על זכותם לחזור למדינה שנגד הקמתה הם נלחמו
▪  ▪  ▪
זוכרות. הגדרות לא ברורות

לא זוכרות

לאחרונה השתתפתי בסיור שנערך מטעם ארגון 'זוכרות' במרכז ירושלים. הסיור נפתח בסקירה על האזור, כולל אזכור של ברֵכת ממילא מימי הורדוס (את בית שני המדריכה לא זכרה משום מה). לאחר מכן עברנו ברחובות טלביה תוך הבעת מחאה קולנית על השמות הציוניים החדשים שניתנו להם. מילה טובה על השגשוג שהביאו עמם היהודים לאזור, שכלל בין השאר מתן שמות לרחובות שעד מלחמת העצמאות היו ללא שם, לא נאמרה. מילה נוספת שכמעט ולא נאמרה הייתה 'ערבים'. השימוש הרווח היה במילה פלשתינים. שימוש ראשון במילה ערבי נעשתה כשסופר על ערבי-נוצרי בשם סלמה שהגיע מלבנון בשנות ה-20 של המאה הקודמת. איכשהו, בזמן עזיבתו בחזרה ללבנון בשנות ה-40, המדריכה כבר כינתה אותו פלשתיני. לא התאפקתי ושאלתי אותה האם היא לא אמרה שהוא ערבי. המדריכה התבלבלה מעט, והסבירה שההגדרות לא ממש ברורות. מארגון שמבקש לממש את זכות השיבה של הפלשתינים בישראל, ראוי לדרוש שידע להגדיר מיהם פלשתינים, ורק לאחר מכן אפשר יהיה לדון על זכותם לחזור למדינה שנגד הקמתה הם נלחמו.

תגלית מטרידה

מחקר חדש בוחן את הקשרים בין כלל מדינות העולם באמצעות שימוש בפייסבוק. כותבי המחקר השכילו לייצר יישום נוח שבאמצעותו אפשר לסקור את הממצאים בצורה פשוטה ונעימה. פחות נעים היה לגלות שהמדינות הקרובות לישראל הן הרשות הפלשתינית, ירדן, מצרים, רוסיה וצרפת (בסדר הזה). סביר להניח שהסיבה לשלושת המקומות הראשונים היא קשרים של ערביי ישראל עם בני עמם במדינות השכנות, ואילו רוסיה וצרפת השתלבו בזכות העולים החדשים. מאוד מטריד לגלות שדווקא ארצות הברית, שבה נמצאת התפוצה היהודית הגדולה ביותר מחוץ לישראל, נעדרת מן הרשימה, על-אף כל פרויקטי תגלית למיניהם.

יום יום נ"ך

אבישי אילת, איש מושב שדה-יעקב שבעמק יזרעאל, מקדם זה כמה שנים רעיון של לימוד יומי בתנ"ך בדומה לדף היומי בגמרא. הרעיון מבוסס על חלוקת התנ"ך לסדרים, שהיא החלוקה לפי המסורת היהודית, בניגוד לחלוקת הפרקים המוכרת שמתבססת על מסורת נוצרית. מתברר שאם קוראים כל יום סדר אחד, בנוסף לפרשת השבוע שנקראת בתפילת השבת, מסיימים את כל התנ"ך בשנה אחת בדיוק. יש טוענים שזוהי המשמעות של חלוקת הסדרים מלכתחילה. כדי להצטרף למחזור הלימוד שמתחיל במוצאי שמחת תורה, מומלץ לקרוא את ההסברים באתר שהקים אבישי ללא כל מטרת רווח, אבל עם הרבה מטרת רוח.

אנו כחמורים

ביום שלישי האחרון נערך בישיבת עטרת כהנים כנס תנ"ך בגובה השמים, שעל רוח הדברים שנישאו בו אפשר ללמוד מהציטוט שליווה את פרסומי האירוע: "אם ראשונים כמלאכים, אנו כבני אדם; ואם ראשונים כבני אדם, אנו כחמורים". הכנס, שנערך על טהרת רבנים וללא אישה אחת לרפואה (וכוכבית קטנה על עזרת נשים פתוחה), בא כמענה לגישת 'תנ"ך בגובה העיניים' - שיטת הלימוד החדשה בבתי הספר. למצער, נראה כי גישת השמים בוחרת להתעלם מחלקים מסוימים בתנ"ך (נניח: "אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא") ומרוח התקופה, שבה חלק ניכר ממורי התנ"ך הן מורות, ולמעשה מאמצת דפוסי פעולה חרדיים: התנ"ך אולי בשמים, אבל החלומות באוויר והראש באדמה.

להתחיל מבראשית

על-רקע הפולמוס הזה, נפתחת בימים אלה השנה השלישית של בית המדרש 'חֵידר משלך' המזמין נשים דתיות וחילוניות לעסוק בהיבטים המגדריים של עשרת הדיברות. סדרת המפגשים, בהנחייתה של חנה פנחסי המשובחת, תתקיים במכון הרטמן שבירושלים ותכלול שילוב של טקסטים עתיקים ומחשבה פמיניסטית, ואם יהיה ממש מוצלח, אז גם טקסטים פמיניסטיים ומחשבה עתיקה. אפשרות נוספת, קונבנציונלית מעט יותר, היא להצטרף לחוג פרשת השבוע שייערך במרכז מורשת בגין זו השנה השמינית, מדי יום חמישי, כמיטב המסורת שהנהיג ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל. את השיעורים על פרשיות ספר בראשית יעביר הרב יעקב מדן.

ערבות גוש עציון

במוצאי שבת, ליל הושענא רבה, נערך בתקוע פסטיבל 'עד עלות השחר' השביעי. הפעם התמקד האירוע בסימן זוגיות במובנה הרחב: בין איש לאישה, בין הורים לילדים, בין מזרח למערב, בין דתיים לחילונים, בין חדש לישן. גם התכנים עצמם, מההופעות המוזיקליות (דניאל זמיר ואהוד בנאי!) ועד הסדנאות והשיעורים, הובלו בידי זוגות מיוחדים במינם. למי שלא זיהה את טביעות האצבע, גם האירוע הזה אורגן על-ידי הרב מנחם פרומן שמזכה את הרבים בימים טובים וארוכים (במקרה זה, עד עלות השחר) ובכך נענה תחילה.

דמוקרטיה לא מתפקדת

לא סוד שהדמוקרטיה הישראלית בבעיה, אך האם מותר לפגוע בדמוקרטיה על-מנת לשפר אותה? ריבוי ההפגנות במחוזותינו עושה חשק לאסור בחוק הפגנות של אנשים שלא התפקדו למפלגה. אם תרצו, תקראו לזה חוק נגד טמטום. על החוק נגד אדישות אני עדיין עובד.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
להצעות מגוונות: arbel.adi@gmail.com
תאריך:  09/10/2012   |   עודכן:  09/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל הרשקוביץ
הפנייה הינה דווקא לתומכי לפיד ולא למתנגדיו: אם אתם רוצים לראות את לפיד בתפקיד ראש הממשלה, דרשו ממנו שלא לדרוש תפקיד זה בקדנציה הקרובה כי אם שיחכה לקדנציה הבאה ובינתיים שיכהן בתפקיד ביצועי לכל קואליציה שירצה להקים או שיצטרף אליה
אברהם בן-עזרא
"מהנדס הנוטה לצד הקבלן, יאמר: אין כל חובה למלא חסרונות כאלה, ולכן אין הם בגדר ליקויים. מהנדס הנוטה לצד הדייר יאמר: אם החיסרון מהווה פגם אסתטי ואקוסטי, כי אז יש למלאו ולתקנו גם אם "זה לא כתוב בשום מקום". במובן זה ברגמן נוטה - כעדות עצמו - לצד הדיירים ונטייתו זו מקובלת גם עלי" - השופט צבי א' טל
הרב אליהו קאופמן
בריאיון המקרי ח"כ דוד רותם פולט את מה שליברמן לא מעז לומר בגלוי - "ישראל ביתנו" בעד קליטת הפליטים מסיבות מדיניות, וליברמן מעכב את גירושם בגלל קשרים "מסתוריים" עם אריתריאה וללא קשר לראיית העתיד הדמוגראפי והביטחוני-פנימי של ישראל. פתאום הלאומן הגדול רותם מסביר כי קליטת פליטי עשרות פליטי אריתריאה וסודן דומה לקליטתם של "חמשת מיליוני הפליטים" שנמלטו מהשואה
נרי אבנרי
לפני 17 שנה (5.10.95) הכנסת אישרה בזכות עריקת שני מטונפים מהימין את הסכם אוסלו ב'. כדי לשכנע לתמוך בהסכם, ראש הממשלה רבין העלה כמה נקודות מעניינות. אני התייחסתי לדעתו על תוכנית ההינתקות    הלכתי לארכיון...
אברהם בן-עזרא
קבלן שלא מסוגל לבצע חיפוי אבן חיצוני לבניין בהתאם להוראות התקן, אל לו להתהדר בבניין יוקרתי בזכות חיפויי אבן מרהיבים, חיפויים שאורך חייהם (כשלא מקפידים על ההוראות) קצר מועד, והם נועדו להטעות את הציבור ולהעשיר את הקבלן שלא לדין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il