X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בחודש ספטמבר 2012, הותקפו כמה מוסדות פיננסיים בארצות הברית ובהם אתרים השייכים לבנק של אמריקה (Bank of America), לבנק מורגן צ'ייס ולבנק סיטיגרופ להערכת גורמים בארצות הברית התקפות הסייבר האלה בוצעו ככל הנראה על-ידי אירן והיו בתגובה לסנקציות שהוטלו על המדינה על-ידי ארצות הברית
▪  ▪  ▪
פלטפורמה מרכזית לתקשור [צילום: פלאש 90]

הדברים שאמר שר ההגנה ליאון פאנטה בימים האחרונים בקשר לצורך להתמודד עם מהלומת סייבר אירנית כנגד יעדים אמריקניים, הציפו את מה שמתרחש באירן מזה שנתיים - פעילות ענפה לבניין יכולת הגנתית והתקפית בתחום הסייבר. דומה שאנו נמצאים בעיצומה של מערכת סייבר רחבת היקף שבה אירן מנסה לפגוע ביעדים שונים כגמול לעיצומים המוטלים עליה ולמתקפות הסייבר, שעימן היא נדרשת להתמודד.
אירן פועלת לפתח ולממש אסטרטגיה לפעולה במרחב הסייבר. התייחסותו של המנהיג העליון חאמנאי להזדמנויות ולסכנות הטמונות במרחב הקיברנטי בעת הכרזתו על הקמת "מועצת סייבר עליונה" במרס 2012, מראה עד כמה הנושא מרכזי באירן. בהיבט ההגנתי, פועלת אירן להגשמת שתי מטרות מרכזיות: ראשית, ליצור מעטפת טכנולוגית, שתגן על תשתיות חיוניות ומידע רגיש מפני מתקפות סייבר כדוגמת מתקפת סטקסנט, שפגעה בתוכנית העשרת האורניום האירנית. שנית, לבלום ולסכל פעילות סייבר של גורמי אופוזיציה ומתנגדי משטר, עבורם מרחב הסייבר מהווה פלטפורמה מרכזית לתקשורת, הפצת מידע וארגון פעולות כנגד המשטר. בהקשר זה יש גם להתייחס, לתוכנית האירנית לייצר רשת תקשורת עצמאית ומבודלת.
בהקשר למרכיב ההתקפי, אסטרטגיית הסייבר משתלבת עם דוקטרינת הלוחמה הא-סימטרית, המהווה עיקרון מרכזי בתפיסת הפעלת הכוח האירנית. לוחמת סייבר, בדומה לטקטיקות א-סימטריות קלאסיות אחרות כגון טרור ולוחמת הגרילה, נתפסת בעיני אירן ככלי יעיל ואפקטיבי המאפשר לפגוע באופן משמעותי באויב בעל עליונות צבאית וטכנולוגית. ניתן להעריך שבמקרה של הסלמה בין אירן לבין המערב, תחתור הראשונה להוציא לפועל מתקפת סייבר כנגד תשתיות חיוניות בארצות הברית ובנות בריתה כגון: תשתיות אנרגיה, מוסדות כלכליים, מערכות תחבורה ועוד.

גופי ממסד שונים

ישנן עדויות גם לקשרים בין משמרות המהפכה לבין קבוצות האקרים באירן ומחוצה לה, הפועלות כנגד אויבי המשטר בתוך אירן ובעולם

לצד אנשי צבא, חברים בארגוני הסייבר גם נציגים ממשרדים ממשלתיים, כגון משרדי התקשורת, ההגנה, המודיעין והתעשיה
▪  ▪  ▪

כדי לממש את המטרות האסטרטגיות הקציבה אירן כמיליארד דולר לפיתוח ורכש טכנולוגי ולגיוס והכשרת מומחים. במדינה, רשת ענפה של מוסדות חינוך ומחקר אקדמי, העוסקים בתחומי טכנולוגיות מידע, הנדסת מחשבים, הנדסת אלקטרוניקה ומתמטיקה. לצד אלה פועל המכון הממשלתי לטכנולוגיות מידע -Iran Telecommunications Research Center , שהינו הזרוע המחקרית והמקצועית של משרד המידע והתקשורת. המכון מפעיל ומכשיר צוותי מחקר מתקדמים בתחומים שונים ובכללם אבטחת מידע. גוף ממשלתי נוסף הוא ה - Technology Cooperation Office, המשתייך למשרד הנשיא, שבמסגרת תפקידו הוא מנחה ויוזם פרויקטים מחקריים בתחומי טכנולוגיות מידע. גוף זה סומן על-ידי האיחוד האירופאי וגופים אחרים במערב כמעורב בתוכנית הגרעין.
מערך הסייבר האירני מורכב ממספר רב של ארגוני סייבר, המשתייכים באופן פורמאלי לגופי ממסד שונים שפועלים בתחומי פעילות שונים. ארגון מרכזי אחד, בעל אוריינטציה הגנתית בעיקרה, הוא "מפקדת הגנת סייבר", הפועל תחת "ארגון ההגנה הפאסיבית של אירן", המשויך למטה הכללי של הכוחות המזוינים. לצד אנשי צבא, בארגון סייבר זה חברים גם נציגים ממשרדים ממשלתיים, כגון משרדי התקשורת, ההגנה, המודיעין והתעשיה. מטרתו המרכזית היא לפתח דוקטרינת הגנה כנגד איומי סייבר. גוף סייבר נוסף בעל אופי הגנתי הוא מרכז אבטחת המידע Maher , הפועל תחת המשרד לתקשורת וטכנולוגיות מידע. המרכז אחראי בראש ובראשונה על הפעלה של צוותי תגובה מהירה במקרה של אירועי חירום ומתקפות סייבר. לצד אלה פועלת באירן ה"וועדה לזיהוי אתרים בלתי מאושרים" ויחידת סייבר משטרתית - FETA, שבנוסף להתמודדות בפשיעת אינטרנט עוסקת גם בניטור, מעקב ושליטה במשתמשי האינטרנט באירן, וזאת תוך דגש על משתמשי ה"אינטרנט קפה" הפרוסים ברחבי המדינה ומאפשרים גלישה אנונימית במידה מסוימת.
בכל הקשור ליכולות ההתקפיות של מערך הסייבר האירני התמונה פחות ברורה. ניתן לקבוע כי יכולות הסייבר של משמרות המהפכה מציבות את אירן כמדינה מתקדמת בתחום ללוחמת הסייבר. בין יכולות אלה ניתן למצוא: פיתוח תוכנות מחשב נגועות על-ידי השתלה של קוד זדוני בתוכנות מחשב מזויפות. פיתוח יכולות חסימה לרשתות תקשורת מחשבים ורשתות, פיתוח וירוסים, כלים לחדירה למחשבים, כדי לאסוף מודיעין, ולבסוף, פיתוח של כלים המוטמנים ומופעלים בצורה מושהית או לפי פקודה משרתי שליטה. ישנן עדויות גם לקשרים בין משמרות המהפכה לבין קבוצות האקרים באירן ומחוצה לה, הפועלות כנגד אויבי המשטר בתוך אירן ובעולם. השימוש ב"מיקור חוץ" מאפשר למשמרות המהפכה ולאירן לשמור על ריחוק ולהתכחש להאשמות בדבר מעורבותה של אירן בלוחמת סייבר ופשיעת סייבר. קבוצת האקרים בולטת, הקשורה למשמרות המהפכה, היאAshiyane Digital .Security Team. חברי קבוצה זו מונעים על-ידי תפיסות אידיאולוגיות התומכות במשטר האירני ובמהפכה ומכוונים את התקפותיהם כנגד אויבי המשטר. גם ארגון הבאסיג', הכפוף למשרות המהפכה, הפך לפעיל בזירת הסייבר עם הקמתה ב-2010 של "מועצת הסייבר של הבאסיג'". פעילות הבאסיג' מתמקדת בראש ובראשונה ביצירת תעמולה פרו-אירנית במרחב הסייבר ובפיתוח יכולות סייבר מתקדמות יותר. הבאסיג' משתמש במדריכים מתוך יחידות הסייבר של משמרות המהפכה על-מנת להכשיר האקרים בעלי יכולות תקיפה גבוהות.

מתקפה הרסנית

התחכום של התוקפים מחייב לצד הגנות גנריות גם פעילות הגנה המבוססת מודיעין

פיתוח יכולות הסייבר של אירן והמתקפות האחרונות צריכים להטריד את ארצות הברית וכמובן גם את ישראל
▪  ▪  ▪

אירן כבר פועלת התקפית. יעידו על כך כמה אירועים שנחשפו בשנים האחרונות. במהלך שנת 2011 בוצעו שתי מתקפות על חברות המספקות הרשאות אבטחה. הבולטת בהן הייתה על חברת DigiNotar מהולנד. מאגרי החברה שהייתה הרשות המרכזית בהולנד להרשאות SSL, הותקפו במהלך החודשים יוני עד אוגוסט 2011. במהלך התקיפה, נגנבו תעודות המשמשות לאימות אתרים כולל תעודה המשמשת לאימות שם התחום google.com, המאפשרת לתוקף התחזות וניתוב מחדש של שרתי Gmail. התקיפה אפשרה חדירה ליותר מ-300,000 מחשבים, רובם המכריע באירן, והיא נועדה ככל הנראה לצרכי מעקב וביטחון פנים במדינה.
בחודש ספטמבר 2012, הותקפו כמה מוסדות פיננסיים בארצות הברית ובהם אתרים השייכים לבנק של אמריקה (Bank of America), לבנק מורגן צ'ייס ולבנק סיטיגרופ. להערכת גורמים בארצות הברית התקפות הסייבר האלה בוצעו ככל הנראה על-ידי אירן והיו בתגובה לסנקציות שהוטלו על המדינה על-ידי ארצות הברית. המתקפה ההרסנית ביותר הונחתה בחודש אוגוסט 2012 על מחשבי חברת הנפט Aramco הסעודית ועל חברת הגז הקטארית RasGas. ההתקפה בוצעה באמצעות וירוס מחשב הידוע בשם Shamoo. וירוס המחשב התפשט דרך שרתי מחשבי החברה ופגע במידע שנשמר בהם. קבוצה בשם The Cutting Sword of Justice, לקחה אחריות על התקיפה וטענה שהתקיפה באה כנגד מקור ההכנסה העיקרי של ערב הסעודית שהואשמה בביצוע פשעים במדינות כגון סוריה ובחריין.
פיתוח יכולות הסייבר של אירן והמתקפות האחרונות צריכים להטריד את ארצות הברית וכמובן גם את ישראל. ההצלחה של תקיפת מחשבי Aramco צריכה להטריד מאחר שמערכות ההגנה הסטנדרטיות אינן מספקות הגנה מפני איומים ממוקדים ולא מוכרים. לכן יש לפתח כלים שיוכלו לספק הגנות בפני איומים שכאלה. אחד הכיוונים המתפתח הינו התבססות זיהוי, חסימה ונטרול של התנהגות לא שגרתית במחשבים מותקפים. כלים שכאלה יוכלו לנטרל איומים גם אחרי שהקוד הזדוני הצליח לחדור למחשב היעד. התקיפה נועדה בעיקר להשמיד מידע באופן גורף וללא אבחנה בעשרות אלפי המחשבים של חברת הנפט הסעודית ופחות (אם בכלל) כדי לאסוף מידע. אם פעילות מודיעין במרחב הסייבר יכולה להיחשב, בחלק מהמקרים, כלגיטימית, הרי שתקיפה רחבת היקף שכזו על-ידי אירן על מטרה אזרחית מסמנת מעבר של אירן לפעולות גמול. דבריו של שר ההגנה ליאון פאנטה לאחרונה על הצורך לבוא חשבון עם הגורמים העומדים מאחורי התקיפה הזו ממחישים זאת, אולם, מה שיקבע יהיה מבחן המעשה ולא מבחן המילים.
מיקוד פעילות הסייבר של אירן בישראל ובמדינות מערביות אחרות, מחייב התארגנות הגנתית מתאימה. נדרשת תפיסה עדכנית בכל הקשור להגנות במרחב הסייבר. התחכום של התוקפים מחייב לצד הגנות גנריות גם פעילות הגנה המבוססת מודיעין. כך גם - לאור תהליכי ההתפתחות של תחום הסייבר באירן - חייבת מדינת ישראל להציב את תחום הסייבר האירני במקום גבוה בצי"ח המודיעיני והפעילות המסכלת. זאת כדי לאתר מבעוד מועד התארגנויות לפעולות התקפיות ולסכלן טרם הוצאו לפועל. בדומה לתוכנית הגרעין האירנית, האתגר אינו רק של מדינת ישראל אלא של מדינות רבות נוספות במערב כמו גם מדינות המפרץ. לכן יש ליזום שיתוף פעולה בין מדינתי רחב ככל האפשר בתחום המודיעין והסיכול לפעולות סייבר אירניות.

מאמר זה הינו תקציר של מאמר מקיף בנושא יכולות הסייבר של אירן, שעתיד להתפרסם בגיליון דצמבר של כתב העת צבא ואסטרטגיה, המכון למחקרי ביטחון לאומי.
ד"ר גבי סיבוני הינו ראש תוכנית הסייבר במכון למחקרי ביטחון לאומי. סמי קרוננפלד הינו מתמחה בתוכנית זו.
תאריך:  16/10/2012   |   עודכן:  16/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוחאי עופר
"אנשים לא באו ממילואים להפגין במאהל הפראיירים. אנשי מילואים רוצים תמיכה מהמדינה רק כדי להמשיך לעשות מילואים. הם מבקשים הוגנות"    תת-אלוף שוקי בן-ענת, קצין מילואים ראשי היוצא, מסכם ארבע שנות מאבק למען יחידת העילית של החברה הישראלית: המילואימניקים
אודי בורג
ובמסגרת פינתנו "אקסיומות והאם חובה לקבלן" בחרתי להעלות הפעם את נושא עמלת הרכישה באינטרנט של כרטיסי הקולנוע וההטבות שניתנות בצורה מוגבלת משהו לכוחות הביטחון
ערן בר-טל
הגלובליזציה מצרה את צעדיהם של מנהיגים בעולם. נתניהו, כמו ראשי מדינות באירופה ובארה"ב וראשי חברות ציבוריות, נאלץ להחליט ללכת לבחירות משום ששוק ההון אומר את דברו
מרדכי קידר
שניהם מוסלמים סונים, העומדים בראש מדינות סוניות גדולות, וחוששים מהתפקיד שאירן השיעית ממלאת בסוריה בפרט ובמזרח התיכון בכלל. האם התרגיל הימי המשותף שהחליטו עליו נשיא מצרים מורסי וראש הממשלה הטורקי ארדואן מלמד על תוכניותיהם העתידות?
שרון נריה בר-און
לפני קרוב ל-2000 שנה, הנבואה בישרה את נפילת ממלכת בבל בידי הפרסים לאחר שהקב"ה "מנה" את גורלה הנה והנה מעל כפות המאזניים. כיום, בחינה על כף המאזניים של מדינת ישראל אל מול אותה פרס, הלא היא הרפובליקה האיסלאמית של אירן, יכולה לחשוף בפנינו את גורלן הבלתי נמנע. הכתובת על כל פנים, גם היום, כבר רשומה על הקיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il