X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מה נותר מרעיון ה"מרכז"? ציוות דמויות מקשת פוליטית וחברתית רחבה, מתוך הנחה שככל שקבוצות האוכלוסיה השונות תקבלנה ייצוג, כך יקל על הפוליטיקאים לשווק את הבל ה"מרכז"
▪  ▪  ▪
יחימוביץ'. חרדה משיוך פומבי עם השמאל [צילום: פלאש 90]
סוף הסיפור
גם יאיר לפיד ממורכז. הוא מקבץ דמויות מעניינות ממקומות שונים בקשת הפוליטית, אבל מקפיד לומר ביחס לפתרון המדיני: "כולם יודעים כיצד יסתיים הסיפור". גם הוא מכוון לנסיגה כמעט מלאה (למעט הגושים) ולחלוקת ירושלים וכו'. הנה סקופ: לא "כולם" יודעים כיצד יסתיים הסיפור. ייתכן שלא יסתיים. לבטח לא בימינו. ייתכן שיסתיים באופן אחר, טוב יותר לנו ולארץ ישראל

מכל עבר רצים ומסתערים פוליטיקאים, חדשים כישנים, על המונח המשומש "מרכז". כולם שם. בעיקר השמאל. להיכן נעלמו מפלגות העבודה, קדימה ומפלגתו של יאיר לפיד? הן נבלעו ב"מרכז", מין חור קוסמי שחור הבולע כל רעיון שאינו בתחום הקונצנזוס המדומיין. כולם נזהרים כמו מאש מתיוגם בשמאל. גם אהוד ברק והעצמאות חברו למרכז. הקול קול ה"מרכז", גם אם הידיים שמאליות.
רוב הישראלים אינם מחבבים תיוג, כי באמת, איש מאיתנו לא ישב לימין או לשמאל היו"ר באסיפה המכוננת של המהפכה הצרפתית. ובכל זאת, אפשר למצוא הבדלים: האם שלוש המפלגות המתיימרות להיות ב"מרכז" מוכנות בהסדר שלום לחלוקת ירושלים? גם אם הן מסוות את דעתן, התשובה היא כן רבתי. האם הן מוכנות למו"מ מדיני ללא תנאי ההכרה בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי? אכן ואכן. עיתון הארץ "חשף" שגם שלי יחימוביץ' אוחזת בתנאי הזה. הארץ הציג זאת כפשע, אבל לא מן הנמנע שמדובר במניפולציה עיתונאית שהעיתון מתמחה בה: תקוף את יחימוביץ' משמאל כדי לגנוב קולות מימין. שכן ידיעות כאלה נוחות ליו"ר מפלגת העבודה, החרֵדה מכל שיוך פומבי עם השמאל.
דא עקא, שלא רק יחימוביץ' עומדת לבחירה, אלא מפלגה שלמה שבה חובבי נסיגות והחרבת יישובים יהודיים לרוב. רק השבוע הצטרפו לבחירות המקדימות יריב אופנהיימר ופרופ' יוסי יונה, שעמדותיהם המדיניות שוות ערך לחד"ש. גם זו של דניאל בן-סימון ועוד. זה לא במקרה.
אולמרט ולפיד במרכז?
וקדימה, מרכז? האם אנשי המפלגה המידלדלת הזאת אינם משוועים לחזרתו של אהוד אולמרט, משיח המעטפות והנדל"ן, שיבוא ויגאלם מהימחקות חלוטה? אסור לטשטש: בעשור האחרון חצה אהוד אולמרט את הקווים למחוזות רדיקליים. ההצעות המדיניות המופקרות שהפקיד בידי אבו מאזן לא זכו אומנם לתשובה חיובית, אבל אולמרט הלך רחוק יותר מכל ראש ממשלה ישראלי לפניו. הוא הפקיר את הכל: נסיגה של מאה אחוזים, חלוקת ירושלים ושיבת פליטים פלשתינים לתוככי ישראל. זה מרכז? הסתכלו מי דוחף אותו ללא הרף לשוב - חיים רמון (הצוחק אלינו גם מאחורי גבו של דרעי). מרכז?
גם יאיר לפיד ממורכז. הוא מקבץ דמויות מעניינות ממקומות שונים בקשת הפוליטית, אבל מקפיד לומר ביחס לפתרון המדיני: "כולם יודעים כיצד יסתיים הסיפור". גם הוא מכוון לנסיגה כמעט מלאה (למעט הגושים) ולחלוקת ירושלים וכו'. הנה סקופ: לא "כולם" יודעים כיצד יסתיים הסיפור. ייתכן שלא יסתיים. לבטח לא בימינו. ייתכן שיסתיים באופן אחר, טוב יותר לנו ולארץ ישראל. אם למדנו משהו ב-20 השנים האחרונות, הרי זה שדרושה מידה רבה של סבלנות מדינית, וגם ענווה, כלפי ההיסטוריה. מכל מקום, הפתרון המדיני של לפיד הוא שמאל, לא מרכז. אגב, גם העיתונות בישראל היא עיתונות מרכז, לא ידעתם?
אפשר להתווכח בכבוד
אז מה נותר מרעיון ה"מרכז"? ציוות דמויות מקשת פוליטית וחברתית רחבה, מתוך הנחה שככל שקבוצות האוכלוסיה השונות תקבלנה ייצוג, כך יקל על הפוליטיקאים לשווק את הבל ה"מרכז".
ובכן, את הרעיון הזה - אבל באופן אותנטי - המציא הליכוד, בלי לעטוף עצמו בהבל המרכז, אלא כתנועה חברתית ומדינית מרכזית. הבדל גדול. במישור המדיני אפשר לדבר על קשת ייצוגים סמלית נרחבת ממשה פייגלין ועד דן מרידור. לכן חשובה גם נוכחותם בבחירות המקדימות.
הליכוד לא צריך לחשוש מהתיוג הגזעני "פייגליניזם", משום שפייגלין הוכיח מקוריות וחדשנות בתחומים רבים. השנים האחרונות ריככו אותו והוא הודיע שאינו בא לפגוע בליכוד אלא לעזור בחיזוקו. אגב, השמאל הישראלי בונה את חזרתו לשלטון על בסיס גוש חוסם - כלומר, מי שאמורה להגיש את השלטון לשמאל הישראלי תהיה, בין השאר, חנין זועבי... אז זועבי זה בסדר ופייגלין לא?
חסידי ההתיישבות וארץ ישראל נמצאים לא רק באיחוד הלאומי או בבית היהודי אלא גם בליכוד (כולל שרים בממשלה). מולם נמצאים תומכי הפשרה הטריטוריאלית בתוך הליכוד עצמו. זה טוב. אפשר להתווכח בכבוד. הליברליזם והפלורליזם היו מאז ומתמיד עצם מעצמותיה של תנועת החרות, ולאחר מכן בליכוד. את המרכז כדאי להשאיר לספינולוגים.

פורסם במקור: ישראל היום (יום ה', 25.10.12)
תאריך:  25/10/2012   |   עודכן:  25/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד אולמרט / Ehud Olmert  אהוד ברק  אהוד יערי / Ehud Yaari  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אוריאל  קונסטנטין  איסמעיל הנייה  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אמנון יצחק  בן-דוד מרב  בן-חיים מאיר  גדעון לוי / Gideon Levi  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל בן-סימון  דניאלה יקירה  הוצאת עיתון הארץ בע"מ  זהבה גלאון  חאלד משעל  חאלד משעל / Khaled  Mashal  חיים רמון  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יריב אופנהיימר  לימור לבנת / Limor  Livnat  מוחמד דף  מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook  מיקי לוי / Mickey  Levy  מקסים אוקנין  משה צרפתי  משה זלמן פייגלין  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עודד גרנות  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עיתון הארץ  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  פניה (פאינה) קירשנבאום  צבי יחזקאלי  ראובן אגסי  ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah  שאול מופז  שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ימין ושמאל: על שקר המרכז
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הגדרות לפי נוחות.
גילה פ.  |  25/10/12 15:15
 
- פ. זה קיצור של פוסטמה?
רני  |  26/10/12 11:18
 
- שמע מוגבל
גילה פ.  |  26/10/12 13:43
 
- תודה על התשובה-זה אכן פוסטמה
רני  |  26/10/12 16:35
 
- פ זה קיצור של פלצנית ל"ת
יוסי המבקר  |  26/10/12 18:57
2
למי חשובים פייגלין ומרידור?
אהוד פרלסמן  |  26/10/12 13:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
ספינת השוטים הצבועים שטה לעזה, כדי לעורר מהומה תקשורתית ולקבל כותרות. בין הצבועים - מאזור סקנדינביה, יוון ואחרים, יש גם מומרים ישראלים הסובלים ממחלה "סופנית" של שנאת ציונים, יהודים ובעיקר את עצמם. הצעתי - לשלול את אזרחותם ולאפשר להם בראש נקי להצטרף למשמיצי ישראל
רועי אורן
חזרתו של מיט רומני מהכפור מחייבת את הנשיא ברק אובמה לעבודה קשה ומאומצת באם הוא רוצה לזכות בקדנציה נוספת בבית-הלבן
עמוס דאי
סגן יו"ר הכנסת וח"כ אחמד טיבי מבזה את זכרו של טייס החלל הישראלי הראשון אילן רמון. ואני שואל אותו: איך זה שאתה מתנגד להנצחת שמו של רמון שנספה בנסיבות טראגיות כששניכם מחזיקים באותה תעודת-זהות ורואה בו אויב שלך? הייתי רוצה לדעת היכן הגבולות שלך
עומר דוסטרי
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עומד כרגע בצומת דרכים חשוב – האם לדבוק במדיניות הביטחונית המאופקת, השכלתנית והמפוכחת שלו, או להיגרר למדיניות בחירות, פופוליזם וסטייה מסוכנת ממערך האסטרטגיה הכללי של מדינת ישראל, שהוא פועל על-פיו לאורך השנים האחרונות?
יניב שלום
תוכנית "המקור" של רביב דרוקר גזזה בלי משים ובלי כל כוונה את רעמת "האריה", וחשפה יונה צחורה מצחור, שמוכנה למרוט את כנפיה רק על-מנת שיאכילוה בכתבות מתקתקות וילטפוה לטיפות מאיטרי יד ימינם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il