X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הצטרפותו של חילי טרופר לפוליטיקה היא בשורה חשובה לחברה הישראלית אין ראוי ממנו אני מקווה שהצטרפותו היא ראשית ביטול הזיהוי של מפלגת העבודה כמפלגה חילונית, והפיכתה למפלגה כלל ישראלית
▪  ▪  ▪
יחימוביץ'. דרושים יותר טרופרים בעבודה [צילום: פלאש 90]

ככלב שב על קיאו

ללא הרפתקנות ביטחונית
ראש הממשלה מתהדר במערכת הבחירות בשקט הביטחוני ואף מציג את עצמו כזהיר, ללא אצבע קלה על ההדק, ללא הרפתקנות ביטחוניות. איזו סיבה יש לו לפעול נגד הקמפיין של עצמו, בייזום הסלמה ערב הבחירות? האם שיבוש חייהם של מאות אלפי ישראלים הוא נכס אלקטורלי? הרי אלה דברי הבל ורעות רוח

בספר משלי נאמר: "כְּכֶלֶב שָׁב עַל-קֵאוֹ כְּסִיל שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ" (משלי כו, יא). כך, בתגובה פבלובית, כל אימת שישראל מותקפת, יש בתוכנו מי שמיד יוצאים נגד... ישראל, מאשימים אותה בהסלמה (תמיד אפשר להמציא איזו אשמה, שאלו את גדעון לוי) ואם ישראל עוד מעזה להגן על עצמה, על אחת כמה וכמה.
וכך, לנוכח מתקפת הקסאמים על אזרחי הדרום, יצאו כמה עשרות ישראלים מכוערים, צעירי מרץ, להפגנה ליד ביתו של שר הביטחון, בקריאות נגד ההסלמה היזומה בידי ישראל מסיבות אלקטורליות, וקראו סיסמאות שווא נבובות כמו "לא רוצה למות למען 'עצמאות'" וכד'.
ראש הממשלה מתהדר במערכת הבחירות בשקט הביטחוני ואף מציג את עצמו כזהיר, ללא אצבע קלה על ההדק, ללא הרפתקנות ביטחוניות. איזו סיבה יש לו לפעול נגד הקמפיין של עצמו, בייזום הסלמה ערב הבחירות? האם שיבוש חייהם של מאות אלפי ישראלים הוא נכס אלקטורלי? הרי אלה דברי הבל ורעות רוח. אדרבא, אם יש שיקולים אלקטורליים בפעולת ישראל ב"סיבוב" הזה, זהו האיפוק והריסון הקיצוניים שישראל נקטה, כדי למנוע הסלמה, והשתלבותה המהירה ביוזמה המצרית להפסקת האש.
אבל טיעונים רציונליים אינם רלוונטיים כאשר מדובר בישראלים המכוערים האלה, צעירי מרץ. תגובתם פבלובית, במיוחד בתקופת בחירות. וזהבה גלאון הוסיפה אף היא עוד קיסם של הסתה למדורה (ואח"כ הצטדקה שלא האשימה את הממשלה בהסלמה משיקולים אלקטורליים, אלא רק הזהירה מפני הסלמה משיקולים אלקטורליים...).
על-רקע ההתנהגות הנואלת והמכוערת הזאת, ראוי לציין לשבח את שלי יחימוביץ', שנהגה כאופוזיציה אחראית ונאמנה והתייצבה מאחורי פעולות הממשלה וצה"ל ללא סייג.

הפייגלינים של מפלגת העבודה

משה פייגלין אינו באמת ליכודניק. בהשקפותיו המדיניות הוא ימינה מן האיחוד הלאומי. אילו רץ כמפלגה נפרדת לבחירות, ספק רב אם היה עובר את אחוז החסימה. הוא בחר בדרך אחרת – השתלטות עוינת על הליכוד, מפלגת שלטון גדולה ורחבה. להשתלט על הליכוד הוא לא הצליח וכנראה גם לא יצליח, אך בהחלט הצליח להתברג וקבוצתו הייתה לגורם רב השפעה בליכוד.
גם במפלגת העבודה יש פייגליניזם – ניסיון של גורמים רדיקאליים קיקיוניים לבצע השתלטות עוינת על מפלגה הרחוקה מן האידיאולוגיה שלהם ת"ק על ת"ק פרסה. בניגוד לפייגלין המקורי, הם אינם מנסים, לעת עתה, להתמודד על ההנהגה, אלא להשתבץ בכנסת.

מוטציה

כבר כתבתי בעבר על יריב אופנהיימר. קיצונית הרבה יותר ממנו היא מירב מיכאלי. הטור של מיכאלי בהארץ ממוקם, מבחינה אידיאולוגית, לא רחוק מן הסביבה של גדעון לוי, עמירה הס ויצחק לאור. ובמפה הפוליטית היא נמצאת הרבה משמאל למרץ. היא תומכת בעריקת חיילי צה"ל מהגנה על המדינה ("סרבנות", בכיבוסית מצויה) ובכלל, עמדותיה הן פוסט ציוניות מובהקות.
בנוסף לכך היא גם שוביניסטית אנטי גברית. כפמיניסט מושבע ומוצהר, המאמין בכל לבי בשוויון המינים, אני סולד משוביניזם גברי ונשי כאחד. שנאת הגברים של מיכאלי אינה פמיניזם אמיתי. כפי שהלאומנות היא מוטציה של הלאומיות, כפי שהסטליניזם הוא מוטציה של הסוציאליזם, כפי שנטורי קרתא הם מוטציה של הדתיות, כך השוביניזם הנשי הוא מוטציה של הפמיניזם.

שינוי מבורך

שלי יחימוביץ' יוזמת שינוי מבורך בחוקת הבחירות של מפלגתה – 13 שנות צינון למורשעים בעבירות פליליות בטרם שיוכלו להתמודד. מן הראוי שתיזום שינוי נוסף – הצהרת נאמנות לעקרונות יסוד, כתנאי להתמודדות. מי שמתנגד לציונות או מי שתומך בסרבנות, לא יוכל להתמודד במפלגת העבודה. שיתמודד בחד"ש.

במעגלי צדק

אילו הייתי חבר מפלגת העבודה, המועמד הראשון שהייתי בוחר בו בפריימריז היה חילי טרופר. טרופר הוא אידיאליסט צעיר, החולם ומגשים רעיונות של צדק חברתי.
חילי הוא בן 34 בלבד, אך יש לו רקורד עשיר של עשייה מוצלחת מאוד למען החברה הישראלית. הוא שירת כקצין ב"דובדבן" וממשיך לשרת בה עד היום במילואים. הוא היה אחת הדמויות המרכזיות בעמותת "גשר", אותה ייסד אביו, הרב ד"ר דניאל טרופר, המכהן כנשיאה. "גשר" הינה עמותה הפועלת לקירוב לבבות בין חילונים ודתיים ושותפה בעמותת "פנים", ארגון הגג של ארגוני ההתחדשות היהודית בישראל.
לאחר שחרורו מצה"ל עבד כמדריך חבורות רחוב. הוא יסד את עמותת "שכן טוב" – העוסקת בחלוקת מזון לנזקקים, מועדוניות לילדים מאוכלוסיות מוחלשות ועוד פעילויות צדקה מבורכות. מתוך הפעילות הזאת וההיחשפות לעוני ולמצוקות בחברה הישראלית, הבין חילי שאין להסתפק בצדקה, ויש לחתור לצדק חברתי, כלומר לפתרון עומק של חוליי החברה ולא רק עזרה לנפגעיה. הוא הקים את עמותת "במעגלי צדק", ארגון של צעירים דתיים, הפועלים למען צדק חברתי ברוח היהדות. הארגון עוסק הן בחינוך והסברה והן באקטיביזם חברתי.
אחת היוזמות המרכזיות והברוכות של הארגון, היה תו התקן של כשרות חברתית. כדתיים, שאלו את עצמם טרופר וחבריו, איך זה שהם לעולם לא יאכלו במסעדה המוכרת מזון לא כשר, אך לא ישאלו את עצמם האם תנאי ההעסקה במסעדה שהם אוכלים בה הוגנים, האם העסק נגיש לבעלי צרכים מיוחדים ועוד. הם פיתחו מודל מקצועי מאוד להגדרת הכשרות החברתית של עסקים, הנפיקו תעודות כשרות לעסקים המעוניינים בכך ועומדים בקריטריונים. הרבה מאוד ירושלמים מקפידים לא להיכנס לעסקים שאין להם כשרות חברתית. בני נוער שהתנדבו לפעול במסגרת הארגון, החלו לברר האם אנשי האחזקה והאבטחה בבתי הספר שלהם הנם עובדי קבלן, האם הם מקבלים שכר נאות ולהיאבק בתוך בית הספר לשינוי. אלו רק חלק מן הפעילות העשירה של העמותה.
בשמונה מעלות הצדקה של הרמב"ם, המעלה הגבוהה ביותר היא לסייע לנזקקים לצאת ממצבם, מה שקרוי – לתת להם חכות. חילי היה בין מקימי קרן "פסיפס" – המסייעת לאנשים להיחלץ מקשיים כלכליים באמצעות מימון אבחונים, סיוע ברכישת מקצוע, מלגות לימודים ועוד.
כמו-כן הוא היה ממייסדי וראשי תנועת "אחריי!" הפועלת בפריפריה ובשכונות מצוקה, לטיפוח מנהיגות צעירה של בני נוער. אלפי בני נוער שותפים בה, ועוסקים בהתנדבות ובעשייה למען הקהילה. גולת הכותרת של התנועה היא קורס ההכנה לצה"ל, המחנך, מעודד ומכשיר את בני הנוער לשירות משמעותי בצה"ל.
בשנים האחרונות חילי ניהל בהצלחה את בית הספר "ברנקו וייס" ברמלה, המעניק הזדמנות שנייה לבני נוער שנשרו ממערכות החינוך הרגילות.
הצטרפותו של חילי לפוליטיקה היא בשורה חשובה לחברה הישראלית. אין ראוי ממנו. אני מקווה שהצטרפותו היא ראשית ביטול הזיהוי של מפלגת העבודה כמפלגה חילונית, והפיכתה למפלגה כלל ישראלית. ככל שמפלגת העבודה תהיה מפלגה של טרופרים ולא של אופנהיימרים, כך היא תצדיק את יומרתה להמשיך ולשאת את דגל תנועת העבודה הציונית.

אורי שגיא והעיקרון הפיטרי

בספרו "העיקרון הפיטרי" (1968) ניסח לורנס ג'יי פיטר את אחד מחוקי היסוד של ארגון היררכי. העיקרון הפיטרי קובע, שכל עובד מוצלח יקודם בתפקידו, כל זמן שהוא מבצע את תפקידו בהצלחה והוא יתקבע בסופו של דבר, בתפקיד הראשון שאותו לא יבצע כהלכה. כיוון שבתפקיד זה ייתפס ככישלון, לא יקודם עוד ויתקע בו שנים רבות. כך, טוען פיטר, המערכת ההיררכית מנתבת את עובדיה דווקא לתפקידים שאין הם מתאימים להם.
הצבא הוא מערכת היררכית מובהקת, הנמצאת כל העת בשדרוג מפקדיה בסולם הפיקוד והדרגות. ככזאת, המערכת הצבאית מועדת לפורענות הפיטרית. אלא שהמוביליות הרבה בצבא, אינה מאפשרת היתקעות ארוכה של אדם בתפקיד. לעיתים הוא ייבעט כלפי מעלה, אך סביר כי לרוב הוא ייבעט החוצה.
אורי שגיא הוא התגלמות העיקרון הפיטרי. הוא היה חייל למופת, מפקד נערץ, קצין מצטיין, מח"ט יוצא מן הכלל – גאוות "גולני". וכך הוא התקדם בסולם הדרגות והפיקוד עד שהגיע לתפקיד ראש אמ"ן. בתפקיד זה יצר את הקונספציה המופרכת והמסוכנת אודות "השינוי האסטרטגי" של אסד, שהחליט להביא לשלום עם ישראל. בשל אופי המוביליות בצה"ל הוא לא נתקע בתפקיד ראש אמ"ן, אבל הוא נשאר תקוע בקונספציה בה התאהב, והוא שבוי בה גם בחלוף שנות דור, לאחר שהמציאות הוכיחה שוב ושוב את מופרכותה.
הקונספציה הזאת היא הנדוניה המפוקפקת ששגיא מביא עמו לפוליטיקה.

כגנב במחתרת

כתבתי בעבר על החלטתי שלא לתמוך במפלגת העבודה, הכוללת בהנהגתה את אורי שגיא, אף שעד הצטרפותו זאת הייתה נטייתי. מיד שאלו אותי רבים, אם המסקנה מכך היא שאתמוך בליכוד.
האפשרות של תמיכה בליכוד אינה אופציה בעבורי, מאותן הסיבות ששקלתי לתמוך במפלגת העבודה – התנגדותי לדרכו החברתית הכלכלית של הליכוד ובמיוחד של נתניהו. אולם בוודאי שהרקורד של נתניהו בסוגיית הגולן אינה סיבה בעבורי לתמוך בו, אלא דווקא להתנגד לו. בשתי הקדנציות שלו כראש הממשלה, סובב נתניהו את הציבור הישראלי בכחש, וכגנב במחתרת ניסה לממש בסתר את מה שאורי שגיא מטיף לו בגלוי.
אני מבכר רע גלוי על רע סמוי.

חדשות בן עזר
פורסם במקור בחדשות בן עזר
תאריך:  31/10/2012   |   עודכן:  31/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים גבאי
נשארתי עוף בודד. מוזר. אבל מאמין שמה שיש פשוט לא מתאים לי, לא לנו, ובטח לא למדינה. אבל את מי זה מעניין? כולם באטרף לכבוש את הכנסת, הממשלה, את הכסא!
יאיר דקל
מסיבות אישיות הייתי צריך לצאת לבטן גב    האי רודוס נבחר כמקום המתאים    כאשר הוסענו באוטובוס משדה התעופה דרך מועדוני הנופש שעל שפת הים, הסתכלתי על הבתים וגיליתי את הארכיטקטורה הים תיכונית - בתים לא מרובעים, פינות אלכסוניות, קצוות עגולים    א-סימטריה יפה
סתיו אדם
נוכח המקרים של ההתאבדות שאירעו לאחרונה והובאו לידיעת הציבור, אני מוצא את עצמי עוסק בעניין    האם באמת רק אלימות פיזית נחשבת לאלימות? האם אנו עושים מספיק כדי למנוע אלימות מילולית? שלא נאמר התעללות מילולית?
רפי לאופרט
המהלך האחרון של נתניהו וליברמן יוצר תשתית פוליטית-משילותית לשינויים העיקריים הדרושים למדינה לעת הזו, ללא מהפכות מיותרות וכואבות, ללא סאגות בומבסטיות ואוטופיות; אסור לבזבז הזדמנות זו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - העדפות של אמריקנים, שיר ישן, תארים חסרי-תואר, לא-מוסרי, שועלים ושינוי יחס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il