X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפי הכתוב באתר, המסקנות שהובאו כתוצאה מסקר זה מוטות, הושמטו ממנו פרטים, ודעות הנסקרים בו עוותו, וכי הסיקור המובא בכתבה זו של גדעון לוי אינו אובייקטיבי וגדוש בסילופי מידע מכוונים מראש
▪  ▪  ▪
בניגוד לתשובות הנסקרים [צילום: אילן שריף]

בסקר שהתבצע לאחרונה ע'י כתב עיתון הארץ, גדעון לוי, קבע הכתב כי ישנו רוב יהודי בארץ שדוגל במשטר אפרטהייד, ואף רוב שסבור כי כבר כיום מתקיים במקצת התחומים במדינה משטר אפרטהייד.
הסקר נערך על-ידי חברת "דיאלוג", הסתמך על מדגם מייצג של 503 נשאלים, פורסם בכלי תקשורת רבים בכל רחבי העולם, וחשף, לכאורה, שורה של דעות גזעניות ולאומניות קיצוניות של הציבור היהודי - ישראלי.
בבדיקה מעמיקה שביצע אתר האינטרנט הישראלי "פרספקטיבה", מציגים כותבי האתר אמת שונה שמובאת לכתב לאחר שעותק מפורט של הסקר שבוצע הגיע לידי מערכת האתר ונותח על ידם.
לפי הכתוב באתר, המסקנות שהובאו כתוצאה מסקר זה מוטות, הושמטו ממנו פרטים, ודעות הנסקרים בו עוותו, וכי הסיקור המובא בכתבה זו של גדעון לוי אינו אובייקטיבי וגדוש בסילופי מידע מכוונים מראש.
אתר פרספקטיבה מציג דוגמאות רבות בהן נתוני הסקר לא עונים בקנה אחד עם הרשום בכתבת עיתון הארץ.
בדוגמה הראשונה, נשאלו הנסקרים על דעתם בנוגע לכבישים בארץ המותרים רק לנסיעת ישראלים. במאמר מוסגר ראוי לציין כי רבים מכבישים אלו קיימים כתוצאה מהיבט ביטחוני ותו לא. הנסקרים נשאלו האם לדעתם מצב זה המאפשר קיום כבישים כאלו טוב לדעתם או לא טוב, והאם יש להפסיקו, או שאין מה לעשות בנדון, לדעתם.
24% מהנשאלים השיבו כי מדובר במצב טוב, בעוד ש- 50% טענו שמדובר במצב לא טוב, אך אין מה לעשות בנדון, ועוד 17% תבעו להפסיק את התופעה.
למרות הנתונים הברורים האלו, בחר הכתב לכתוב בפרסומו כי 74% מהנשאלים תומכים בקיום כבישים מורשים לישראלים בלבד - בניגוד מוחלט לתשובות הנסקרים.
בהמשך נשאלו הנסקרים מספר שאלות בנוגע לגזענות ולהעדפה אפשרית של המגזר היהודי על פני הערבי. בסקטור זה של השאלות - רוב הנסקרים השיבו תשובות שמביעות רצון לשילוב של המגזר הערבי בחברה, ולשוויון זכויות. לדוגמה, 49% לעומת 42% מהנשאלים השיבו לשאלה "האם היה מפריע לך אם בכיתה של אחד מילדיך היו תלמידים ערבים", בתשובה שזה לא היה עניין שמפריע להם.
כמו-כן, 60% מהנשאלים (לעומת 33%) גרסו כי יש לאפשר לערביי ישראל להצביע לכנסת, וזאת בניגוד למשפט חד-משמעי שכתב גדעון לוי בכתבתו.
הצגת הנתונים השליליים
לאורך כל הכתבה, כך נראה, מציג הכתב את הנתונים השליליים בלבד תוך התעלמות מהנתונים החיוביים העולים מהסקר.
גם נושא האפרטהייד, בו השתמש הכותב לכותרתו הראשית, מסולף בכתבה, לפי בדיקת "פרספקטיבה". בשאלה שהוצגה, הנסקרים נשאלו למקרה בו ישראל תספח את שטחי יהודה ושומרון, והאם במצב כזה יש לאפשר זכות הצבעה לכנסת ל-2 וחצי מיליוני הפלשתינים שיסופחו למדינה כתוצאה מצעד זה. 69% אחוזים מהנסקרים השיבו בשלילה.
עם זאת, החליט הכתב להסיק מתשובה זו כי משמעותה היא תמיכה בקיום משטר אפרטהייד בישראל.
יש לציין כי במהלך הכתבה מציין הכתב כי נראה שהנסקרים אינם מבינים לעומק את משמעות המילה "אפרטהייד". עם זאת, ובצורה תמוהה, העניין לא מנע מהכתב לשאול את הנסקרים לגבי דעתם בנושא, על-אף חוסר ידיעתם, לדבריו.
לטענת "פרספקטיבה", נראה כי תשובות הנסקרים התבססו על הבנת המונח בתור מילה נרדפת למילה "אפליה". אלמנט נוסף ש"תרם" לבלבול הוא שאלת הסוקרים, האם יש בישראל אפרטהייד ב"מקצת" הנושאים או במרביתם, בעוד שאפרטהייד הוא תופעה ומדיניות ולא משהו שאפשר למדוד בכמויות.
אתר פרספקטיבה הציג את תגובתו לכתבה בעקבות חשדו בעובדות שהוצגו בה, המציגות גזענות קיצונית בקרב המדגם המייצג של האדם היהודי - ישראלי הממוצע. בחינת העובדות לעומק מראה כי המציאות שונה, וכי למרות שהסקר בדק רק כ-500 נשאלים יהודים, התוצאות משקפות חברה לא גזענית ותומכת באפרטהייד כפי שניסו להציג בעיתון הארץ.
לאחר פניות שונות, עיתון הארץ פרסם הודעה בה הודיע שכותרת הכתבה מטעה, והכתב, גדעון לוי, אף פרסם התנצלות בנושא. אך מנגד, הכתבה כבר הספיקה להתפרסם במהדורתה המקורית בעיתונים בכל רחבי העולם כגון ה"גרדיאן" וה"אינדפנדנט" הבריטי, עיתונים בקנדה, ועוד - תוך יצירת נזק קשה למדינה ולתושביה.

תאריך:  03/11/2012   |   עודכן:  03/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
'סקר אפרטהייד' של הארץ שקרי ומוטה
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
גדעון לוי...ציפיתם לאמת??? ל"ת
ישראלה  |  3/11/12 16:29
2
חחח כל המדינה הזאת שקרית ומוטה
הונגרי  |  3/11/12 17:44
3
איך שלא תסובב את זה
אלטע קאקער  |  3/11/12 19:17
 
- תגובה
אין כמו אמונה  |  3/11/12 22:46
 
- צודק אין כמו אמונה
אלטע קאקער  |  4/11/12 12:03
4
עכשיו אפשר בודאות לקרא לו
ג'רידת אל ארד  |  3/11/12 19:27
5
בעזרת השם ה"ארץ"יסגר==========
יוד יוד  |  4/11/12 00:14
6
מה אפשר לצפות מהעיתון לאנטישמי
קורןנאוה טבריה  |  4/11/12 05:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
שדה התעופה של העיר המטרופוליטנית, תל אביב, ידוע בשם שדה דב    תוארו יפה לו גם אחרי החלטת הממשלה השבוע להעבירו    עד שההחלטה, בס"ד, תתבצע - הוא "שדה תעופה" זמני עלוב מזה יובל ולא מתקרב לשרות תעופה סביר של עיר "ללא הפסקה"
אליקים העצני
איך מסתדרים הדברים האלה עם מילותיו של נתניהו בבר-אילן: "שתי מדינות לשני עמים?" ואיך אפשר ליישב את פסיקת הוועדה "לאור זאת, ועל-פי המשפט הבינלאומי, עומדת לישראלים זכות שבדין להתיישב ביהודה ושומרון" עם הקפאת ההתיישבות הזאת ל-10 חודשים והבטחת נתניהו בכנסת להמשיך ולהקפיא, אם רק יואיל האויב לשבת למשא-ומתן?
מאיר אינדור
הפוליטיקה החדשה מתנערת מח"כים ש"יסדרו לנו" ורצה אל "מנהיגים" במקום אל משרתי ציבור, שמוכנים לשמש בקודש ולעשות את העבודה השחורה והשוחקת    כתב הגנה
יובל ברנדשטטר
מיהו הקפיטליסט החזירי שהעז כך לגרום לפיטורי עובדים? אה, זהו משה כחלון - החברתי, המזרחי, הבוגד בערכי הסוציאל-דמוקרטיה. טוב, נסלח לו - בתנאי
צבי גבאי
אנשי רוח בעולם הערבי ממשיכים לקרוא לרפורמה    על העמים הערביים ללמוד לעשות חשבון נפש לאומי, להיאבק למען זכויותיהם בעצמם, ללא סיוע מצד גורמי חוץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il