X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
התמשכות המבצע הכוללת גם תקיפות כנגד מתקני שידור רדיו וטלוויזיה של החמאס היא צעד בכיוון הנכון. עתה קיים הכרח בבניית חלופה הולמת ומיידית בדמות שידורים ישראלים בשפה הערבית כלפי אוכלוסיית רצועת עזה
▪  ▪  ▪
שידורים ישראלים בערבית לאוכלוסיית עזה - מכפיל כוח [צילום: פלאש 90]
   איציק וולף
צה"ל השתלט על תדרי חמאס

ההישגים האופרטיביים של מהלכי הפתיחה של מבצע "עמוד ענן" הם בבחינת תעודת כבוד לצה"ל ומערכת הביטחון, וכבר קצרו שבחים והתפעלות מצד מומחי ביטחון בעלי שם. אין חולק על העליונות האיכותית של צה"ל ויכולתו להתמודד בהצלחה עם מגוון האיומים שמסביב, אולם יש להכיר בעובדה שנותרת בעינה - הבעייתיות של התרגום המעשי של יתרון זה למונחים של ניצחון מערכתי שיותיר חותמו על האויב.
בעקבות מלחמת "ששת הימים" ביוני 1967 העניק צה"ל לדרג המדיני אשראי בלתי מוגבל כמעט לניהול מערכה דיפלומטית על-רקע הניצחון הסוחף במערכה, וכך עברה זירת ההתמודדות משדה הקרב אל הזירה הדיפלומטית. תמונות הניצחון עשו את שלהן, הן מנקודת המבט של ההלם בצד היריב והן בזכות התהילה הבינלאומית שלה זכתה ישראל.
מלחמת לבנון השנייה כמו גם מבצע "עופרת יצוקה" - שתי מערכות יזומות על-ידי ישראל - הגם שהתקיימו בהקשר אליהן נתונים של "קאזוס בלי", הסתיימו למרבה האכזבה במידה של מפח נפש ובהישגים מוגבלים, אם בכלל. גם אם יש בינינו הטוענים אחרת, הרי שהמציאות מדברת בעד עצמה, כאשר היריב חש כי השיג ניצחון על צה"ל.
הביצועים מרהיבים, אבל מה עם הזירה התקשורתית?
מימד ההישג התודעתי במציאות המזרח-תיכונית טומן בחובו משמעות אסטרטגית ואפילו דרמטית. עניין זה מוכר היטב לגורמי הביטחון והמודיעין בצידנו, אולם אנו כושלים שוב ושוב בתרגום המעשי של מימד זה. הביצועים המרהיבים של מערכות הלחימה הישראליות במהלך מבצע "עמוד ענן", הן ההתקפיות והן ההגנתיות, לצד מודיעין משובח שאין לו אח ורע, משדרים כלפי פנים וכלפי העולם הנאור תחושת הישגיות וממחישים את הפער בין שני צידי המתרס, אולם האם יש בכך כדי להכריע את המערכה בלוח זמנים קצר ככל הניתן?
למיטב שיפוטי, אנו מחמיצים באופן שיטתי וחוזר את הזירה התקשורתית בשפה הערבית, כחלק ממאמץ הלחימה המסייע. זהו מחדל ותיק וחמור שבסופו של דבר יש לו השפעה מהותית על מהלכי הלחימה. מעשית, האוכלוסיה הפלשתינית בעזה וביהודה ושומרון חשופה באופן בלעדי למסרי התעמולה של חמאס ואל-ג'זירה, המאדירים את הישגי לוחמי החמאס ומשתבחים ביצירת פאניקה ומורך רוח בצד הישראלי. הלכי הרוח ברחובות עזה הם במגמת אופוריה למרות תקיפות האוויר האינטנסיביות של צה"ל.
עדות לכך ניתן לשאוב גם מדבריו של בכיר הרשות הפלשתיני סופיאן אבו-זיידה, לפיהם חמאס כבר ניצח במערכה, ולכן ברור כי ישראל תיאלץ "להתקפל" מבלי לרשום הישג צבאי כלשהו באופן שיותיר צלקות קשות בקרב האוכלוסיה הישראלית ויכרסם עוד בכושר ההרתעה של ישראל.
לבנות חלופה הולמת ומיידית לשידורים בערבית
סוגיית השידורים בשפה הערבית הועלתה בעבר גם על-ידי כותב שורות אלה, ואף קיבלה ביטוי ממוקד בדוח של מבקר המדינה, אולם דבר לא נעשה בנדון. יודגש כי מהבחינה הטכנית אין היום פריסה של משדרים המסוגלים להעביר את שידורי קול ישראל בערבית למרחב רצועת עזה. שידורים אלה ניתנים לקליטה רק באמצעות האינטרנט, ולכך אין למעשה כל משמעות מעשית. משום מה גם מערכת הביטחון לא מימשה רעיונות להקמת תחנת שידור ייעודית בערבית שדובר בה לא פעם.
התמשכות המבצע הכוללת גם תקיפות כנגד מתקני שידור רדיו וטלוויזיה של החמאס היא צעד בכיוון הנכון, ועתה קיים הכרח בבניית חלופה הולמת ומיידית בדמות שידורים ישראלים בשפה הערבית כלפי אוכלוסיית רצועת עזה. מימד זה הוא ללא ספק מכפיל כוח שאין לוותר עליו.
הכרחי שמקבלי ההחלטות בצידנו יתחילו לחשוב במונחים מזרח-תיכוניים, ולא להסתפק בחשיבה מערבית סטרילית שהיא בעוכרינו. מידע המתובל גם במסרי לוחמה פסיכולוגית הוא מרכיב חיוני במערכה זו, בפרט בנתונים של לחימה א-סימטרית.

הכותב הוא אל"מ בדימוס, שירת בעבר באמ"ן.
תאריך:  18/11/2012   |   עודכן:  18/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שידורים בשפה הערבית - כורח מבצעי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר עודד עמיחי
צריך להודות: על-אף הישגיה של מערכת כיפת ברזל, החיים של תושבי באר שבע, אשקלון ואשדוד, משתבשים. תושבי עוטף עזה, שמערכת כיפת ברזל לא מסוגלת להגן עליהם, נאלצים לחיות בטווח ריצה מהמרחב המוגן. מערכת כיפת ברזל, יעילה ככל שתהיה, לא מסוגלת להגן על תושבי עוטף עזה
אבישי אפרגון
הגיוס הגדול מהווה אמצעי הרתעה ואיום - הן עבור החמאס והן עבור החיזבאללה וסוריה    גם אם תתחיל פעולה קרקעית, סביר להניח שיהיו בה "מדרגות" - וכל אחת מהן תצטרך לקבל את אישורו של הדרג המדיני. כך גם קורה בימים אלו במערכה האווירית, אשר החלה עם השמדת עיקר כח הפאג'ר 5 ו"עולה מדריגה" ככל שעובר הזמן
אברהם בן-עזרא
כל עוד לא נבין את שפתן של כנופיות הטרור, ולא נגרום להן במונחים המקובלים עליהן, לרצות מתוך פחד או מאינטרסים אחרים שלא לחשוב על טרור ולשנות מקצוע - הטרור יתמשך ויתעצם ללא כל תלות במבצעי ענני עופרת למיניהם; נראה כי בלית ברירה מבחינת תפישת העולם של מנהיגי ישראל, וכאילוץ הכרחי, בסיבוב הזה או בסיבוב הבא, ניישב שוב את גוש קטיף ונחזיר עטרה ליושנה, לבטחון מדינת ישראל
עו"ד יניב כהנוביץ
האם קיימת עליה להגשת תביעה לפיצויים בגין נזקים שנגרמו עקב הפקעת חלק מהמקרקעין, פיצוי בגין הנזק שנגרם ליתרת המקרקעין ופיצוי בגין חובת הגילוי שחל על הנתבעת במהלך מכירת זכויות החכירה?
אריה אבנרי
באחד הרגעים הבודדים של חוסר צניעות אמר על כך בראיון עיתונאי: "השידורים שלי היו בשפת הפלאח הערבי והם חלחלו לכולם. הייתי מעין מספר סיפורים עממי, מבוגר ועתיר ניסיון שמדבר בצחות לשון דברים רצופי פתגמים ותמיד עם מוסר השכל"
רשימות נוספות
הירתמות למען תושבי הדרום!  /  עדי וילדר
מסייעים לתושבי הדרום  /  יפעת גדות
התחדש ירי הרקטות לעבר ישראל  /  איציק וולף
מבצע על זמן שאול  /  אריאל כהנא
עכשיו מעונן  /  עמיר רפפורט
כן, לחפש את מחט השלום!  /  ד"ר אורנה מרקוס בן-צבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il