X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רק הישג מדיני, אמיתי - בניגוד למבצע "עופרת יצוקה" - שיכרוך את החמאס למצרים ואולי גם לטורקיה, בגיבוי אמריקני, יביא שקט תעשייתי והרתעה אמיתית מול החמאס, אך רק לאחר שעזה תספוג מכה אנושה
▪  ▪  ▪
החמאס לא יעז לצאת נגד ערבויות מצריות או תורכיות [צילום: פלאש 90]

מדינת ישראל יצאה לפני כמעט שבוע למבצע "עמוד ענן" שעליו הכריזו ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, אהוד ברק. השניים, שלא נחשבים כששים אלי קרב, החזיקו באיפוק ובריסון הביטחוני מתחילת הקדנציה של הממשלה הנוכחית ולא יצאו להרפתקאות פזיזות וחפוזות. כל אירוע – כולל המבצע הנוכחי - נשקל בשום שכל, בקור רוח ובתהליך קבלת החלטת מפוכח וריאלי, שבסופו, הוחלט שלא לצאת לשום פעולה נרחבת בעזה, למרות טפטופי הטילים.
הסיבה לכך היא, שבראש מעייני הקברניטים של מדינת ישראל, עמדה (ועומדת) אירן ופרויקט הגרעין שלה. אירן, ולא אחרת, מהווה את האיום הקיומי היחיד והבלעדי על מדינת ישראל וככזה, היה על הקברניטים בירושלים, להתייחס אליו בהתאם.
פעולה נרחבת בעזה, הייתה מסיטה את תשומת הלב העולמית מהנעשה בטהרן ומשטר האייתוללה היה ממשיך לסובב את הצנטריפוגות ללא הפרעה (למעשה, זה בדיוק מה שקורה בזמן כתיבת שורות אלו).
תוסיפו לכך את המשבר הכלכלי הגדול ביותר שידע העולם מאז 1929 ותיווכחו מדוע ראש הממשלה, נתניהו, חשב לא פעם ולא פעמיים, לפני שהחליט לצאת למבצע "עמוד ענן" בעזה.
הרקע למבצע – החמאס הפריז בביטחונו
ואולם, בסופו של דבר, מדינת ישראל כן החליטה לצאת למבצע בעזה. אז מה בדיוק גרם לשינוי בקרב מקבלי ההחלטות בממשל הישראלי? הסיבה לכך היא, שבשבוע שעבר, החמאס חצה את כל הגבולות האפשריים. כשמדובר בטפטופי שיגורים לטווח הקצר ואפילו הבינוני, ישראל יכולה לעמוד איתנה מול אלו והחוסן הלאומי של אזרחיה מספיק חזק בכדי להמשיך את שגרת החיים, גם במצבים כאלה. זה נעשה הרבה בזכות מתקני ההגנה הפאסיביים אך גם ובעיקר, הודות למערכת ההגנה האקטיבית, "כיפת ברזל", שעושה חיל במבצע הנוכחי, עם יותר מחמישים אחוז של הצלחת יירוטים.
במצב כזה, אומנם הריבונות הישראלית נפגעת והטרור ממשיך להכות, אך כאמור, האזרחים יחסית מוגנים וניתן "למשוך" את המצב לעוד כמה וכמה חודשים, עד לכשתסתיים המערכה מול האירנים (וכפי שהצהיר ראש הממשלה בנאום "הקו האדום" מדובר בעניין של עד 12 חודשים לכל היותר).
והנה כי כן, ארגון הטרור חמאס החליט לחצות את הגבול. ביום שלישי, ב-6 בנובמבר, נפצעו שלושה חיילי צה"ל, לאחר שהופעל נגדם מטען חבלה סמוך לגדר המערכת. ב-8 בנובמבר, בפעולת "חישוף" בתוך רצועת עזה, ליד חאן יונס, פוצצה מנהרה נפץ עצומה וב-10 בנובמבר, בוצע ירי טיל נ"ט מסוג "מילאן", על ג'יפ סיור צה"לי.
על עליית מדרגה כזו, ישראל כבר לא יכלה לעבור על סדר היום. ב-13 בנובמבר, בישיבה חשאית של "התשיעיה", הוחלט על יציאה למבצע צבאי בעזה, תוך חשאיות מוחלטת. נתניהו וברק אפילו הצפינו עד רמת הגולן, רק בכדי לסמא את עיני החמאס.
מטרות המבצע הוגדרו במעומם – בכוונה תחילה – בכדי לא לשוב על טעויות "עופרת יצוקה" ולהסתבך בבוץ העזתי ובפעולה נגררת: חיזוק ההרתעה, פגיעה קשה במערך הרקטות, פגיעה כואבת בחמאס וארגוני הטרור וצמצום הפגיעה בעורף האזרחי-הישראלי.
המהלך הטקטי
ואכן, כבר בערב הראשון של המבצע, ישראל חיסלה, בצורה כירורגית, את מפקד הכוחות המזוינים של עז-אל-דין-אל-קסאם, (הזרוע הצבאית של החמאס), אחמד ג'עברי. מדובר במכה מוחצת עבור החמאס, שלא היה מוכן לכך לחלוטין.
צה"ל ניצל את שעות הבלבול ויצא לגיחות הפצצה של יעדי השיגור וטילי הפאג'ר 5. הגיחות הללו נחלו הצלחה מסחררת, כאשר צה"ל השמיד כמעט לחלוטין את כל מערך האסטרטגיה של החמאס. חשוב לציין, שטילי הפאג'ר 5 נחשבו כ"קלף מנצח" עבור החמאס, שאיים ללא הפסקה, שיירה טילים על תל אביב. אומנם בסופו של דבר הוא אכן ירה, אך בצה"ל לקחו בחשבון שנותרו כמה טילי פאג'ר בודדים שהחמאס יעשה בהם שימוש. ובינתיים, כולם יורטו על-ידי כיפת ברזל.
נכון לכתיבת שורות אלו, מדינת ישראל השמידה יותר מ-1,000 יעדי טרור ברצועת עזה. מדובר בהישג אדיר, שרובו ככולו שייך למודיעין הישראלי, שהצליח לאסוף בנק מטרות כל כך נרחב וכל כך מדויק, בצורה כה מרשימה.
החמאס, לאחר חיסולו של ג'עברי, מבולבל. מצד אחד הוא מתחנן למצרים שתתווך בהסכם הפסקת אש ומצד שני, מנסה להילחם פסיכולוגית מול אזרחי מדינת ישראל, דרך האינטרנט והרשתות החברתיות.
גם בזירה הזו, צה"ל מחזיר אש וניכר כי ידיו על העליונה. בניגוד לעבר – בפרט ב"עופרת יצוקה" - צה"ל הגיע מוכן למבצע הזה ולא מפסיק לצייץ בטוויטר ולשתף בפייסבוק. הלחימה מתרחשת בשתי הזירות – הפיזית והוירטואלית, שמשחקת על דעת הקהל העולמית ונותנת למדינת ישראל נקודות זכות רבות.
ככל שיימשך המבצע, החמאס, שנמצא בלחץ עצום וספג מכות אנושות, לא יוכל להמשיך ולשרוד עוד הרבה זמן, מה שמייתר את הצורך בהכנסת כוחות קרקע לתוך עזה, שתהווה מלכודת מוות. בנוסף, אין שום אזכור במטרות המבצע ל"הפלת שלטון החמאס", כך שגם מהבחינה הזו אין שום צורך במבצע קרקעי. יתרה מזאת, אין שום מטרה בהגדרות המבצע, שמייחלת להפסקת הירי המוחלט מעזה, אלא רק "צמצום". ולצורך כך,
ניתן להשמיד את הרוב המוחלט של מחסני האמל״ח והשיגורים - גם לטווחים קצרים, דרך האוויר. עם משגרים שקשה להורידם ניתן להיעזר בכוחות קרקע מיוחדים וכירורגיים.
בכדי לעמוד במטרות המבצע, ניתן להמשיך ולהשתמש באוויר ובים בצורה דומיננטית (בנוסף ליחידות קרקע מובחרות, שככל הנראה כבר נמצאות עמוק בתוך רצועת עזה).
כן להפסקת אש - לא לטעויות העבר
נכון לעכשיו, צה״ל עושה עבודה יוצאת מן הכלל ואין שום סיבה לשנות את התוכניות. הכל פועל כמתוכנן. הן הזרוע המדינית והן הזרוע הצבאית, מרוצים מהתהליך והמטרה קרובה – לשמר את ההישג הצבאי, דרך הסכם מדיני.
וכאן אמור להינעץ ההבדל בין מבצע "עופרת יצוקה", שהסתיים בהסכם עם האמריקנים ובהחלטה 1860 של האו"ם, שלא הביאה לשום שינוי אזורי, או להישג דיפלומטי, לבין המבצע הנוכחי. יש לקוות שההנהגה הנוכחית, תהא קצת יותר חכמה מההנהגה הקודמת (ובמקרה של שר הביטחון - יותר מנוסה) ותדע לנצל את ההישג הצבאי, להישג מדיני ודיפלומטי. מה שלא קרה במבצע הקודם ועל כן ישראל הגיעה לאותו מצב.
ההנחה הרווחת היא, ולא רק בישראל, שעם ארגוני טרור לא עושים הפסקת אש ולא מדברים, מכיוון שסביר להניח, שישראל שוב תקבל זליגות ושוב סבבים חדשים יצוצו. ההנחה הזו בהחלט נכונה, אך עם סייג קטן. אומנם לא צריך להידבר עם ארגוני טרור, אך מצד שני, לא צריך לוותר מראש על ערבויות בינלאומיות.
"האביב הערבי", או כפי שמכנים אותו בצדק, "החורף האיסלאמי הרדיקלי", טומן בחובו הזדמנות פז יוצאת מגדר הרגיל, עבור מדינת ישראל, שחייבת להפוך את המציאות על פיה. הווה אומר - רק בעוד כמה ימים, כשהחמאס כבר יזחל באפיסת כוחות, על ישראל להכתיב למצרים (שם שולטים האחים המוסלמים והרי החמאס הוא סניף של ״האחים״ בעזה), לטורקים ולאמריקנים, הסכם כניעה מביש של החמאס, שיקשר את אותן מדינות לעזה. כך החמאס יהיה קשור בצורה בלתי רגילה ויהיה ארגון תלוי לחלוטין.
ערבות טורקית ומצרית
כששתי מדינות, מעצמות אזוריות, כדוגמת טורקיה ומצרים, ערבות לשקט מעזה, זה אומר שיהיה שקט. ראשית, כי הן רוצות להיחשב - כל אחת - כגוף מוביל, יוזם ומשפיע באיזור. אינטרסים אישיים. שנית, מכיוון שהחמאס לא יעז לצאת כנגד ערבויות של אותן מדינות. מדובר ביריקה בפרצוף. וכאשר המוניטין של אותן מדינות תלוי בשקט מעזה, הן לא ישקטו על השמרים, אם החמאס יפר את הרגיעה. וגם אם כן, הן לא תוכלנה לבוא בשום טענות לישראל, אם תחליט לצאת שוב למבצע.
החמאס לא יעז להפר את המשמעת המדינית, כאשר הוא יהיה קשור לטבורן של מצרים וטורקיה, שייראו בכל הפרה שלו, פגיעה במעמדן העולמי. הרי הן טורקיה והן מצרים בקשרים הדוקים עם האמריקנים וזקוקים להם.
אם ישראל תשיג ערבויות אלו, יהיה זה הישג חסר תקדים למדיניות הביטחון שלה. זו כבר לא "הודנה" או הפסקת אש בתיווך אמריקני. זה הסכם עם ערבויות טורקיות ומצריות, בגיבוי אמריקני. כשקושרים מישהו עם שקית ניילון, הוא משתחרר אחרי 30 שניות. מאידך-גיסא, כשכובלים מישהו עם אזיקים בידיים וברגליים ואפילו כובלים אותו לקיר, הוא לא יוכל להשתחרר מכך. אין לו שום סיכוי.
"המלחמה היא המשך הדיפלומטיה, באמצעים אחרים", אמר קלאוזביץ'. אחד מגדולי הוגי המלחמות והביטחון מאז ומעולם. מלחמה לשם מלחמה, לא קיימת. כל קברניט, לפני שיוצא למלחמה, מציב לעצמו מטרות מדיניות לפני. אחרת הוא לא יוצא לשום פעולה, ואם כן, הפעולה הזו נראית בדיוק כפי שנראית קבלת ההחלטות שלו.
על כן, גם אם נכניס כוחות רגליים לעזה ונכבוש את הרצועה ונכלכל כמעט שני מיליון אנשים (וזה ממש לא מה שמדינת ישראל צריכה, ועוד בזמן גירעון גדול), בסופו של דבר לא ניתן יהיה להישאר שם לנצח.
צה"ל ייצא ותיווצר ריאקציה. שוב יעלה ארגון טרור סורר אחר, שאין לו שום אחריות (לא למצרים ולא לטורקיה) מלבד אירן ויעשה מה שעשו הארגונים הסוררים בשנים האחרונות ומה שעושה החמאס כעת.
רק הישג מדיני, אמיתי, שיכרוך את החמאס למצרים ואולי גם לטורקיה, בגיבוי אמריקני, יביא שקט תעשייתי והרתעה אמיתית מול החמאס, אך רק לאחר שעזה תספוג מכה אנושה.

הכותב הוא פובליציסט, מפעיל וכותב הבלוג ״למה לא פוליטיקה עכשיו״, עורך וכתב באתר הספורט "השישית באירופה", כתב באתר ליכודניק, פעיל בתא לביא-אריאל ובצעירי הליכוד. סטודנט לתואר ראשון במדע המדינה ותקשורת.
תאריך:  18/11/2012   |   עודכן:  19/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבצע עמוד ענן – ללמוד מטעויות העבר
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
egypt and turkey can guarantee
jim  |  19/11/12 21:04
2
מאמר ארוך שמכיל המון שטויות
ב_שמואל  |  20/11/12 06:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שאולזון
ראו את המודעה הזאת. אם היו עוסקים רק בעזרה לנזקקים בדרום הארץ - יבורכו. אבל החלק המרכזי עוסק בתפילות ובהזכרת שמות, מה שמלמד שמטרתם האמיתית היא להוציא כסף מאנשים תמימים
זאב בן-יוסף
יואילו נא מועמדי הבחירות המקדימות בכל המפלגות, להפסיק כליל את תעמולתם הנלעגת עד תום המערכה הצבאית    על תעמולת מועמדים בפריימריז בצל מערכה צבאית
מנוחה דהן
האם חייבים לחזור על "המכה" הזאת פעם אחר פעם? או אולי אפשר למצוא נוסחה חדשה, לאיך "להעביר את המלחמה או את שעות החרום בתקשורת הישראלית" בלי לגרום לנו האזרחים מחלות לב ועצבים?
גרשון אקשטיין
טרם ההחלטה על כניסה קרקעית לעזה, על ישראל להציב אולטימטום לחמאס: הפסקת תקיפה חד-צדדית ל-24 שעות או המשך פעולה צבאית בתוככי עזה - הכל תלוי בהמשך או אי-המשך ירי הטילים מצד חמאס
יוסי אחימאיר
על מה להודות לאריק שרון, שכה טעה, כה היטעה, כה הוליך שולל אומה שלמה? אכן, ישראל שילמה מחיר כבד על הפקרת הרצועה לידי הטרור, אבל אין רע בלי טוב. והטוב הוא, ששבע שנים לאחר המהלך הכה-קשה שנתבצע באופן חד-צדדי, כל התקוות שתלו בו תומכיו - נתבדו לחלוטין
רשימות נוספות
צה"ל מציג: חיסול מן הים  /  עידן יוסף
"הנזק מהרקטות לדירות - 30 מיליון שקל"  /  אלעזר לוין
ארבעה פצועים מטילים לאופקים; יירוט מוצלח בגוש-דן  /  עידן יוסף
בחזרה למציאות  /  צור ארליך
הנקה בתקופות חירום ודחק  /  ס. דויטש, ג. פישמן-פוסברי
אש על כוחותינו  /  אורי שרגיל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il