X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לא חלפו 72 שעות וכבר התחילה ישראל הרשמית למצמץ אשונה: בעוד החמאס שומר על קור רוח ועל סבלנות, אהוד ברק שוב ברח ונתניהו לא פעל לפי מישנתו שלו למלחמה בטרור שליח ישראלי נשלח לקהיר כדי לדון על הפסקת אש, בשעה שאפילו המטרות הצנועות שהוגדרו לצה"ל היו רחוקות ממיצוי ובינתיים, ההרתעה הושגה: ישראל הורתעה
▪  ▪  ▪
מטרות צנועות [צילום: AP]

ייאמר מייד: מבצע כזה, מבצע נסוג, יכלה לעשות גם ציפי לבני, השותפה הבכירה למחדל לבנון 2006 ומי שמנעה מישראל - באמצעות החלטה 1701 של מועצת הביטחון, שאותה קידמה, בלי להבינה - את מעט הפירות שהיו אפשריים מאותה מלחמה שנייה בלבנון. למרות הניהול המשופר של הלחימה, ההישגים החלקיים של "עמוד ענן" אינם עולים בטווח השפעתם על אלו של "עופרת יצוקה" מבית מדרשם של מי שעדיין שוקלים באופן שערורייתי לחזור לחיים הפוליטיים, אהוד אולמרט וציפי לבני, העבריין המורשע ושותפתו, שרת החוץ (לשעבר) הכושלת.
הפתיחה של "עמוד ענן" הייתה מרשימה: חיסול רמטכ"ל החמאס - לארגון טרור יש "רמטכ"ל" כשם שלרשות ברמאללה יש "נשיא", אליבא דמנהיגינו - והשמדת מרבית הרקטות ארוכות הטווח של האויב. אבל, כרגיל במקומותינו, לא חלפו 24 שעות וכבר החל עדר המלהגים באולפנים השונים לדבר על "הסדרה" ועל "נקודות יציאה", כאן ועכשיו. ה"עכשיוויזם" המשחית מבית המדרש של "שלום עכשיו" הוא המכתיב בישראל "הריבונית" את כללי המשחק ומוסר הלחימה, וביטחונם של נתיני האויב עומד בסדר עדיפויות גבוה מזה של אזרחי ישראל וחייליה.
התוצאה: לא חלפו 72 שעות וכבר התחילה ישראל הרשמית למצמץ ראשונה: בעוד החמאס שומר על קור רוח ועל סבלנות, אהוד ברק שוב ברח ונתניהו לא פעל לפי מישנתו שלו למלחמה בטרור. שליח ישראלי נשלח לקהיר כדי לדון על הפסקת אש, בשעה שאפילו המטרות הצנועות שהוגדרו לצה"ל היו רחוקות ממיצוי.
ישראל גייסה רבבות חיילים ופגעה קשות במשק שלה כדי לאיים בפעילות קרקעית וליצור לחץ על החמאס. אבל, כמעט כרגיל, הלחץ הפך להיות בומרנג נגד ישראל. בשביל לחץ בלבד - בבחינת "תחזיקו אותנו" - היה מספיק לגייס חטיבות ולא אוגדות. אבל, מסתבר ש"תחזיקו אותנו" הפך למצב שבו החמאס מחזיק את מנהיגי ישראל במקומות רגישים.
האויב תובע וכנראה יקבל
לא חלפו 120 שעות וכבר הפכו מנהיגים שהם כמעט אויבים - הנשיא המצרי הנמנה עם אחיו של החמאס, וראש הממשלה הטורקי, מדכא הכורדים (ונצר לטובחים בארמנים, לא לשכוח) - למתווכים בין ישראל לבין ארגוני הטרור. כמו לפני עשרים שנה באוסלו, כאשר ביילין ופרס העמידו את ישראל על דרג דומה לזה של ארגון הטרור לשחרור פלשתין כולה (אש"ף בשפתו המכובסת של פרס), כך גם הפעם, מנהיגי ישראל מעמידים אותה במצב של מו"מ בין שווים כביכול, ישראל והחמאס. ההרתעה הושגה: ישראל הורתעה.
במקום לדרוש כניעה ללא תנאי של האויב, האויב מציב תנאים להפסקת אש. במקום שייצא מוחלש מן המלחמה, האויב תובע - וכנראה יקבל - מעמד משופר ומשודרג מבחינת הקלות ב"מצור". במקום להפסיק לספק אמצעי לחימה לחמאס ולשותפיו - הובלת אמל"ח לאורך מאות קילומטרים בשטח מצרים אינה "הברחה" אלא אספקה שוטפת ומסודרת - מי שמאפשר את האספקה הוא "המתווך", שגם לו נדרשת ישראל "החזקה" לתת אתנן.
בשעת כתיבת שורות אלה, המנצח המסתמן של "עמוד ענן" אינו הצד הישראלי. החמאס יקבל הקלות ותוך חודשים ספורים יחזור לסורו, מנהיגי מצרים וטורקיה יוצגו בוואשינגטון כמשכיני שלום וראויים לסיוע נדיב, והשמאל הישראלי יחגוג את אי-ההצלחה של בנימין נתניהו, שנוא נפשו.
כשהתחיל "עמוד ענן" הואשמו נתניהו וברק בכך שעיתוי המבצע משרת את מערכות הבחירות שלהם. כאשר נראה שהמבצע עומד להסתיים כשהאויב עומד על רגליו, נראה שמי שמרוויח מכך איננו נתניהו.
שוב חזרה ישראל על עצמה: הצלחה צבאית חלקית וכישלון מדיני. ההצלחה הצבאית היא חלקית, כי בין מטרות המבצע לא הוגדרה המטרה הנכונה: כניעה ללא תנאי של האויב. כדאי ללמוד מהיעד שקבע צ'רצ'יל לצבאו מול גרמניה הנאצית. כדאי גם לזכור את אמירתו האלמותית: "היה על בריטניה וצרפת לבחור בין מלחמה לחרפה. הן בחרו בחרפה. עכשיו תקבלנה מלחמה". הדברים נכונים גם לגבי ישראל.
ועוד חשוב לזכור: מה שאסור לישראל לעשות בכל מקרה הוא לסכן את חיילי צה"ל כדי להפיל את החמאס ולהעביר את השלטון ברצועת עזה לאבו-מאזן. שימוש בחיילי צה"ל כמגש הכסף להקמת מדינה בארץ ישראל המערבית למבקשי נפשנו הוא מעשה בלתי מוסרי ויש לפסול אותו על הסף. לא לכך נועדו חיילי צה"ל.
בשלב זה, ועד שתיכון המדינה הפלשתינית האמיתית בעבר הירדן המזרחי, היעד צריך להיות הכנעתו של החמאס - אך לא הפלתו - ורק אז הגעה איתו להסדרים סבירים של יחסי שכנות.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2001-2005.
תאריך:  21/11/2012   |   עודכן:  21/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההר הוליד עכבר
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
השוואות נוסח בריימן
שלמה המגיב  |  21/11/12 16:21
2
הענקנו נצחון לאויב
ד''ר אברהםשלום  |  21/11/12 17:20
 
- "להפציץ את הבתים בעזה", שלום?
שלמה המגיב  |  21/11/12 18:32
 
- שאלה?
יוסי מ  |  22/11/12 08:22
 
- אתה בהחלט טועה , יוסי
שלמה המגיב  |  22/11/12 11:57
 
- תיקון.
יוסי מ  |  22/11/12 16:41
3
קשה להיות יהודי, ועוד יותר קשה
להיות ר"מ ישראל  |  21/11/12 18:01
4
מרץ 2002 כמתנע של "חומת מגן"
אלון פלג  |  21/11/12 20:32
5
נכון, קשה להיות יהודי
בתיה  |  22/11/12 00:32
 
- ניתוח ביטחוני\מדיני נוסח בתיה
שלמה המגיב  |  22/11/12 08:00
 
- אוטומטים.
יוסי מ  |  22/11/12 08:34
 
- כמה משלמים לכם?
בתיה  |  24/11/12 12:11
6
כניעה מבישה של נתניהו (כרגיל) ל"ת
דניאל סבלדי  |  22/11/12 00:39
7
אני חותמת בעיניים עצומות על כל
נאוה מטבריה  |  22/11/12 06:08
 
- ???!!
יוסי מ  |  22/11/12 08:29
 
- רק בבריה"מ חתמו על סטאלין
תקווה  |  22/11/12 08:35
8
לא מובן מהי המדינה הפלשתינית ה
נתין מדמנת ישראל  |  22/11/12 07:44
9
הוא דוקטור למה??
יוסי מ  |  22/11/12 08:16
10
נכון ולא מדוייק
ערן גפני  |  22/11/12 10:45
11
עכבר ? אפילו לא מקק.
טעות  |  22/11/12 15:06
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע עמוד ענן
עמוס שריג
יוסי גמזו
גְּבוּרָה אֵינֶנָּה רַק הָעֹז הַצַּהֲ"לִי, הִיא גַם הַחוּש הַסּוֹלִידָרִי הַצִּיוִילִי שֶל הַזְמָנַת תּוֹשָב חֲסַר מָמָ"ד וָיֶשַע לַחְסוֹת בְּצֵל מֶרְחָב מוּגָן שֶל הָאַחֵר
אבי וייס
לא רק שר התקשורת והמנכ"ל העבירו את המלחמה לחדרי בתי המלון (בסין). גם עובדי המשרד    במקום לעסוק במלחמה והשלכותיה, העבירו העובדים את הזמן (השבוע) ברמת אפעל בהשתלמות מקצועית    אם לא די בכך, המנכ"ל הפורש רוצה להספיק לעוד טיול יקר לחו"ל על חשבון המדינה, טרם פרישתו    למי בכלל אכפת שחצי המדינה תחת אש
איציק וולף
פורום שרי התשיעיה התכנס על-מנת לדון בפרטי הסכם הפסקת האש שהושג בתיווך המצרי    הדיון נקבע עוד לפני הפיגוע ובמהלכו צפויים השרים לדון גם במשמעויות הפיגוע בלב תל אביב    צה"ל תקף איצטדיון במרכז עזה והפציץ את ביתו של בכיר במערך הכלכלי של חמאס
עידן יוסף
במסגדים בעיר הכריזו על הפיגוע בתל אביב    החיפושים אחר המחבלים - בעיקר במישור המודיעיני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il