X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיום מרבית רשויות המדינה והרשויות המקומיות אינן ערוכות להתמודד עם הפעלת מתנדבים באירועי חירום. מנהלי התנדבות, ממוני כוח אדם, וקב"טים רבים ובעצם כל מי שיש לו יד ורגל בנושא לא הוכשרו ולבטח לא ניסחו תורת הפעלה ותפישה כוללת לשיתוף מתנדבים באירועי חירום
▪  ▪  ▪
מתנדבים. הכוח העיקרי המטפל באירוע

הרבה יותר קל לפרק אטום מאשר לפרק דעה קדומה", כך אמר אלברט איינשטיין. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וארגון גאלופ העולמי עולה כי רק כ-18% מהחיים בישראל (מעל גיל 20) מתנדבים. בהסתכלות על החלק הריק של הכוס, 82% לא נתנו ולו שעת התנדבות אחת בשנה האחרונה. נתונים אלו מלמדים אותנו, בין היתר, על הפער בין התפישה ש'העם בישראל מתנדב' ו'שיש לעולם מה ללמוד מאיתנו בנושא ההתנדבות' ובין המציאות. במצבי חירום, כמו בימים אלו שדרום הארץ שרוי בו כיום, המצב אף גרוע מזה.
משיחות שאני מקיים בימים אלו של מבצע 'עמוד ענן' עם מנהלי התנדבות ברשויות, כמו גם מהנתונים העולים מאירועי החירום שהתרחשו בשנים האחרונות - מלחמת לבנון השנייה, עופרת יצוקה ואירוע השריפה בכרמל - עולה תמונה שחייבת להדאיג אותנו לגבי המשמעות לעורף הישראלי, לחוסנו, ליכולת שלו להתמודד ולאפשר לצבא להמשיך ולפעול בתמיכת העורף.
ההתנדבות - הכוח המרכזי לטיפול באירוע
ממחקרים ומניתוח אירועי חירום בארץ וברחבי העולם מתברר כי ההתנדבות, במהלך האירועים ולאחריהם, שימשה לא רק ככוח לחילוץ ולטיפול בנפגעים, אלא בעיקר ככוח תומך אשר תרם לחוסנה של הקהילה במצב הלחץ אליו נקלעה והכוח המרכזי בשיקומה לאחר האסון/המשבר. במילים אחרות, המתנדבים לא רק סייעו לרשויות ולארגונים לטפל באירוע החירום ובשיקום הנזקים ממנו, אלא היו הכוח המרכזי והמשמעותי שטיפל באירוע ובספיחיו.
כיום מרבית רשויות המדינה והרשויות המקומיות אינן ערוכות להתמודד עם הפעלת מתנדבים באירועי חירום. מנהלי התנדבות, ממוני כוח אדם, וקב"טים רבים ובעצם כל מי שיש לו יד ורגל בנושא לא הוכשרו ולבטח לא ניסחו תורת הפעלה ותפישה כוללת לשיתוף מתנדבים באירועי חירום. בחלק גדול מהרשויות אין אפילו אדם הממונה על התנדבות בעתות חירום ואין תקן לכך.
למקצע את תחום ההתנדבות
על-מנת לעודד מעורבות ולכונן מערך התנדבות להפעלה בעת אירועי החירום שצוינו, יש להידרש למספר תהליכים מרכזיים המתרחשים בחברה הישראלית, ובהם:
  • שינויים ביחסים בין הפרטים לקהילה וביניהם לבין הרשויות ובכלל זה אובדן האמון במערכות הפוליטיות.
  • שינויים הדרגתיים בתפיסת רשויות המדינה את תפקידם, אחריותם ואת התארגנותם להפעלת מתנדבים בעתות חירום.
  • שינויים ביחס החברה בישראל להתנדבות.
  • תמורות נפשיות פרטיות, קהילתיות וכלל חברתיות בעת התמודדות עם מצבי קיצון כתוצאה מריבוי אירועי חירום ובשל חיים בעצימות מוגברת.
מניתוח כלל הפרמטרים עולה, שעלינו להקים מערך ותשתיות התנדבותיות שונות מאלו הפועלות היום בישראל. יש לעצב אסטרטגיה המתבססת על ניתוח התרחישים האפשריים - מלחמה, רעידת אדמה, עימות מוגבל. לפתח תורת הפעלה מותאמת יישוב / ארגון / מרחב, ולעסוק בהתמקצעות הארגונים, מנהלי ההתנדבות והמערכות החברתיות והפוליטיות המקיפות את עולם ההתנדבות והמתנדבים.

הכותב הוא מנכ"ל צ.א.ל.ה.- צוותי אזרחים לשיפור החברה, מומחה ויועץ בתחום ההתנדבות וההתנדבות בחירום, מכותבי ועורכי הספר 'מישהו להתנדב איתו'.
תאריך:  22/11/2012   |   עודכן:  22/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עופרת יצוקה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעט מתנדבים, אפילו בחרום
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לסיכום. ממשל הליכוד שנוא העם
מי שהפסיק להתנדב  |  23/11/12 12:17
 
- מושתן הוא אתה!
סימי  |  24/11/12 13:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע עמוד ענן
יהודה דרורי
בהיוודע דבר הסכם הפסקת האש היו בינינו שאמרו כי המהלך הצבאי לא מיצה עצמו וצריך היה להיכנס לרצועת עזה ולהשמיד את החמאס    אם היינו נאלצים להשמיד את החמאס, היינו צריכים להרוג 10,000 איש. ובכלל, מה היה המחיר שאנחנו היינו צריכים לשלם בבנינו שלנו?
מוטי פשכצקי
שבים לשגרה. ביטון כשיר לר"ג: "נדאג לא להפסיד שוב"
אביתר בן-צדף
יש פער אדיר בין יכולתנו במבצעים נקודתיים לבין יכולת צבא היבשה שלנו    כל בעל גינה יודע שהמאבק בעשבי-בר הנו אין-סופי. מכה חזקה של חומרי הדברה (שלפעמים עלותה גבוהה) אינה מסיימת אותו, אלא רק מאריכה את תקופת השקט של בעל הגינה
דוד יוסף מישל
הנזק בעזה צריך להיאמד על כמה מיליארדי ש"ח. אורח החיים של תושבי עזה, צריך להשתנות מהקצה אל הקצה אחרי המבצע: לחלק גדול מהם לא יהיה איפה לעבוד, הם יהיו במצוקת חשמל, ממשל, תקשורת, ועוד
קרן אלמוג
אין שום משמעות להסכם כתוב עם החמאס. הם לעולם לא יכבדו זאת. הניצחון האמיתי והיחיד של המבצע הנוכחי הוא יצירת מאזן הרתעה מול החמאס. הרתעה ולא הכנעה. את הטרור ניתן לעצור רק באמצעות הרתעה אמיתית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il