X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מהלך זה - בדיוק כמו הטרור והירי ללא אבחנה כנגד אזרחים - לא יקרב מציאות של שתי מדינות לשני עמים לפנייה פלשתינית זו, אם תתקבל, השלכות כבדות משקל הן על הצד הישראלי והן על הצד הפלשתיני
▪  ▪  ▪
שדרוג מעמד [צילום: AP]

מוקד העניין בעימות הישראלי פלשתיני חוזר לזירה המדינית. הרשות הפלשתינית מבקשת הכרה בינלאומית כ"מדינה לא חברה" ("מדינה משקיפה"), יוזמה שהחלה בה אשתקד. היא תפנה ככול הנראה לעצרת הכללית של האו"ם דווקא ב-29 בנובמבר, לציון ההצבעה בעצרת בשנת 1947 על הקמת שתי מדינות - יהודית וערבית - בשטח המנדט הבריטי בארץ ישראל.
לפנייה של מחמוד עבאס לאו"ם מובטח רוב. גוף שלוב כיהנה כנשיאה תורנית של מועצת הביטחון שלו, לא ידחה את פניית עבאס. ואולם, הסיכוי שמהלך פלשתיני זה יקדם ולו במעט את פתרון הסכסוך הפלשתיני-ישראלי הוא קלוש עד אפסי. שלום וביטחון משיגים במשא-ומתן, בעבודה קשה, בפשרות כואבות, בצעדים קונסטרוקטיביים, לא בהצבעות באו"ם, לא בשדרוג מעמד, ולא בנאומים ובראיונות לתקשורת. זה נכון למנהיגי כל הצדדים המעורבים.
מהלך זה - בדיוק כמו הטרור והירי ללא אבחנה כנגד אזרחים - לא יקרב מציאות של שתי מדינות לשני עמים. לפנייה פלשתינית זו, אם תתקבל, השלכות כבדות משקל הן על הצד הישראלי והן על הצד הפלשתיני. הנה העיקריות שבהן.
פניית הרשות הפלשתינית לעצרת הכללית לצורך קבלת הכרה בינלאומית ב"מדינה פלשתינית" ואישורה על-ידי העצרת הכללית עלולה להביא לצעדי תגובה קשים של ישראל, כגון ביטולו של הסכם הביניים ("אוסלו ב'") שנחתם בשנת 1995, וממשיך להיות בתוקף עד היום, בהיעדר הסכם קבע שיחליפו. בנסיבות קיצוניות, הוא אף עלול להוביל להתמוטטות הרשות הפלשתינית, תוצאה שתתקבל בברכה אצל הקיצוניים בשני הצדדים. היעדר מסגרת הסכמית עלול להוביל לניסיונות מצד הפלשתינים להקמת צבא פלשתיני מדינתי; לניהול יחסי חוץ וחסינויות דיפלומטיות; לאפשרות להכרזה חד-צדדית על ירושלים המזרחית כבירת "המדינה הפלשתינית" ואף למאמצים משפטיים לשינוי מעמד ההתיישבות היהודית באזורי יהודה ושומרון, לרבות גושי ההתנחלות הגדולים. ומנגד, יהיו ללא ספק צעדי תגובה ישראלים חד-צדדיים, כגון החלת החוק הישראלי על שטחי C, סנקציות כלכליות - מצד ישראל והממשל האמריקני - עד כדי מיטוט הרשות הפלשתינית בהיעדר משטר כלכלי מוסכם.
זאת ועוד: "מדינה לא חברה" אינה בעלת זכות הצבעה בעצרת הכללית, אך מעמד זה יאפשר לרשות הפלשתינית להצטרף לאמנות בינלאומיות ולהתקבל לארגונים ומוסדות רבים בתוך ארגון האו"ם. ולא פחות חשוב מכך, תיפתח בפניה הדרך להצטרף לטריבונאלים שיפוטיים בינלאומיים, והבעייתי ביותר שבהם הוא בית הדין הבינלאומי הפלילי (ICC).
לא הכל ורוד
היכולת הפלשתינית להחזיק בשוט הפנייה לבית הדין הבינלאומי הפלילי נגד ישראל עלולה לפגוע ולהגביל פעילות צבאית עתידית של מדינת ישראל, בבואה לממש את זכותה הטבעית להגנה עצמית. המגבלה מחריפה עוד יותר, מאחר שכל אדם, וממילא כל אירגון - ולא רק הגורמים הרשמיים הפלשתינים - יכולים להניע הליך פלילי בינלאומי נגד ישראל. זה יהיה נדבך נוסף במערכה לדה-לגיטימציה של מדינת ישראל.
אך גם מן הזווית הפלשתינית לא הכל ורוד. ראשית, עבאס עצמו והרשות הפלשתינית עלולים להיתבע בהאג, ובדין, על פשעי המלחמה של החמאס. שנית, המשפט הבינלאומי, ככלל, אינו מאפשר למדינה "זכות" לייצג קבוצות מיעוט שאינן נמצאות בשטחה הריבוני, אלא בשטחן של מדינות זרות. מעמדה הנוכחי של הרשות הפלשתינית כ"ישות משקיפה" באו"ם, מאפשר לה ייצוג רחב של הפליטים הפלשתינים, הן אלה הנמצאים במחנות הפליטים ומחוצה להם בשטחי הרשות, הן אלה הפזורים בירדן, סוריה ולבנון, וברחבי העולם. הקניית מעמד של "מדינה משקיפה" בגבולות 1967, יפחית במידה ניכרת, את יכולתה של הרשות הפלשתינית לייצג את מיליוני הפליטים הפלשתינים וצאצאיהם, המתגוררים מחוץ לשטחה של המדינה שתוכר, ואינם אזרחיה.
באשר לאונר"א (UNRWA), סוכנות הסעד של פליטים פלשתינים של האו"ם, הגוף המטפל בבעיית הפליטים הפלשתינים, שהוקם בנוסף לנציבות הפליטים העליונה של האו"ם (UNHCR): ההכרה הבינלאומית באו"ם במדינה פלשתינית עשויה לייתר את קיומו של אונר"א ואף להוביל לדרישה לביטול המנדט שניתן לו.
ההתנגדות למהלך המתוכנן של עבאס באו"ם נובעת מכך שהוא קובע באופן חד-צדדי ומראש מה שצריך היה להיפתר במסגרת משא-ומתן להסדר מדיני. על-פי העקרונות של מתווה אוסלו, סוגיות הליבה השנויות במחלוקת ייפתרו בהידברות בין הצדדים, ושום צד לא ינקוט צעדים חד-צדדיים הפוגעים בזכויותיו של הצד האחר.
ואולם, אם ימתין מחמוד עבאס, ישהה את פנייתו לעצרת, ויפעל באורח מתואם ושקול, הוא עשוי לקבל מארצות הברית או מהקוורטט ערבויות לניהול משא-ומתן בין ישראל לאש"ף למשך פרק זמן קצוב ומוסכם מראש. משא-ומתן כזה יכול שיתנהל על בסיס אחד משני המתווים הרשמיים - תוכנית הנשיא קלינטון או מפת הדרכים, ואפשר שיתייחס ליוזמת השלום הערבית. היה ובתום מיצויו של מאמץ הידברות רציני, מחייב ורצוף לא יגיעו הצדדים להבנות, יהיה עבאס חופשי לשוב ולהציג את דרישתו בעצרת האו"ם. במידה שתהיה התקדמות, עשוי בבוא היום המהלך בעצרת הכללית להיעשות בפנייה משותפת ישראלית-פלשתינית, עם השלמת משא-ומתן לפחות בשני נושאי-ליבה בסכסוך: הגבולות והסדרי הביטחון. או-אז יהיה זה צעד חיובי, שאינו סותר לא את המשא-ומתן בין הצדדים ולא את חזון שתי המדינות לשני העמים.
כול התקדמות לעבר פתרון הסכסוך הישראלי-פלשתיני, תסייע לקהילה הבינלאומית ובראשה ארצות הברית, למלא תפקיד קונסטרוקטיבי במשא-ומתן העתידי, ואף ליצור חזית אזורית נגד התגרענות אירן.
יתרה מזו: ניתן יהיה בעתיד, לאחר הסכמה ראשונית במשא-ומתן, לקשור את שדרוג המעמד של הרשות הפלשתינית באו"ם עם ההכרה הבינלאומית הרחבה בפתרון של שתי מדינות לשני עמים. עיקרון זה קיבל ביטוי כבר בהחלטת העצרת הכללית 181 משנת 1947, בדבר הקמת שתי מדינות עצמאיות, ערבית ויהודית (כבר אז!), ומשטר בינלאומי מיוחד לעיר ירושלים, ולאחר מכן בהחלטות מועצת הביטחון 242 ו-338 ובעוד שורה של הצהרות, הסכמים והחלטות.
לנשיא עבאס נאמר: כישראלים ברור לנו, שהחזון הציוני של בית לאומי לעם היהודי במדינתו הדמוקרטית מכתיב פתרון מדיני לסכסוך הישראלי-פלשתיני. מדינה פלשתינית מפורזת, מתפקדת ויציבה לצד ישראל היא אינטרס משותף לנו. האו"ם אומנם חשוב אך הסיכוי לשלום בינינו חשוב שבעתיים.

תאריך:  28/11/2012   |   עודכן:  28/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחמוד עבאס הולך לאו"ם: שלום לא ייצא מזה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מי רוצה שלום?
מזכיר_המדינה  |  28/11/12 16:57
2
הזדמנות פז לחזור בנו מהסכמי פש
קורןנאוה טבריה  |  29/11/12 04:05
3
ערפאת שיצא מקברו בתגובה:"שלום
קורןנאוה טבריה  |  29/11/12 04:25
4
עוד עראפת:"הסכם אוסלו ב' הוא ה
קורןנאוה טבריה  |  29/11/12 04:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יעקב אסתרליס
התקרית השבוע בשדי אברהם הייתה ברורה: מחבל פרץ לבית אישה במושב, דקר אותה ולאחר שהזעיקה עזרה תקף גם חיילים. אך מרבית כלי התקשורת באינטרנט לא הביאו לקוראים את הדיווח האמיתי והפשוט. כמעט בכל אתר נעלם ה"מחבל" והופיע ה"פורץ", והודגש הספק: "אירוע לאומני או פלילי?"    איך דופקים לנו את המוח (5)
יורם דורי
אם ממשלת ישראל חושבת (בטעות לדעתי) כי פניית הפלשתינים לאו"ם מסכנת את ישראל, מן הראוי שתמצא מנופי לחץ ראויים והגיוניים ולא כאלו שפגיעתם בנו גדולה והשפעתם על הפלשתינים מועטה, אם בכלל
מתי דוד
במקום הפתרון "שתי מדינות לשני עמים" שהוא בלתי אפשרי, למרות שהוא נראה כהכרחי, בתמיכת מדינות רבות וגם ממשלת ישראל, ישנו פתרון יחידי שהוא אפשרי, למרות שכרגע נראה כדמיוני: "מדינת" חמאסטן בעזה, בתור שטח אוטונומי כחלק של מצרים ו"מדינת" פתחלנד בגדה, בתור שטח אוטונומי כחלק של ירדן
עידן יוסף
יידרשו 6-4 חודשים עד שיתקבלו תוצאות שיבררו האם הורעל כפי שטוענים הפלשתינים
אליקים העצני
יש להודיע לצד הפלשתיני: פינינו את ההתיישבות שלנו למען השלום, אך מתברר ששגינו ובתמורה קיבלנו רקטות. לכן, כאשר ייכפה עלינו הסיבוב הבא, נתקן את השגיאה, נחזור לשטח ונקים בו מחדש את הנוסחה המנצחת: התיישבות וצבא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il