X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות השתלטה אסכולה של פרשנות צבאית שהצליחה לשכנע כי הניצחון בשדה הקרב נקבע על-פי מה שנצרב בתודעה של הצדדים הנלחמים. לאור פרשנות זו, הרי שמאז יוה"כ אנחנו מובסים פעם אחר פעם ובשל כך צריך לסגור פערים של ציפיות
▪  ▪  ▪
"עמוד ענן". תוצאה מוצלחת אינה מספיקה להכרעה [צילום: פלאש 90]

הנה תמו יום קרב וערבו, והפעם היה זה עמוד ענן. יש התחלה, יש אמצע וכמו תמיד אין סוף. האם מצבנו לאחר המבצע טוב יותר מאשר לפניו? התשובה מורכבת. בהיבט הצבאי הטהור היא נוטה ל"כן" – ארסנל האמל"ח החמאסי צומצם משמעותית, תשתיותיו השלטוניות נטחנו עד דק ורבים מקרב פעיליו אינם איתנו עוד והעיקר – הנפילות על ערי וישובי ישראל פסקו.
בהיבט המדיני מצבנו הורע, החמאס קיבל לגיטימציה של אנדרדוג, הרשות הפלשתינית מאבדת את ההגמוניה על ייצוג הפלשתינים, האירופאים זועפים ורוטנים, אמריקה מפנה כתף קרה ואצלנו מתכסים בשמיכת העולם כולו נגדנו וממתינים שהגל העכור יחלוף. צריך גם לזכור את הסכם הפסקת האש שקיבע סטאטוס אזורי חדש – החמאס מונה לשוטר של הרצועה ומתחייב לרסן ולבלום את כלל ארגוני החמושים של הרצועה ובתמורה נסוג צה"ל מ"רצועת הביטחון" - אותו שכפ"צ שעליו התנפצו ניסיונות החדירה והפיגוע של מחבלי הרצועה והרחיב את טווח השיט של העזתים, כולל הקלות כניסה לכל מיני הומניסטים.
אז מה קורה פה? ניצחנו? הפסדנו? והאם מושגים אלה עדיין רלוונטיים?
כרונולוגיה של מלחמות ומבצעים
בשנים האחרונות השתלטה אסכולה של פרשנות צבאית שהצליחה לשכנע כי הניצחון בשדה הקרב נקבע על-פי מה שנצרב בתודעה של הצדדים הנלחמים. לאור פרשנות זו הרי שמאז מלחמת יום כיפור אנחנו מובסים פעם אחר פעם (להוציא את מבצע אנטבה ההרואי) ותקנו אותי אם אני טועה.
אסקור את הכרונולוגיה של המלחמות והמבצעים העיקריים:
מלחמת יום הכיפורים הייתה הצלחה צבאית מרשימה. צה"ל שנתפס לא ערוך ולא מוכן לקרב, גבר על תוקפנות מתוכננת ומתוזמנת של שני צבאות גדולים, מצוידים ומאומנים, ויצא מהמערכה כשהוא שולט באש על הבירות של התוקפן – הישג צבאי ישראלי זה נצרב בתודעת האויב כניצחון גדול וכ"מחיקת החרפה של ששת הימים", ונצרב בתודעה של אזרחי ישראל ככישלון מערכתי וכהיבריס מובהק.
מלחמת של"ג הפכה להתבוססות בבוץ הלבנוני למרות שהצבא הסורי שחנה בלבנון נותץ, כביש ביירות-דמשק נשלט על-ידי צה"ל ויאסר ערפאת עם הכנופייה שלו גורשו לטוניס.
מבצע דין וחשבון שהחל ב-1993 וכלל פשיטות על בסיסי מחבלים, הפגזות והפצצות בכפרים שיעיים הסתיים בהסכם הבנות לאי-תקיפה הדדית. הסכם שלא שרד וכתוצאה יצאנו למבצע "ענבי זעם", שבמהלכו הותקפו מטרות רבות בדרום לבנון. במהלך המבצע נפגעו ונהרגו משפחה לבנונית וכן מספר חיילי או"ם, וגם ספגנו מאות רקטות שנחתו על ישובי הצפון. ישראל גונתה באו"ם וחתמה עם החיזבאללה על "הסכם הבנות" חדש שלא מנע מהם להתחמש בטק"קים ארוכי-טווח וחדישים שבניגוד לציפיות לא "החלידו בקני השיגור" אלא הפגינו את נחת כנפוניהם ורש"קיהם במלחמה התורנית - מלחמת לבנון השנייה.
כישלון מתמשך מול הצלחה גוברת
לא ארחיב לגבי מלחמת לבנון השנייה, דשתי בה די והותר; ואם נסכם את מאזן הרווח וההפסד של שני העשורים האחרונים, אז נמצא כי מעמד החיזבאללה בצפון התבסס ושודרג, ארסנל האמל"ח שלו גדל בעוד שהרווח שלנו מתבטא בתקופות של שקט שלפני הסערה הבאה.
כך גם בדרום. עם שוך הקרבות של מבצעי עופרת יצוקה ועמוד ענן אנו מוצאים את החמאס מקבל לגיטימציה בינלאומית, נאלצנו לדלל את הסגר על עזה על כל המשמעויות של הסינון והפיקוח והמניות שלנו באירופה ובארה"ב ירדו למחיר ההנפקה.
מה הפלא שהצריבה בתודעת אזרחי ישראל היא של כישלון מתמשך וזו שבתודעת האויב היא של הצלחה גוברת שמובילה לניצחון המיוחל – קרי: השמדתה של מדינת ישראל.
מה ניתן ללמוד מן הדברים?
המסקנה הבלתי נמנעת היא שתוצאות מוצלחות של עימות צבאי אינן מספיקות כדי להביא "ניצחון" כל זמן שלא מושגת הכרעה צבאית ברורה המביאה לכניעה של האויב ואילוצו להתנהג בהמשך על-פי התכתיבים שלך.
הסיבות לכך שישראל אינה רוצה/יכולה להכריע מערכה כנגד ארגוני הטרור הפלשתיני היא בעיקר בשל המחיר של הכרעה כזאת בחיי אדם של אזרחים "לא מעורבים" (בהנחה שהמושג חל גם על אוכלוסיה שמזדהה עם יעדי הטרור שפועל מקרבה), מחיר שכולל תגובה בינלאומית חריפה ומזיקה לישראל. וכך, מעשה סיזיפוס, מקרטעת ישראל ממבצע למלחמה כשבעצם ידיה קשורות ופוטנציאל יכולותיה אינו יכול לבוא לידי ביטוי.
הבעייתיות של מצבנו נובעת לדעתי בעיקר בשל פער ציפיות. הציפייה האנושית והחיובית לכשעצמה ל"שלום עכשיו" (ללא כל כוונה להקשרים פוליטיים), שלום עכשיו שכפי הנראה לא יהיה, ואת מחיר המצאותינו כמדינת העם היהודי במזרח התיכון, אנו משלמים ונשלם בהתגוששויות בלתי פוסקות ולכך יש להיערך. במקביל לתובנה הזאת אין לוותר על ניסיונות הידברות ועל התקווה שבכל זאת תימצא פריצת דרך כפי שכבר אירע בעבר מול פרטנרים נכונים בזמן מתאים.
מצבם של היהודים לאורך ההיסטוריה לא שפר וביחס למצבנו בעבר כעם ללא מדינה, הרי שכיום אנחנו רושמים את אחד הפרקים הטובים והמרשימים ביותר של עמנו, וכשנשלים עם המציאות הזאת נוכל גם לצלוח את הקשיים שאיתם אנו מתמודדים היום, ובסיכומו של דבר ייצרב בתודעתם של אויבינו כי אותנו לא יזיזו מפה וזהו בעצם אותו "ניצחון" – ההשלמה עם עובדה בשטח.

תאריך:  19/12/2012   |   עודכן:  20/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התודעה והניצחון
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
כל מלה בסלע ל"ת
בלייכר  |  20/12/12 09:52
2
תגובה למאמר
ג.ד  |  20/12/12 10:27
3
לא היו מחדלים, ביום הכיפורים..
יוסף אגמון  |  21/12/12 21:19
4
פשיטת הרגל של הקרב על התודעה.
אהוד פרלסמן  |  22/12/12 13:53
 
- הקרב על התודעה
אלכס נחומסון  |  23/12/12 14:25
 
- ובכל זאת יש בינינו חילוקי דעות
אהוד פרלסמן  |  24/12/12 01:45
 
- חלוקי דעות זה בסדר
אלכס נחומסון  |  24/12/12 14:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יהודה דרורי
לב הסכסוך שלנו עם הערבים הוא על ירושלים, ידענו זאת מראש ואנו יודעים זאת כיום ולכן העיר הורחבה משמעותית, וזו גם הסיבה שסיפחנו בשעתו לעיר את כל השכונות הערביות בירושלים המזרחית , כדי שיהיה לנו מה לתת להם כשיגיעו הדברים לשולחן המו"מ. בינתיים אנחנו מייצבים את אחיזתנו בבירה
עידן יוסף
סקר שפילח את התומכים בהקמת מדינה פלשתינית מצא כי מצביעי התנועה נמצאים יותר שמאלה מאשר מרצ, יש עתיד שמאלה מאשר העבודה, ומצביעי שס ימינה מאשר הבית היהודי
נורית גרינגר
במהלך 64 השנים האחרונות ישראל הותקפה על-ידי הערבים, שוב ושוב, וכל האמצעים והמדיניות שבהם היא השתמשה נכשלו. הגיע הזמן לעשות שינוי שיגרום לה לנצח; אין דרך אחרת או שישראל תתעייף כל כך וכשאתה עייף, אתה נידון לעשות טעויות קטלניות
זאב בן-יוסף
הבנייה בשטח E1 בן שני הקילומטרים המחבר את ירושלים למעלה אדומים נועדה למנוע את האפשרות שבהסדר עתידי תיוותר מובלעת בה חיים 40 אלף ישראלים וכלל איננה מונעת רצף של מדינה ערבית נוספת מרמאללה לחברון בשטח גדול בן עשרה קילומטרים מזרחית למעלה אדומים
ד"ר רון בריימן
יוסי ביילין ומרעיו - אדריכלי פיגוע אוסלו והאיוולת המדינית שהביאה למלחמת אוסלו ולהידרדרות ישראל בזירה האזורית והבינ"ל, וציפי לבני ואהוד אולמרט - אדריכלי פיגוע ה"הינתקות" - מגדירים את ההצבעה באו"ם כפיגוע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il