X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
המושג "בתולים", המעיד לכאורה על עניין פיזיולוגי גרידא, מקפל בתוכו את האופן בו תופסת התרבות את גופה, מיניותה ודמותה הרוחנית של האישה כיצד תפיסת הבתולים היהודית בימי הביניים עומדת ביחסי גומלין של השפעה ופולמוס עם התפיסה הנוצרית, כששתיהן מעצבות את מעמדה של האישה הבתולה
▪  ▪  ▪
סמל שלא ניתן להתעלם ממנו [צילום: NBC4.TV]

משמעות המילה 'בתולה' בשפה העברית קשורה לכאורה לקביעה נייטרלית הנוגעת לתחום ההתנסות המינית של הפרט: היא מתארת את מי שטרם קיימה יחסי מין. אולם קביעות אודות מיניותו של הפרט לעולם אינן נייטרליות, והן תמיד ביטוי לכוחן של נורמות חברתיות, מסורות תרבותיות ונסיבות היסטוריות; לפיכך, הצבעה על אישה כבתולה או כלא-בתולה נושאת עמה שלל הנחות תרבותיות הנוגעות לעולמה החברתי, המוסרי והדתי של האישה.
ואכן, תרבויות שונות העניקו לבתולים הנשיים משמעויות רבות. תרבות המערב, משחר ימיה ועד לזמן הזה, פירשה, עיצבה והציגה את הבתולים באמצעות הספרות, הרפואה והתרבות הפופולרית על שלל מופעיה. העובדה כי הבתולים נקשרו באופן כמעט בלעדי לגוף הנשי השפיעה באופן קריטי על האופן בו עיצבה התרבות המערבית את מושגי הנשיות שלה; כמעט שלא ניתן לחשוב על תפיסות ביחס לגוף הנשי, לרוחניות נשית ולמיניות נשית מבלי להיזקק לאופן בו עיצב מושג הבתולים את תנאי חייהן של נשים, את תודעתן העצמית ואת יחסי המגדר.
העובדה כי מושג הבתולים המערבי ספוג כל כך במשמעויותיו הנוצריות, לצד העובדה כי היהדות הדגישה וקידשה דווקא את ערך הפריון במסגרת מוסד הנישואים, הביאו לראיית הבתולים כסמל נוצרי שאין לו נגיעה ממשית לרוחה ולערכיה של היהדות; לכל היותר נתפסו הבתולים כעניין פיזיולוגי, המסתיים ממילא עם נישואיה של הנערה והפיכתה לרעיה ולאם. אולם מספיקה בחינה שטחית של המקורות היהודיים כדי לגלות עיסוק נרחב ומשמעותי בבתולים. כך למשל, במסגרת הקטגוריזציה של הנשיות בהלכה החז"לית זכתה הקטגוריה 'בתולה' לעיון פרשני ולדיון מעמיק; התואר 'בתולה' הפך בלשון חכמים למסמן עשיר בעל השלכות בתחומי הממון, האישות והאיסור הדתי.
יתרה מכך, בתרבות היהודית התפתח מודל של הערצת בתולים, המתבטא בדמותה של 'הכלה הבתולה'. דמות אידיאלית זו זכתה למגוון רחב של ייצוגים בספרות, בריטואל ובאמנות היהודית בתקופות ובמקומות שונים. כך, פותחת המשנה במסכת כתובות בקביעות כי "בתולה נישאת ליום הרביעי ואלמנה ליום החמישי" וכי "בתולה כתובתה מאתיים, ואלמנה - מנה"; ההבדלים ביום הנישואים ובגובה דמי הכתובה הינם שתי דוגמאות בלבד בסדרה ארוכה של קביעות הלכתיות שתכליתן להבדיל ולהבחין בין שני 'סוגי' נשים המיועדות לנישואים - בתולות לעומת אלמנות. הבחנה זו עוגנה בהלכה והודגשה במכלול היבטי טקס הנישואים - בזמנו, במקומו, בליטורגיה שלו, בלבוש הכלה ועוד. הביטויים הטקסיים להבחנה בין 'סוגי' הכלות לא רק שנשתמרו במרוצת הדורות, אלא המשיכו והתפתחו תוך שהם פושטים ולובשים צורות מגוונות. כך למשל, באשכנז בימי הביניים רווח המנהג להשתמש בכוסות שונות לקידושי בתולה ולקידושי אלמנה - כוס זכוכית צרה לכלה בתולה, ולעומתה צלוחית חרס רחבה לכלה אלמנה, באופן הנותן פומבי למעמדה המיני של הכלה.
מודל לעשייה דתית נשית
כאמור, קידושו של ערך הפריון ביהדות גרם לעיצוב מושג בתולים הרחוק מאידיאל הבתולים הנצחיים שהתפתח בחסות התיאולוגיה הנוצרית-קתולית. עם זאת, בחינתן של תפיסות הבתולים השונות ביהדות ובנצרות זו לצד זו, פותחת צוהר נוסף להתבוננות במפגש המרתק בין שתי התרבויות וביחסי הגומלין המורכבים ביניהן.
במציאות הימי ביניימית בצפון ומרכז אירופה, בה חיו בני הקהילות היהודיות כמיעוט בתוך תרבות הרוב הנוצרית, היו הבתולים הנצחיים סמל שלא ניתן היה להתעלם ממנו, בייחוד מן המאה הי"ב ואילך, עם פריחתו חסרת התקדים של פולחן הבתולה מריה. המרחב העירוני, בו חיו מרבית היהודים, היה רווי בדימויים וייצוגים של בתולים נשיים נצחיים: דמויותיהן של מריה הבתולה, קדושות ומרטיריות בתולות עיטרו את חזיתות הכנסיות, ובימי חגן הן הועלו על נס ברוב טקס והובלו ברחובות בתהלוכות צבעוניות. מעלותיהן של קדושות בתולות אלו הופיעו בסיפורי שבחים שתיארו את הניסים שחוללו בחייהן ובמותן, ואלו זכו לתפוצה נרחבת בכתב ובעל-פה. בנוסף, קיבלו הבתולים ייצוג חי וממשי בדמותן של נזירות ממסדרים שונים, שהליכותיהן ולבושן הבחינו אותן משאר הבריות. להערצה זו של הבתולים הגיבה התרבות היהודית מתוך פולמוס והשפעה גם יחד.
מחד, השמיעה ספרות ההלכה והמוסר של ימי הביניים ביקורת מפורשת כנגד כל ביטוי של נזירות נשית. אל מול דמותה של הנזירה הנוצרית, כלתו של ישו, העמידה היהדות הימי-ביניימית את האישה הנשואה, 'עקרת הבית' ו'אם הבנים', כמודל לעשייה דתית נשית. דוגמה מובהקת למגמה פולמוסית זו ניתן לראות בהדגשת אימהוּתן של מקדשות-השם היהודיות בכרוניקות ובפיוטים המתארים את מסעי הצלב; עיצוב דמותן של מקדשות-השם כאימהות הזובחות את בניהן במו-ידיהן, מתפלמס במובהק עם דמויותיהן של המרטיריות הנוצריות הבתולות, ובייחוד עם אמהוּתה הבתולית והפסיבית של מריה.
אך מנגד, ועל-אף ההבדלים התרבותיים והתיאולוגיים העקרוניים, תפיסת הבתולים כביטוי לקדושה דתית חלחלה אל התרבות היהודית הימי ביניימית ומצאה את ביטוייה בעיקר בתחום המנהג. ספרות המנהגים האשכנזית מלמדת על שורה של תפקידים ריטואליים שיוחדו לבתולות בשל התפיסה כי הן קרובות יותר אל הקדושה. תפיסה זו אומנם אינה זרה לחלוטין ליהדות והיא ניכרת למשל בחוקי הכהנים שבמקרא המורים על הכהן הגדול לשאת נערה בתולה בלבד, אולם בימי הביניים היא זכתה להדגשה ולהעצמה.
דוגמה מובהקת להדגשת משמעותם הסמלית של הבתולים ולהטענתם בתוכן דתי הינה 'ברכת בתולים' - ברכה מיוחדת שנועדה להיאמר על-ידי החתן לאחר 'בעילת המצווה' של הכלה הבתולה. לשון הברכה הכורכת את שמירת הבתולים עם שמירת קדושת הזרע ורעיון הבחירה בעם ישראל מעניקה לבתולי הכלה משמעות דתית-מיתית:
  • הרואה דם בתולים אומר: ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם, אשר צג אגוז בגן עדן. שושנת עמקים, בל ימשול זר במעין חתום. על כן, אילת אהבים, זרע קדש שמרה בטהרה, וחוק לא הפרה. ברוך אתה ה' הבוחר באברהם ובזרעו אחריו מקדש בני ישראל.
    [מחזור ויטרי, מהד' הורוויץ, נירנברג תרפ"ג, סימן תס"ו]
ברכת בתולים היא חידוש ימי-ביניימי מובהק. היא אינה מופיעה במקורות חז"ל הידועים לנו, והנוסח הקדום ביותר הידוע שלה מופיע בכתב-יד של הקודקס "הלכות גדולות" מתקופת הגאונים. החל במאה ה-11 ועד למאה ה-15, מופיעה ברכת בתולים במרבית הסידורים, ובספרי הלכה ומנהג רבים מן המרחב האשכנזי, הפרובנסאלי, הספרדי והאיטלקי. התקבלות נרחבת זו של ברכה שאינה מופיעה בתלמודים, אמירתה בשם ומלכות, ואף סיווגה ההלכתי באשכנז כברכת מצווה, מעידים בבירור על עלייתו של צורך תרבותי חדש לסמן את בתולי הכלה במסגרת הריטואל הדתי. זאת, כחלק מן ההתמודדות עם עליית הפולחן הדתי של הבתולין בתרבות הנוצרית.

פורסם במקור: מכון שלום הרטמן
אביטל דוידוביץ'-אשד כותבת דוקטורט בחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת ת"א והינה עמיתת מחקר במכון שלום הרטמן.
תאריך:  26/12/2012   |   עודכן:  26/12/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מושג הבתולים ועיצוב המיניות הנשית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
האמת היא שעדיין לא ראיתי את
מזכיר_המדינה  |  26/12/12 19:05
2
ברכת הבתולים זה שיא החושך ל"ת
ימי הביניים   |  29/12/12 12:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס אריכא
כאשר יוצר סעור-נפש ברמה של כישרון בולעני כשל וולך מתלקח, קשה ליוצרים אחרים בסביבתו    אורו הבוהק של משורר עוצמתי כזה מכה את סובביו בסנוורים    לא מעטים חורכים את כנפיהם, נסוגים ומתפוגגים
ד"ר אריאל פיקאר, רחל עזריה
במערכת הבחירות הנוכחית בא לידי ביטוי תהליך כללי העובר על הפוליטיקה הישראלית: העיסוק בשאלות העקרוניות על אודות זהותה היהודית של המדינה הולך ופוחת, ובמקומו מתפתח שיח המתמקד בזכויות ובאינטרסים של קבוצות שונות בחברה הישראלית
ראובן לייב
הממסד היהודי בארה"ב נותר מרוקן מתוכן. ראשיו זוכים, אומנם, למשכורות שמנות, אבל הדור הצעיר אינו נוהר אחריהם. בראיון מיוחד ל-News1 מגולל עורך ה"ג'ואיש פוסט" בניו-יורק, גד נחשון, את השחיקה הגדולה של היהדות האמריקנית, המאבדת יותר ויותר את זהותה העצמית
שרון נריה בר-און
שינוי מועד הבחירות לכנסת והקדמתם ל-22.1.2013, מהווה הזדמנות לשוב למאמר שפרסמתי ב-15.1.2012, בו פענחתי והערכתי את סיכוייהם של יאיר לפיד ונועם שליט להצליח במרוץ לבית הנבחרים. אומנם ההתייחסות באותה עת הייתה ליום הבחירות המקורי בנובמבר 2013, אבל התוצאות מדברות בעד עצמן
עליס בליטנטל
לפני כמה שנים עלתה בבית צבי ההצגה "בורגנים" מאת מקסים גורקי. בהפקה הנוכחית קוראים לה "אוטופיה". אולי כי כאן טמון הרמז למשמעות המחזה הזה בכלל - על הבורגנים החיים כמו בבועה בפריפריה, ומשלים את עצמם שלו יעשו כך וכך כל גורלם ישתפר. אבל כמו שנאמר - "האופי הוא הגורל", וכל היתר - רק הזיות
רשימות נוספות
הדת הפנימית  /  רון מרגולין
גרשם שלום: בין ציונות למשיחיות  /  משה אידל
פיוט: עבר והווה  /  ד"ר מאיר בוזגלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il