X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מה היה הכשל במערכת הבחירות של הליכוד? מדוע לא זכתה הליכוד-ביתנו בקולות של מפלגת קדימה שהתפוררה?
מדוע הפנו עורף לליכוד כה הרבה מצביעים? האם זלזל הליכוד במצביעיו? ומהו מבחן העתיד של הממשלה החדשה?
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן. זלזלו במצביעי הליכוד [צילום: AP]

עד שרשימת הליכוד-ביתנו עושה את חשבון המושבים בכנסת להקמת הממשלה טוב לראשיה לעשות חשבון נפש וחשבון הקולות שקבלו והקולות שהפסידו בבחירות. בחשבון המושבים בולטים שלושה מספרים והם 82, 28,11.
הבוחרים דחו את השמאל
שמונים ושנים חברי הכנסת המליצו לנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו. מספר מכריע זה בא לאחר מערכת בחירות אשר בה האשים השמאל את נתניהו שהוא מונע מה שהשמאל קורא לו הסדר מדיני. הצבור דחה את התעמולה של המחזיקים בדת אוסלו, ובחר לכנסת נציגים אשר רוב מכריע וסוחף מביניהם רואים את בנימין נתניהו ואת הליכוד-ביתנו המתאימים ביותר להרכיב ממשלה ולהנהיג את ישראל.
לפני הבחירות לכנסת פרסמה המפלגה של ציפי לבני מודעות על לוחות ענקיים בצדי הכבישים. המודעות זעקו באותיות גדולות ביבי ליברמן סכנה, ומתחת לתמונת ציפי לבני המלה שלום. הייתה זאת אזהרה חמורה והבטחה גדולה ומפתה. את ההבטחה הבטיחה מי שהייתה שרת החוץ בממשלת שיצאה לשתי מלחמות, מלחמת לבנון השניה ומלחמת עפרת יצוקה. חברה לרשימה, עמיר פרץ, היה שר הביטחון במלחמת לבנון השניה, שהייתה ללא תכנון, והסתיימה בלא מחשבה. המצביעים בבחירות דחו את האזהרה ולא האמינו להבטחה. הם גם ידעו מי הביא את סכנת רקטות החמאס על שדרות ותל אביב ועוד ערי ישראל. עכשו מתברר כי גם ציפי אינה מאמינה בכרזות שלה ומוכנה להצביע בכנסת עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו.
הכשל במערכת הבחירות של הליכוד
מספר חברי הכנסת של רשימת הליכוד-ביתנו ירד בבחירות באחד עשר. אבל המספר המציין את הכשלים במערכת הבחירות של הליכוד אינו 11 אלא 28. זה היה מספר חברי הכנסת של מפלגת קדימה בכנסת היוצאת.
הבחירות ספקו לממשלה היוצאת סיכוי גדול לזכיה. קדימה, המפלגה הגדולה ביותר בכנסת ובאופוזיציה לממשלה התפרקה והתפוררה פרורים פרורים, בין היתר בזכות הצלחות של הממשלה.
הבוחרים הגיעו לתחנות הקלפי אך ימים ספורים אחרי שיצאו מן המקלטים. הם עזבו את בתיהם ובקשו להם מקלט מפני הפגזים ששלח שלטון החמאס בעזה שהשליטו אותו שם מיסדי מפלגת קדימה.
בתנאים כאלה היה צפוי כי הליכוד-ביתנו יגרוף את עשרים ושמונת המושבים של מפלגת קדימה בכנסת הקודמת. ובמקום זאת ירד הלכוד והפסיד אחד עשר מושבים בכנסת.
לאן הלכו הקולות?
מדוע לא זכתה הליכוד-ביתנו בקולות של מפלגת קדימה שהתפוררה?
- חלק מן המצביעים של מפלגת קדימה חזרו למפלגותיהם הקודמות - מרצ והעבודה. עוד בוחרים התעלמו מן המציאות ומן האסונות והמלחמות שהביאו עלינו הסכם אוסלו ומסירת עזה לחמאס. הם הצביעו עבור ציפי ותנועה ללא שם ואולי ראוי לכנותה תנועת בת היענה, על שם הצפור הטומנת ראשה בחול. ועדין נותר עוד מאזן קולות עבור חמשה עשר חברי כנסת של מפלגת קדימה בעבר. הליכוד לא קיבל קולות אלה ועוד הפסיד אחד עשר חברי כנסת. את הקולות קבלה מפלגה חדשה, עובר שרק יצא לאויר העולם, של יאיר לפיד.
חשבון הנפש של הליכוד
מדוע הפנו עורף לליכוד כה הרבה מצביעים? - הליכוד לא הציג עצמו כמפלגה ימנית מנוגדת להזיות על מו"מ מדיני עם המחבלים והקמת מדינה ערבית מספר שתים בארץ ישראל. להפך הליכוד האשים את הבית היהודי שהוא מפלגה ימנית קיצונית. הליכוד בקש לזכות בקולות 'המרכז'. כלומר השמאל שאינו מר"צ. הליכוד לא תקף את השקר של ציפי אשר דיברה על שלום בשעה שהמפלגה שלה הובילה את ישראל לשתי מלחמתות. הליכוד דבק ברעיון של מדינה פלשתינית כמו בנאום מסוים של מר נתניהו. בנסיבות כאלה פנו בוחרים מסוימים אל הבית היהודי. אחרים לא ראו הבדל מדיני בין רשימת יאיר לפיד ובין הליכוד, וראו יתרון ליאיר לפיד ששלח הבטחות נעימות של יש עתיד יותר טוב, בלא לפרט.
האם מזלזל הליכוד במצביעיו?
הנהגת הליכוד מזלזלת במצביעי הלכוד ומבקשת לה מצביעים אחרים. אחרי הבחירות המקדימות בליכוד הודיע מר נתניהו כי הוא תומך בחברי הכנסת בני בגין ודן מרידור בנגוד לדעות חברי הלכוד אשר הביעו בהם אי אמון. חברי הלכוד בקשו לתקן את שיטת בחירת השופטים, ויתרה מזאת לעצירת השתלטות בג"ץ על הכנסת הנבחרת והממשלה וכפית הערכים הפרטיים של השופטים. בג"ץ נטל סמכויות בלא אחריות לתוצאות החלטותיו, כמו שארע במקרים עצובים של פגועים שנמנעה עצירתם.
בוחרים שנסו על נפשם מפני הפגזים ששוגרו מעזה, אחרי גרוש הישראלים מבתיהם בגוש קטיף, לא התרשמו לטובה מן ההתקפה של מר נתניהו כי ראש הבית היהודי יתקשה לקים פקודה לגרש יהודים מביתם. הם חששו האם מכין הליכוד עוד גרושים של יהודים מבתיהם ומסירת אדמותיהם לאויב? ואם היו מצביעים שנרתעו מתאור הבית היהודי בתאור קיצוני לפי הלכוד, הם לא העבירו את קולותיהם אל הליכוד, כפי שהתוצאות מראות, ואולי עברו והצביעו עבור רשימת יאיר לפיד.
האם מבקש הליכוד למצא חן בעיני התקשורת ולכן יבקש לו בממשלה שותפים אשר 'ילבינו' אותו כמאמר הפרשנים. האם יערב את ציפי לבני במו"מ מדיני, עוד ותורים מסוכנים וחזוק האויב? במלחמת לבנון השניה נהלה שרת החוץ לבני מו"מ על דרך סיום המלחמה ונסוח החלטה 1703 של מועצת הביטחון של האו"ם. ישראל לא קבלה את החיילים אשר חטיפתם הייתה הסיבה לפריצת המלחמה. ישראל נסוגה עד המטר האחרון אל הקו אשר חיזבאללה הפר בחדירה ובחטיפה. הגב' לבני אף לא העלתה בדמיונה לדרוש כי הכפר ע'גר יהיה כולו בשליטת ישראל. הכפר נשאר חצוי, ומקור סכנה לסכסוך והכבדה על כחות צה"ל. וחיזבאללה הצטיד באלפי רקטות, בהפרה של אותה החלטה חסרת ערך.
מבחן העתיד של הממשלה החדשה
לקראת בקור הנשיא האמריקני בארץ האם יזכירו לו ראש הממשלה ושריו כי החמאס הפציץ בתים בשדרות ובאשקלון ובאשדוד ותושבי הבתים הללו הם פליטים יהודים מארצות ערב ומברית המועצות? כאשר יאמר הנשיא האמריקני כי יש להקים עוד מדינה ערבית בשטח ארץ ישראל, האם יזכיר לו ראש הממשלה כי מחצית אזרחי ישראל הם פליטים מארצות ערב, אשר שכנו בהם אלף שנה לפני הכיבוש הערבי ועזבו אותן בטהור אתני וגם לנו יש זכויות לשטחים, לעמת השטח הזעיר של ארץ ישראל?

תאריך:  21/02/2013   |   עודכן:  21/02/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשבון הנפש וחשבון הקולות של הליכוד-ביתנו
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
חזיריהו הביא את זה על עצמו
מזכיר_המדינה  |  21/02/13 22:56
2
מסכים עם ה-82, לא עם השאר.
אהוד פרלסמן  |  22/02/13 02:20
 
- אהוד דבריך חשובים אתה מוסיף
אברהם שלום  |  22/02/13 16:04
3
נתניהו קרוב בדעותיו לציפי
בעז גבריאלוב  |  24/02/13 15:27
4
ליכוד = ליקוק לשמאל = ליקוד
בעז גבריאלוב  |  24/02/13 15:31
5
מזדהה עם הניתוח המדויק
ד"ר רון בריימן  |  24/02/13 18:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2013
אפרים הלפרין
עמותת יש סיכוי של פרופ' רייכמן והמעוז של יאיר לפיד עם ראובן אדלר מימינו ואייל ארד משמאלו - רוצים משילות על-ידי פירוד העם, ע"י ביצור פיקטיבי של מעמד רה"מ, על-ידי סילוק סיעות קטנות מהכנסת וביטול הסטארט-אפ הפוליטיים שלנו. זו שיטה של רשעים, שיטה של אינטרסאנטים אגואיסטים
זאב בן-יוסף
מאז חזר לראשות הליכוד ב-2006, מצליח נתניהו לבסס שלטון יחיד מלוכני-דיקטטורי בליכוד ע"י הוצאת הרוח ממפרשי אלה המאיימים על שלטון היחיד שלו, כאשר - כמו שרון בזמנו - הוא מצליח לשמוט את הבסיס האידיאולוגי והאִרגוני של הליכוד שבלעדיו אין טעם לקיום המפלגה
יאיר דקל
מאז התחלת מערכת הבחירות, העיתונאית הקשוחה, שלא היססה לקטול את מרואייניה בשידור, הציגה כל הזמן פנים עליזות ו...לא משכנעות. כידוע, הבוחרים מצביעים מהבטן, לא מהראש. הסתכלו, חשבו על תוכנית ריאליטי והצביעו להדחה - פחות מנדטים למפלגת העבודה
מתי דוד
השקיעה הציבורית והאלקטורלית המתמשכת של המפלגה, מחייבת להכיר בעובדה שדרכה לעתיד נתונה תחת אזהרה. אזהרה מפני הדרך שנכשלה, בחשבון המפלגתי של המאזן הלאומי
לילך ויסמן
גורם בכיר המעורב במגעים: "בנט יוכל לבחור בכל תיק כלכלי בכיר שיהיה מעוניין בו, פרט לשר האוצר"    בנט יוכל לקבל גם את ראשות ועדת הכלכלה אם יחפוץ בכך    נציגי יאיר לפיד מופתעים ממתווה הליכוד לגיוס חרדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il