X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפיד ושינוי צמחו על גל של שנאה ודחייה מהחרדים "השחורים" ובשל כך גם נזרקו מהממשלה ובסופו של דבר זה יביא גם לפירוק והיעלמות המפלגה; אי אפשר לבנות מפלגה על יסודות של שנאה לחלק גדול ומאמין בדרכו של העם היהודי בארצו; כל יתר המטרות והניצחונות הזמניים היו רק קישוט ואביזרי עזר - לשנאה הבסיסית; שרון: לפיד "זולל חרדים" - ואי אפשר לחיות עם גישה כזאת
▪  ▪  ▪

מנהיגות ש"ס רואה בפיטורי לפיד וחבורתו "נס חנוכה" לו שצפו זאת מראש ועכשיו הם מלאי סיפוק. משך שנים, היתה אמירה נפוצה בארץ ובפוליטיקה שאי אפשר להקים בישראל ממשלה בלי הדתיים - כלומר: כל הזרמים הדתיים ולא רק החרדים.
משך שנים רבות היה בסיס איתן לשמועה זו - כולל התקופה האחרונה, שהרי גם בתקופת "שינוי" בממשלה היתה נציגות דתית - והיא המפד"ל. אמנם מפד"ל נחשבת כתנועה דתית לאומית ציונית שבניה משרתים בצה"ל ובכל זרועות הביטחון - והם לא נחשבים כחרדים (שחורים) כמו ש"ס ויהדות התורה על פלגיה וזרמיה. לצורך הבהרה, אזהרה ודיוק בלבד, צריך לציין שאין הכוונה לאותו קומץ קטן אנטי-ציוני וממלכתי הקרוי "נטורי קרתא" - ששאיפתם להיות תחת שלטון של גויים ואפילו הרשות הפלשתינית ונציגיהם התרפסו משך שנים בפני ערפאת.
עלייתו המטאורית של לפיד ושינוי על גל של שנאה והחרמה של קבוצה גדולה מן העם בשל האידיאולוגיה שלהם, לבושם, התנהגותם ומנהגיהם היתה פסולה ופגומה מיסודה - למרות שתפסו תאוצה וקסמה לרבים מן החילוניים שנתנו להם 15 מנדטים מיותרים - מתוך חשש ושטיפת מוח של שנים על "סחיטה דתית", על זריקת כספים לישיבות, על כפייה דתית וכניעה "לשחורים".
האמת המרה והלא נעימה היא, שהם הרוויחו חלק מהכינויים האלה בכבוד בהתנהגותם, בחוסר גמישותם עד כדי: "תמות נפשי עם...". בתנאים אלה חשבו רבים מציבור, בוחרי "שינוי" שהנה יבואו ימים טובים יותר, הכסף יזרום למטרות אחרות, בני הישיבות יזרמו לצה"ל או יילכו לתעסוקה חברתית, וממשלה חילונית - בהרכב ליכוד, שינוי, עבודה - יביא למהפך שלטוני וחברתי על בסיס חילוני במהרה בימינו.
האכזבה היתה גדולה כשהתברר שהפער בין דיבורים, רצון טוב, מצע מפלגתי, מול מציאות קודרת, חברה שסועה וקוטבית, ויכולת ביצוע מוגבלת, רוב המטרות "היפות" ישארו על הנייר וחלקם ישונו.
אין ספק, שיש צורך באמצעות לחץ ציבורי - "אמנה" בין דתיים לחילוניים, בהסכמה ובוויתורים הדדיים, להגיע להסדר שישנה את "הסטטוס קוו" הקיים מאז הקמת המדינה ושהחרדים נלחמים לשמרו.
יש להוציא את אלפי בני הישיבות למעגלי עבודה יצרניים עבור עצמם ומשפחותיהם יותר מאשר עבורנו החילוניים. חוק טל - שמצא את קצה החוט להסדר, צריך לנסותו וליישמו כל היתר יבוא מעצמו. ההתעקשות הרב-שנתית - שתלמידי הישיבות יילכו לשרת בצה"ל - הוא "סיזיפי" ומיותר. אין מה לעשות איתם, הם לא מתאימים וחבל על הזמן והמאמץ - הזמן יעשה את שלו ואולי בעתיד גם חלק מהם ירצו לנסות גם דרך חיים חדשה - אבל בשלב ראשון יש לשלבם בחיים יצרניים וחיוביים - ומי שרוצה להקדיש את עצמו ללימודי תורה ולמות באוהלה של תורה - יש לאפשר לו זאת, בלי החרב התלויה של: או לימוד בישיבה או גיוס לצה"ל, זה נכשל, זה לא יעיל ולא אפקטיבי.
טומי לפיד ושינוי עשו כמה דברים חיוביים, וגם הראו שאפשר גם אחרת בכמה תחומים, כמו יחס לזרים, למשפחות מעורבות ומשפחות עולים שבחלקם נשואים לא בהתאם לדין תורה. אבל בשקלול הסופי - הם נכשלו, כי נלחמו בדת באמונה ואורח חיים בכלים ובדרך הלא נכונה - מתוך טעות יסודית שלא הבינו עד היום - שאמונה ודת לא ניתנים להכנעה או שינוי בכוח - מקסימום להגמשה ובהסכמה.
אם בודקים בצורה פרטנית את הציבור הישראלי, מתברר שהרוב חילוני אבל עם זיקה לדת לאמונה ולאורחות חיים מבית - ולכל קבוצה אתנית יש את "הקניידלך והקרפלך" משלו, כך שאסור לזלזל במסורת ובמוצא.
כמובן, שלא צריך להיות נאיביים, ששרון שחרר את לפיד רק בשל שנאתו לחרדים, יש לו חישובים פוליטיים, קואליציוניים מסובכים, ואם יצליח יתברר שהוא לא רק אסטרטג צבאי גאון כפי שכבר הוכיח בעבר אלא גם קומבינטור פוליטי מעולה.
הטעות של לפיד - שהוא ננעל על מטרה צדדית, וכל איש צבא יודע - שפעמים רבות אתה משלח מטרות הטעיה, כדי למשוך אש, ולשחרר את המטרה העיקרית - כך נהוג בחיל האוויר ובחיל הים ובצוללות - שחרור מטרות או קרני הטעיה - כדי להשאיר שטח סטרילי למטרה העיקרית.
לפיד "אכל" את ההטעיה והלוקש - ועל-כך ישלם ביוקר. כי המטרה העיקרית כיום - לעת הזאת - התקציב + ביצוע ההינתקות. אם זה יצליח - בלי שינוי, הוא תתמוסס ותעלם מהמפה כמו חברותיה בעבר דוגמת ד"ש.
_______________
הכותב הוא עורך דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי. היה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, ופרשן משפטי בהווה.

תאריך:  06/12/2004   |   עודכן:  06/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
גל ברגר
הצנזורה החמירה בצו איסור הפרסום, עד רמת האיסור לפרסם את דבר שחרורם של ששת הסטודנטים המצרים, גם לאחר שידיעות בנושא פורסמו בתקשורת הערבית והזרה; הטיעון המופרך: "לא לעורר התנגדות מצד הציבור המצרי"; בשעה 05:43 פרסמה מערכת Nfc לראשונה את הידיעות בנושא
מיכאל שרון
כמיליון ישראלים היגרו לחו"ל ורובם המכריע יכלו לנשום בפעם הראשונה לרווחה ולחיות חיים ראויים בניו יורק, לוס אנג'לס, עמק הסיליקון, בוסטון, אוהיו, אנגליה, אוסטרליה, צרפת וגרמניה. לחיות כראוי ליכולותיהם ולהשקעתם; האם ישראל עברה סלקצייה טבעית מנמיכה, כאשר מיטב האוכלוסיה ברחה ממנה?
עו"ד אברהם פכטר
מני מזוז יועץ משפטי לממשלה עם אומץ, יושר, ידע רב גווני, לא מזוהה פוליטית וללא שובל של קלילות ורכילות - מה עוד נבקש!; הצוות מזוז שנדר - משנה את המדיניות והקונספציה של צוות עדנה ארבל בגיבוי החלטת בג"צ בפרשת ההדחה של ניצב מזרחי; הרשעתו של שמעון שבס בדיון נוסף בעליון, בהרכב של תשע שופטים, בעבירה של "הפרת אמונים" - אות אזהרה לעובדי ציבור
אברהם שרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il