X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
גיליון האישום נגד ראש עיריית רמת גן צבי בר מייחס לו, בין השאר, עבירות של קבלת שוחד, אבל רחוק מלהקיף את מלוא פעילותו העבריינית, אותה למד מראש עיריית הרצליה לשעבר האם ניסים משעל, שהודיע כי הוא שוקל להתמודד לתפקיד ראש העיר, יימנע מלחפור בפעולותיו של צבי בר ממרום כיסאו אם ייבחר? לא אם זה תלוי באומ"ץ...
▪  ▪  ▪
צבי בר. עבירות שוחד [צילום: פלאש 90]
הוגש כתב אישום נגד צבי בר: קיבל שוחד
עופר וולפסון
העבירות המיוחסות לראש עיריית רמת גן: מרמה, הפרת אמונים והלבנת הון * מואשם בקבלת שוחד במקרים שונים על פני שש שנים בסכום מצטבר של כ-2 מיליון שקל
לרשימה המלאה

הודעתו של שדר הטלוויזיה המוערך ניסים משעל כי הוא שוקל לרוץ בבחירות המוניציפליות הקרובות לראשות עיריית רמת גן, לא הפתיעה את אלה המכירים מקרוב את מערכת היחסים ההדוקה ששוררת מזה שנים בינו לבין ראש עיריית רמת גן צבי בר.
מערכת זו התהדקה בעבר, כאשר בר שימש קצין המבצעים של המשטרה בדרגת ניצב והציל את משעל מהסתבכות עם החוק בסיועו של חברו הטוב, השופט (בדימ.) עו"ד דן כהן, ששימש אז פרקליט פרטי וסייע לאישי ציבור שעברו חקירות משטרה מסוגו של אלי לנדאו, חברו הטוב של בר. עוד נחזור אל כהן בהמשך.
משעל הצהיר, אומנם, כי הוא יתמודד לראשות העיר רק אם בר יפרוש סופית, אבל הוא שכח לספר על קשריו מן העבר עם צבי בר. כאשר שאלתי את משעל, אמר לי זה: "אני עדיין מתלבט. למה אני צריך להיכנס לביצה הפוליטית?" אבל אחר-כך הוסיף: "כמה שנים אני אראיין עוד אנשים? מתחיל להימאס לי". הרמז היה ברור. משעל ככל הנראה יתמודד.
יש לי ניחוש פרוע מדוע עשוי צבי בר להעדיף שבכסאו ישב בעתיד דווקא משעל ולא שני מועמדים רציניים אחרים: יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת לשעבר עו"ד כרמל שאמה-הכהן ומנהל גימנסיה בליך לשעבר ישראל זינגר.

שאמה-הכהן מגייס עד

שאמה-הכהן הצליח לגייס בשעתו בשיתוף עם אומ"ץ עד מדינה מקומי שמסר עדות במשטרה על מתן שוחד לכאורה לצבי בר, והוא אמור להעיד בקרוב במשפט הפלילי.
גיליון האישום המייחס לבר, בין השאר, עבירות של קבלת שוחד שבגינן הוחלט לחלט חלק מרכושו הגלוי ולעקל את חשבונות הבנק שלו, מתבסס על ראיות מוצקות שנאספו בכמה ארצות, אבל רחוק מלהקיף את מלוא הפעילות העבריינית שלו המוכרת לי היטב.
שאמה-הכהן פעל בכנסת במאבקו בטייקונים הארציים. בר נחשב לטייקון מוניציפלי למרות שהוא מעמיד-פנים שמצבו הכספי בכי רע. אבל גם כלפי שאמה-הכהן יש טענות על התנהלות בעייתית ועל חיבורים שלו לגורמים שליליים בעיר.
זינגר, העומד בראש רשימת "רמת גן החדשה" ומשמש כיום כראש האופוזיציה במועצת העיר, הוא אדם נקי-כפיים שהוכיח אומץ לב ציבורי בחשיפת מעשי שחיתות חדשים של בר, חלקם בשיתוף עם אומ"ץ. זינגר קיבל בעבר אות אומ"ץ בגין הגינותו הציבורית ונהנה מתמיכתם של אזרחים רבים שרוצים שרמת גן תהיה נקייה לא רק ברחובותיה אלא גם במשרדי העירייה.

משעל ישמור?

האם צבי בר מאמין שחברו הטוב ניסים משעל ישמור עליו וימנע חשיפת פרשות שחיתות נוספות בהן הוא מעורב ברמת גן וחלקן מתועדות באומ"ץ? ברי, כי ראש העיר החדש שייבחר יידרש להפוך כל אבן כדי לבדוק האם בוצעו מעשים בלתי תקינים. או-אז עלול צבי בר לשקוע עמוק יותר בביצה הפלילית שבה הוא שקוע כבר עד צוואר.
גם אם משעל יתמודד, לא ברור עדיין אם ייבחר. ייתכן שהוא לקח כמודל את יאיר לפיד ששנות הופעתו בטלוויזיה סייעו לו לקבל תמיכה ציבורית רחבה בבחירות האחרונות לכנסת. עם זאת, התנהלותו של לפיד בתפקיד שר האוצר אינה מקרינה יכולת ביצועית לאנשי טלוויזיה שעברו בהצלחה את המסך וכוחם היה במלל ובייצור פרובוקציות. בכל מקרה, דבר אחד מובטח: אומ"ץ לא תאפשר יותר צעדי טיוח ברמת גן.

רשת הגנה מחוררת

ד"ש מהעולם התחתון
התברר שבר מוקף בעבריינים ובאנשי עולם תחתון מקומיים וארציים, וקשה היה לדעת אם תפקידם לסוכך עליו ולפגוע בדורשי-רעתו או שיש להם אינטרסים עסקיים

כדאי להדגיש כי במשך שנים היה קיים במשטרת ישראל מידע מודיעיני מוצק על מעשי עבריינות של בר, שחלקם הועברו לשלטונות אכיפת החוק על-ידי אומ"ץ. הייתה לנו תחושה שגורמים מסוימים במטה הארצי מנסים לסייע לבר כדי שלא ייחקר תחת אזהרה במשטרה ולא יואשם, חלילה, בפלילים.
התעלומה נפתרה לפני שנה, כאשר אחד המפכ"לים לשעבר גילה לנו שהיה במטה הארצי של המשטרה גורם מרכזי מאוד ששמר על בר. אחרי שגורם זה פרש מהמשטרה החלו החקירות. בר מצידו נקט בצעדים נוספים כאשר מינה אנשי אכיפת חוק שישמרו עליו לעת צרה ומצוקה.
על-מנת להגן על עצמו מול רשויות החוק, מינה בשעתו בר אנשים שמילאו תפקידי מפתח ברשויות אלה כדי שיסייעו לו בעת מצוקה. אברהם צרפתי, מי שכיהן כמשנה לנציב מס הכנסה לשעבר וכממונה על חקירות המס, התמנה כמנהל החברה הכלכלית של רמת גן. ראש אגף החקירות במטה הארצי לשעבר, ניצב בדימוס יוסי סדבון, התמנה כיו"ר מכללת רמת גן.
במקביל התברר שבר מוקף בעבריינים ובאנשי עולם תחתון מקומיים וארציים. קשה היה לדעת אם תפקידם לסוכך עליו ולפגוע בדורשי-רעתו או שיש להם אינטרסים עסקיים.
כל אמצעי המניעה שבר השתמש בהם לא הועילו. בסופו של דבר הוגש נגדו כתב אישום פלילי על קבלת שוחד שבגינו חולט חלק מרכושו. הוא שכר צוות פרקליטים יקר כדי שינסה לחלץ אותו מעונש כבד ולהביא לזיכויו.
בעקבות זאת הוקמה באחרונה עמותה שתפקידה לאסוף כספים לסייע לבר במאבקו המשפטי. אני מציע לבר שלא יעשה תספורת על חשבון תמימותם ונדיבות-ליבם של חבריו. מוטב שבר יביא כסף מהבית ולא יעמיד פני תפרן. יש לו די והותר.

הצעת חוק מחויבת המציאות

במקביל תלויה ועומדת בבג"ץ עתירה שבה דרש חבר מועצת עיריית רמת גן, אברהם ליליאן, להשעות את בר מתפקידו בעקבות ההחלטה להגיש נגדו כתב אישום. בשעתו פנה ליליאן אל אומ"ץ בהצעה שנצטרף לעתירה, אך לאחר מכן חזר בו ואנחנו לא נוטרים לו על כך.
אומ"ץ מגלה פעילות מסועפת בתחום זה והחליטה ליזום הצעת חוק חדשה, שתחייב את התפטרותם של ראשי ערים שנגדם הוגשו כתבי אישום וזאת בדומה לשרי ממשלה. בהקשר לכך שיגר לפני זמן-מה עורך הדין אבינועם מגן, חבר הצוות המשפטי שלנו, מכתב אל שר הפנים לשעבר אלי ישי, שבו דרש את השעייתו המיידית של בר. במכתב נאמר בין השאר:
  • 1. כפי הידוע לשר, באחרונה הוגש כתב אישום חמור נגד ראש עיריית רמת גן - מר צבי בר.
    2. בהגשת כתב האישום יש משום הודעה של היועץ המשפטי לממשלה כי נמצאו די ראיות לביצוע העבירות המיוחסות למר בר ובהן שוחד, מרמה, הפרת אמונים והלבנת הון.
    3. לעמדת תנועת אומ"ץ, אין זה ראוי כי נאשם בעבירות חמורות מסוג זה ימשיך ויכהן בתפקידו.
    4. ע"פ חוות הדעת המשפטית שמסר הח"מ לתנועת אומ"ץ, הנך מוסמך להביא להשעייתו המיידית של מר בר.
    5. בנסיבות אלו, הנך מתבקש ליתן טעם מדוע לא תפעל להשעייתו המיידית של ראש העירייה - הנאשם.
    6. ככל שלא תפעל כאמור, או לא תשיב למכתבי זה, תפעל תנועת אומ"ץ להגשת עתירה מתאימה ללא כל התראה נוספת.
בעקבות חילופי הגברי במשרד הפנים נשלח השבוע המכתב לשר הפנים החדש גדעון סער. אם סער לא יענה לפנייתנו, נעמיד הנושא למבחן הבג"ץ.

מידע מפליל בידי כהן

חזרה לעו"ד דן כהן. לצבי בר יש בימים אלה סיבה נוספת להיות מודאג מהסגרתו של עו"ד כהן מפרו ומהעמדתו לדין בחודש הבא באשמת קבלת שוחד מחברת סימנס בתקופת כהונתו כדירקטור בחברת החשמל. כהן מחזיק בידיו מידע מפליל נגד בר בנושא החברות הזרות האנונימיות שמחזיקות בבעלות על חלק ממגדלי המשרדים והמגורים שהוקמו ברמת גן בתקופת כהונתו של בר בקצב גובר והולך.
באופן לא מפתיע החלו חברות זרות בבעלות לא מזוהה שנרשמו לעיתים בשרשור בפנמה, איי הבתולה, ואדוז ומקומות אחרים, בזו אחר זו לרכוש פרויקטים שונים ברמת גן, להקים מגדלי מסחר ומגורים ולבצע השקעות שונות.
בשעתו ערכה אומ"ץ מיפוי של כל המגדלים הללו והעבירה את החומרים לאגף המודיעין של המשטרה, בצירוף חשדות שבר מחזיק בשותפות חלקית בכמה פרויקטים. למרבה הצער, המשטרה לא הצליחה להתמודד עם נושא זה שנראה גדול עליה, בטענה פורמאלית, שאין בידינו מסמכים המאששים את החשדות. עו"ד כהן יוכל לפזר את הערפל בתחום זה, אם יחליט לפצות את פיו תמורת הקלה בעונשו או במסגרת עסקת טיעון.

מורו ורבו של בר

לאורך תקופה ממושכת הצליח בר באמצעות צעדי ערמה, תחכום וניצול קשרים אישיים בצמרת המשטרה לחמוק מזרועות החוק ולטשטש את העקבות של דרכי התעשרותו הרבה במהלך שירותו הציבורי. אין ספק שהאיש שהשחית את בר ולימד אותו כיצד ניתן להתעשר במהלך השירות הציבורי מקבלת טובות-הנאה, היה ראש עיריית הרצליה לשעבר, אלי לנדאו, אדם אלים, גס רוח, ערמומי ומתוחכם ברמה של אהוד אולמרט, שהיה מורו ורבו של בר בתורת השחיתות הציבורית. בר התגלה כתלמיד מצטיין, אבל עדיין לא עלה על רבו שפעל גם מחוץ לתחום המוניציפלי ולא הסתפק בגזירת קופונים במרינה של הרצליה.
לנדאו ובר הכירו בעת פעילותם בתנועה "חוקה לישראל", הפכו לחברים טובים והתעשרו במקביל. לימים התחברו שני בניהם של לנדאו ובר, שהתגוררו בצוותא בלונדון. המשטרה בדקה חשדות לביצוע מעשים בלתי חוקיים. הבדיקה נגד צבי בר הולידה חקירה וסעיף אישום על הלבנת הון. לגבי לנדאו נערכת עדיין בדיקה מודיעינית.
לנדאו הוא בעליה של קופת-שרצים שהלכה ותפחה במהלך שירותו הציבורי לצידו של אריאל שרון במשרדי הממשלה השונים - החקלאות, הביטחון והאנרגיה. שרון מינה את לנדאו לתפקיד יו"ר דירקטוריון חברת החשמל כדי שיפעל לא רק למען המדינה אלא גם כעוזרו של אריאל שרון בתקופה שכיהן כשר החקלאות, יו"ר דירקטוריון שק"ם ויו"ר דירקטוריון חברת החשמל בתקופה שבה שימש דן כהן כדירקטור בחברה. לנדאו היה האיש שלחץ על חברי הדירקטוריון לרכוש את הטורבינות מחברת סימנס, שבגינן שולם שוחד נדיב לכמה אישים ועובדים בחברת החשמל. לא במקרה נמנה לנדאו על רשימת האנשים שחוששים שאם תיחתם עסקת טיעון עם כהן, הוא עשוי למסור מידע על אודות מערכת יחסיהם עם חברת סימנס.

בדרך לא דרך

בר דורסני
בר ניצל את תפקידו כיו"ר ועדת בניין הערים המקומית ואת אופיו הדורסני כדי לכפות את דעתו על חברי ועדת התכנון המקומית, לכופף את חברי מועצת העיר מהקואליציה, ולעיתים עלה בידו אפילו להשתלט על ועדת התכנון המחוזית

בר הגיע לכתב האישום הפלילי אחרי שהחל לצעוד בדרך לא ישרה. המעידה הפלילית הראשונה של בר, שבעקבותיה הועמד לדין באשמה של הפרת אמונים, הייתה הסכמתו להעסיק, דרך תאגידים של העירייה, חברי מועצה שהצטרפו לקואליציה בראשותו. בר טען שלא ידע שמעשה זה אינו חוקי, ובסופו של דבר גובשה עסקת טיעון על פיה נמחקה האשמה בהפרת אמונים, ובר הורשע בעבירה אחרת שלא היה בה קלון.
חקירה משטרתית שנייה נערכה בחשד שבר קיבל שוחד ממלך החניונים המנוח ראובן גרוס. בר ניצל בעור שיניו רק משום שגרוס נפטר לפני שהוגש נגדו כתב אישום.
אבל העבירות החמורות ביותר שביצע בר במהלך 21 שנות כהונתו כראש העיר, שחלקן מפורטות בכתב האישום, היו קשורות בהקמת שורה של מגדלים בעיר ובאישור תוכניות בינוי רבות-נפח הרבה מעבר למותר ובהפשרת קרקעות.
בר ניצל את תפקידו כיו"ר ועדת בניין הערים המקומית ואת אופיו הדורסני כדי לכפות את דעתו על חברי ועדת התכנון המקומית, לכופף את חברי מועצת העיר מהקואליציה, ולעיתים עלה בידו אפילו להשתלט על ועדת התכנון המחוזית.

שיטת קבלת טובות ההנאה

תנועת אומ"ץ חשפה כבר לפני חצי תריסר שנים את החשד להפעלת שיטת קבלת טובות-הנאה, אך משום-מה נראה היה לנו שהמשטרה פועלת באיטיות כל אימת שמדובר במידע מודיעיני שהעברנו או בתלונה שהגשנו למשטרה. כך היה, למשל, בשעתו, בשלהי פרשת אברהם הירשזון, כאשר קיבלנו מידע לגבי עסקת מקרקעין רמת-גנית שלא נחקרה כנדרש.
למרות שאומ"ץ צירפה מסמכים רלוונטיים, החקירה עלתה משום-מה על שרטון. אבל לא הרמנו ידיים והמשכנו לרכז חומרים מרשיעים נגד בר שהצביעו על שיטת עבודה מקורית.

אפילוג

לפני שנה הצליחה אומ"ץ לבלום תוכנית הזויה של הנהלת עיריית רמת גן לקרוא את מתחם הבורסה על-שמו של צבי בר במסגרת חגיגות ה-90 לעיר רמת גן. אין לנו ספק שבר עמד מאחורי יוזמה זו. מאחר שבית הדין נענה לבקשת אומ"ץ וביטל את ההנצחה בחיים של ראש העיר המושחת, בוטלו החגיגות ולא נערכו עד היום.
בר נקט לפי כלל ציני חדש: "העיר זו אני".
בעקבות זאת הגישה אומ"ץ תביעות אישיות נגד בר להחזרת כספי הציבור שירדו לטמיון.
דבר אחד ניתן לקבוע בוודאות: בין אם בר יצליח להישאר פרק זמן זה או אחר ראש עיריית רמת גן ובין אם לא, הבורסה ברמת גן לא תיקרא על שמו.

תאריך:  05/04/2013   |   עודכן:  05/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נפילתו של צבי בר
תגובות  [ 29 ] מוצגות  [ 29 ]  כתוב תגובה 
1
טוב יעש כהן שיגלה כל הידוע לו
מיכל מירושלים  |  5/04/13 12:04
 
- נכון-אפילו תמורת הקלות לכהן ל"ת
שלומי-כלכלן  |  5/04/13 23:38
2
הככר שאמה
רעיון מבריק  |  5/04/13 12:49
3
משעל,עיתונאי כושל שמנסה להשפיע
בדרך אחרת.  |  5/04/13 14:24
4
נדמה לי שאלי לנדאו כיכב
דידה  |  5/04/13 14:25
5
מעשה בשלושה ניצבים במשטרה
דידה  |  5/04/13 14:32
 
- 3 ניצבים ראויים בכנסת
ועל עוד 3 ניצבים!  |  6/04/13 09:24
6
בתגובתי הקודמת שכחתי לצין עוד
דידה  |  5/04/13 14:37
7
הלך הזרזיר אצל העורב
איש תקשורת  |  5/04/13 14:48
 
- אבנרי לא חושף כי אינטרסנטי
לתקשורתי = היו"ר  |  5/04/13 18:18
 
- איש תקשורת אומר אמת פשוטה
עין בוחנת  |  6/04/13 00:33
 
- מי הם העיתונאים חוקרים הראויים ל"ת
לעין - היו"ר  |  6/04/13 04:52
8
צבי בר מסוגל להכל
יונל  |  5/04/13 16:06
9
בינתיים העיר רמת גן נהרסת
בגלל השחיתות.  |  5/04/13 17:35
10
ומה עם תאגידי ומחיר המים ? !
למתחמק - היו"ר  |  5/04/13 17:36
11
שאל 'יקירך' במשרד הפנים !
למעמיד פנים  |  5/04/13 18:04
12
מדוע לא מוזכר פועלו של ליליאן
גילוי נאות ?   |  5/04/13 19:07
13
חי-בר ברמת-גן
ראיס-פוטין-בוטוקס  |  5/04/13 19:45
14
שפל נקלה ובזוי
ראובני  |  5/04/13 21:33
 
- אז תחליט-בר לנשיאות או לאוצר ט ל"ת
ראיס-פוטין-בוטוקס  |  6/04/13 12:01
15
צבי בר
ישרי  |  5/04/13 21:45
16
מה בעניין בועז ענר והשריפה ?
למאתרג - מסתיר  |  5/04/13 22:44
17
הצטרף גם מפכל לשעבר ל"ת
רפי פלד   |  6/04/13 06:08
18
גילויים מסמרי שיער
אחד שבענינים  |  6/04/13 14:27
 
- להבנתי זה שבעניינים= ג"כ אבנרי
לידיעה  |  6/04/13 18:33
19
זינגר ראש העיר הבא ל"ת
יוסי לוי  |  7/04/13 14:17
20
אומ"ץ = לבלרות , פטפטת וחידלון
לעמותה  |  7/04/13 22:43
21
בר אשם בשערוריית ארלוזורוב 36
ג  |  15/06/13 10:34
22
איש גועלי ולא ישר
חסיד  |  3/07/13 14:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת צבי בר
איתמר לוין
ביהמ"ש העליון הורה לדון מחדש בתוכנית שאישרה בדיעבד את חריגות הבנייה הניכרות ב"בית ליר אור" ברמת גן, לאחר שבכתב האישום נטען שצבי בר קיבל שוחד תמורת קידום הפרויקט
ראובן לייב
ראש עיריית רמת-גן, צבי בר, מסרב להסיק מסקנות ולהתפטר, כפי שאכן מתבקש, למרות כתב האישום נגדו על חשד לשחיתות שלטונית. מסתבר שהוא פועל בחסות החוק המאפשר לו את המשך כהונתו כל עוד לא הורשע בדין
איתמר לוין
סניגורו של ראש עיריית ר"ג: שערורייה רודפת שערורייה בטיפול בתיק נגדו    תשובתם של בר ויתר הנאשמים לכתב האישום נדחתה לחודש מאי לצורך לימוד חומר החקירה התופס 220 קרטונים
איתמר לוין
בכתב האישום נטען שעו"ד מוטי גלוסקה תיווך בשוחד לראש עיריית רמת גן והוא מופיע ברשימת עדי התביעה - אך מעמדו לא הובהר: עד מדינה, נאשם או מי שהתיק נגדו ייסגר. במצב זה, יש לפרקליטות אמצעי לחץ משמעותי נגדו
יואב יצחק
הפרקליטות הודיעה לבית המשפט העליון כי בעקבות כתב האישום שהגישה נגד ראש העיר צבי בר היא מסכימה למתן פסק דין בערעור שיבטל את ההיתרים שניתנו לפרויקט בית ליר אור בעיר רמת גן    היזמים יידרשו לחדש את הבקשה ולעבור את המסלול המתאים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il