X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  נאומים
נאום הרמטכ"ל בכינוס המכון למחקר ביטחוני באוניברסיטת תל אביב [י"ב באייר תשע"ג, 22.04.2013]
▪  ▪  ▪

"אני שמח להיות כאן הערב אני מבין שבמהלך היום עמוס הספיק לעדכן אותי בכמה מילים, שוחחתם על אתגרי התקציב והאתגרים של השתלבות החברה והחיילים החרדים בצה"ל
שני נושאים שהעיסוק בהם מבטיח פרנסה ארוכת ימים אז אני כמעט לא אגע בכך באופן ישיר ובסקירה הקצרה שלי שמראש תכננתי שתהיה קצרה אבל קל וחומר בגלל השעה עוד יותר חשוב שתהיה קצרה אני מקווה שיהיה בה משום איזה שהוא פתיח ליום שלכם מחר שיעסוק בסוגיות אסטרטגיות נוספות, לא רק הנושאים שעליהם דיברתם עכשיו. אני רוצה לעשות סקירה זריזה על ההיי-לייטס שאני מזהה בזירה האסטרטגית והאזורית שאנחנו מתעסקים איתם. אני אתן לכם את המשפטים המרכזיים כפי שאני מבין אותם. בשני התחומים יש מחר סקירת עומק גם מבחינה מודיעינית וגם של רחת מחקר וראש אג"ת, לאחר המפגש שלהם תהיה לכם תמונה יותר רחבה. ואני רוצה לגעת במימדים של שיתוף הפעולה הבינלאומי שחשוב לדבר עליהם, ובזה ברשותכם נסתפק.
ראשית ומעל הכל אני חושב שנכון להזכיר את האיומים היותר כבדים ורציניים שאיתם אנחנו מתמודדים ועשויים להתמודד בעתיד הנראה לעין. אבן הראשה המרכזית של כלל ההתמודדויות שלנו, איך לא, הסוגיה האירנית. אירן ממשיכה למיטב תפיסתי באמנות רבה לנצל את הדיאלוג המתקיים איתה ולבצע פעילות אסטרטגית בדרך להמשך קידום ההתבססות שלה בכל הקשור להתקרבות ליכולות גרעין צבאי. בצד התהליך הזה אכן יש השפעות לא קטנות גם למאמץ הסנקציות שמושקע על אירן, גם לבידודה הבינלאומי וליצירת לחץ שבסופו של דבר יביא אותם, אולי, להחלטה שדרכם צריכה להשתנות.
אני מאמין שהמאמצים האלה מאוד חשובים, אני חושבת שאירן חותרת להגמוניה אזורית. בכל המקומות שבהם היו מעורבים אז ההשלכות של היכולת שלה הרבה יותר רחבות ממשהו מקומי או אזורי ואני חושב שמציאות של אירן גרעינית במובן הזה היא חמורה ביותר כי לא רק שהיא תהווה איום פוטנציאלי קיומי אלא שהיכולת שלה להשפיע על אזורה הקרוב והרחוק יהיה רב. ועל כן אני חושב שיש להפעיל לחצים על אירן בנו פעילות הגרעין ופעילות הטרור שלה בעולם.
מוקד העיסוק שלנו בתקופה הקרובה ובכלל תהיה אירן.
סוריה- מרחב אי יציבות ומציאות די שלילית שהולכת ומתפתחת בכל מה שקשור להתפרקות הסורית ואנחנו מציינים השנה ארבעים שנה למלחמת יום הכיפורים, מאוד יציבות ומשקפות איום רחב היקף מצד הפוטנציאל מסוריה. השליטה של אסד הולכת ונעלמת ומרכיבי אי היציבות הולכים וגדלים. אירן וחיזבאללה מעורבים עד צוואר ויותר בניסיון לשמר את הציר הזה, בניסיון לשמר את משטר אסד ו/או בהיערכות ליום שאחרי והם עושים את זה בצורה בו-זמנית די טובה ודי משולבת מבחינתם לפחות ובאופן מוזר יש תמיכה רוסית לא קטנה במשטר אסד. יש סיכוי לראות שני דברים בצורה בולטת- או כאוטיות מוחלטת בכל סוריה או ורסיה בה המרחב העלוואי, לאחרונה שמעתי ביטוי שנאמר מעיניים ישראליות והוא קרוי אפגניכאן - רוצה לומר אפגנסיטן, אבל הוא כאן.
מצב כזה מאוד חמור כי הוא אומר אמל"ח אסטרטגיה שיכול לעבור למרחב לא יציב שיש לו השפעות אסטרטגיה מאוד שליליות. אנחנו לא מחכים שהעתיד הזה יגיע, אנחנו נערכים אליו אופרטיבית כבר למעלה משנה בצורה מבצעית לאורך כל רמת הגולן. המרחב המאוד יציב שהיה מאוד שקט יש לו פוטנציאל לאבד את היציבות הזאת, לגוש אירוע פח"ע וטרור לאורך הגבול ואנחנו צריכים להיות ערוכים לסיטואציה הזאת.
לבנון מול סוריה נראית יותר יציבה משהו, יותר שקטה למרות שביקרנו את עצמו ולעיתים בצדק על האופן שבו פעלנו ב2006, אי-אפשר להתחמק מההשלכות האסטרטגיה מהמלחמה הזאת- 7 שנים חלפו מאז , 7 שנים שקטות שמבחן ההרתעה התוצאות ברורה לחלוטין.
לצד ההרתעה, חיזבאללה הלך והתחזק. זה הארגון התת מדינתי היחיד שמחזיק יכולות בהיקפים שלמדינות אין את מה שיש לו. וזה דבר שהוא בהחלט מרחיק לכת. הוא מורתע, גם על-רקע 2006 וגם על-רקע עופרת יצוקה ובמידה מסוימת על-רקע עמוד ענן ובעיקר מודאג מזה שהוא רואה את הציר הזה של אירן סוריה כגיבוי אסטרטגיה הולך ונסדק. יש סיכוי שהוא יהיה די מבודד בעתיד, וזה אחד מהשיקולים שחיזבאללה יישא על עצמו כי הציר הזה הוא בהחלט ציר מיטשטש. הוא נתון ללחצים מתוך המאבקים הלבנונים, אף על-פי כן הוא מנסה לסייע לאסד כמה שהוא יכול ולשים יד על אמל"ח ומכין את עצמו לימים שיבואו.
המרחב הרביעי שממש מאתגר אותנו אופרטיבית ומבצעית עד השעות האחרונות הוא המרחב של עזה, אתגר בתוקף בראייה עתידית.
לפני מספר חודשים עברנו את עמוד ענן, ראינו לאחרונה לא מעט אירועים של חידוש הירי או איזה שהם ניסיונות. מסד ההרתעה נשאר יציב, חמאס אינה מעוניינת באובדן השליטה על המרחב הזה. היא איננה השחקן היחידי, גופי טרור מנסים לפעול משם והיא מנסה לרסן אותם ולא תמיד בהצלחה.
אנחנו לא יכולים כמובן להסכים לכך שהמציאות ברצועת עזה תחזור להיות מה שהיא הייתה לפני עמוד ענן. עושים את המאמצים כמה שניתן לפעול בצורה נבונה על דוושות התגובה או אי התגובה.
אם לא יהיה שם שקט, אפשר לפעול בדרכים רבות בשביל לחזק את ההרתעה או כמובן לעשות צעדים יותר דרמטיים גם מצורת הלחימה שעשינו ברצועת עזה עד עכשיו, ואני מקווה שלא נידרש אבל אם כן לא נהסס להפעיל כוח במרחב הזה. המציאות לפני עמוד ענן היא לא מציאות קבילה מבחינתנו.
מעיפים מבט דרומה מעבר לגדר שהספיקה להתרומם במהלך השנה האחרונה ודי לחסום את תופעת המסתננים ולהקשות בצורה דרמטית על מהלך ההברחות אם כי לא לחלוטין נפסקו לתוך מרחב סיני. מרחב שכולנו כנערים בוגרים לחמו שם אבל אנחנו זכינו ליהנות מפירות השקט שלו הולך והופך מקום פחות יציב בגלל ארגוני הטרור והתזכורת שקיבלנו לפני שבוע בירי הרקטות לעבר אילת. היו לא מעט אירועים במהלך השנה וחצי האחרונות שממחישות את הסכנות שיש במרחב של סיני. אני מקווה שהמצרים ימשיכו לעשות מאמצים כפי שעשו לאחרונה כדי שישלטו ככל הניתן בצירי ההברחות לעזה וכדי שישיבו את הביטחון לאזור הזה כדי שהמציאות תישאר מציאות שקטה.
אני מקווה שמצרים תלך ותהפוך מקום יותר יציב ומה שמתרחש כשינוי פוליטי במצרים לא יהפוך להיות אתגר ביטחוני מבחינתנו, אנחנו כמובן מסתכלים על הדברים האלו בצורה רחבה.
דיברתי על אירן, סוריה, לבנון, חיזבאללה והאתגרים שהם מציבים ועזה.
בכל אחד מהמקומות האלה אין הערכה מצידינו של איזה שהוא ניסיון ליזום מולנו מלחמה אבל בכל אחד מהמקומות יש סף רגישות מאוד גבוהה שהסיכוי למציאות ביטחונית שתוביל למערכה או מלחמה היא דבר שצה"ל נערך אליו.
באיו"ש המצב יחסית שקט, יחסית יציב. אני מניח שיש מי שמטפל במשא-ומתן המדיני, אף על-פי כן אנחנו מנסים בשטח להתמודד עם תאי טרור קטנים כדי שלא יפגעו במהלך חיים תקין בשטח ואני מקווה שנוכל לשמור על המציאות הזאת גם בעתיד. אסור לבנות את העתיד לפי מה שראינו בעבר, ולכן אני מקווה שהתהליכים יתקדמו ולכן אני מקווה שנשמור על המציאות כפי שהיא באיו"ש.
ירדן, מדינה שיש לנו שלום חם וחשוב איתה. גם שם יש השפעה גדולה מאוד של האירועים בסוריה, מאות אלפי פליטים שיכולים לאתגר את הממלכה מבפנים. אנחנו עוקבים מקרוב אחרי מה שקורה בירדן ומאמינים שנכון לרגע זה המציאות היא תקינה למרות שהיא רגישה.
לאחרונה היה צעד מדיני משמעותי עם טורקיה ביחסים שבין המדינות. אנחנו עוד לא קרוב בשום דרך לאיפה שהיינו לפני מספר שנים. אבל בסופו של דבר טורקיה מדינה גדולה וחשובה ובעלת אינטרסים שחשובים מאד למדינת ישראל ואני מקווה שאכן אפשר יהיה לפתח את מערכת היחסים שלנו עם טורקיה בעתיד הנראה לעין ובצורה רחבה ככל שניתן
לארוז את העניין הזה, שתיארתי של המציאות האסטרטגיה שבתוכה אנחנו חיים-
במעגל הפנימי יחסית יציב. במעגל שסביבנו אי יציבות על-רקע ההשתנות המשמעותית בסוריה, ההשלכות על לבנון וההתהוויות שיש במרחב של סיני וממנו. וברקע אירן הן בהתפתחות הגרעין שלה, הן בפעילות הטרור והן בתפוצת האמל"ח העוקפת את סעודיה ומגיעה לסיני ואם תרצו לדמשק ולבנון וכיוצא בזה. פעילות רחבה מאוד, בדבר הזה עסקנו במהלך השנה, פה ושם גם קרו דברים ואנחנו נמשיך לעסוק בכך גם בשנה הקרובה הבאה עלינו לטובה.
אני רוצה לומר מספר מילים על ההי-לייטס של כיווני בניין הכוח, כאמור תהיה על זה יתר הרחבה מחר.
ראשית אני חייב לתת לנו ציון טוב בתכנון תר"שים. יכולנו לנסוע עוד שנה עם תר"ש טפן שהכין אותו קודמי רא"ל גבי אשכנזי ובהחלט נתן לנו יכולות לנסוע אליהן בשנים הקרובות.
תכננו מחדש את התר"ש ועל התהליך הזה ארחיב מחר, ביססנו את תר"ש עוז ואז היו בחירות. שמענו את את התוכניות שלנו, מה שאפשר להתקשר התקשרנו מה שאי-אפשר, לא התקשרנו.
בסופו של דבר, האתגר הגדול ביותר שלנו מטבע הדברים הוא לחבר בין המשאבים ובין הצרכים שהם נתונים. אני מאוד מקווה שאכן תהיה בסופו של דבר הבנה וראייה רחבה, לא היסטרית אבל מאוד אחראית למפגש הנדרש הזה בין מענה לצרכים והמשאבים המאפשרים למימוש המענים השונים.
ראינו שאתגרי העבר הם לא מסתערים עלינו מחר בבוקר. אני לא חושב שמחר בבוקר נצפה בתמרון של דיווזיות משוריינות שמתקדמות אלינו מגבול רמת הגולן. אני לא רואה תמרון יבשתי רחב היקף מחיזבאללה.
אני רואה מערכת אש אדירת מימדים שמסוגלת להשפיע על מדינת ישראל מכל מקום לכל מקום.
כך מערכי האש בסוריה ומתוך עזה וכיוצא באלו הדברים
במידה לא קטנה מאפייני הלחימה שלנו משתנים לא עצם טבע המלחמה משתנה שהקושי הגדול ביותר שזה משפיע ישירות על האוכלוסיה האזרחית שלנו. לתוך העניין הזה צריך להדגיש מהמימד של הרב זירתיות. שוב, אין פה שאלה של קואליציות אבל יש פה שאלה של טרנדים והחיבור בין דרום לצפון, בין חמאס לחיזבאללה הוא כזה שכמעט כל פעולה שתעשה יש לה השלכות למקומות אחרים
והדבר השלישי שנכון לומר בפתח הדברים האלה היא ההבנה שלנו שאנחנו חייבים לקצר את המערכות ולנצח ולהכריע אותן בזמן קצר ככל הניתן. אני שמח שירדנו מ-22 יום ל-8 ימים ברצועת עזה. בשביל שזה יהיה קצר זה צריך להיות הרבה יותר מדויק ונוגע לחיזבאללה ובסביבותיה בכל מקום באופן שזה יהיה מאוד קצר ומאוד דחוס.
ההישג הנדרש מבחינתנו הוא שנהיה מסוגלים לנהל את זה ביותר ממקום אחד.
על התפיסה הזאת אנחנו ניתן השקעה מאוד רצינית כמו שכבר התחלנו במודיעין על כל העולם שהוא מייצג, אבל אין ספק שבעידן שבו אנחנו נמצאים ליכולת מודיעינית משובחת יש משקל אדיר ביכולת לכוון את מכונת המלחמה האדירה של צה"ל לאן שהיא צריכה ללכת בצורה מדויקת, בצורה ממוקדת ככל שרק ניתן ובצורה אפקטיבית בין אם זה באש ובין אם זה תמרון יבשתי.
המודיעין, הוא עניין שלם שצריך כמובן לקדם אותו. תחום נוסף הוא מערכות הקישוריות שלנו, היכולת לחבר בין כל מרכיבי הכוח.
אנחנו יכולים לקחת טנק, תותח ונתון מודיעני במקום אחד בצורה שבה האפקטיביות של הכוח תהיה מיטבית.
חיזוק המאמץ ההתקפי סטנד אוף או בנוכחות, בכל מימד (יבשה, ים ואוויר) בעיניי זה הדבר החשוב ביותר.
לא נוכל להסתפק במימד קרוב, נצטרך להילחם בכל עומק שדה הקרב. לא נסתפק בטווח אחד, אלא בכולם- ים, יבשה, סייבר, תודעה. ויכולת הגנה שתאפשר רציפות פעולה אופרטיבית ורציפות לחימה בצד הגנה ככל שרק ניתן על העורף האזרחי יכולות בסה"כ שהולכות ומקדמות.
ברור שכאשר יש אתגרים משאביים מצד אחד ושיש לרגע הזדמנות מסוימת שבה האיום הסדר ההתקפי משתנה שנצטרך לעשות את הרפורמות הנכונות ולמצות את ההזדמנות האסטרטגיה שישנה ולהתאים את ארגון הכוח וההפעלות שלנו במקומות השונים. ראשית בתפיסה המבצעית, כאשר אנחנו מתעדפים את הרגל ההתקפית וההגנתית.
הארגון הצה"לי- בארגון המבצעי נחתור לפורמציות שיאפשרו לנו את מירב הגמישות בזמן אמיתי בלחימה. הרבה יותר קשה להזיז אוגדות, הרבה יותר קל להזיז חטיבות וגדודים.
חיל האוויר ואמ"ן, זה נכון גם לחיל הים, ממחישים בצורה יוצאת דופן לחיוב את היכולת שלהם להיות גמישים ולהשתנות במהירות הן בתחומי מידע, איסוף, מחקר וכמובן פעולה. אנחנו צריכים לחזק את היכולת הזאת גם ביבשה גם מבחינת מבנה, ארגון ומנטלית של המפקדים שצריכים לדעת שמלחמה שטבעה לא השתנה, אך הצורך בגמישות מנטלית נחוץ.
תרבות ארגונית- נחזק כמה שרק ניתן פתיחות מבוקרת. מדברים בעולמות על תוכן פנים צבאי. אני בא היום אחרי לפחות שש שעות של כאסח אינטלקטואלי צבאי על נושאים שאיתם אנחנו מתמודדים היום,אבל זה נראה לי בסה"כ חשוב אם בצד הויכוח הזה ניתן לומר בסוף א,ב,ג,ד הולך לקרות.
יש חשיבות מאוד גדולה למוכנות צה"ל למערכות מתפרצות.
בעבר, המלחמות רחבות ההיקף היה הקולב התפיסתי לפיו בנינו את הכוח וגזרנו את היכולות ובנינו את יכולות הבט"ש. הסיבה היא שהיה ברור שאין לנו זמן להכין את הכוח למלחמה גבוהה. בהרבה מאוד מובנים, הדבר הזה נשאר נכון גם היום. כשאתה מאבד יכולת לוקח הרבה זמן לאושש אותה מחדש. אף על-פי כן נצטרך למפות את הכל ולהתכונן למערכות קצרות שהן קצת פחות ממלחמה כוללת, יכול להיות שברמת הלוחם זה כמו מלחמה מבחינתו, וכשטייס מסקאר נכנס פנימה לגיחה זה כמו מלחמה בשבילו ובביצוע זה נתפס במלחמה אך בסופו של דבר זו לא מלחמה כוללת
אנחנו צריכים להבטיח שלזה יש לנו מוכנות מאוד גבוהה. לצד זה ננסה לעשות כל מאמץ לשימור יכולת הלחימה שלנו במלחמה כוללת.
אני נוהג להשתמש במושג שח"ם- שגרה, חירום ומלחמה. במצב שגרה אירועים יכולים לתפוס אותנו, בחירום מערכות קצרות יכולות לתפוס אותנו ובמלחמה מלחמה.
נמשיך להשקיע במודיעין, בגבולות. נמשיך לנסות ולטפל באתגרים שונים לפני שהם הופכים להיות בעיות גדולות. לא תמיד זה אפשרי, לפעמים זה לא אפשרי, אבל בכל מקום שזה אפשרי והיו כאלה אירועים, אז יהיה נכון בזה לעשות.
אם אני מנסה לסכם את הכיוונים שלנו, זה להפגיש את הצרכים והמשאבים על-פי אותו סדר עדיפויות של להבטיח מודיעין, כושר התקפי, גמישות עד כמה שאפשר ע"י קישוריות אבל גם מנטלית ולבסס את זה על תשתית הגנתית שתבטיח את רציפות התקיפות שלנו לצד הגנה על העורף האזרחי.
נקודה אחרונה שהייתי רוצה לגעת בה היא קשורה לתפיסת הביטחוני שלנו.
בסה"כ היא תפיסה ידועה ארוכת שנים שמתבססת על הרתעה שמתבססת על התרעה וכושר הכרעה. ההרתעה מאותגרת כי איך אתה מרתיע ארגון טרור מרכיב ההגנה קיבל שינוי כיוון כי זה גם הגנה על האזרחים. אנחנו לא מחכים שתקרה מלחמה , אנחנו מנסים כמה שאפשר להתמודד עם האתגרים השונים.
בסופו של דבר דברים שבסיסים מאיימים על קיומנו, יהיה ראוי ונכון שנקפיד גם בעתיד להעמיד להם מענים אוטונומיים ככל שיידרש.
מעשית אני מתקשה לראות מקום שאנחנו לא יודעים להגיע אליו, מהמקומות הרלוונטיים.
אם מחר יהיה אתגר באנטרקטיקה, נראה מה עושים. אבל אם זה בסביבה היותר מוכרת שלנו, נדע להגיע. ובכל זאת, כשמדובר היום באתגרי טרור, באתגרים של תפוצת נשק, באתגרים של בסיסי טרור בכל מיני מקומות ובהשפעות שיש להרבה מאות התהוויות, יש חשיבות רבה מאוד לשת"פ הבינלאומי גם שמדינת ישראל יכולה לייצר.
במקומות שנוח לדבר עליהם אז מדינת ישראל תורמת מיכולותיה וכשקורים לפעמים אסונות, האיטי לדוגמא, אנחנו הולכים לשם כי יש לנו מה לתת בתחומים השונים.
לבד הצדדים האלה, אני חושב שבעולם המבצעי יש מקום לשיתוף הפעולה הבינלאומי. כשאנחנו מסתכלים על סוריה, אין ספק שהאתגר הסורי משפיע על טורקיה, ירדן וישראל יש אינטרס משותף גם עם הקהילה הבינלאומית. עד כמה אפשר לשתף פעולה במניעת הברחת אמלח בין ירדן לאיו"ש, אפריקה לעזה- אלה דברים שנכון להמשיך. והעולם הוא עולם של מודיעין, ידע, העברות אמלח למיניהם, עולם הסייבר שהוא מתרוצץ- חשוב מאוד שאנחנו נדע לא רק לסמוך על עצמנו ולא לשכוח שקודם כל לסמוך על עצמנו.
אם אני מנסה לסכם את הכל, אומר לכם כך. לא משעמם פה. מאוד רגיש פה. אמרתי בעבר, אני חוזר על זה גם בפני הפורום המכובד, אין שבוע ואין יום שאנחנו לא מוצאים את עצמנו מתעסקים במשהו שיש בו פוטנציאל להפוך את היום מיום שקט ליום שיש בו מערכה בקנה מידה רחב.
יש הרבה מאוד אתגרים, גם מבית, ואני לא מקל ראש בהן. אני מכיר בכך שלא צה"ל הדבר היחידי שיש במדינת ישראל. מול האתגרים שאנחנו מתמודדים איתם, אני חושב שיהיה נכון לסדר את סוגיית המשאבים, לעשות את זה בצורה אחראית מתוך מסד של שיתוף פעולה, מתוך מסד של הבנת המטרה המשותפת בינינו לבין כלל השותפים ולהציב את המענה הנדרש גם בראייה ארוכת טווח ואני חושב שאנחנו נדע לכוון את הדברים לשם. אני מקווה שנמצא את הדרך להרחיב ככל שניתן את שיתופי הפעולה במקומות שבהם ניתן לשתף פעולה, ונהיה מספיק חזקים להבטיח את אוטונומית הפעולה היכן שיידרש.
אני מאחל לנו ששנת העצמאות הזו תהיה טובה כקודמתה, אולי עם פחות מבצעים. ושתהיה שנת שלום ככל שניתן וביטחון ככל שנאפשר".

תאריך:  23/04/2013   |   עודכן:  23/04/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שי פירון
נאום שר החינוך בטקס הענקת פרסי ישראל בבנייני האומה בירושלים [ו' באייר תשע"ג, 16.04.2013]
שמעון פרס
דברי נשיא המדינה בחגיגת יום העצמאות המרכזית ה-65 "שרים עצמאות" [ו' באייר תשע"ג, 16.04.2013]
יואל (יולי) אדלשטיין
נאום יושב-ראש הכנסת בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות בהר הרצל [ה' באייר תשע"ג, 15.4.2013]
שי פירון
נאום שר החינוך בעצרת בני הנוער ליום הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם [כ"ח בניסן תשע"ג, 08.04.2013]
בנימין נתניהו
דברי ראש הממשלה בעצרת הזיכרון הממלכתית ביד ושם ביום הזיכרון לשואה ולגבורה [כ"ז בניסן תשע"ג, 07.04.2013]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il