X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בעבר הייתה קיימת בפסיקת בתי-המשפט מגמה, קבועה וגורפת, שילדים בגיל צעיר מאוד יהיו תמיד במשמורתה של האם כיום קיימות המלצות לסטות מהפסקה ולקבוע באופן נקודתי את המשמורת
▪  ▪  ▪
לחשוב על טובת הילד [צילום: פלאש 90]

אחד הנושאים המרכזיים בהסכמי גירושין בין בני-זוג, שיש להם ילדים משותפים, הינו שאלת המשמורת על הילדים. העיקרון הבסיסי שעומד בכל הנושאים הקשורים לילדים, במסגרת הסדרי גירושין שבין ההורים, הוא טובת הילדים. לפני שבוחנים מה טוב להורים או מה מתאים להם במסגרת הסדרי הגירושין הכוללים שלהם, יש לבחון את טובת הילדים ועל-פיה לקבוע הסדרים הקשורים למשמורת עליהם ולמגוריהם.
ראשית, יש להדגיש ששאלת המשמורת רלוונטית, מבחינה משפטית, לילדים המוגדרים בחוק כקטינים, כלומר עד גיל 18. אצל ילדים, החל מגיל ההתבגרות, קיימת בהחלט נטייה להתחשב בדעתם, רצונם וצרכיהם ביחס לשאלת המשמורת וקביעת מקום המגורים שלהם.
בעניין זה יש להבדיל בין שני מושגים שונים, שלעיתים נוצר בלבול ביניהם:
  • האחד הוא הזכות המשפטית הנובעת מעצם טבעה של ההורות על הילדים, והיא נקראת האפוטרופסות של ההורים על הילדים. האפוטרופסות הינה זכות טבעית של הורה על ילדו ואין היא קשורה כלל וכלל למקום בו הילד גדל, וכמובן כל עוד היא לא נשללה מההורה, במקרים קיצוניים וחריגים במיוחד;
  • המושג השני הוא המשמורת והוא מגדיר למעשה את השאלה היכן הילד מתגורר או היכן מצוי מרכז חייו של הילד. ישנם שני סוגים של משמורת: האחד, בו אחד ההורים הוא ההורה המשמורן, שבביתו מתגוררים הילדים בדרך קבע, וההורה השני נהנה מהסדרי ריאה, המגדירים את השעות שבהן הוא נמצא עם הילדים. הסוג השני של הסדרי המשמורת נקרא משמורת משותפת. בהסדר כזה יש לילדים למעשה שני בתים והם נמצאים בכל אחד מהם כמחצית השבוע.
להלן נרחיב את הדיבור על כל אחד מההסדרים הללו.

הסדר של משמורת והסדרי ראיה

כאמור, זהו הסדר שבו הילדים מתגוררים בבית אחד מההורים, וההורה השני זכאי להסדרי ראיה עם הילדים. הסדר כזה הינו הסדר רווח, בדרך-כלל, במקרים של ילדים קטנים מאוד או כאשר ההורים גרים במרחק גדול זה מזו.
כמו-כן, בהרבה מקרים האם היא ההורה המשמורן והאב הוא זה שזכאי להסדרי הראיה עם הילדים. מטרתם של הסדרי הראיה ליצור קשר יציב ורציף, של ההורה שאינו המשמורן, עם הילדים, ולאפשר לו להיות הורה, נוכח ומשמעותי, בחייהם. הסדרי הראיה, במיוחד כאשר הילדים מעל גיל שלוש-ארבע, מסדירים גם לינה של הילדים אצל ההורה שאינו ההורה המשמורן, לפחות לילה אחד, ולעיתים יותר, במהלך השבוע וכן בכל סוף שבוע שני. ההורה שאינו המשמורן לוקח את הילדים, מביתם או ממקום הלימודים שלהם, ומחזיר אותם, בתום הזמן המוקצב להסדרי הראיה, לביתם או ישירות למקום הלימודים שלהם. גם בחגים ובחופשות נעשית חלוקה כזו של ימי החג בהם הילדים נמצאים עם כל אחד מההורים.

הסדר של משמורת משותפת

בהסדר של משמורת משותפת, כאמור, ההורים דואגים לילדים למקום מגורים ראוי והולם בביתו של כל אחד מהם והילדים נמצאים בכל אחד מהבתים מחצית מימות השבוע (ברצף או לסירוגין), כאשר סופי-שבוע, חגים וחופשות, מתחלקים בין ההורים לסירוגין.
למעשה, ההבדל בין הסדר של הורה משמורן אחד, למשמורת משותפת, בא לידי ביטוי בימי השבוע הרגילים, שכן בדרך-כלל בהסדרים בהם יש רק הורה משמורן אחד, נעשית חלוקה קבועה של סופי השבוע וימי חופשה וחג. למשמורת משותפת יש שני תנאים בסיסיים. האחד הוא עצם האפשרות לכל אחד מההורים להעניק לילדים מקום מגורים מסודר, ראוי וטוב במשך הזמן שבו הם מתגוררים איתו. התנאי השני הוא קרבה פיזית של מקומות המגורים של ההורים, הן לבית של הורה השני והן למוסדות החינוך בהם לומדים הילדים, לתנועות הנוער ולחברים, שכן המטרה היא לאפשר לילדים לשמור על מסגרת חיים קבועה ויציבה.
חשוב לציין, שבעבר הייתה קיימת בפסיקת בתי-המשפט מגמה, קבועה וגורפת, שילדים בגיל צעיר מאוד, יהיו תמיד במשמורתה של האם ולא במשמורת האב. קביעה זו נקראה "חזקת הגיל הרך". עם השנים והתפתחות החיים, חזקה זו התערערה וכיום קיימות המלצות לסטות ממנה ולקבוע באופן נקודתי את המשמורת, בהתאם להורים הספציפיים ולצרכי הילדים הספציפיים, וכיום ניתן לומר, כי חזקה זו כבר אינה שולטת ואינה חד-משמעית, גם לגבי ילדים קטנים.

האמור לעיל הינו בבחינת מידע כללי ואינו בא במקום התייעצות ספציפית עם מומחה מקצועי, ביחס לכל מקרה ומקרה
הכותב הוא עו"ד ומגשר, מומחה בתחום הדין האישי
תאריך:  12/05/2013   |   עודכן:  12/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משמורת ילדים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ומה נעשה אם האשה לא שולחת ילד?
ע_הראל  |  14/05/13 12:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר ציפי דולב
נשים אשר הגיבו בעבר לשינויים הורמונליים (הריון, לידה, ווסת, גלולות) בשינויים נפשיים, תגבנה גם לטלטלה ההורמונלית בגיל המעבר בשינויים נפשיים
עדינה בן-אהרון
בחג השבועות נהוג לאכול דברי חלב רבים בסלטים, בפשטידות, בדברי מאפה ובמנות אחרונות    הכתבה הבאה מציגה המלצות לאכילה נכונה ובריאה בשבועות
א. צ'פלסקי, ס. קולטון
פעמים רבות אנו שומעים מאנשים המחליטים ללמוד צילום מסיבות אלו ואחרות שהם לא 'אמנותיים'    הם באים ללמוד צילום כי הם רוצים לדעת לצלם את המשפחה, את החברים, הטיולים והבילויים המשותפים ואין בכוונתם לעסוק בצילום אמנותי או מקצועי
עידן יוסף
בלשכת היועמ"ש סבורים שסגירת הדלת האחורית באוטובוס תמנע הדרת נשים, אך אינם יודעים שבקווי הפרדה רבים הדלת האחורית סגורה לעלייה. חוסר היכרות עם המציאות מנע טיפול בשורש הבעיה - תכנון נכון של הקווים
עידן יוסף
הסחבת בה נקט משרד היועמ"ש לממשלה בעניין קול ברמה נמשכת בעוד ארכה בלתי מוצדקת בת חצי שנה. כעת גולגל כדור הדרת הנשים לפתחה של הרשות השנייה. האם תעשה את הצעד המתבקש?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il