X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שלוש שאלות עולות בהקשר לאספקה אפשרית של מערכות אלה לסוריה. הראשונה - מדוע זקוק משטרו של אסד למערכות אלו דווקא עכשיו? השנייה - האם צבא סוריה מסוגל לבצע את המאמץ הלוגיסטי-מבצעי של קליטת המערכת? השלישית - האם הרוסים אכן מוכנים לספק עתה את המערכות?
▪  ▪  ▪
מערכת S-300. כבר 20 שנה שסוריה מנסה להשיגה [צילום: AP]

לאחרונה דווח כי רוסיה מתכוונת להעביר לסוריה מערכות טילים להגנה אווירית מדגם S-300. גם על-רקע חששות אלו ביקר ראש הממשלה נתניהו ביקור בזק ברוסיה.
מערכת ה-S-300 (כינוי מערבי SA-10 Grumble). היא מערכת טילי קרקע-אויר מתקדמת מתוצרת ברית המועצות / רוסיה. פיתוחה החל בשנות ה-70 בעקבות לקחי מלחמת יום הכיפורים ומלחמת וייטנאם, והיא נועדה להיות "מערכת למניעת גישה" (anti access) וככזאת צוידה ביכולות לטווחים ארוכים. המערכת הוכנסה לשימוש זרוע ההגנה האווירית הסובייטית, וכיום היא בשימוש חיל האוויר הרוסי.
בתחילת שנות ה-90 הוכנסו שיפורים ניכרים במערכת, שזכתה לציון S-300PMU-1 ובהמשך S-300PMU-2 (מערכות אלו זכו לכינויי נאטו נפרד - SA-20 Gargoyle). השיפורים כללו שינוים בכל הרכיבים - מכ"מים, מערכות בקרה, וטילים מיירטים. כיום, למערכת יכולות טובות עד לטווחים של כ-200 ק"מ, וכן יש לה יכולות טובות גם נגד מטוסים מנמיכי טוס, ובדגמים החדשים - גם נגד טילי קרקע-קרקע. כיום היא נמצאת בשירות הכוחות הרוסיים (כ-1900 משגרים) ובשירות צבא סין.
סוללת S-300 כוללת בדרך כלל את הרכיבים הבאים: מכ"ם העסקה, מכ"ם גילוי לטווחים ארוכים, מכ"ם גילוי לגבהים נמוכים, מרכז פיקוד, ומספר משגרים (עד 8 משגרים). כל אחד מרכיבים אלה מותקן על רכב גלגלי. עבור המערכת פותחו מספר טילי יירוט.
רצונה של סוריה לרכוש מערכות טילי נ"מ לטווחים ארוכים אינו חדש. כבר בסוף שנות ה-80, לאחר מבצע "שלום הגליל", ביקשה סוריה לרכוש מערכות הגנה אווירית לטווח ארוך. היא קיבלה אז, את מערכות ה-S-200 (כינוי מערבי - SA-5 Gammon) שהן מערכות נייחות, כבדות, לטווחים גדולים, אולם מיושנות.
בשנת 2007 דווח רבות על עסקות נשק גדולות, בהיקפים של עד חמישה מיליארד דולר לסוריה - ובמקביל גם לאירן. עסקות אלו היו אמורות לכלול מטוסי קרב, מערכות טילי נ"ט, ומערכות טילי קרקע-אוויר מסוגים שונים, כולל S-300. לא נמסרו פרטים ולמעשה, לא התברר בוודאות אם עסקות אלו נחתמו בכלל. אולם כבר אז פנה ראש ממשלת ישראל דאז, אהוד אולמרט ישירות לממשלת רוסיה עם בקשה להימנע ממכירת מערכות S-300 לסוריה. נראה כי רוסיה נענתה לבקשות שכן המערכת לא סופקה, אם כי מערכות הגנה אווירית אחרות - כגון מערכת ה-Pantsyr-S1 (מערכת הגנה אווירית קצרת טווח וניידת, להגנת כוחות ניידים ומטרות נקודה) - סופקו כבר ב-2009.
בניגוד לעסקה עם סוריה, שלא ניתן לה פרסום רשמי, נחתמה עסקה מקבילה למכירת מערכות S-300 לאירן שזכתה לפרסום. כזכור גררה עסקה זו מסע לחצים על רוסיה, ובסופו של דבר, השעו הרוסים את העסקה בשנת 2010, תוך שהם מציינים את הסנקציות שהוטלו על-ידי מועצת הביטחון על אירן כנימוק להשעיית העסקה.
מאז פרוץ המרד בסוריה, באביב 2011, תמכה רוסיה במשטרו של בשאר אסד, וסיפקה לו ציוד צבאי מתקדם. בין השאר, סופקו, עוד במהלך 2011, מערכות "באסטיון" להגנת חופים (המצוידות בטילי "יאחונט"), ומערכות הגנה אווירית ניידות מדגם Buk-M2 (שכינוין במערב SA-17).
דיווחים מהשבוע האחרון, כולל התבטאויות של בכירים רוסים, מצביעים על כך שאכן היה חוזה להספקת מערכות S-300 (על-פי עיתונות זרה מדובר ב-6 משגרים ו-144 טילים), ושכיום מובעת נכונות מצד רוסיה לספק את המערכת.
שלוש שאלות עולות בהקשר לאספקה אפשרית של מערכות אלה לסוריה. הראשונה - מדוע זקוק משטרו של אסד למערכות אלו דווקא עכשיו?, השנייה - האם צבא סוריה מסוגל לבצע את המאמץ הלוגיסטי- מבצעי של קליטת המערכת; השלישית - האם הרוסים אכן מוכנים לספק עתה את המערכות?
על המוטיבציה הסורית לרכוש את מערכות S-300: נראה כי התקיפות, שעל-פי פרסומים זרים ביצעה ישראל בסוריה לאחרונה בינואר, ושוב במאי 2013, המחישו לאסד את פגיעותו. אסד הזוכה בימים אילו להישגים במאבק הפנימי מול המורדים זקוק לביטחונות מפני התערבות זרה, דוגמת זו שהפילה את משטר קדאפי בלוב.
גבר הסיכוי לתקיפה זרה
מתחילת האירועים בסוריה באביב 2011 נמנעה ישראל מלפעול בשטח סוריה, כפי שנמנעו גם כל הגורמים חיצוניים אחרים (ארצות הברית, מדינות נאטו, טורקיה) מלפעול. אולם עתה גבר הסיכוי להתערבות זרה בסוריה, נגד המשטר. בקשתה של סוריה למערכות ההגנה האווירית תשדר שבידיה מערכות הגנה טובות בהרבה מהמערכות שהיו בידי הלובים ושרוסיה עומדת מאחורי המשטר ללא היסוס.
האם צבא סוריה מסוגל כעת לקלוט את המערכות? יש מי שמטיל ספק בכך. קליטת מערכת מסוג ה-S-300 מחייבת השקעה משמעותית וממושכת הן בלימוד המערכת, הן בהקמת מתקנים לתפעול ותחזוקה, הן בהקמת היחידות ואימונן. ספק רב עם צבא סוריה במצבו הנוכחי מסוגל להשקיע את כוח האדם והמשאבים לשם כך. יתרה מזו, ספק רב אם יוכל לאבטח את המערכות עם הגעתן, מפני פגיעת המורדים.
עם זאת קיים חשש, גם אם בסבירות נמוכה, שאסד יהיה נכון להעביר את המערכות שיקבל - למקום בטוח יותר ולידיים נאמנות מבחינתו - לידי חיזבאללה. זה האחרון יוכל לשלוח את האנשים לרוסיה ללמוד את המערכת, וכן יוכל למצוא למערכות מקום בטוח מפגיעת המורדים בשטח לבנון. מבחינת ישראל - התפתחות כזו תהיה אכן חמורה ביותר.
בשלב זה קשה לדעת אם רוסיה אכן מתכוונת לממש את העסקה ולמסור את המערכות לידי סוריה (ואולי אף תוך ידיעה שהמערכות יוכלו להיות מועברות לידי חיזבאללה, כפי שהתכוונו הסורים להעביר את מערכות ה-Buk-M2) או שמא כל המהלכים של השבועות האחרונים הם מהלכי סרק, המיועדים להדגיש הצהרתית את נחישותה של רוסיה להמשיך ולתמוך במשטרו של בשאר אסד ולשגר מסר לישראל שיש מחיר כבד להמשך תקיפותיה בסוריה. חשוב לציין כי האופציה היחידה להצבה מיידית ולמבצעיות המערכת בסוריה, היא המודל של שנת 1970
במצרים - הגעת המערכת עם מפעילים רוסיים - קשה להניח שהרוסים ירחיקו לכת ויסכנו חייליהם - גם מפגיעת המורדים וגם בהתמודדות עם צד שלישי.

תאריך:  17/05/2013   |   עודכן:  17/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ה-S-300 בדרך לסוריה? רקע צבאי וטכני
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
רוסיה מרוויחה מצרות.
ירון זכאי 1  |  17/05/13 15:30
 
- נראה שהביריון הזה פוטין
מלחמת עולם 3  |  19/05/13 19:48
 
- איזה גבר!!!!!!!!!
יוסי מ  |  20/05/13 08:37
2
פוטין מק.ג.ב הוא סטלינהיטלריסט
חנית  |  17/05/13 17:36
3
אני דווקא חושב הפוך
יולו  |  17/05/13 18:19
4
למה ביבי ושו'ת משקרים לנו .
הרי ידעו שהטילים  |  19/05/13 19:50
5
S300שכבת הגנת נ"מ קדמית לאיראן
פועה  |  25/05/13 10:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
איציק וולף
המנהיג העליון של אירן הורה למזכ"ל חיזבאללה להכניס לסוריה כוחות רבים על-מנת לסייע לנשיא הסורי, בשאר אסד    אך לוחמי חיזבאללה ממשיכים לספוג אבדות כבדות    דיווחים על סרבנות של אנשי חיזבאללה לשוב למערכה
איציק וולף
ראש ה-CIA, ג'ון ברנן, הגיע לביקור בזק בישראל והחל בדיונים עם שר הביטחון    במקביל דנו הנשיא האמריקני וראש ממשלת טורקיה במשבר    אובמה: על אסד לעזוב את שלטונו
עידן יוסף
העצרת הכללית של האו"ם גינתה את משטר אסד על המשך הדיכוי ושיבחה את כוחות האופוזיציה    193 מדינות תמכו בהחלטה, 12 התנגדו ו-59 נמנעו    אמנסטי אינטרנשיונל נגד ההחלטה הרפה
איציק וולף
גורם ישראלי בכיר שוחח עם הניו-יורק טיימס ורמז לאפשרות שישראל תתקוף שוב בסוריה    "ישראל נחושה להמשיך ולמנוע העברת כלי נשק מתקדמים לידי חיזבאללה, אם הנשיא הסורי יגיב - הוא יסתכן באיבוד השלטון שלו"
עופר וולפסון
בתום פגישת חירום באתר נופש בים השחור בין נתניהו לנשיא הרוסי - איש מהצדדים לא דיווח על שינוי עמדות בנוגע למכירת טילי הגנה מתוחכמים לסוריה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il