X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הדרך הנכונה היא לפתח תוכנית חינוכית-הסברתית, שתבהיר לכל שכבות האוכלוסיה, כולל הערבית, כי מתן שלוש שנות חיים למען הכלל בשמירת בטחון המדינה או שירות אחר, אינם בזבוז, אלא זכות שניתן להתפאר בה כל החיים
▪  ▪  ▪
האם לכפות את השירות על הציבור החרדי? [צילום: פלאש 90]

מזמן שבוטל "חוק טל", אשר הסדיר את אופן גיוס (או אי-גיוס) הציבור החרדי לצבא, מתנהל ויכוח ציבורי ערני ביותר בנושא זה, המקיף את כל שכבות הציבור.
הנושא שימש כאמתלה לפירוק הקואליציה הגדולה שהקימו נתניהו ומופז ובסיכומו של דבר, גם גרמה להתרסקותו הפוליטית של מופז ובמידה מסוימת גם של נתניהו.
מפלגת יש עתיד בהנהגת שר האוצר הנוכחי, יאיר לפיד, העמידה את עניין השוויון בנטל כטריגר ראשי בתעמולת הבחירות שלה וכנושא ראשי בהסכם הקואליציוני שחתמה עם הליכוד-ביתנו. בעקבות הקמת המשלה החדשה, הוקמה ועדת שרים לנושא השוויון בנטל, אשר גיבשה הצעת חוק שתועבר, ראשית כל, לאישור הממשלה.
בימים אלו נטש ויכוח בין שרים בוועדה על אופן כפיית השירות על הציבור החרדי. האם לפי שיקול דעתו של שר הביטחון? האם באמצעי פיתוי כלכלי? או על-ידי נקיטת צעדים פליליים כלפי המשתמטים.
לעניות דעתי, בעת שהויכוח העיקרי בין השרים גלש לסעיף זה, פירושו של דבר שבסופו החוק שיחוקק, במידה ויחוקק, יהיה חסר ערך.
כל מי ש"בתוך עמו הוא חי", יודע שאין כל בעיה לכל בחור (או בחורה) חילוני, דתי או בעתיד חרדי, מלחמוק מהשירות הצבאי. קיימות דרכים רבות וידועות לעשות זאת ולא אני אהיה זה שידריך מישהו לכך.
גם משירות מילואים אין כל בעיה לחמוק - זמנית או לתמיד. כל מי ששירת או משרת במילואים ורואה כיצד חבריו לתחילת השירות "נעלמים" אט-אט, במשך השנים משרות המילואים, מבין זאת.
לכך מתעוררת השאלה, אם כל-כך קל לחמוק, הכיצד יש כל-כך הרבה חיילות וחיילות?
התשובה אינה נעוצה בחוק שירות הביטחון או בפחד מהמשטרה הצבאית. התשובה נמצאת בחינוך הקיים בציבור החילוני ובציבור הדתי לאחריות ציבורית ולאומית. חינוך זה "דורש" מהצעירים שהגיעו לגיל הבגרות, להקריב מספר שנים מחייהם למען הכלל. במקרה הזה, הגנה על המדינה מפני אויביה. אי-עמידה ב"דרישה" זו מסיבות "לא מקובלות", יוצרת לצעיר או לצעירה תדמית לא חיובית, שבאה לידי ביטוי חריף בחברה הסובבת אותו, במקום העבודה או הלימודים ודוחפת רבים מאלה לעזוב את הארץ. לכן, אם באמת קיים רצון אמיתי, ולא סתם שנאת חינם, לקדם את גיוסם של החרדים בכלל ובני הישיבות בפרט, לצבא, יש לבצע זאת על-ידי הסברה מתאימה שתיצור אווירה אוהדת בקרבם לשירות בצבא ותתגמל חברתית את המתגייסים.
החוק המוצע כלל אינו מציע שוויון בנטל השירות הצבאי.
מצד אחד, הציבור החילוני שמתגייס בגיל 18 לתקופה של שלוש שנים. מצד שני, ציבור חובשי הכיפות הלומדים ב"ישיבות הסדר" שמשרתים 16 חודשים בלבד ואשר עתה מוצע להאריך את שירותם בחודש. מצד שלישי, הציבור החרדי שיהיה חייב להתגייס עד גיל 21 לתקופה של שלוש שנים. צעירים חרדים בגיל 21, כיום, נשואים ואבות לשני ילדים. אני מניח, שבמצב משפחתי כזה, הם יהוו נטל על המערכת ולא תוספת כוח. כל המצב הזה אינו מבשר נשיאה שווה "בנטל", אלא ניסיון של כלל הפוליטיקאים להיות "בלי", אך להראות "עם".
הדרך הנכונה היא לפתח תוכנית חינוכית-הסברתית, שתבהיר לכל שכבות האוכלוסיה, כולל הערבית, כי מתן שלוש שנות חיים למען הכלל בשמירת בטחון המדינה או שירות אחר, אינם בזבוז, אלא זכות שניתן להתפאר בה כל החיים.

תאריך:  29/05/2013   |   עודכן:  29/05/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר לפיד / Yair  Lapid
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נורית גרינגר
כיצד עונים לשלאות קשות כגון הכחשת השואה, טענות ליום זיכרון שטחי בישראל והאשמות כי ישראל עלולה לבצע שואה בפלשתינים
ד"ר צ'לו רוזנברג
היו וישנם בישראל רבנים גדולים, לא בזכות התארים שהם נושאים, אלא בגלל היותם רועי צאן רוחניים    הם לא זקוקים להכרה של אף פוליטיקאי והם לא מתעסקים בטפל    בלתי מובן מדוע המועמדים הנוכחיים למשרה של רבנים ראשיים, מוכנים להשליך את יהבן על הפוליטיקאים
שמעון זיו
כשמדובר בשופט, אסור שיעבור ולו עבירה קטנה גדולה, הוא צריך להיות נקי כפיים
סימון אזולאי
חייבים להתחיל בדבר החשוב, בחינוך בבתי-הספר    מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף הרצל בודינגר: "התלמידים הטובים ביותר בעתיד, לא ידעו להטיס מטוס"    לדבריו, מערכת החינוך לא משקיעה מספיק לדורות העתיד של המדינה
ד"ר יאיר ויסמן
כדאי לנתניהו לנצל את ההזדמנות ולהתנצל בפני הסולטאן אבדילמג'יט הראשון על כך שאיננו ממשיך בדרכו השפויה של התרת תפילת יהודים על הר הבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il