X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הערים הגדולות בעולם ובמיוחד המקומות הציבוריים, בניינים, כיכרות, רכבות תחתית, בנקים, חשמליות, רכבות מתחתית שדות תעופה - מרושתות במצלמות במקביל, מספר הציתותים לכל הקווים האלקטרוניים מתרבים במסתרים כפי שהתברר מהגילויים האחרונים של העריק מהסי.אי.אי.
▪  ▪  ▪
אובמה. האם יש כאן חדירה המונית לפרטיות? [צילום: AP]

"אסור לממשלה לוותר על צנזורה ובמקום שהעיתונות חופשית לחלוטין, שום אדם לא יהיה בן-חורין" (תומאס ג'פרסון).
"שכל בלי כח זיכרון משול למבצר בלי חיל משמר" (נפוליאון בונאפרטה).
האזנות - מנעו 50 פיגועים
זרועות הביטחון בארה"ב, הודיעו בעקבות הגילויים על הציתותים המאסיביים, כי מנעו עשרות פיגועים קטלניים, ביניהם פיצוץ בניין האוצר במרכז.
50 פיגועים - משמע עשרות הרוגים, פצועים ונזק לרכוש, ולתדמית ולביטחון הפנים של האזרחים.
מסקנה ראשונה - מחקירת הפיגועים של 11.9 - עולה בבירור, שאילו היו מאזינים ויותר ערים לנעשה, בנוסף לכשלים נוספים שהתעוררו, אולי אפשר היה למנוע את האסון הגדול.
לא להיות תמימים
כל המדינות, כל ארגוני הביון, מאזינים, מקליטים ועוקבים. זה לא סוד, זה לא דבר שנולד לאחרונה, זה בא להגן, למנוע, להתריע ולסכל פיגועים. לווייני ריגול, מל"טים, חלליות, כל טכנולוגיה מתקדמת מנוצלת גם לביטחון.
יש קודים בין מדינתיים
משך השנים, התפתחו קודים מסוימים, כמו מעין חסינות לדיפלומטים, לשרי ושועי מדינות שבאים לסיורים וביקורים במדינות שכנות, אך עם זאת, כולם נוקטים באמצעי זהירות גם כשמבקרים ידידים - כשמתאכסנים ומשוחחים בטלפונים או אמצעים אחרים.
הדלפת מסמכי וויקיליקס
ההדלפה התאפשרה, לאחר שחייל שהיה מקושר למחשב המתאים, הצליח להעתיק ולהעביר אלפי מסמכים לאחר וויליקס שגרמו למהומות רבות בארצות רבות, אך בעיקר גילו שכולם מרגלים אחר כולם או מביעים דעתם על מה שראו ושמעו.
הדלפת מסמכי ענת קם
בישראל, הדלפת מסמכים, מלשכת אלוף פיקוד מרכז על-ידי החיילת ענת קם, כמעט גרמה לנזק ביטחוני חמור, והמקרה הזה אינו היחיד ויש דוגמאות גם מהעבר.
האם מדובר בפגיעה בפרטיות ובעקרונות דמוקרטיה?
במידה מסויימת - כן. אבל מאידך, אם היינו שואלים את אותם אזרחים שהאזינו להם, אם היו מסכימים להאזנה אם הדבר היה מונע פיגוע המוני, הרג אזרחים חפים ותמימים, הם בוודאי רובם היו מסכימים. על בסיס זה, המדינה עושה זאת מבלי לשאול אותם, למרות שלא כולם מסכימים עם הדרך, השיטה - אבל לא יוכלו להתנגד למניעה.
מצלמות במקומות ציבוריים
השיטה, צריך להודות, הוכיחה עצמה בכל העולם בו השתמשו ברשת מצלמות אבטחה להרתעה, מניעה, אך בעיקר לגילוי אחר מעשה ולהרשעה אחר מעשה.
הפיגוע בלונדון, ברכבת התחתית - המבצעים זוהו על-ידי מצלמות האבטחה ונעצרו. הפיגוע בבורגאס, נגד אוטובוס מטיילים ישראלים, המפגע זוהה במצלמות אבטחה. בישראל - מאז שרשתו כבישים, בארים, בנקים ומקומות ציבור, גילו, הרתיעו ומנעו עשרות מקרי אלימות ותקיפות.
השאלה המרכזית - מה עושים ומי אחראי על החומר שנאסף
בנקודה זו, אכן יש בעיות רבות. השאלות רבות וקשות, מי מוסמך להאזין לצותת, איפה נשמרים החומרים, מי אחראי או מפקח שהחומרים ישמשו רק למטרות ביטחון ומניעה, ולא יועברו ויודלפו לגורמים אינטרסנטיים העוסקים בריגול מסחרי, מוסרי או פוליטי.
החומרים על ריגול ביטחוני
ברור גם שבהאזנות, מעקבים, צילומים, יש גם אלמנטים של מניעת ריגול בין מדינות ולא רק פעולות טרור, למרות שזה יכול להיות משולב.
מסקנה
שמירה על בטחון המדינה, שמירה על ביטחון אזרחי, יש לו מחיר והמחיר הוא פגיעה בזכויות אזרחיות מסוימות, פגיעה בעקרונות דמוקרטיים מול המטרה של הבטחת ביטחון. עם זאת, יש לנהוג בזהירות מרבית ולכונן מנגנוני פיקוח ובקרה כדי שזכויות האזרח לא יהיו הפקר.

הכותב הוא עו"ד בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי-דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה
תאריך:  24/06/2013   |   עודכן:  24/06/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ענת קם
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זהירות - ציתותים ומצלמות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
זהירות פושעים
מזכיר_המדינה  |  25/06/13 11:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף עברון
הוא לא היה זקוק למצפן ולא למפה, היה לו חוש טבעי של התמצאות בשטח . ומעולם לא טעה. יכול אתה לעבור קורסים על גבי קורסים, אך אם אתה נעדר את החוש הטבעי - לא תוכל להיות סייר של ממש. אריה טפר לא היה זקוק להדרכות, הוא היה סייר מלידה
דודו חזן
העולם כמרקחה ורק בישראל להוטים להכנס למו"מ עם הפלשתינים    תוכניתו המדינית של אורי אליצור נועדה לצרכי פופליזם יותר מאשר לצרכים אמיתיים
יוסי ברנע
צרפת היא מדינת הצרפתים וגרמניה היא מדינת הגרמנים ואין סתירה בכך ולהיותן מדינות אזרחיהן    ביקורת על מאמרו "האם ישראל היא מדינה לגיטימית" (הארץ מיום 23.6.13)
יצחק מאיר
לא חשוב מה שעושים כדי להגיע אליו או מה שעושים כדי לחסום את כל הדרכים אל קשתותיו, יהיה גשר    לא בני-האדם יבנו אותו, התהום תבנה אותו
בעז שפירא
הציבור הכללי איבד את ערכיו, התנתק מאמונותיו, הפך לוולגרי וגס ובדיוק כמו תוכי המאולף היטב, ידקלם את כל המילים ה"נכונות" על-פי ציווי החונטה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il