X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מחייכים במצרים [צילום: AP]
מהפכה כל שנתיים
עם המציאות הקשה ששררה במצרים של האחים המוסלמים קשה להתווכח: פשיעה גואה, פחד ברחובות, אבטלה והתמוטטות פיננסית. אבל אחרי הפעם השנייה בתוך שנתיים וחצי שהמוני מפגינים מפילים את המשטר בכוח, ספק אם גורם כלשהו יצליח לאחוז במושכות ולקבל צ'אנס

"אני הולך שעתיים מהכיכר הביתה ולא מצליח להוריד את החיוך מהפנים שלי", מספר יוסוף חמדי מקהיר, ואפשר לשמוע את החיוך. "לא לכל אדם יש הזדמנות לקחת את גורל חייו בידיו. לא כל אחד יכול להפוך שלטון עריץ כדי להבטיח לעצמו לילדיו ולנכדיו עתיד טוב יותר", הוא אומר.
המהלך של שר ההגנה והצבא המצרי הנחית מכה של אושר על חמדי וחבריו המתנגדים למשטר. הדחת הנשיא מורסי וההכרזה על היענות לדרישות העם היו כל מה שהמפגינים יכלו לבקש. "הצבא הוכיח לנו שוב שהוא חלק בלתי נפרד מאיתנו, העם", ממשיך חמדי. "המסוקים שחגו מעל ראשינו כשדגלי מצרים עליהם הסבו לנו אושר עילאי. הרגליים היו על הקרקע, אבל הלב היה איתם בשמיים הבהירים שהתמלאו בהבזקים של קרני לייזר וזיקוקי שמחה. המועצה הצבאית העליונה הצילה אותנו. החזירה את מצרים מחדר המתים. זה הכוח השפוי במדינה, שמבין שאי-אפשר להתעלם ממיליונים שיוצאים לרחובות ורוצים בשינוי. כשבראש עומד נשיא טיפש שנבחר באמצעות בחירות מזויפות וקלפיות מפוקפקות. צריך מישהו שיעשה סדר".
ההתנהלות של הנשיא מוחמד מורסי החזירה את אזרחי מצרים לעבר הלא רחוק, לפני שנתיים וחצי. גם אז הפגנות מיליונים קראו להתפטרות הנשיא. שיחות טלפון של אותו ברק אובמה לארמון הנשיאות, והפעלת לחץ לפרישה ושרירים של הצבא, גררו גם את הנשיא דאז, חוסני מובארק, לתת את נאום חייו. בציפייה שיודיע על התפטרותו, המתינו ההמונים בכיכרות וצפו בנשיא שמשל במצרים יותר משלושים שנה מתפתל ומתרץ אבל לא מספק את הסחורה. מורסי לא למד מטעות קודמו, והציג את עצמו בנאומו כבחירה היחידה של העם. "עלינו לבחור את הדרך: או ללכת בדרך הלגיטימיות והחוקה, ולכבד אותה למען עתיד ילדינו - או לצעוד במנהרה חשוכה שאיננו יודעים מה יש בסופה". למעשה קרא מורסי לתומכיו לצאת למלחמת רחוב.
"הוא נשמע כמו חוסני מובארק בימיו האחרונים בשלטון, כמו קדאפי וכמו בשאר אל-אסד", אמר ברשת אל-ג'זירה מרואיין מטעם התנועה המובילה את ההפגנות הנוכחיות, 'אל-תָמָרוּד'. "הוא אדם מטורף, שיכור שליטה וכוח. הוא לא רואה את המציאות ומשליך את עצמו ואת אזרחי מצרים למלחמת אחים".

המספרים מדברים בעד עצמם
[צילום: AP]

מוניר מחמוד, איש תקשורת ומפגין:
"העולם לא מבין שבמצרים של היום לא יוצאים לרחוב אחרי השקיעה, כדי לא להיתקל בבריונים ברחובות. צריך להסתובב עם קצת כסף בכיס כדי לתת לשודד. אם רוצים לחנות ולמצוא אחר כך את הרכב שלם, צריך לחנות בחניון מוכרז עם שומר בכניסה"

מוניר מחמוד, איש תקשורת ביום ומפגין בכיכרות בלילה, צוחק כשהוא שומע את הטענות שהדחתו של מורסי היא פגיעה ביציבות השלטונית. "על איזו יציבות שלטונית האחים המוסלמים מדברים? העולם היה עסוק כנראה בסוגיות אחרות, ולכן לא מבין מה קרה במשך השנה האחרונה תחת השלטון שלהם. העולם לא מבין שבמצרים של היום לא יוצאים לרחוב אחרי השקיעה, כדי לא להיתקל בבריונים ברחובות. צריך להסתובב עם קצת כסף בכיס כדי לתת לשודד שמאיים עליך באלה, בחרב או אפילו באקדח. אם רוצים לחנות ולמצוא אחר כך את הרכב שלם, צריך לחנות בחניון מוכרז עם שומר בכניסה.
"בשנה שעברה עלינו תחת שלטון האחים המוסלמים, אזרח מצרי ממוצע היה צריך להודות כל יום שיש לו עבודה, ולקוות לא להצטרף למעגל האבטלה שרק הולך וגדל, בעוד משרות בכירות הגיעו רק לאזרחים מקורבים לאחים המוסלמים. משקיעים שבעבר שמו כסף למען כלכלת מצרים ברחו מפה. מפעלים שמורסי העלה את נטל המסים שלהם נסגרו והשאירו עוד מאות מובטלים שגררו אלפי ילדים רעבים. זוהי היציבות השלטונית שהאחים רוצים. יציבות שבה הם יוכלו להשתלט על מצרים ולהוביל אותה למקום הכי נמוך שהיא תהיה בו אי פעם".
ענף התיירות, הענף המרכזי של מצרים שמכניס 11 אחוזים מהתוצר הלאומי, שסיפק בימי השיא כ-2.8 מיליוני מקומות עבודה, גווע בשנה האחרונה. למרות האצבע המאשימה כלפי המשטר, גם לאופוזיציה יש חלק לא קטן בנתון הזה. אי היציבות הפוליטית התבטאה ביותר מ-9,000 הפגנות שהתקיימו ברחבי מצרים במהלך שנת השלטון הבודדת של האחים המוסלמים. האלימות וחוסר הביטחון האישי גרמו לפורום הכלכלי העולמי לקבוע בדוח שפורסם במארס כי מצרים היא מדינה פחות בטוחה לתיירים ואנשי עסקים ממדינות שנחשבות למסוכנות כמו פקיסטן, תימן וצ'אד.
"כשהתיירות התייבשה, מטבע חוץ לא נכנס למצרים. וכשמבינים שמצרים מייבאת כמעט את כל המוצרים שלה, הנתון הזה מדאיג מאוד", אומר יוסוף, בעל בית מלאכה לרהיטים 'עתיקים'. המפעל המשפחתי הזה, שקיים מאות שנים, ייאלץ להיסגר בעקבות המשבר הכלכלי. "אין ערך לייצור מקומי במצרים. פעם מצרים נחשבה למייצאת תבואה ואימפריית חקלאות. אחרי כן התיירות הייתה הגורם המשמעותי ששמר את הראש מעל המים. עכשיו אין למצרים מה להציע חוץ מרעב, עוני ואלימות".
על-פי דוח הפורום, בדצמבר 2010, בשלהי שלטונו של חוסני מובארק, יתרות מטבע החוץ של מצרים הסתכמו ב-36 מיליארד דולר. במארס 2013 הם עמדו על 13.5 מיליארד דולר בלבד. שלושה מיליארד דולר שהלוותה קטאר ושני מיליארדים מלוב העלו מעט את הנתונים. המצב הפוליטי העכשווי במצרים מגביר את הדאגה הכלכלית. הפורום הכלכלי קבע כי "ללא הסדר מול קרן המטבע הבינלאומית, וללא יציבות פוליטית שתוכל להפחית את החששות של המשקיעים, כלכלת מצרים צפויה להמשיך לדמם".

מפילים נשיאים ונשארים רעבים

זכריה עאמר, מצרים:
"אתמול העיפו את מובארק, היום את מורסי, ומחר את מי שיבוא אחריו. בינתיים מצרים תמשיך לחיות ברחובות ובכיכרות, וההמונים ימשיכו לקבל אקסטזה מההפגנות ומהפלת שליטים. אולי הם חזקים פוליטית, אבל לחם אין להם לאכול"

לאשרף חוסני, מדריך טיולים שנשאר מחוסר עבודה בבית כבר שנתיים, נמאס לדבר על מצבו העגום. "אחרי עשרות שנים של עבודה עם תיירים מכל העולם, אחרי שנים שסיפרתי בשמחה על ההיסטוריה המפוארת של המדינה המפוארת שאנו חיים בה, עכשיו אני יכול לספר רק על הרס ההיסטוריה שהביאו עלינו האחים המוסלמים ועל שכתוב ההיסטוריה שנעשה בשם הדת. הם חשבו שברגע שהם קופצים על כס השלטון, הם יוכלו ללמד את העם המצרי, ששורשיו מגיעים 7,000 שנה לאחור, מהו האיסלאם ומהי מצרים.
"האנשים שהשתמשו בעניים ובמסכנים כדי להשיג את השלטון במרמה בשם הדמוקרטיה המזויפת, הם אלו שייפלו עכשיו מתחת לרגליהם של הצעירים, הזקנים, האנשים והנשים שצועדים ברחובות למען המדינה שלהם ולמען עתיד העם המצרי הנצחי".
עם האבטלה וחוסר המעש הגיעו גם המחלות. "אני חולה סוכרת. רוב הזמן אני בבית, צולל לתוך ספרי ההיסטוריה שאני כל כך אוהב, וחושב אולי לכתוב ספר בעצמי". הוא מספר שלמרות המחלה חש חובה לצאת לרחובות. "הלכתי בהפגנות, ושמחתי כל כך עד שעלתה לי רמת הסוכר, והייתי צריך בדחיפות לחזור הביתה לקחת את התרופות שלי. שיכרון הניצחון והשמחה השפיעו עליי ישירות. אני לא יכול להסתיר את האושר במפלתו של מוחמד מורסי והאחים המוסלמים, הדתיים המזויפים".
יש השומעים את משק כנפי ההיסטוריה, אך יש גם כאלה החשים בעיקר בלשלשת שהיא ממטירה במעופה. "העם המצרי באמת עושה היסטוריה. העם היחידי שעושה מהפכה כל שנתיים", מלגלג האזרח זכריה עאמר. הוא טוען שהנשיא לא קיבל צ'אנס. "מה ציפו, שאחרי 30 שנה של שחיתות, וכלכלה מדשדשת בתוך שנה מורסי יביא את כל הפתרונות? יש פה קונספירציה ברורה ומהלך שיוביל את מצרים לחוסר יציבות פוליטית, כלכלית וחברתית. הצבא שפועל עכשיו בלחץ המפגינים מתעלם לחלוטין מהכוח של האיסלאמיסטים. מורסי היה נשיא שנבחר, גם אם אחרי שנה הוא הגיע לרגע שבו אין לו תמיכה של רוב העם, עדיין הוא זה שנבחר. יש פלג גדול בחברה המצרית שלא יהיה מוכן לקבל את גזר הדין של המועצה הצבאית העליונה".
עאמר אומר שהוא עצמו לא הצביע בבחירות לנשיאות לפני שנה למען מורסי, אלא דווקא למען יריבו הפוליטי אחמד שפיק. "זה לא קשור. גם בזמן ההפיכה השלטונית שהדיחה את מובארק, אני חשבתי שלמרות הפשעים שהוא עשה, עליו להשלים את הקדנציה. יציבות פוליטית היא דבר חשוב מאוד שמשפיע בכל התחומים. אתמול העיפו את מובארק, היום את מורסי, ומחר את מי שיבוא אחריו. בינתיים מצרים תמשיך לחיות ברחובות ובכיכרות, וההמונים ימשיכו לקבל אקסטזה מההפגנות ומהפלת שליטים. אולי הם חזקים פוליטית, אבל לחם אין להם לאכול".

ג'יהאד בשם הדמוקרטיה

רצף המאורעות המהיר הפתיע כנראה גם את המפגינים עצמם. פחות משבוע של הפגנות הוביל להדחת הנשיא, שנתפסת כסיום משטר האחים המוסלמים. שנה בלבד לאחר שפילסו את דרכם בחריקות שיניים לעבר כס השלטון, נראה שחלומם של האחים המוסלמים לגבש רצף של שלטון התנועה מתוניסיה במערב, דרך לוב, מצרים, ירדן וסוריה נשמט מידיהם. מצרים אינה רק חוליה בשרשרת הרציפות הזו, אלא מרכז הכובד שלה ומקור כוחה.
"המיליונים בכיכרות מצרים ביקשו למעשה לשבור את התנועה האיסלאמית המפוארת ביותר בעולם הערבי", קבעו הפרשנים באולפן רשת התקשורת אל-ג'זירה. להערכתם נפילת משטר האחים תכניס את מצרים למלחמה. "אם עכשיו ידחקו שוב אל הקיר את בכירי התנועה שנרמסו במשך שלושים שנה על-ידי חוסני מובארק, ויהפכו שוב את גורמי הג'יהאד לפושעים, הדם צפוי להישפך ברחובות קהיר", הוסיפו.
תנועת האחים המוסלמים, שנוסדה במצרים בשנת 1928 בידי חסן אל-בנא, נחשבה תמיד לכבשה השחורה של מצרים. בכיריה הושפלו, נעצרו, נחקרו ועונו על-ידי נשיאי מצרים לדורותיהם. חוסני מובארק, האחרון שבהם, כינה אותם בכינויי גנאי, והורה לעצור את בכירי התנועה בבתי הסוהר האיומים של מצרים. גם מורסי עצמו ישב שם. מנהיגי התנועה האמינו כל השנים שהפצת האידיאולוגיה האיסלאמית הסונית מפה לאוזן, ממטיף למאמין, תוביל לצבירת הכוח המיוחל - וכך היה. הם התגאו בניצחון במצרים ובעובדה שתנועתם מפגינה נוכחות ביותר משמונים מדינות בעולם, ובכלל זה במערב. הדמוקרטיה היא שהעניקה לאחים המוסלמים את השלטון, וכעת היא אשר פועלת לרעתה.
יום לפני הדחת הנשיא קרא מוחמד אל-בלתאגי, בכיר בתנועת האחים המוסלמים, להמונים התומכים במוחמד מורסי, לצאת לרחובות, להפגין ואפילו להיהרג למען המטרה הנעלה. "עלינו לשלם כל מחיר כדי להגן על המהפכה, גם מחיר של הרוגים נוספים", אמר, ובכך קבע כנראה מושג חדש: ג'יהאד בשם הדמוקרטיה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  08/07/2013   |   עודכן:  08/07/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הפיכה במצרים
עופר וולפסון
לאחר ש-51 מחבריה מתו בהתנגשויות עם הצבא, מפלגת השלטון המודחת של מצרים קוראת לקהילה הבינלאומית "למנוע היווצרות סוריה חדשה"
איציק וולף
נשיא רוסיה מתריע מפני הידרדרות המצב הביטחוני במצרים עד כדי מלחמת האזרחים שמשתוללת כבר שנתיים בסוריה
איתמר לוין
תנועת "תמרוד" קוראת לתומכיה לצאת בצעדות ענק לעבר כיכר תחריר ובערים אחרות, כולל במעוזיהם של תומכי מורסי    הוכחה נוספת למשבר הכלכלי: יתרות המט"ח צנחו ב-1.12 מיליארד דולר ביוני
רועי אורן
צריך לקוות שבסוריה, בלבנון ובאירן, וגם בטורקיה, יעלו משטרים חילוניים וליברליים שאיתם יהיה קל להידבר ואולי אף ליצור יחסי אמון
איציק וולף
העיתון המצרי אל ווטן דיווח כי בעקבות לחץ של מפלגת האופוזיציה א-נור המתנגדת למינוי אל ברדעאי לראש ממשלת המעבר החליט הנשיא הזמני לבטל את המינוי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il