X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרשת מטשטשת את הגבולות בין שיווק ובין פרסום, ואף משנה אותם לכדי קליקים בודדים או דווקא קליקים רבים ומשתנים, לעיתים כאשר השיווק והפרסום באים זה על חשבון זה
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

שניים-שלושה קליקים, זה, לעיתים, כל התהליך השיווקי-פרסומי שגולש-צרכן-לקוח נדרש לעשות בשביל לרכוש מוצר, שירות או אירוע. בא, רואה, קונה. לעיתים רבות, זהו תהליך מהיר יותר מזה שהכרנו עד כה. מן הצד השני, התהליך הזה לעיתים הוא דווקא מורכב, גמיש ומגוון יותר, אך בבסיסו מדובר בתהליך שבו חלק ניכר מהפוקוס עובר לגולש ופעמים רבות מנהל השיווק נאלץ לתפקד כמנהל פרסום ומנהל הפרסום נדרש לתפקד כמנהל שיווק, בעיקר בגלל מרחק הקליקים המשתנה שמפריד בין הגולש לבין המוצר, השירות או האירוע שהוא רוכש.
לעיתים מדובר בתהליך של חיפוש, גלישה מעמיקה, בדיקת מחירים והשוואה בין מוצרים, קריאת תוכן רב, התייעצות עם חברים וכדומה. שני התהליכים, הן המהיר והן הארוך, המתרחשים ברשת, מייצרים מציאות שיווקית-פרסומית חדשה, מאתגרת ומעניינת. למעשה, הם מאלצים את שני העולמות להידחס האחד לתוך השני.
הרשת מטשטשת את הגבולות בין שיווק ובין פרסום, ואף משנה אותם לכדי קליקים בודדים או דווקא קליקים רבים ומשתנים, לעיתים כאשר השיווק והפרסום באים זה על חשבון זה. בעוד שיווק מתמקד בתהליך המכירה, הפרסום ממוקד בתהליך העברת המסר, אך כאשר הקליקים הם שם המשחק עמוד פרסומי יכול להיות שיווקי יותר ('השאירו פרטים כאן') מהעמוד השיווקי באתר. שני התהליכים מתמזגים זה לזה והופכים, מצד אחד, מצומצמים וממוקדים יותר ('לרכישה היכנסו עכשיו'), יש שיאמרו בנאליים ומשעממים פעמים רבות, ומאידך-גיסא מייצרים הזדמנויות ואתגרים ששני העולמות הללו, הן השיווק והן הפרסום, לא נדרשו להתמודד איתם, עד כה.
לתוך התמהיל הזה נכנסים גם עולמות שעד כה נחשבו פריפריאליים לשיווק ופרסום, כמו יחסי ציבור, עיתונות ועיצוב מוצר למשל, אך השטחת התהליכים השיווקיים והפרסומיים ו'דחיסתם' לכדי תהליך אחד, נתנו אותותיהם גם בתחומים אלו.
מדי פעם אני שומע קולגות שמגדירים את האינטרנט כ'זירה נוספת' לשיווק ופרסום, אך כאשר אני תוהה במה בדיוק הם עוסקים, בפועל, ביום-יום, התשובות שלהם הן הדוגמה הטובה ביותר לכך שתחומים שבעבר היו נפרדים כל כך, הפכו קרובים ומשיקים, כאשר במקרים רבים הדבק ביניהם היא האינטרנט. אם בעבר הלא רחוק כל כך מנהלי שיווק התמקדו בקידום מבצעי מכירה ושיווק לקהלי יעד מובחנים, כאשר לצידם מנהלי הפרסום בחנו את האסתטיקה של מודעות הפרסום, המדיה הרלוונטית לפרסום ותקציב הפרסום, הרי שהיום, כאשר מערכות הפרסום המקוון מאפשרות לשלב, באופן מובנה, הן בתהליך הפרסום עצמו והן בתהליך המכירה או ה'מטרה' פילוחי קהל יעד ומבצעי מכירה בזמן אמת, הרי שמנהל השיווק עשוי להפוך באחת למנהל פרסום.
כאשר הצפה של מודעה מסוימת, פרסום של סטטוס /פוסט פרסומי, או שינוי טקסטואלי (למשל על מבצע מיידי) משנים את מחזור המכירות בזמן אמת, תהליכים שפעם נחשבו שמורים לעולם הפרסום, הרי שהיום מנהל שיווק שמעוניין לייצר תהליכי מכירה ממוקדים ומדויקים יותר נדרש לכל הפחות להכיר אותם ולהשתמש בהם.
מן העבר השני, כאשר הדרישה מאנשי הפרסום לייצר 'מכירה' – השינוי כאן ברור – הפרסום והשיווק מותכים האחד לשני ונדרשים לתת תשובות ותוצאות שפעם היו נפרדות האחת מהשנייה. יתרה מכך, וכאן אני עלול לעורר את זעמם של אנשי הפרסום, כאשר מודעות הפרסום הן כמעט גנריות ודורשות שינויי טקסט מינימליים, כאשר זירת הפרסום והשיווק המשמעותית היא מנוע החיפוש והרעיון השיווקי הוא לנתב את הגולש ליעד השיווקי באמצעות מונחים שהוא, הגולש, מחפש, הרי שהשינוי כאן הוא ברור. פילוח קהל היעד, קליעת התוכן/המוצר לטעמו של הגולש-צרכן, כתיבת המודעה וכדומה הופכים את התהליך לקצר יותר אך כזה שדורש משני הצדדים, הן הפרסום והן השיווק, לצאת מאזור הנוחות שלהם.
לדעתי, בשנים האחרונות נוצר כאן מעין ייצור כלאיים שמשלב באופן מובנה בין פרסום ובין שיווק, תרצו תקראו לו 'פירווק', 'שירסום', Adverketing, Marketising או בכל שם אחר, אבל כאשר השניים שלובים האחד בשני, עד חוסר יכולת אמיתית/מהותית להבחין ביניהם, הרי שאנחנו נדרשים להגדיר אותם מחדש, לעדכן אותם ולהתאים אותם לזמננו.

הכותב הוא מומחה בתחום הטכנולוגיה והאינטרנט. מייסד שותף בסללום מדיה גרופ.
תאריך:  18/08/2013   |   עודכן:  18/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כך שינה האינטרנט את עולם השיווק והפרסום
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
לסניגור כבר-און אין בעיה לסנגר על מהלך בלתי דמוקרטי, שהגה ראש ממשלה שהשליך תוצאות של משאל מתפקדים לפח. הוא ידע שמי שיכול לחשוף את שקריו, אלה אותם עיתונאים ונברני ארכיון שהתלהבו מבגידתו. אני לא! הלכתי לארכיון
משה חסדאי
אי-אפשר לכבות את להט החדשנות, מפני שהלהבה הזאת היא תופעה אבולוציונית מובהקת, המתפתחת מלמטה למעלה בעולם המרושת במידה אדירה
מרק בריל
ראש ממשלתנו מפיל אותנו פעמיים לאותו הבור. הן הוא כבר ניסה. הוא הקפיא הבנייה בשטחים, עם אותו אבו מאזן ממש...
שמעון זיו
יש כאלה שאינם מצליחים בחיים ותולים זאת בשד העדתי, כלומר בגזענות    אולם אנו בדרך כלל תולים את הגזענות באנטישמיות וזו כידוע אינה מבדילה בין עדה לעדה
יהודה דרורי
אני מביט בסלידה בשחצנות הקולנית והמבזה של דוברי האזרחים הערבים בכנסת ושואל את עצמי מתי הממשלה תתעורר לעשות מעשה בנדון?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il