X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשנים האחרונות, עם שינוי התפיסה של הימין המדיני, שהחליט להפוך להטות את הגלגל ימינה
▪  ▪  ▪
לבני. התעלתה על עצמה [צילום: פלאש 90]

לראשונה מאז קום המדינה, נכונה ממשלת ישראל להתייחס לביטוי "מדינה יהודית ודמוקרטית". לאורך השנים, עם התרחבות שיפוטו של בג"ץ והתערבותו הרבה, רבים חשים כי החלק הראשון של המשוואה נחלש. מדינת ישראל היא מדינה יהודית, זה הרי מובן מאליו. השפה העברית, זכות השיבה, דגל והמנון המדינה – יהודים כולם.
במגילת העצמאות, מוגדרת המשוואה כך: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעליה יהודית ולקיבוץ גלויות; תשקוד על פיתוח הארץ לטובת כל תושביה; תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות".
כמובן, אין שימוש מהותי במילה "דמוקרטיה", אך כלל עקרונותיה מובאים כאן – חירות, שוויון זכויות לכלל אזרחיה, ללא אפליה של דת, גזע ומין, חופש דת ועוד. בשנים האחרונות, עם שינוי התפיסה של הימין המדיני, שהחליט להפוך להטות את הגלגל ימינה. אחרי שנות השלטון הראשונות במדינה של השמאל, ואחרי שנות הכרסום השלטוני של בג"ץ, עלו הצעות חוק שתואמות את הרוח הלאומית. אלו אומנם לא חוקים דתיים, שהרי אלו לא נחקקו מאז עזיבתו של בן-גוריון את כנסת ישראל, אך הם חוקים שמנסים להציב את ייחודיות הלאום מעל לערכים הדמוקרטיים. בין השאר ניתן לשים בשורה זו את חוק העמותות, שדרש את הפסקת התערבותן של מדינות שונות בנעשה בישראל, חוק הנאמנות, שדורש הצהרת נאמנות למדינה, וכעת גם חוק היסוד שיגדיר את מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי.
פספוס העיקר
בטווח נמצאות כמה וכמה הצעות, כשעל כולן התעלתה שרת המשפטים, ציפי לבני, בדורשה להרכיב ועדה בראשה תעמוד פרופ' רות גביזון. מטרתה העיקרית היא פוליטית, בניסיון לעקר את הצעת החוק של איילת שקד ויריב לוין, שקושרים את ארץ ישראל למדינת ישראל באופן בלתי ינותק.
ניתן להניח שגביזון תחיל את העקרונות שליוו את אמנתה שלה, שכתבה במשותף עם הרב יעקב מדן. אמנה זו מתייחסת לשבות, למעמד אישי, למעמדה של השבת, ובכלל לקשר בין הדתיים והחילונים במדינה, בעוד אין התייחסות של ממש להגדרת הלאום – ככל הנראה מתוך הנחת יסוד כי מדינת ישראל היא מדינת היהודים, ואין צורך לעגן זאת בחקיקה. הניסיון העיקרי של האמנה הוא להציב מציאות בה שני הצדדים – גם הדתי וגם החילוני הולכים זה לקראת זה עד כמה שאפשר, וכך, מתוך הפשרה מגיעים לכר פורה של הסכמיות.
בלי להתייחס אל האמנה עצמה, בה יש עקרונות תקינים יותר לחברה הישראלית, עצם הניסיון להתמודד עם מהות השסע הפנימי בין דתיים וחילונים הוא מוערך ויש לברך עליו. אלא שלבני מפספסת את העיקר, בניסיון לעקר פוליטית הצעות אחרות.
"בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי.
לאחר שהוגלה העם מארצו בכוח הזרוע שמר לה אמונים בכל ארצות פזוריו, ולא חדל מתפילה ומתקוה לשוב לארצו ולחדש בתוכה את חירותו המדינית".
אם חותמי מגילת העצמאות יכלו להתייחס לקשר בין עם ישראל לארצו, מדוע לא תוכל לבני להתייחס אליו בניסיון שלה לחוקק חוק יסוד מהותי? הקשר בין העם הפלשתיני לארץ ישראל הוא קשר רופף במקרה הטוב. חוק יסוד שיגדיר את ארץ ישראל כביתו של העם היהודי יהווה סתירה עקרונית לניסיונותיה של שרת המשפטים להקים מדינה פלשתינית בארץ ישראל. בחוק שמגדיר את זהותה של מדינת היהודים לא ניתן להתעלם מהארץ בה בחרו היהודים להקים את מדינתם.

הכותב הוא בעל הבלוג "קצת על הרבה".
תאריך:  26/08/2013   |   עודכן:  26/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארץ העם היהודי בלבד
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
מגילת העצמאות מפוצלת אישיות
ירון זכאי 1  |  27/08/13 19:28
2
מתי ילמדו היהודים?
גלילי  |  27/08/13 23:25
 
- כמה אתה "סובל" מהיהודים
אחמד האנטישמי  |  29/08/13 00:11
3
מדינה פלשתינאית, ישות יהודית
ד"ר רון בריימן  |  28/08/13 21:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסף פנדריך
אמנם אין בתקנות הוראה שמתייחסת לפטור מאגרה בדיעבד, לאחר שהאגרה שולמה, אבל סמכותו של הרשם מעוגנת בראש ובראשונה בחוק בתי המשפט, ולא בתקנות האגרות. ס' 90 (4) לחוק קובע כי רשם רשאי לדון בעניינים אלה. הנה כי כן, מי ששילם אגרה בגלל שלא יכול היה עקב דחיפות הענין להגיש בקשה לפטור מאגרה, יכול לקבל בחזרה את כספו
דרור אידר
לוּ חתמנו עם אסד, היו התכתשויות הדמים מתרחשות ממש מעל לכנרת, ושום יישוב יהודי-ישראלי לא היה בטוח. אבל באורתודוקסיה השמאלית דבקים עדיין בעקרונות האמונה, שלפיה לב הסכסוך הוא המחלוקת הטריטוריאלית
אברהם פכטר
פצע מלפני 60 שנה - נרפא, לאחר שהתחייבות של משה דיין ז"ל לדרגת אלוף לפונדק לא בוצעה ולא קוימה מנימוקים שונים. האלוף פונדק, כיום בן 100, עשה היסטוריה בעצם קבלת הדרגה הנכספת בגיל כה מופלג ובעצם היותו היחידי בצה"ל שהועלה לדרגה זו במסגרת מילואים
דודו כהן
הפרידה המתוקשרת והעצובה בביצת הבידור הישראלית מעוררת מחשבות בנוגע לכלל חשוב ביהדות, שאם היה נשמר - היה יכול למנוע הרבה פרידות, שברוני לב וקשרים שלא מגיעים לידי ביטוי מתחת לחופה    חומר למחשבה
יפתח שפיר
קל להבין את המורדים, העושים כל מאמץ לקרב את הרגע בו יחליטו מדינות המערב - ארצות הברית, מדינות האיחוד האירופי, חברות ברית נאט"ו - להתערב בסוריה צבאית במטרה להפיל את משטרו של בשאר אסד. מאידך-גיסא, קשה להבין מדוע ירצה המשטר להפעיל נשק כימי - בדיוק מן הסיבה ההפוכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il