X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
למרות הכוונות הטובות של התוכניות "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" במערכת החינוך, אין שיפור ואין עיסוק במהות. הייאוש עדיין שולט, השמחה של המורים והתלמידים היא מצרך נדיר וההישגים בלתי מספקים
▪  ▪  ▪
חובה לייעל את המערכת [צילום: פלאש 90]
פערים גדולים
הפער בין התוכניות לבין המציאות עצום. אין יד מכוונת וכל אחד כישר בעיניו יעשה. העיסוק המרכזי הוא באדמיניסטרציה ולא במהות. העיקר הפך מזמן לטפל, ומה שיועד כדי לסייע לתלמידים, המילים הגדולות המפוצצות של עזרה פרטנית, קידום החלשים וכדומה, נותרו על הנייר בלבד

בשעה טובה ומוצלחת נפתחה שנת הלימודים בבתי הספר. לכאורה, יום זה היה צריך להיחשב לחגיגה אמיתית והתרוממות רוח, אלא שהמערכת מדכאה, מנוונת ובלתי יעילה, לכן יש לשמור על פרופורציות. שר החינוך החדש בהחלט זיהה את הכשלים האיומים של המערכת, ולפי מיטב התרשמותי, הוא מנסה וינסה להצילה מקריסתה המוחלטת.
בעיותיה של מערכת החינוך כה רבות, עד שאין מקום בשורות ספורות למנותן. זו מערכת החיה בגלל החייאה מלאכותית, תשושה ועייפה, נרדפת וחבולה, וכל בר ורב "מומחה" בה. כאמור, לא נוכל להתייחס לכל תחלואיה ומשבריה. נתמקד עתה במה שהארגונים היציגים של המורים, הסתדרות המורים וארגון המורים העל-יסודי, רואים כגולת הכותרת של פעילותם בשנים האחרונות: תוכנית "אופק חדש" ו"עוז לתמורה".
גם אם הכוונות היו טובות, גם אם הדעות אינן חד-משמעיות, בכל זאת המכנה המשותף של שתי ה"רפורמות" היא התיימרותן לשפר באופן משמעותי את מערכת החינוך. לדאבון הלב, לא מניה ולא מקצתיה. אין שיפור, אין עיסוק במהות, אין תקווה לימים טובים יותר. נהפוך הוא, הייאוש עדיין שולט, השמחה של המורים והתלמידים היא מצרך נדיר, ההישגים בלתי מספקים, ורק הפוליטיקאים והפוליטרוקים המנהיגים את המורים מרוצים עד מאוד. והעיקר: מעמד המורה הנושק לגובה הדשא המקוצץ לא השתפר ולא ישתפר, כי מה שנולד בחטא ושלא בדרך הטבע, סופו שיתפתח בצורה מעוותת ובלתי מספקת.
ביצועים חסרים
רובם המוחלט של המורים איננו מרוצה משתי ה"רפורמות", וזאת בלשון המעטה. הפער בין התוכניות לבין המציאות עצום. אין יד מכוונת וכל אחד כישר בעיניו יעשה. העיסוק המרכזי הוא באדמיניסטרציה ולא במהות. העיקר הפך מזמן לטפל, ומה שיועד כדי לסייע לתלמידים, המילים הגדולות המפוצצות של עזרה פרטנית, קידום החלשים וכדומה, נותרו על הנייר בלבד.
בבתי הספר העל-יסודיים קיים מצלב של הכלאה מלאכותית בין שתי התוכניות הנושאות את השם "רפורמה" לשווא. הכלאה זו גורמת להתמרמרות בקרב המורים, לסדרי עבודה בלתי שוויוניים, לפערי שכר ועיסוק אובססיבי במילוי טפסים ולא בהשכלה וחינוך. נכון, ישנם מורים המרוצים מן השכר המשופר בעקבות ה"רפורמות", אך האם זו הייתה כוונתם הבלעדית של קברניטי החינוך? ייתכן. מי שיעמיק, ולו במעט, יבין שה"רפורמות" לא הביאו לשום הישגים משמעותיים הן בתחום הפדגוגי והן התחום החינוכי. שתי ה"רפורמות" עברו את תקופת ההרצה, אך התשומות בלתי מספקות לחלוטין. לו היינו ממשילים את הרפורמות למכונית חדשה לאחר מבחן ההרצה המתחייב, היינו נוכחים שזו מכונית בעלת עיצוב יפה, אך ביצועיה לוקים בחסר גדול מאוד.
לשנות ולתקן
הבון-טון הישראלי הוא לחשוב שניתן באבחת גרזן להנחית רפורמות, חדשות לבקרים, להחליפן במטבע עובר לסוחר, לאלתר פתרונות פרי ה"שובבות" והמוח היהודי הממציא פטנטים. כבכל תחום שבו אנו נוהגים כך ותמיד התוצאות טופחות על פנינו, כך בנושא הרפורמות. הגיעה השעה לעצור, לחשוב, לנתח בצורה אובייקטיבית ולתקן את אשר דרוש תיקון. המלאכה רבה מאוד, ולא ביום אחד ניתן יהיה להגיע למסקנות.
ארגון יציג של מורים נחוץ כאוויר לנשימה. אסור להותיר את המורים ללא הגנות פרופסיונליות, פן שוחרי התפיסה הקפיטליסטית החזירית יהפכוה לעוד מערכת המתנהלת על-פי קני-מידה כלכליים מבית היוצר של כלכלנים אורתודוקסים קיצוניים. מאידך-גיסא, על ארגוני המורים למצות כל דרך כדי לשפר את מערכת החינוך הבלתי יעילה והחבולה. אין להפוך את המורים לעבדים ואין להותירם טרף קל בידי הציבור. אין כל מניעה להודות בתקלות, לדרוש שינויים, לתקן, למען בנייתה של מערכת חינוך יעילה, מותאמת למציאות, המשמשת אכסניה שכל מורה ותלמיד ירגישו חום, אהבה, ובעיקר יהיו מאושרים להיות חלק ממנה. זה בהחלט אפשרי.

תאריך:  29/08/2013   |   עודכן:  29/08/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רונית תירוש
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זו טריפה וזו נבלה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
לא בפוקוס
ה.א  |  30/08/13 00:00
 
- תגובה
צ'לו  |  30/08/13 12:36
 
- התייחסות.
ה.א  |  30/08/13 15:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חוזרים לבית הספר
אדריאן פילוט
לפי ההצעה, האוצר יממן ככל הנראה קייטנות בחודש יולי או לפחות בחלק ממנו ■ הנהנים הגדולים: ההורים    הקושי: כיצד להשיג את הסכמת המורים למהלך    הנעלם הגדול: מי יישא בהוצאה שצפויה להיות משמעותית ביותר
יהודה קונפורטס
ערב פתיחת שנת הלימודים, מתגלה כי יותר מ-130 אלף תלמידים ישתתפו במערך החינוך הטכנולוגי - אולם הדרך עוד ארוכה    שר החינוך, הרב שי פירון, מנסה להצעיד את המערכת קדימה ולשם כך אף הקים ועדה בין-משרדית בראשותו של שרגא ברוש, לשעבר נשיא התאחדות התעשיינים    עתה, כמו בכל פעם שמוקמת ועדה, נחכה ונראה אם אכן יורגש שינוי משמעותי
עידן יוסף
שר החינוך אומר כי מערכת החינוך ערוכה להפעלת למידה-מרחוק במקרה של מלחמה    שנת הלימודים נפתחה כמעט ללא תקלות    נתניהו: חנכו למצוינות וציונות    אדלשטיין: ביטול הבגרות בתנ"ך ובהיסטוריה - שגוי
איתמר לוין
עמותת "מקום להיות" מצפצפת על העדר הרישיון ועל צווי הסגירה - וביקשה מבית המשפט העליון לאפשר לה להתחיל את שנת הלימודים תשע"ד    משרד החינוך אינו אוכף את הצווים שהוציא בעצמו
הדס יריב
מומלץ להכין יחד עם הילדים טבלת כריכים שבועית    מומלץ להשתמש בלחמים העשויים מחיטה מלאה ושאר דגנים מלאים    הקפידו שהממרח יהיה עשיר בחלבון מסוגים שונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il