X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצטרפותה של טורקיה בגאון לקואליציה הבינלאומית כנגד בשאר אסד, מעמידה אותה כמעין מטרה לפעולות נקם מכיוון ציר סוריה-אירן-חיזבאללה במטרה להעניש אותה על החלטתה
▪  ▪  ▪
טורקיה. שיקולים לכאן ולכאן [צילום: AP]
קרע שיהיה קשה לאחות
טורקיה ורוסיה, שהן מעצמות כלכליות אדירות, ממיסות את הקרח של השיח המדיני בראייתו הצרה ומכילות בתוכו שיח כלכלי שלא מחלק את העולם לאויב ואוהב, שחור ולבן, אולם בד-בבד ניתן לומר כי קרע בדמות תקיפה אמריקנית בסוריה יהיה קשה לאיחוי בין השתיים בטווח הקרוב

   רשימות קודמות
  תיאטרון הדמוקרטיה של ארדואן
  בא לו בהפתעה
  עכשיו כשהשריף איננו
  אובמה וארדואן - אותו המקום, אותו הסיפור?

זה כבר יותר משבוע שמעל שמי דמשק, נושבות רוחות מלחמה הנושאות עמן קולות של תקיפת משטר אסד, מצד הקהילה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית. לעת עתה, נראה כי ברק אובמה מעוניין להניח לפניו את מכלול השיקולים והסכנות הטמונות בתקיפה הזו והשלכותיה על המזרח התיכון, שעדיין לא הצליח לחלוטין לאסוף את השברים ממאורעות האביב הערבי.
ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ביקר בחריפות את אזלת היד האמריקנית וטען כי חלון ההזדמנויות לתקיפה הולך ונעשה צר ככל שחולף הזמן. ארדואן מעוניין לראות במפלתו של אסד מהר ככל הניתן והוא אינו רואה שום תועלת בתקיפה במתכונת מוגבלת בסוריה. אך האם הוא בחן את הסכנות הרובצות בפתח מדינתו?
לערער או להפיל
במכלול השיקולים של ארצות הברית בנוגע להתערבות כלשהי בנעשה בסוריה, עומד הרצון להביא לערעור שלטונו של אסד, או להפלתו על-מנת לקטוע את מרחץ הדמים ברחובות סוריה מבחינה מוסרית וכצעד מחייב מתוקף תפקידה של ארצות הברית כמובילת הקו האידיאולוגי ברובו של העולם. אולם, ניתן לומר כי ההססנות האמריקנית נובעת מתוך ההנחה שתקיפה אפשרית בסוריה עלולה להוות עילה להעברת האזור ולפגיעה בבעלות ברית אסטרטגיות כגון ישראל וטורקיה, אשר מבינות את ההשלכות לטווח הקצר והרחוק עבורן, באם ממשל אובמה אכן יפעל בסוריה.
ניתוח מצבה של טורקיה לאור ענני התקיפה האפשרית בסוריה אינו מזהיר מכמה סיבות עיקריות. טורקיה של ארדואן פעלה לחיזוק הקשרים עם משטרו של בשאר אסד מאז כניסתו של ארדואן לראשות הממשלה על-מנת למנף את כוחה של טורקיה במזרח התיכון, וכבונוס לייצר שיח מדיני עם סוריה, המחזיקה בקשרים כלכליים ענפים עם רוסיה. למרות זאת, מאז פרוץ המהומות בסוריה, ממשל ארדואן משתלח באסד בכל הזדמנות אפשרית, לעיתים קרובות בבוטות, משום שסוריה מתחה את סף העצבים של טורקיה, כשירתה מספר טילים לשטחה ואף הפילה מטוס קרב טורקי והביאה לשטף של פליטים סורים לשטחה של טורקיה ממזרח.
הצטרפותה של טורקיה בגאון לקואליציה הבינלאומית כנגד בשאר אסד, מעמידה אותה כמעין מטרה לפעולות נקם מכיוון ציר סוריה-אירן-חיזבאללה במטרה להעניש אותה על החלטתה. ציר מסוכן זה, עשוי אף לתמוך מבחינה כלכלית וארגונית בכוחות הכורדיים אשר פועלים נגד מטרות צבא טורקיות באזורי הגבול עם סוריה.
יחסים או פעולות
טורקיה יודעת כי תוצאות התקיפה בסוריה, עלולות להשפיע לרעה על יחסיה עם רוסיה. באופן עקרוני, טורקיה, אשר מנהלת יחסי חוץ המושתתים על עיקרון "העוצמה הרכה" ועל מדיניות "אפס בעיות עם השכנים", מפנימה שרוסיה לא תראה בעין יפה תמיכה טורקית בתקיפה. זה נכון לומר שטורקיה ורוסיה, שהן מעצמות כלכליות אדירות, ממיסות את הקרח של השיח המדיני בראייתו הצרה ומכילות בתוכו שיח כלכלי שלא מחלק את העולם לאויב ואוהב, שחור ולבן, אולם בד-בבד ניתן לומר כי קרע בדמות תקיפה אמריקנית בסוריה יהיה קשה לאיחוי בין השתיים בטווח הקרוב.
אם התקיפה האמריקנית לא תצא לפועל או לחלופין לא תשיג את יעדיה, טורקיה תצטרך לבצע מספר פעולות אשר ישמרו את הביטחון הלאומי שלה, משום שכבר היום המצב בגבולותיה מעורער ומוצף בכוחות קיצוניים אשר לא ניתן להעריך מה יהיה טיב הקשר בינם לבין טורקיה שממילא שקועה עדיין בביצה הכורדית.
אנקרה לא הייתה מוכנה למפלתו של בן-בריתה מורסי במצרים וכיום היא מנסה להבין מה בדיוק עשתה לא נכון כדי לדחוף את מרכבתו במעלה הגבעה, ולכן היא צריכה לפעול במשנה זהירות כעת לא רק מהחשש שלהבות האביב הערבי יגיעו גם אליה, אלא משום שיש לה אינטרס עליון להמשיך לתפקד כילד האחראי והבוגר של השכונה. עכשיו נותר רק לחכות ולראות האם ההליכה בידיים שלובות עם ארצות הברית תפתח דלת גדולה כלפי המערב, או תסגור דלתות קטנות רבות בפניהן של שכנותיה במזרח.

תאריך:  02/09/2013   |   עודכן:  02/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מתקפה בסוריה
הרצל ובלפור חקק
חשוב ששירינו המגלים אמפתיה וחמלה לילדים הפגועים בסוריה יישָמעו שוב, כאות אזהרה לעולם החופשי, כאות אזהרה לכולנו ש"נקמת דם ילד קטן עוד לא ברא השׂטן"
מרק בריל
אחרי שנשיא ארה"ב ברק אובמה פיטפט כי יפעל צבאית בסוריה, ולא פעל - מי יאמין לו מחר?
עמוס ידלין, אבנר גולוב
על ישראל להמשיך ולהצהיר שאסד צריך להיענש על השימוש בנשק כימי כדי לשקם את ההרתעה ולחזק את הטאבו על השימוש בנשק זה. קיים גם צורך חיוני שירושלים ו-וושינגטון תמשכנה לתאם את פעולותיהן בזירה הסורית מתוך ראיה כוללת של האסטרטגיה המשותפת לעצירת תוכנית הגרעין של אירן
עידן יוסף
במערכת הביטחון הופתעו מהודעת אובמה על דחיית התקיפה בסוריה וישנו את פריסת מערכת כיפת ברזל    עוד ספינה אמריקנית שוגרה לים התיכון
איציק וולף
מזכיר המדינה האמריקני טוען כי דגימות שיער ודם מקרבנות הטבח הכימי בסוריה מוכיחות שימוש בגז סארין    מעריך שהקונגרס יאשר תקיפה    "אינני מסוגל לתאר שהקונגרס יפנה את הגב לישראל, לירדן ולבעלות הברית שלנו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il