X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
העובדה כי מדינת ישראל המתינה זמן רב כל כך כדי להקים את הרשות להגנת עדים במשרד המשפטים, מעידה על החשש הקיים בקרב הציבור לחשוף מה קורה בחדרים המרוחקים מעיניי הציבור בכל הקשור להתנהלות לנבחרים או אנשים בעמדות בכירות שהגיעו לשם בדרך חתחתים אבל עם הזמן שכחו מאין התחילו
▪  ▪  ▪
בחירות לרשויות. לספק מרחב הגנה לחושפי שחיתויות [צילום: פלאש 90]

חודש ימים לפני הבחירות לרשויות המקומיות. המנועים מתחממים.על מרפסות הבתים נפרסות כרזות צבעוניות עם סיסמאות שילוו אותנו בדרך אל הקלפי ולבחור בשני פתקים: הראשון במועמד לראשות העיר והשני לרשימת מועצת העיר.לכל אחד הזכות לבחור ולהיבחר כך אומר אחד מחוקי היסוד במשטר דמוקרטי אך מה קורה כשבדרך יש אי-סדרים?
השבוע בו ציינו את ערב חג הסוכות הייתה גם הפעם הראשונה בתולדות השלטון המקומי בישראל בה בג"ץ הטיל דופי בשלושה ראשי רשויות מקומיות, אשר שניים מהם הודחו במהלך כהונתם וכנגד השלישי ככל הנראה עתיד להיות מוגש כתב אישום.
העובדה כי נגד בעלי משרות ציבוריות עומדים חשדות של מינוי מקורבים ושימוש בפלטפורמה הציבורית כאילו הייתה רחבת המשחקים הפרטית שלהם, לא מחמיאה לנו כשאנחנו צופים עליהם מהיציע גועשים על התנהלות בעייתית כאשר שכחנו שהם קבלו מאיתנו את הלגיטימציה לשלוט ולנהל את העיר.
המצב הרצוי הוא שממונה אדם שתפקידו לפקח על כל הנעשה ברשות ולשמש כ'אח הגדול' שעינו פקוחה אך כיום המצב רחוק מלהיות משביע רצון. כשהרשות עצמה ממנה אדם שאמון על סדר ומנהל תקין בתוכה, אז יש פה בעיה חמורה כאשר חובתו של מבקר העירייה היא לשאול שאלות,לבדוק, להטיל ספק. עליו להיות בלתי תלוי ולא ממונה על-ידי איש המעורב בנעשה בגוף המבוקר על-מנת שיוכל לעשות את עבודתו באופן ראוי, מקיף תתאפשר רק כאשר לא יהיה קיים חשש מאנשים שיכולים להתנכל לו, שתהיה לו היכולת והמיומנות להצביע על כשלים ונקודות לשיפור כשהחלק העיקרי הוא שיהיה מי שיקשיב,ייתן מענה ויגן על האנשים שהחליטו לפתוח את הפה ולדבר על מה שמנסים להסתיר מאיתנו, האזרחים.
העובדה כי מדינת ישראל המתינה זמן רב כל כך כדי להקים את הרשות להגנת עדים במשרד המשפטים, מעידה על החשש הקיים בקרב הציבור לחשוף מה קורה בחדרים המרוחקים מעיניי הציבור בכל הקשור להתנהלות לנבחרים או אנשים בעמדות בכירות שהגיעו לשם בדרך חתחתים אבל עם הזמן שכחו מאין התחילו. ואלו שעדיין אכפת להם ורוצים למלא את חובתם חוששים לבל התנקמו בהם אם ידברו.
שתי דוגמאות זכורות למקרים כאלו הן פרופ' ירון זליכה שכיהן בין השנים 2003-2007 כחשב הכללי במשרד האוצר. בעקבות פרסום דוח שכתב בו נחשף, כי לראשונה מאז קום המדינה, נתגלו אי-סדרים והעברות כספים בניגוד לחוק בהיקף של מיליארדי שקלים. שר האוצר דאז רוני בר-און סירב בשל כך להאריך את כהונתו של זליכה והאחרון פנה למבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס בבקשה להוציא עבורו צו הגנה זמני המונע ממשרד האוצר למנות לו מחליף .על צעד זה נמתחה ביקורת מצד בכירים במשרד האוצר, ועל הבחירה בצעד זה הוא זכה בשנת 2009 באות אביר איכות השלטון מטעם התנועה לאיכות השלטון.
המקרה הנוסף המעמיד במבחן את היכולת של בכירים לחשוף מקרים של עבירה על החוק בו הייתה התנכלות למשהו בעקבות חשיפה הוא עיכובו בדרגה של ניצב משנה אפרים ארליך הידוע יותר בכינויו קרמשניט שהצעדים נגדו החלו בעקבות מעורבותו בפרשת פרי-פריניאן שהובילה להתפטרותו של מפכ"ל המשטרה באותם ימים, רב ניצב בדימוס משה קראדי. ומכיוון שלא יכלו לפטר אותו מתפקידו דאגו להגלות אותו למרחב חברון שנחשב פחות זוהר ולעכב את קידומו בדרגה עד לאחרונה.
העובדה כי בשל הפעלת אמצעי הפחדה כלפי אנשים שרוצים להראות לכולנו מה קורה באמת במגזר הציבורי מביאים אותם לשמור על זכות השתיקה, לא לקום ולעשות מעשה מחשש לנקמה אישית - כאן מקומה של המדינה לספק מרחב הגנה שיאפשר לחושפי שחיתות ואי-סדרים להתריע בידיעה שיש מאחוריהם גוף שיגן עליהם וזה שאדם שגליון העבירות של אדם נשאר נקי זוכה לציון לשבח.
ואני שואל לאן הגענו?

הכותב שירת בחטיבת דובר צה"ל. כיום סטודנט שנה ג' במחלקה למדע המדינה.
תאריך:  23/09/2013   |   עודכן:  23/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות - רשויות מקומיות
אפרת רוזן
הבחירות לרשויות המקומיות בישראל בפתח וברוב הערים, המועצות האזוריות כבר מנהלות מערכת בחירות חיה, שהולכת ומתחממת, שאפשר לזהות אותה על-פי שלטי החוצות המוצבים בכל פינת רחוב
עידן יוסף
ישראל היום: הרב יצחק יוסף השתתף בפתיחת מערכת הבחירות של שס בבני ברק    לפי תקנון שירות המדינה, נאסר על הרב הראשי הספרדי "להשתתף באסיפות פומביות של מפלגות"
אריה אבנרי
עמדתו החריגה של נשיא ביהמ"ש העליון אשר גרוניס יצרה מצב אבסורד: בעוד שראשי הערים רמת השרון ונצרת עלית הודחו בפקודת בג"ץ בהרכב מורחב בראשותו, ממשיך ראש עיריית רמת גן בתפקידו בעקבות הסדר שהושג ע"י אותו הרכב מורחב בראשותו של גרוניס
עידן יוסף
מודעות ניתלו ע"י חלק מהסיעות ומהמועמדים בניגוד לכללים ובתגובה עלולה העירייה לאפשר תליית שלטי בחירות רק על בתי מגורים    במחלקה המשפטית מבהירים לפקחים את גבולות הסמכות שלהם
הרב אליהו קאופמן
חזרתו לאחר ימי הכלא, והרצון לשינוי תדמיתו ותדמיתה של שס היו אמורים להניב שידוד מערכות חדש, לבנות "קאדר" של אישי מופת ולהשכיח מהציבור את אותה שס האפורה עם ראשייה המושחתים. אבל דרעי - ערב הבחירות המוניציפליות הקרובות, מעדיף את משחק ה"בונקר" עם אותם שחקנים אפורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il