X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
דווקא ההבנה כי לחינוך אין 'סוף' ואין 'הפסקות' יכולה למצוא מקום משמעותי באינטרנט שגם בו אין הפסקה והמידע זורם בה כל העת. לרשת יש הזדמנות לחנך, להעשיר ידע ולייצר שיחה ודיונים חינוכיים כל הזמן על שלל נושאים, להתמודד עם דילמות מוסריות, חינוכיות, תרבותיות ולייצר תוכן חינוכי באמצעות אלו שלכאורה באו 'רק' ללמוד
▪  ▪  ▪
אינטרנט. כלי חינוכי בפני עצמו [צילום: פלאש 90]

פתיחת שנת הלימודים היא הזדמנות להכיר לכם כלי חינוכי עוצמתי, אולי העוצמתי ביותר שישנו, נגיש, זול יחסית, עשיר בתכנים ומגוון למדי. בשנים האחרונות הכלי הזה נדחק מאופיו החינוכי ונוצל בעיקר לצרכים כלכליים, בידוריים, חדשותיים ואחרים. תכירו: האינטרנט, ככל הנראה ה'מחנך' הגדול ביותר של ימינו.
מבלי לצמצם או לפגוע בכוחם של שאר אמצעי החינוך והתקשורת הרי שלרשת ישנה אפשרות רחבה יותר לחנך את הדור הבא באופן שלא הכרנו עד כה. מלבד היכולת לגשת למגוון אדיר של מידע, ישנה אפשרות לעבור ממצב של 'מורה-תלמיד' למציאות שבה כל אחד יכול ללמד וכל אחד יכול ללמוד. מצב בו התלמיד המקוון יכול ללמוד ביחד עם תלמיד מארה"ב, יפן, ספרד או מירדן אבל גם ללמד את אותו התלמיד וללמוד ממנו. הכל במרחק הקלקה.
בניגוד לשנת הלימודים ה'רגילה', שנת הלימודים האינטרנטית אינה מתחילה או מסתיימת במועד מסוים. עבור 'תלמידי האינטרנט', היא ממשיכה כל הזמן 24/7 מכל מקום. ייתכן שחלקים גדולים מדור 'תלמידי האינטרנט' עשויים שלא לנצל את הרשת לרכישת השכלה וידע, אבל זו בדיוק המטרה של המאמר הזה, להבהיר ולייחד את שימושו האינטרנט ככלי חינוכי שמאפשר לדור הנוכחי להיות משכיל יותר, מודע יותר, בעל אופקים רחבים יותר ובעל ידע ותרבות עשירים יותר.
מי שיפקח את עיניו ויחפש יכול למצוא שלל אפשרויות לימוד חינמיות, נגישות, מגוונות, באיכות גבוהה, בשלל אמצעי לימוד ולמגוון גילאים (מהגן ועד האקדמיה). מאתר דוגמת קורסרה, קאהן, udacity או אתרי לימוד שפות כמו דולינגו וכדומה. חינם, נגיש, פשוט ומזמין. רק להירשם וללמוד. דווקא ההבנה שהמחשב והאינטרנט יכולים להיות כלים חינוכיים עוצמתיים היא זו שמחייבת אותנו לתת לו משקל רב יותר ולנצל אותו לצרכים של רכישת ידע והשכלה ולא למכשיר בידורי-חדשותי ריק מתוכן חינוכי.
האינטרנט מאפשרת לנו ללמוד וללמד, במקביל, לסירוגין או בו זמנית, לעיתים רבות מבלי שנתכוון לכך. סטטוס בפייסבוק, תגובה למאמר או פוסט שהעלנו יכולים ללמד גולשים אחרים תובנה חדשה, מתכון חדש, דרך קצרה יותר להגיע ממקום למקום, אולי שפה שלא הכירו או ניתוח תרבותי כזה או אחר, מבלי שנתכוון לחנך או ללמד אף אחד, אלא פשוט כי המידע, התקשורת והמסרים שלנו מספקים ערך חינוכי, וזאת במידה ונרשה לעצמנו להרחיב את הפירוש של מושג ה'חינוך' כמו גם לבצע הרחבה של העולם התקשורתי בו אנו מצויים. חינוך ככלי תקשורתי לצד תקשורת ככלי חינוכי. דוגמאות כמו תוכנות ניווט ש'לומדות' ממידע שנהגים מייצרים, ויקיפדיה הנכתבת על-ידי ההמון, אתרי לימוד המעודדים שיתוף ידע ועוד ועוד, מייצרים מציות חינוכית-לימודית חדשה אל מול עינינו.
האינטרנט מסוגלת להחליף את המציאות הטלוויזיונית, החד-כיוונית והפאסיבית באופן פשוט למדי, ואל לה להישאר בעמדה של כלי פנאי /בידור / חדשות בלבד אלא ככזו שמשמשת מורים, הורים, מחנכים ותלמידים כחלק מסביבת לימוד הפועלת כל הזמן, בכל מקום ומכל מקום.
דווקא ההבנה כי לחינוך אין 'סוף' ואין 'הפסקות' יכולה למצוא מקום משמעותי באינטרנט שגם בו אין הפסקה והמידע זורם בה כל העת. לרשת יש הזדמנות לחנך, להעשיר ידע ולייצר שיחה ודיונים חינוכיים כל הזמן על שלל נושאים, להתמודד עם דילמות מוסריות, חינוכיות, תרבותיות ולייצר תוכן חינוכי באמצעות אלו שלכאורה באו 'רק' ללמוד. אם נשכיל להבין את הכוח החינוכי הטמון באינטרנט נוכל לייצר מציאת חינוכית חדשה, בה תלמידים מכל קצוות הארץ יזכו לחינוך מעודכן, נגיש, גמיש ועשיר יותר. אך לצד זאת, לאפשר לגורמים נוספים לקחת חלק בחינוך ה'כולל' הזה, לאפשר למורים, תלמידים מרחבי העולם לקחת חלק במלאכת החינוך, במציאות בה כל אחד יכול ללמד וללמוד, בין אם זו דרך קצרה יותר להגיע למידע, תובנות או השכלה ובין אם זו דווקא דרך ארוכה יותר, מורכבת ומפותלת.
בניגוד לתחושה כאילו האינטרנט הוא 'מהיר' הרי שברשת ניתן לייצר גם תהליכים איטיים, מורכבים ושקופים. ראו למשל את הכתיבה האינסופית של ויקיפדיה או פרויקטים של תיעוד או עידכון תכנים (מפות למשל). חינוך מקוון אשר משתמש בכלים אינטרנטים כמו ויקי, רשתות חברתיות, מנועי חיפוש, קוד פתוח וכדומה יכול לייצר מציאות חינוכית מחוברת ורלוונטית, כזו המאפשרת לחינוך לקחת חלק משמעותי בעיצוב חיינו, בהעמקת הידע, בהרחבת האופקים ובהנחלת תרבות, ערכים ומידע באופן חופשי, נגיש, שקוף, חינמי ורחב.
ההבנה שהרשת היא כלי חינוכי שפועל 24/7 צריכה לחלחל גם לכיתות הלימוד הפיזיות על-מנת לייצר מצב בו החינוך הופך להיות נגיש, זמין, פתוח, גמיש ומעודכן יותר בכיתה ומחוצה לה. בנוסף לכך, במציאות בה הורים רבים מתקשים לספק לילדיהם חינוך ברמה גבוה למרות שהעושר החינוכי קיים וניתן להעבירו ביתר קלות ובאופן שלא היה זמין לחלקים נרחבים באוכלוסיה, דווקא במציאות זו יש לתעדף חינוך מקוון, נגיש וזמין לכולם. למעשה, פעילות רחבה יותר של הנגשת הידע והחינוך יכולה לסייע דווקא לאלו שידם אינה משגת חינוך איכותי ועשיר. בנוסף לכך, יש ערך חברתי-קהילתי וערכי גדול בכך. הרשת היא הזדמנות חינוכית-חברתית נדירה ומדהימה ביצירה של מציאות חינוכית חדשה, מעודכנת, מגוונת, שיתופית ורלוונטית יותר.

הכותב הוא מומחה בתחום הטכנולוגיה והאינטרנט. מייסד-שותף בסללום מדיה גרופ.
תאריך:  24/09/2013   |   עודכן:  24/09/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכיתה המקוונת: ללמוד דרך האינטרנט
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
בארץ כבר ניתן ללמוד באיטרנט
אליהו1978  |  25/09/13 08:44
2
המאמר מתפרץ לדלת פתוחה
מורה ותיק  |  27/09/13 07:50
 
- אתה טועה
בן צבי  |  28/09/13 15:29
3
כרגיל יותר מדי מילים
הקורא המתמיד  |  28/09/13 12:23
 
- מצד שני (לאחר חיפוש)
הקורא המתמיד  |  28/09/13 14:00
4
לא כזה שוס.
אלחנן  |  30/09/13 10:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרים הלפרין
מפתח הכרחי ולא רק לקיומה של כלכלה בריאה ופורחת הוא אמון רב בין המרכיבים השונים של אותה כלכלה. ואצלנו האמון לא קיים ולכן הכלכלה נבולה יותר מיום ליום
חיים שטנגר
דומה כי קביעת איסור שכזו תהווה עילה לפנייה לבג"ץ. הטענה שתועלה תהיה פגיעה בקניינו של מי הטוען, כי כספיו מושקעים בשקלים, כי הוא מחזיק כספי השקעותיו אלה במזומן וכי בעקבות חקיקת איסור על ביצוע עסקות, במזומן, בשקלים, נפגעו קניינו ויכולת הסחר והמסחר בשקלים
יוסי ברנע
"הילד - מסע בעקבות תצלום" - ספר מתח שלא ניתן להניחו מהיד עד סוף קריאתו בהיותו ספר מפגש של חמש דמויות מעניינות. מאידך זהו גם ספר עם תובנות ראויות על מקומו של התצלום ההיסטורי
עמוס אריכא
אצלנו מיד קופצים כבעלי תבונה של שכווי בינה, מומחי ערך הנדל"ן וכמבקשי נקמה הם תובעים בחרונם נקמה נדל"נית. צאו ושמעו אותם ראשי עיריות ומועצות נתעבים, שמבקשים להוסיף כנקמה על רצח נערינו עוד מאות דירות במקומות שנויים במחלוקת
אורי סויסה
העובדה כי מדינת ישראל המתינה זמן רב כל כך כדי להקים את הרשות להגנת עדים במשרד המשפטים, מעידה על החשש הקיים בקרב הציבור לחשוף מה קורה בחדרים המרוחקים מעיניי הציבור בכל הקשור להתנהלות לנבחרים או אנשים בעמדות בכירות שהגיעו לשם בדרך חתחתים אבל עם הזמן שכחו מאין התחילו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il