X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
צמד הח"כים יריב לוין ואיילת שקד מגישים הצעת חוק לצמצם סמכויותיו של בג"צ, לקצץ כנפיו להכפיפו לכנסת, לבטל הסניוריטי ולמנות את נשיא ביהמ"ש העליון וסגנו, ולשנות הרכב הוועדה למינוי שופטים. בקיצור, להכתיר את הכנסת כריבון היחיד שיבטא את רצון ושלטון העם מציעי החוק לא מפרשים נכון את המבנה הקונסטיטוציוני של משטר דמוקרטי
▪  ▪  ▪
איילת שקד. לא מודעת מספיק להשלכות [צילום: פלאש 90]
"החוק אינו אלא ביטוי רצונו של החזק ביותר בהווה ולכן אין לחוקים שום קביעות והתמד, הם משתנים עם מדור לדור" [הנרי ברוקס אדמס]
"הרוצים אתם חוקים טובים? שרפו את אלה הקיימים ותצרו חוקים חדשים" [וולטיר]

איתמר לוין
מיעוט שמאלני רדיקלי השתלט על העליון

ההסתערות על בית המשפט העליון, תוך קריאות קרב בנוסח "לבטל את שלטונו היחיד", "מנהל את המדינה", לבטל את הנוסחה "הכל שפיט", אקטיביזם שיפוטי אינה דבר חדש. כבר שנים יש ביקורת על החלטות בג"צ, התערבות יתר בתחומים שלדעת פוליטיקאים ומומחי משפט אינם שפיטים, וגלישה מסוכנת של בג"צ לתחומים שאינם דורשים ביקורת משפטית.
הטענות, בחלקן, אינן מופרכות. משך השנים גדלו כוחו וסמכותו של בג"צ מעבר למנדט המשפטי שהוא קיבל בחוק ובסמכויות הנלוות אליו, כתוצאה מפרשנות נרחבת, צבירת עוצמה ואגו משפטי.
הקדנציות של אהרן ברק ודורית ביניש הצטיינו בסערות משפטיות לא קטנות, במיוחד בתחומי ההחלטות על בסיס "הכל שפיט". אומנם פרופ' ברק ניסה בכמה הזדמנויות להתכחש לכלל "הכל שפיט", בטענה שהוא לא ממציאו, אך בפועל פרשנותו, התרחבותו והתערבותו בכל תחומי החיים, לא השאירו ספק בלב פוליטיקאים ומשפטנים, שאכן הוא דוגל ברעיון של "הכל שפיט". באחת ההרצאות הוא אפילו התבטא באומרו "אין שום סכסוך או בעיה, שלא ניתן למצוא לה פתרון משפטי", והרי פרשנות הדברים מדברת בעד עצמה.
התערבות חריגה
ניתן לומר שהתערבות בתחומים כגון מסורת, תפילות, מינויים בצה"ל, ועדות הכנסת, החלטות גופים ממסדיים ואפילו החלטות ממשלה, לא תמיד עומדת ולא תמיד חייבת לעמוד לביקורת בג"צ, ומכאן ההתנגדות וההרתעה.
הכוח שצבר בג"צ משך השנים, בא לו כתוצאה מחולשת גופי הממשל, הכנסת, הממשלה, וועדות הכנסת והמפלגות הפוליטיות. כאשר כל בעיה קטנה שניתנת לפתרון בתוך הגוף המתאים, מובאת בפני בג"צ, אל יתפלאו מאוחר יותר שבג"צ צבר כוח והשפעה.
גופים התבטלו ופחדו
כאשר רצים כמו מסוממים בכל עניין לבית המשפט, והסיסמה הנדושה מגיעה בצורת איום בבג"צ על כל פעולה, לא פלא שמצטיירת תמונה כאילו בג"צ מנהל את המדינה.
באיזון הנשמר בממשל דמוקרטי, יש חלוקה ברורה בין שלוש הזרועות העיקריות: הרשות המחוקקת, המבצעת והשופטת.
הרשות המחוקקת - הכנסת, היא הקובעת ומכריעה בכל הנוגע לבסיס המשפטי שבו תתנהל המדינה, בתנאי שהיא לא חורגת ולא סוטה מעקרונות יסוד של שלטון החוק וזכויות אזרח.
הרשות המבצעת - קרי הממשלה והזרועות הכפופות לה: צבא, משטרה וזרועות הביטחון השונות, מבצעים את מדיניות הכנסת, קרי רוב העם המיוצג בכנסת על-ידי המפלגות השונות. הממשלה מטעם הכנסת היא המנהלת את המדינה בביקורת הכנסת, וכך גם יתר הגופים הכפופים.
הרשות השופטת - קרי בית המשפט העליון, ממנו מורכב הבג"צ והמערכת המשפטית, ממונים על כך ששתי הרשויות האחרות לא ישתוללו, לא יחרגו ולא יפרו את האיזון בין הגופים.
תפקידו של בג"צ - לשמור על האיזון הנכון בין גופי הממשל אך בעיקר לדאוג, לברר ולפקח שיסודות שלטון החוק ישמרו ויכובדו. על בג"צ לוודא שהכנסת והממשלה ישמרו על עקרונות שלטון החוק, כלומר: יבוטלו חוקים, או יצומצמו, או יפורשו, או ידאגו לתיקונם, חוקים, נוהלים ומנהגים - שעומדים בסתירה לחוקי היסוד: כמו חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, חוק יסוד חופש העיסוק, חוק יסוד הצבא, חוק יסוד השפיטה או חוק יסוד מבקר המדינה.
חוקי יסוד אלה הם הבסיס לחוקה העתידית שחייבת לבוא, גם אם היא מתמהמהת, שהרי בה גלומים עקרונות השלטון הדמוקרטי הליברלי. כל זמן שלא תהיה חוקה כתובה, יש סכנה לשינויים בחוקים, לשינויים בצורת המנהל, כאלה שיכולים להביא לפגיעה בשלטון העם.
יש גם ריבון בלי עם
ההיסטוריה מלמדת שיש ריבון שהעם לא מזיז לו ולא מחייב אותו, כמו נרון קיסר ששרף את רומא ועמד על המרפסת ושר סרנדות. כמו היטלר, ששרף את הרייכסטאג ואחריו את אירופה כולה (כולל יהודים), כמו סטאלין, כמו צ'אושסקו - רודן רומניה, ורודן קובה - קסטרו.
מסקנה היסטורית: מתן כוח רב בידי גוף אחד או אדם אחד, הוא בגדר סכנה מוחשית, שרצוי מאוד להתרחק ממנה. מתן כוח רב לכנסת, בלי בקרה ואיזון, מסוכן לאזרח ולשלטון החוק.
הטוענים שהכנסת היא הריבון צריכים לקחת בחשבון, שהגוף הזה הוא דינמי, והוא משתנה בהרכבו ובנטיותיו, לא רק בין בחירות לבחירות אלא גם במהלך הקדנציה. כך למשל, יכולה הכנסת תיאורטית לקבוע שיממה היא 20 שעות, ששבוע הוא באורך של חמישה ימים בלבד ושבעלי שיער ג'ינג'י יהיו פטורים ממס הכנסה. בכוונה הבאתי מצבים הזויים, אבל תיאורטית, טכנית, הכנסת יכולה להצביע עליהם.
מסקנה: גם אם יש כוונות טובות לצמד הח"כים יריב לוין ואיילת שקד ותומכיהם, הם לא מודעים מספיק להשלכות שיכולות להיות למהלך שלהם בעתיד הרחוק לדמוקרטיה ולשלטון החוק. למה הדבר דומה? לצוות כבאים שמגיע לבניין בוער שדיווחו להם כי הוא בוער, מסתערים בזרנוקים, יורים מים, פורצים דלתות וחלונות ואחרי שעה קלה מתברר להם שטעו בכתובת. מבוסס על מקרים שקרו באמת ועל קטע מצחיק מתוכניתו של שייקה אופיר ז"ל.
העולה מן המקובץ: על בג"צ לרסן את עצמו ולא לפלוש למחוזות שאינם בסמכותו ולא לאמץ לעצמו כוחות וסמכויות מיותרים, ועל-ידי כך להימנע מקיצוניות ומביקורת.
דרך אגב - היו מספיק שופטים עליונים בעבר שהתנגדו נמרצות למדיניות "הכל שפיט", וההרכב הנוכחי של העליון בראשות הנשיא גרוניס נוטה לכיוון זה, וזה סימן טוב ומעודד. לכן, רצוי וראוי שגם חברי הכנסת ירסנו עצמם וידאגו למקומם, מעמדם וכבודם, אך בעיקר לעם, לשלטון החוק ולדמוקרטיה.

תאריך:  27/10/2013   |   עודכן:  27/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מסתערים על העליון - ויורים לעצמם ברגל
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
עברית לקויה מתאימה לבגד
מדריך לעברית  |  27/10/13 20:36
 
- מורשת רבין זה גידול סרטני בעם ל"ת
המאמר - גרורה!  |  30/10/13 13:38
2
מגוחך
הכה את המומחה  |  27/10/13 20:57
 
- ביה"מ הוא "ה" דמוקרטיה1
צרצר  |  28/10/13 16:13
3
בית המשפט הוא "ה" דמוקרטיה2
צרצר  |  28/10/13 16:25
4
בית המשפט הוא "ה" "דמוקרטה"3
צרצר  |  28/10/13 16:33
5
הבו לישראל בתי משפט עצמאיים
שרף  |  28/10/13 16:53
6
הבו בתי משפט עמצאיים באמת2
שרף  |  28/10/13 18:56
7
דעת עורכי דיןהמתפרנסים מבג"צ=0
ע_הראל  |  28/10/13 21:27
8
מאמר מוטעה ומטעה
ידיד בג"ץ  |  28/10/13 22:53
9
דעה אחרת
יוסי מ  |  29/10/13 09:22
 
- נעים לדעת ישינם ישרים גם בשמאל
טנא  |  29/10/13 13:13
 
- נכון,לא יותר הידברות אלא מלחמה
ע_הראל  |  29/10/13 13:51
10
העליון ביא את זה על עצמו
יעקוביאן  |  30/10/13 15:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הוועדה לבחירת שופטים
רועי אורן
האם מדובר במהלך רציני או במהלך שתכליתו לעצבן גורמים מסוימים בקואליציה? התשובה לשאלה - רק בעתיד
איתמר לוין
פליטמן, כיום סגן הנשיאה, הוא המועמד היחיד להחליף את נילי ארד בחודש דצמבר    ורדה וירט-ליבנה תמונה לסגנית הנשיא בישיבת הוועדה לבחירת שופטים בחודש הבא
איציק וולף
יו"ר הקואליציה, ח"כ יריב לוין, הגיש הצעת חוק שלפיה ישונה הרכב הוועדה לבחירת שופטים    במקום שלושה שופטים יהיו רק שניים וימונה משפטן מן האקדמיה על-ידי ראש הממשלה
איתמר לוין
פרידמן: כל עוד השופטים עוסקים בנושאים פוליטיים - הפוליטיקאים יתערבו במינויים    רוזנטל: שימוע בכנסת לנגיד וליועץ המשפטי לפני המינוי    פסטינגר: האקטיביזם של ברק חי וקיים
עו"ד משה גולדבלט
הבעיה האמיתית של ההצעה להשבת הפנסיה התקציבית ומתן אופציה לפרישה מכובדת לשופטים שאינם מתפקדים, היא שמדובר בהצעה פסולה ובלתי מוסרית! האם אתם יכולים לדמות גוף כלשהו היכול לתפקד על בסיס העיקרון של תגמול יתר לבלתי מתאימים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il