X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הזיכוי של ליברמן צריך להיות אבן דרך, בשינויים מרחיקי לכת במערכות החקירה, הפרקליטות והחקיקה ניצחון התבונה על האגו - ומט סנדלרים לפרקליטות
▪  ▪  ▪
פגם אתי ללא אלמנטים פליליים [צילום: AP]
"במשפט שום דבר אינו בטוח מלבד ההוצאות" [סמואל בטלר]
"אלמלא היו אנשים רעים, לא היו עורכי דין טובים" [צ'ארלס דיקנס]

חקירה מתמשכת, שאורכת שנים, ללא תוצאות, ללא הגשת כתב אישום - היא לא רק עינוי דין, היא גם עוולה אישית, ציבורית ומשפטית. יש מקרים מסובכים - שדורשים זמן, מרחב וסבלנות, אך אלה צריכים להיות מקרים חריגים, שיקבלו אישור מפרקליט המדינה או היועץ המשפטי לממשלה.
הסחבת ועינוי הדין מצויים בכל המערכות. אנו נתקלים מדי יום בדיווחים על חקירות משפטים, שנמרחו על פני חודשים ושנים, בסוגיות ועבירות, שקשה להבין מבחינה הגיונית ומעשית, למה צריך זמן כה רב להחלטה.
הסוגיה של הסחבת מלווה את המערכת המשפטית והמשטרתית מזה שנים ועדיין אין פתרון בשטח.
חקיקה שתגביל את זמני החקירות
הפתרון המתגלה כתרופה הנכונה למחלה זו: להגביל בחקיקה את זמני החקירה וההחלטה בתיקים לפי חלוקתם, לעבירות חטא, פשע ופשע חמור.
לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה תהיה סמכות במקרים של תיקים סבוכים, עם שלוחות לחו"ל, חיקורי דין, עדי מדינה וכו'. להאריך בכתב ונימוקים את זמני החקירה כולל מתן שהות נוספת לטיפול בתיק וסיומו.
פרשת ליברמן כמגדלור לפתרון
בין 15-17 שנה, נמשך המצוד המשפטי אחרי ליברמן, על תיקי חברות, חברות קש, העברת כספים בין החברות, על מינוי בתו הצעירה, כמנהלת חברות שתויקו כחברות קש. כמו-כן, נחקר על קשריו עם טייקונים רוסיים, טייקונים אירופאים כמו מרטין שלאף האוסטרי, שהיה גם בעל הקזינו ביריחו בזמנו ועוד...
חשדות רציניים עם ראיות ועם עדים, חייבים לחקור ולברר. אבל אי-אפשר לשמור על המדף תיקים כנגד אנשי ציבור ולשלוף אותם, בנקודות קריטיות כמו לפני בחירות או לפני מינויים בממשלה.
יש לכך דוגמאות מהעבר:
  • כשרצו למנות את רפול ז"ל, כשר לביטחון פנים, גילו תיק ישן על מסירה וקבלת נתונים מצה"ל בניגוד לחוק, ורצו לבית משפט. התוצאה: בישיבה הראשונה, ביטל בית המשפט את כתב האישום וזיכה את רפול, אבל המינוי בינתיים ברח.
  • כשרצו למנות את רובין-ריבלין כשר משפטים, מצאו תיק ישן, שהעלה אבק ורצו לבית משפט וחידוש חקירה. התיק נסגר/בוטל אבל המינוי בינתיים ברח.
  • שר המשפטים, פרופ' נאמן, לא מצא חן בעיני המערכת בפרקליטות, ושלפו נגדו תיק על מתן תצהיר כוזב. התוצאה: זיכוי מוחלט, אבל התפקיד הלך.
  • אביגדור קהלני, שר בממשלה, תא"ל (מ'), גיבור ישראל, חפרו וחפרו, ביצעו האזנות סתר כולל האזנות פסולות, ירדו לחייו, ולבסוף הוא זוכה, דבר שפגע בקריירה הפוליטית שלו.
יש למנוע תופעות פסולות מסוג זה. חברה מתוקנת, חברה שמאמינה ומתנהלת על-פי אמות מידה של שלטון החוק, לא יכולה להרשות לעצמה תופעות לוואי מעוותות מסוג זה.
ליברמן אדם חזק, שעמד במתח
פרשת ליברמן הצטיירה בעיני רבים, כרדיפה אישית על-רקע פוליטי ועמדותיו הקיצוניות.
לחקור תיקים משך 15 שנה (כמעט שנות דור) - ולבסוף לסגור אותם, מסיבות שונות, אולי מוצדקות, לדעת אחרים לא, הוא מעשה לא תקין. לא בעצם סגירת התיק, אלא בעצם התמשכות החקירה.
המשפט שהוגש לבסוף על הפרת אימונים וניגוד אינטרסים, היה זנב לתיקים הגדולים, והצטייר בציבור, שהפרקליטות נאחזת בקש, כדי לא לצאת בידיים ריקות מכל הפרשה המביכה.
החומר והעובדות שפורסמו, על פניהם, לא הצדיקו כתב אישום, מקסימם דין משמעתי, הפרה אתית של התנהגות השר. בבית המשפט התברר שהעובדות בכתב האישום, לא תאמו את המציאות ומכאן גם הזיכוי.
עדות סגן השר - דני אילון
היה ברור לכולם, שסגן השר מונע מקנאה, כעס, נקמה על הדחתו ע"י ליברמן מתפקידו ומהמפלגה.
מבחינת התביעה זהו עד פרובלמטי, מבחינת צוות הסנגוריה - עד אידיאלי, כפי שאכן הוכח לבסוף, על-פי הכרעת דין.
סגן השר דני אילון יצא רע, בבושת פנים, ואולי סיים את הקרירה הפוליטית.
צוות ההגנה בתפקוד מעולה
לא מעט שבחים מגיע לצוות ההגנה, בראשות עו"ד יעקוב ווינרוט, שועל וותיק ומנוסה בבית משפט, שלאחרונה גם חווה על בשרו את עלילות הפרקליטות, שבסופן יצא זכאי לחלוטין.
מבחינה פוליטית, ליברמן יצא לא רק זכאי אלא מחוזק כפליים מהמשפט. מעמדו במפלגתו, תומכיו וברחוב, מרקיע שחקים ומעמדו כמנהיג ימין, עקשן ואמיץ, התחזק על כל ההשלכות המתבקשות, כולל הפחד בליכוד של חלק מההנהגה.
לא נראה סביר שהפרקליטות תערער. לא הייתי מציע לה לעשות זאת, ולהיראות כרודפת, נקמנית ולוזרית.
לסיכום:
א. יש להכניס שינויים מהותיים, בדרך ואורך חקירת פרשיות סבוכות וחקירת אנשי ציבור.
ב. הפרקליטות צודקת בעיקרון הכללי של הגשת כתבי אישום במקרים שנראה שיש סיכוי גבוה להרשעה - גם אם בית המפשט סבור או יפרש אחרת את התיק, כולל זיכוי.
ג. כשמגישים כתב אישום - הוא צריך להיות "בשל", נחקר כהלכה והוכן כהלכה.
ד. הכשלים שמצא בית משפט, בתיק ליברמן, הופיעו גם בתיקים קודמים, כלומר: חקירה רשלנית, הגשה רשלנית ולא מוכנה.
ה. בקיצור - מגישים כתב אישום בצורת עוגה לא אפויה.
תוספת של הרגע האחרון
פיצוץ מכוניתו של פרקליט ממחוז ת"א, שליווה תיקי פשע חמור ומשפחות פשע - הוא מעבר לתחום של מלחמה ממש במייצגי שלטון החוק. יש לפעול מהר בנחישות ובאומץ - לשרש התופעה והפחד ממבצעי ומייצגי מערכת החוק בישראל.
נ.ב: שלא תהיה טעות בהבנת הנקרא או הבנת פסק הדין. ליברמן רחוק מלהיות צדיק הדור, אבל כדי להרשיע במשפט, צריך ראויות חזקות וברורות ולא מספיק סיפורים נוסח דני אילון, המונע מקנאה, שנאה ונקמנות.

תאריך:  08/11/2013   |   עודכן:  10/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זיכוי ליברמן - סטירת לחי לדני אילון ולפרקליטות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ישראל מדינה
פוליטית,כל 4  |  9/11/13 08:21
2
האם היית פונה לעורך דין
חייםק'ה  |  9/11/13 08:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת ליברמן
דרור אידר
זיכויו בדין של אביגדור ליברמן אולי יגרום, סוף-סוף, לחשבון נפש בקרב האליטה הישנה - שתוקפת לגופו של אדם, ולא לגופן של עובדות    וגם: על האמת ההיסטורית הייחודית של זחאלקה וטיבי
צ'לו רוזנברג
"אין לייחס לאדם מעשה פלילי כל עוד לא הוכחה ונקבעה אשמתו בהליכים פליליים כדין"    מדינות אשר בהן רשאית רשות מנהלית לקבוע אשמתו הפלילית של אדם ללא הליך שיפוטי - אותם מושגי יסוד של שלטון-החוק הם מהן והלאה, ובל יהא חלקנו עמהן... האישום הוא אישום, החקירה היא חקירה, וההעמדה-לדין העמדה-לדין, וכבודם ומשקלם וחומרתם במקומם מונחים
עו"ד אמיר מסארווה
אביגדור ליברמן צריך להודות לפרקליט המדינה על כך שלימד אותו דרך הגשת כתב אישום כי ישנן התנהגויות ראויות וישנן כאלה שלא
אפרים הלפרין
"יש ראיות לכאורה ששגריר בא לחשוד ואומר לו 'תשמע, הגיעה אליי מעטפה עם חומר משטרתי', ואותו חשוד לימים מקדם אותו, איך אפשר לא להגיש אישום בתיק כזה?"    כך אומר אלי אברבנאל, בכיר הפרקליטות, ומוכיח קבל עם ועולם שהפרקליטות איננה תופסת את מעמדה ואת תפקידה כראוי. במקום לשמור על שלטון החוק, היא דואגת לעצמה ליחסי ציבור, עוסקת בחדשות במקום לעסוק בחשדות, ובכך שומטת את השטיח מתחת לרגלי מערכות אכיפת החוק במדינה
ראובן לייב
אחרי שזוכה בבית המשפט, ישוב אביגדור ליברמן לדהור על הסוס כמקודם, ולמשוך ביתר-שאת במושכות המדינה. את עלייתו המטאורית חזינו עוד לפני ארבע שנים באתר זה, ועכשיו, רבותיי, ההיסטוריה חוזרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il