X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר הכרעת הדין נותרה מתחת לפני השטח שאלת "תום הלב", לאמור: באיזו מידה אנו מאמינים לפרקליטות שסברה שיש בידה באמת להוכיח שמעשהו של אביגדור ליברמן מהווה עבירה פלילית, ובאיזו מידה היה זה תרגיל משפטי בשיטת "מצליח"?
▪  ▪  ▪
ליברמן. 17 שנות משפט [צילום: פלאש 90]
עינוי דין
הרב יהודה זולדן
לא רק מערכת המשפט יכולה לגרום עינוי דין כאשר הטיפול בתיק נמשך 17 שנים. כל אחד מאיתנו עלול לפגוע בצורה דומה במי שמחכה למוצא פיו
לרשימה המלאה

מאז פורסם פסק הדין של אביגדור ליברמן (6.11.13) ב"פרשת השגריר", האורגיה התקשורתית התורנית של ישראל עוסקת בשאלה: האם פירוש זיכויו של ליברמן הוא (בהכרח) הרשעה של הפרקליטות?1
למען הגילוי הנאות אציין שאיני חסיד שוטה של מערכת המשפט הישראלית ודרכי התנהלותה - לא בתי המשפט ובג"צ בראשם, ולא הפרקליטות. אינני תומך (לשון המעטה) בגישת ה"אקטיביזם השיפוטי" על כל היבטיה. אינני מתפעל מיעילות בתי המשפט. להערכתי, היקף עינויי הדין בישראל הוא עצום ופרשת ליברמן היא דוגמה מוחצת לכך. אינני תומך בריבוי הסדרי הטיעון המקובלים אצלנו, ויותר מכל אני נגד ריבוי המשפטולוגיה והמשפטיזציה (over legalization) בישראל, במיוחד בעשור האחרון.
המשפט הפך בישראל לדרך העיקרית והכמעט יחידה לניהול השיח הציבורי ליישוב מחלוקות בחברה, שיש להודות שהיא שסועה ומקוטבת. מישְפוּט-יתר אינו הדרך הנכונה להתגבר על מציאות זו, והוא רק מעמיק ומנציח אותה.
הואיל ושרת המשפטים של ישראל עוסקת כיום בעיקר בעתידם של הפלשתינים, ובשאלה כיצד יכולה ישראל להבטיח את האינטרסים שלהם תוך מזעור - לפחות למראית עין - של הנזקים לעצמה - אין היא פנויה להבטיח לאזרחי ישראל מציאות משפטית תקינה וסבירה הרבה יותר מזו הקיימת כיום.
רעות חולות במערכת
הפרקליטות היא חלק מהמערכת המשפטית ושותפה בכירה לחלק לא מבוטל מהרעות החולות הפוקדות אותה זה מכבר. ומפני שהיא מנסה לעיתים מזומנות ליישר קו עם "רוח אהרן ברק" מכאן, עם צרכי הציבור משם, ועם עומס עבודה וגידול מתמיד בצרכים - חלקו אמיתי וחלקו מדומה - גדל בהתמדה נפח הפעילות שלה שאינו מוסיף בריאות לציבור האזרחים, ואינו מוסיף כבוד ודרך-ארץ לה.
הגידול בנפח הפעילות הוא תוצאה של שלושה גורמים מרכזיים: א) הגידול הדמוגרפי; ב) ניסיון לפתור יותר מדי סוגיות פתרון משפטי בעיקר בתחומי המחלוקות הפוליטיות; ג) ריבוי עורכי-דין בישראל. ריבוי זה הוא גנרטור יעיל במיוחד ליצירת צרכים מדומים ונגד (resistor) אדיר לפתרונות יצירתיים ומהירים. צריך לזכור שרוב דמי-הטירחה משולמים לעו"ד על בסיס תחשיב של שעות עבודה מושקעות; מעין שיטת "cost plus" משפטית; בלתי סביר בעליל.
חוליי המערכת המשפטית אינם קשורים לתוצאות משפט כזה או אחר, אם כי ייתכן מאוד שישתקפו באופן בו הוא מתנהל. היועץ המשפטי, ראש מערכת התביעה, אינו חסין לחוליי המערכת כולה. אולם בשל כוחו העצום, העולה לדעתי על המידה הסבירה, מהלכיו נבחנים ובצדק בזכוכית מגדלת מולטי-פוקלית, ומבוקרים "באכזריות". במילים פשוטות: כל רכיב במערכת המשפטית שלנו, תורם את תרומתו הסגולית למכלול הקשיים, אי-סדרים, נורמות קלוקלות ושיטות העבודה הסמי-יעילות וסמי-מקצועיות (לעיתים) של כלל המערכת.
שאלת "תום הלב"
ועם כל זאת, משפט ליברמן הוא משפט פשוט יחסית. לאחר שסגר היועץ המשפטי את התיק "הגדול" בהתאם לסמכותו, משום שלא סבר שיש בו לכאורה ראיות מספיקות להשגת הרשעה (ואני מקבל טיעון זה שלו), נותר על סדר היום רק התיק הקטן והפשוט יותר. בתיק זה עמדה לדיון שאלה בסיסית אחת, אותה ראתה הפרקליטות כעבירה פלילית ולגביה פסק בית המשפט שהיא אינה מגעת כדי עבירה פלילית; בכך למעשה תם הדיון.
ממצא זה הוא יסוד הזיכוי של ליברמן, ועל פניו, הוא אינו מהווה כישלון לפרקליטות ואינו מצדיק את ה"עליהום" לו זכתה בתקשורת.
אולם, מתחת לפני השטח נותרת על-כנה שאלת "תום הלב", לאמור: באיזו מידה אנו מאמינים לפרקליטות שסברה שיש בידה באמת להוכיח שמעשהו של ליברמן מהווה עבירה פלילית, ובאיזו מידה היה זה תרגיל משפטי בשיטת "מצליח"? ואם לומר זאת במילים אחרות: באיזו מידה פעלה הפרקליטות בתיק זה בתום לב או מתוך שיקולים חוץ-תיקיים, כגון: השגת פיצוי תדמיתי לסגירת התיק הגדול; הימור על חשבון ליברמן שבית המשפט יאמין לפרקליטות, יקבל את הפרשנות שלה לגבי המידע שנמסר לו ויפרש זאת כעבירה פלילית; השגת פיצוי תדמיתי לעניין הסחבת בתיקי ליברמן במשך 17 שנים, שאילו הסתיימה בסגירת שני התיקים מחוסר ראיות מספיקות, הייתה מכה קשה לתדמית הפרקליטות ולמעמדה בציבור; ובאיזו מידה, בשולי הדברים הקודמים, עמד כאן שיקול אישי בנוגע לליברמן עצמו. עניין זה נותר בינתיים סתום, אבל הוא לטעמי הבעיה העיקרית בתיק זה.
שני הצדדים בתיק - ליברמן כנתבע והפרקליטות כתובעת - ננזפו על-ידי בית המשפט בכמה וכמה נקודות משניות ופרוצדורליות, אולם נזיפות אלו אינן עולות כדי הפללת ליברמן או גריעה מזיכויו המלא על-ידי בית המשפט מזה, או כדי הבאת הפרקליטות לקנוסה מזה; וטוב שכך.

1. ראה, למשל, את מאמרה של אריאלה רינגל הופמן, "ליברמן זוכה - המערכת הורשעה", ידיעות אחרונות - דעות, 7.11.13, עמ' 29.
תאריך:  13/11/2013   |   עודכן:  13/11/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליברמן זוכה - מערכת התביעה לא הורשעה
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
אשמח אם תענה לשאלותי שלהלן.
אהוד פרלסמן  |  14/11/13 00:07
 
- אז ככה:
רפי לאופרט  |  14/11/13 13:08
2
הכשלון של 17 שנות חקירה
מבקש לפטר אותם  |  14/11/13 14:51
3
אין שום חשש לתום לב
גדעון אמיר  |  15/11/13 07:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת ליברמן
איתמר לוין
אומר שהדבר נעשה במשורה וכאשר יש עניין ציבורי בתיק    על תיק ליברמן: "מחובתי להגיש כתב אישום כשיש סיכוי סביר להרשעה, ומחובתו של בית המשפט לעשות את אשר הוא עושה. אני את חובתי קיימתי"
צור ארליך
וְכֵיוָן שֶׁהִתְקַבֵּל זִכּוּי וְיֵשׁ שׁוֹפְטִים בִּירוּשָׁלַיִם, אוּלַי גָּדַל קְצָת הַסִּכּוּי שֶׁיֵּשׁ יְרוּשָׁלַיִם; שֶׁלִּבְנִי, מוֹלְכוֹ וְשׁוֹלְחָם סוֹגְרִים שֻׁלְחָן
איציק וולף
הממשלה תתכנס בשדה בוקר לציון 40 שנים לפטירת דוד בן-גוריון    המינוי המחודש של ליברמן לשר חוץ יאושר ויובא לאחר מכן לאישור מליאת הכנסת    ייתכן שסגן השר אלקין ימונה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון
סופיה רון-מוריה
ליברמן חוזר לכנסת כמנצח ומכין לראש הממשלה יציבות פוליטית הכרוכה עם קואליציה בלתי אפשרית לניהול. נתניהו ישרוד כמעט עד סוף הקדנציה, אבל יסבול    בנט שקד ואורבך מובילים את הסקרים הפנימיים בבית היהודי    מי השר שב-2005 יצא נגד החלטת הממשלה
איציק וולף
ראש האופוזיציה טענה כי לא תצטרף "לפסטיבל שבו פוליטיקאים עולים אליו לרגל ומתנצלים בפניו"    תוכניתה המדינית: חלוקת ירושלים בין ישראל לפלשתינים והסדר על המקומות הקדושים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il