X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
פרופ' ארנון כהן מומחה ברפואת עור ומין   |  מור
טיפול באור מוכר מזה שנים רבות כטיפול יעיל ובטוח בחולי אקנה בדומה לאטופיק דרמטיטיס אצל ילדים ותינוקות, גם הגרד בעור מחמיר בחורף כתוצאה מחשיפה לחום מזגנים, ולכן גם כאן מומלץ להתחיל טיפול מאסיבי ופשוט באמצעות מריחה יומיומית של קרמי לחות
▪  ▪  ▪
ניתן לטפל באמצעות כדורים [צילום: AP]

הקיץ הישראלי החם והלח כבר מאחורינו והחורף כבר מתחיל לתת אותות ראשונים - הימים מתקצרים, מזג האוויר הופך נעים יותר והלחות יורדת, אך גם העור שלנו משתנה ומתחיל אט אט להתייבש.
העור היבש והחשיפה המועטה לשמש במהלך החורף, שעבור רובנו הם חסרון, יכולים דווקא במקרים מסוימים להוות הזדמנות לטיפול יסודי במגוון בעיות רפואיות של העור - מטיפול באקנה, דרך הפחתת פיגמנטציה כתוצאה מהריונות ועד טיפול אינטנסיבי בבעיות גרד ופסוריאזיס.
אילו בעיות עור מומלץ לטפל בחורף ולא לדחות לקיץ וכיצד עושים זאת:

אקנה

הידוע בשם העממי "פצעי בגרות", מופיע כאשר זקיקי השערות נחסמים על-ידי חומר קרני, תאי עור ושומן של העור. אקנה מאופיין בהופעה של נגעים המכונים קומדונים ובהמשך מופיע זיהום חיידקי משני, שגורם לפצעי אקנה אדומים, דלקתיים ומוגלתיים. הטיפול במקרי אקנה בדרגה קשה מומלץ בייחוד בחורף משתי סיבות שונות ונחלק לשניים:
  • כדורים: ניתן לטפל באקנה באמצעות שני סוגי כדורים: אנטיביוטיקה בדרך-כלל מסוג מינוצין וכדורים ממשפחת ה- Isotretinoin, הכוללת את הרואקוטן וקוראטן. הטיפול האנטיביוטי באקנה, פוגע למעשה בחיידקים הגורמים לאקנה ונמשך מספר חודשים. מדוע לטפל בחורף? אנטיביוטיקה מסוג מינוצין עלולה במקרים נדירים לגרום לתופעות לוואי בעקבות חשיפה לשמש, לכן מומלץ ליטול את התרופה דווקא בחורף כאשר אנו החשיפה לשמש מוגבלת. הטיפול ב-Isotretinoin הינו יעיל ביותר באקנה וגורם לצמצום הפרשת החלב, ירידה ביצירת הקומדונים ופוגע בחיידקים הגורמים לאקנה. חשוב לציין, כי הטיפול בכדורים מסוג זה דורש מעקב צמוד אצל רופא, שכן הוא כולל מגבלות טיפול ותופעות לוואי. מדוע לטפל בחורף? הטיפול בכדורים ממשפחת Isotretinoi מגביר בהכרח את רגישות העור לחשיפה לשמש, לכן מאוד כדאי ליטול את התרופה בחורף.
  • טיפול באור (מנורות אור כחול / אור אדום) - טיפול באור מוכר מזה שנים רבות כטיפול יעיל ובטוח בחולי אקנה ומביא לשיפור משמעותי בחומרת האקנה. הטיפול ניתן על-ידי מנורות אור כחול ואדום הפועלות על-ידי פגיעה בחיידק Propionibacterium acnes הגורם לאקנה, על-ידי ספיגת של האור בחומרים המכונים פורפירינים המיוצרים על-ידי החיידק. הטיפול באור ניתן בתדירות של פעמיים בשבוע למשך ארבעה שבועות. במקרים מסוימים, הטיפול באור ניתן בשילוב של טיפול מקומי במרשם רופא על-מנת לזרז את הריפוי. מדוע לטפל בחורף? מומלץ להמעיט את החשיפה לשמש במהלך הטיפולים, מכיוון שבמקרים נדירים עלולה להיווצר רגישות או אדמומיות.

מלזמה

פיגמנטציה לאחר הריון - נשים רבות ובייחוד נשים אחרי לידה, סובלות מהיווצרותם של כתמים חומים על השפתיים ו/או על הלחיים. הכתמים מופיעים כתוצאה מעלייה ברמת ההורמונים במהלך ההריון, המביאים להגברת פעילות המלנין (חומר שנמצא בתוך תאי מונוציטים ואחראי על הפיגמנט בעור).
כאשר פעילות פיגמנט המלנין גוברת, נוצרת היפר-פיגמנטציה ומופיעים הכתמים החומים. הטיפול המומלץ לטשטוש הכתמים הוא שימוש בתכשירים המבוססים על הידרוקינון אשר מצוי בפורמולציות שונות דוגמת אזומד.
מדוע לטפל בחורף? ההמלצה לטיפול במלזמה היא לשלב את הטיפול בחומרים מבוססים הידרוקינון עם הימנעות מוחלטת מחשיפה לאור השמש. החשיפה לאור השמש מגבירה את ההשפעה של ההורמונים על יצירת המלנין שכאמור גורם להיווצרות הכתמים. אולם, חשוב לזכור, שבישראל ישנה שמש גם בחורף, ולכן כשמטפלים במלזמה בחורף יש להפחית עד כמה שניתן את החשיפה לשמש ולמרוח קרם הגנה באופן תכוף.

תרופות פוטוסנסיטיביות

ישנן לא מעט תרופות פוטוסנסיטיביות, ביניהן מינוצין לטיפול באקנה אשר עלולות במקרים נדירים לגרום לרגישויות שונות כתוצאה מחשיפה לשמש. יש לקחת זאת בחשבון אם אתם נוטלים תרופות ממשפחה זאת ולנסות להפחית חשיפה לשמש.

פסוריאזיס

פסוריאזיס היא מחלה דלקתית כרונית המאופיינת בהופעה של פפולות ורבדים אדומים עם קשקשת על-פני הגוף והגפיים ובעיקר בקרקפת, מרפקים, ברכיים, ציפורניים ואיברי המין. פסוריאזיס היא מחלה אימונולוגית מורכבת, כאשר תאי לימפוציטים T ותאים דנדריטים הם השחקנים העיקריים בפתוגנזה של המחלה.
מדוע לטפל בחורף? ידוע כי חשיפה לשמש משפרת את מצבם של חולי הפסוריאזיס והטיפול הנפוץ ביותר הוא חשיפה לקרני UVB מהשמש טבעיות בים המלח. אולם במהלך החורף, כתוצאה מחשיפה מועטה לשמש, כדאי להתחיל בטיפול פוטותרפיה. מדובר בטיפול באמצעות מנורות UVB, המדכאות את מערכת החיסון באופן מקומי ומקלות על הפסוריאזיס. במהלך הטיפול החולה נכנס למכונה ובה קרני אור. תדירות הטיפול היא שלוש פעמים בשבוע, במשך 15-10 דקות.

אטופיק דרמטיטיס

אסתמה של העור אצל תינוקות - מדובר במחלה שמאפיינת תינוקות וילדים ובאה לידי ביטוי בעור יבש ואגזמה בקפלי העור. מדוע לטפל בחורף? השימוש הרב במזגנים במהלך החורף גורם להתייבשות העור וכתוצאה מכך גם להחמרת תופעת האטופיק דרמטיטיס.
זהו בדיוק הזמן להתחיל טיפול אינטנסיבי בקרם לחות רפואי, דוגמת אקווה קרם, אותו יש למרוח על בסיס יום יומי אחרי המקלחת. קרם הלחות הרפואי והקפדה על השימוש בו במהלך החורף, יביאו לשיפור ניכר של העור היבש והגירויים.

גרד בקשישים

קשישים רבים סובלים מתופעות של גרד בכל חלקי הגוף כתוצאה מנטילת תרופות שונות, מחלות סיסטמיות, ירידה בכמות הפרשת החלב על פני העור ועוד.
מדוע לטפל בחורף? בדומה לאטופיק דרמטיטיס אצל ילדים ותינוקות, גם הגרד בעור מחמיר בחורף כתוצאה מחשיפה לחום מזגנים, ולכן גם כאן מומלץ להתחיל טיפול מאסיבי ופשוט באמצעות מריחה יומיומית של קרמי לחות.

פרוצדורות רפואיות של כירורגיה פשוטה

מומלץ לדחות לימי החורף פרוצדורות רפואיות של כירורגיה פשוטה, כמו צריבה של נגעים, הסרת נקודות חן, הסרת נזקי שמש ועוד.
מדוע לטפל בחורף? הסיבה להמלצה לדחיית הפרוצדורה לעונת החורף כאשר החשיפה לשמש מוגבלת היא העובדה כי לאחר הטיפולים הללו, העור רגיש יותר ועלולה להתפתח פיגמנטציה באזור שטופל.

הכותב הוא מומחה ברפואת עור ומין, מנהל יחידת עור במור
תאריך:  03/12/2013   |   עודכן:  03/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טיפולים רפואיים בבעיות עור בחורף
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
קרם טיפולי לאטופיק דרמטיטיס
חגית83  |  4/12/13 15:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורן פרסקו
על-רקע האיום בסגירה, מליאת רשות השידור הצליחה לקבל היום החלטות ראשוניות בדרך לטיפול בשתי בעיות חמורות: תפקוד אגף הגבייה והיעדר מנהל לערוץ הראשון
יוסי קרמר
אבנר יאראק
מדובר במשימה לא פשוטה: חלק מהילדים לא אוהבים את טעם התרופה, במיוחד אם מדובר בתרופה הנלקחת בצורת סירופ, במקרים אחרים יש ילדים שפשוט חוששים לבלוע טבליות    להלן שישה טיפים שיקלו על ההורים המודאגים במתן תרופות חורף לילדים חולים
פ. פיין, ל. גנץ, י. סנדורי, ע. מרקוביץ
הכתבה הבאה מציגה תקנות שמפרטות טעויות נפוצות שמרכיבי עדשות מגע צריכים להימנע מהן והסיבוכים וסיכונים האפשריים    אנו תקווה, כי לאחר קריאת התקנות, מרכיבי עדשות מגע יימנעו מהטעויות ומהסיבוכים הנלווים
עליס בליטנטל
מיטב התחריטים של המאה ה-18 בצרפת מוצגים במוזאון ה-MET בניו-יורק    מה שנחשב עד אז לתת-אמנות, הפך הודות לפרץ היצירתיות והשינוי בהתייחסות אליו במהלך המאה ה-18, לחלק אינטגרלי מהאמנות, שעד אז התייחסה רק לציור כאל אמנות טהורה ונעלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il