X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
החלפת שמות של רחובות כדי להנציח פוליטיקאים חדשים, איננה מקובלת רק בישראל
▪  ▪  ▪
לא יצא מקופח [צילום: יאיר דקל]

אם מורה הייתה מורה לתלמידיה לכתוב עבודה ולספר מה שם הרחוב שלהם ומה מקורו, אני מניח שאף אחד מהם לא היה יודע לעשות זאת בלי ויקיפדיה ואינטרנט. אולי היוצאים מן הכלל היו אלה שגרים ברחוב הרימון או הכלנית.
פעם, כשלא היו אינטרנט וויקיפדיה וגרתי ברחוב סירקין, ידעתי בקושי שהאיש היה ממנהיגי הציונות ברוסיה. אינני מעלה על הדעת שלנכדיי יהיה ידע כזה. עכשיו נתגלגל לידי הספר "על שם", שכתב פרופסור מעוז עזריהו והוא עוסק ב"היסטוריה ופוליטיקה של רחובות בישראל".
דבר ראשון שלמדתי מן הספר: את הפועל שיוּם. לתת שם, כמו "ציון" להצביע על מקום. הוכחה לכך שהפועל אומנם אמיתי, קבלתי כששמעתי את ירון לונדון אומר "שיוּם" בתוכנית טלוויזיה. פעם ראשונה ויחידה ששמעתי מישהו משתמש בפועל.
אחר כך התחלתי לעקוב אחרי מתן השמות לרחובות בערים הגדולות. התחלתי, כמובן, עם רחוב יאיר ומצאתי שבעה רחובות על שמו של יאיר שטרן, מנהיג הלח"י. ז'בוטינסקי זכה לאחד הרחובות הארוכים בארץ, שעובר מתל אביב לרמת גן בני ברק ופתח תקוה. אבל פרנסי הערים החליטו לבלבל אותנו ובכל אחת מהן יש מספור חדש. כלומר, כשנוסעים מתל אביב ומספרי הרחוב רצים כסידרם, מגיעים לרמת גן ומתחילים לספור מחדש ובני ברק נוטלת את חלקה וגם פתח תקוה כך.
בתל אביב שוכן כבוד רחוב קרליבך, על שם ד"ר עזריאל קרליבך שעשה פוטש בידיעות אחרונות והקים את מעריב. כעת, כאשר מעריב עזב את העיר ואת הרחוב, האם יילקח ממנו הכבוד? לראשי עתונים אחרים יש רחובות משלהם בתל אביב (שוקן ומוזס) וגם אריה דיסנצ'יק, שהיה עורך מעריב, זכה לרחוב קטן משלו.
מי לא מכיר את רחוב המלך ג'ורג' בתל אביב, אבל מי יודע שהרחוב נקרא על שם ג'ורג' החמישי, שהלך לעולמו לפני שקוראיי הנאמנים נולדו. פרופ' עזריהו מספר את תולדות ההחלטה לקרוא את הרחוב על שם המלך ואת ההתנגדות הציבורית להנצחת שמו של מלך בריטניה, שליטת ארץ ישראל. לצורך הענקת השם, חתכו לחצי את רחוב הכרמל והשאירו את החלק בעליבותו עם השוק ואילו החלק היוקרתי, החדש, נקרא בשם אחר. קודם לכן החליטו פרנסי העירייה להחליף את שמו של רחוב הים, שקצהו היום ברציף הרברט סמואל, והוא נקרא בכבוד רב רחוב אלנבי. גם לשמו של הנציב העליון אדווין סמואל היו אז מתנגדים. בינתיים, המתנגדים נעלמו והרציף נשאר.
החלפת שמות של רחובות כדי להנציח פוליטיקאים חדשים, איננה מקובלת רק בישראל. כשביקרתי בפראג, אחרי מהפכת הקטיפה, המפה שבידי לא הייתה תקפה. אחד המהלכים הראשונים של השלטון הלא-קומוניסטי היה להחליף את שמות הרחובות. בתיירים, לא התחשבו.
לא תמיד דיירי הרחוב שבעים נחת מהחלטות העירייה. זכור לי שראש עיריית רמת גן החליט להנציח את הרב חי טייב ודאג לקרוא על שמו סמטה קטנה בעיר. התושבים כעסו ורגזו, אבל העירייה הביאה שני אוטובוסים מלאים יוצאי תוניס לטקס קריאת הרחוב. פוליטיקה.
בסקירת הרחובות גיליתי כי בבני ברק יש שריד לציונות: רחוב הרצל נמצא בין רחוב ביאליק ורחוב נורדאו בשכונת פרדס כץ הלא יוקרתית.
העדה המקופחת
לפני ימים אחדים שוטטתי בכרם התימנים המקסימה ועברתי ברחוב הנקרא על שם הרב יחיא קאפח, מן הרבנים החשובים של העדה בתימן. התקרבתי אל שלט הרחוב וראיתי שבאנגלית השם כתוב נכון. בעברית כתוב קאפֵּח.

תאריך:  23/12/2013   |   עודכן:  23/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יאיר שטרן  ירון לונדון
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רחוב זה "יזכור"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
רחוב הרצל כבר איננו רחוב הרצל
עמוס שנער  |  5/01/14 19:09
 
- רחוב כהנמן וכו'
יאיר דקל  |  6/01/14 17:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
30% מתושבי המדינה - שליש מאתנו! - ילדים וזקנים, חיים בעוני! אין להם כסף למגורים, לחינוך, למזון, לחימום, לבגדים, לספרים וגם לא לתשלומי המים והארנונה
יוסף קנדלקר
לא מבין גדול באופנה, לא בשעונים, תיקי נשים ונעליים, אבל את המשקפיים שהצליחו להיות קלים אפילו ללא מסגרת - השאירו לי בדיוק כך בבקשה...
עו"ד חיים שטנגר
על-רקע המעורבות הפוליטית הברורה והבוטה של האוניברסיטה וגם/או של מי מהגופים הקשורים בה - על-רקע הסירוב להעניק לפרופ' ישראל אומן דוקטור לשם כבוד של אוניברסיטת חיפה, בשל ועל-רקע דעותיו הפוליטיות - מן הראוי שתקום ועדה שתבחן המשך תקצובן של אוניברסיטות וגופים אקדמיים המערבים שיקולים פוליטיים בשיקוליהם האקדמיים
אברהם בן-עזרא
מומחים שונים המקבלים את מינוים מטעם בתי המשפט, רואים את עיקר תפקידם לאתר פתרונות לשם ביטול ליקויי הבנייה תוך הוצאה כספית מינימאלית, ובלבד שאותו פתרון יהיה סביר, חוקי, תקני
אליהו קאופמן
האיש שתמך בפינוי מתנחלי גוש קטיף וכחבר קואליציה השתתף בפינויים, פתאום מאגף מימין...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il