למקרא מסקנות ועדת שופטת בית המשפט העליון בדימוס,
אילה פרוקצ'יה, שהתמנתה בידי שר המשפטים היוצא, פרופ'
יעקב נאמן, על-רקע משבר חריף בדבר דרכי התנהלותה ותפקודה של לשכת עורכי הדין, דומה כי מן הראוי הוא, כי כלל עסקני הלשכה הפועלים
כיום בלשכה יתפטרו מתפקידם. חוק לשכת עורכי הדין אינו מאפשר לפטר את העסקנים שהביאו את הלשכה למשבר הקיים בסכסוכיהם התכופים עד כדי שיתוק, כמעט מוחלט, בכל הקשור לכינוס ישיבות הוועד המרכזי שהינו הגוף המנהל
(או ליתר דיוק האמור לנהל) את לשכת עורכי הדין בישראל.
בל נשכח, כי החברות בלשכת עורכי הדין אינה חברות וולונטרית, פרי רצון חופשי, אלא עניין לנו בחברות כפויה, מכוח הוראות חוק לשכת עורכי הדין. חברות כפויה זו כופה ומאלצת כל חבר וחברה בלשכת עורכי הדין לממן מכיסם, אחת לשנה, בסכומים גבוהים ביותר את חברותם הכפויה בלשכת עורכי הדין. כל חבר וחברה כפויים אלה, בלשכת עורכי הדין, חייבים לממן מכיסם לא רק את חברותם בוועד המחוזי אליו משתייכים הם, אלא הם חייבים - בנוסף - לשלם דמי חבר לוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.
בגלל המבנה התפקודי ומערכת הבריתות הקואליציוניות הקיימת כיום בלשכת עורכי הדין, כמעט שלא הצליח ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד
דורון ברזילי, מאז נבחר לתפקיד ראש לשכת עורכי הדין, בחודש יוני 2011, לכנס את מליאת הוועד המרכזי. למצער - שעה שהצליח ראש לשכת עורכי-הדין לכנס את הוועד המרכזי - הרי לא הצליח ראש לשכת עורכי הדין להעביר החלטות שביקש הוא להעביר בוועד מרכזי זה.
הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין הוא אחד ממוסדות הלשכה. חוק לשכת עורכי הדין קובע, כי הוועד המרכזי הוא המוסד המבצע של הלשכה ובידו כל סמכויות הלשכה שלא יוחדו בחיקוק למוסד אחר ממוסדותיה. הוועד המרכזי מורכב מראש לשכה, עורכי הדין ועוד 16 חברים הנבחרים לתפקידם כחברי ועד מרכזי זה. עוד קובע חוק לשכת עורכי הדין, כי יושב-ראש הוועד המרכזי ינהל את ישיבות הוועד המרכזי ויקבע את סדר יומן.
לעניין פיטורי ראש הלשכה או ליתר דיוק העברת ראש הלשכה מתפקידו, קובע חוק לשכת עורכי הדין, כי המועצה הארצית רשאית, בהחלטה שהתקבלה ברוב של לא פחות משני-שלישים מחבריה, להעביר את ראש הלשכה מכהונתו וכי החלטה כאמור יראוה כהחלטת המועצה על התפזרותה. כמו-כן קובע החוק, כי המועצה הארצית לא תדון בהעברת ראש הלשכה מכהונתו, אלא על-פי הצעת הוועד המרכזי שהתקבלה ברוב של שני-שלישים לפחות מחבריו וכי הוועד המרכזי לא ידון בהצעה כאמור אלא על-פי פניית רוב חבריו או רוב חברי המועצה הארצית. בנוסף, נקבע בחוק לשכת עורכי הדין, כי דיוני המועצה הארצית בדבר העברת ראש לשכת עורכי הדין מתפקידו ייערכו בישיבה שנועדה לעניין זה בלבד או בישיבות סמוכות זו לזו שנועדו כאמור; הדיון יתחיל לא יאוחר מעשרים ימים לאחר החלטת הוועד המרכזי; על מועד הישיבה הראשונה תימסר לכל חברי המועצה הארצית הודעה בכתב, לפחות עשרה ימים מראש.
למעשה, היריבות הפוליטית הקיימת בין ראש הלשכה המכהן לבין ראשי חמשת הוועדים המחוזיים של הלשכה - שלהם יש רוב בקרב חברי המועצה הארצית שממנה נבחרים חברי הוועד המרכזי - גורמת לשיתוק פעילותו הסדירה של הוועד המרכזי. כיום, אין יכול ראש הלשכה הנוכחי, עו"ד דורון ברזילי, להחליט על רכישת מחק מכספי הלשכה, בשל חוסר רוב ואי-שליטה בוועד המרכזי. עד כה נמנעה המועצה הארצית מלהביא להדחת ראש הלשכה המתפקד על תקן של
"ברווז צולע" ולא על תקן של ראש לשכה פעיל בעל סמכויות האמורות להיות בידיו, מכוח הוראות חוק לשכת עורכי הדין.
ייתכן כי יריביו של ראש הלשכה,
השולטים במועצה הארצית וכנגזרת מכך בוועד המרכזי ומשתקים פעילות הוועד המרכזי, אינם ממהרים להביא להעברת ראש הלשכה מתפקידו בשל קיומו של סעיף קטנטן בחוק לשכת עורכי הדין.
סעיף זה קובע, כי החלטת המועצה הארצית על העברת ראש הלשכה מתפקידו, יראוה כהחלטת המועצה על התפזרותה. מי מבטיח לשורת העסקנים, המשתקים כיום - בשל יריבות אישית עם ראש הלשכה - פעילות הוועד המרכזי, כי במצב הקיים, כיום, ייבחרו הם, מחדש, בבחירות המחודשות למועצה הארצית ולתפקיד ראש הלשכה שמחייב המחוקק לקיימן תוך 60 יום מקבלת החלטה על העברת ראש הלשכה מתפקידו?
מנכ"ל הלשכה החדש, עו"ד גיל סלומון, האריך המועד לתשלום דמי החבר הכפויים מכוח חוק ללשכת עורכי הדין, בהנחה עד ל-20 בחודש זה. לא ברור לי, בכל הכבוד הראוי, מדוע חייב אני לשלם מיסי חבר כפויים ללשכה, הן לוועד המחוזי בו אני חבר והן לוועד המרכזי
שאינו מתפקד ומושבת חודשים רבים, כאשר חלק מכספים אלה משמשים לצרכים טפלים לתפקוד הלשכה, דוגמת קיום ארוחות בראנץ' שיועדו לחברי ועד מחוז תל אביב והמרכז, שהתקיימו - בעבר - על גג
"בית הפרקליט", על בסיס של כל הקודם והקודמת זוכים.
הדבר המינימלי המצופה מכלל חברי הלשכה שנבחרו לתפקידם, לאור ההערות וההצעות המפורטות במסקנות ועדת כבוד השופטת אילה פרוקצ'יה, כי כולם -
כאיש אחד - יקומו ויתפטרו מתפקידם ויביאו לבחירות חדשות ללשכה. כן. כן. עוד עניין
"קטן" ששכחתי. אף אחד מאלה המכהנים -
כיום - בתפקיד של נבחרי בציבור בלשכה, לא יהיה רשאי להגיש מועמדותו לבחירות הבאות ללשכה. בחירות אלה תהיינה חפות מעסקנים שמסקנות ועדת פרוקצ'יה מתייחסות להתנהלותם שנבדקה על-ידי ועדה זו, ואפילו שלא הייתה התייחסות אישית אליהם במסקנות ועדה זו. הטוהר הציבורי ונקיון הידיים הציבורי מחייב הסתלקותם של עסקנים פוליטיים אלה -
ומיד - מהלשכה.
גילוי נאות: כותב רשימה זו עתר, בשעתו, לבג"ץ, להביא לפירוק לשכת עורכי-הדין ולהפסקת החיוב בתשלום דמי החבר הכפויים ללשכה זו ועתירתו נדחתה. הח"מ מצוי בסכסוך אישי עם עו"ד אפרים (אפי) נוה, יו"ר ועד מחוז תל אביב והמרכז ויו"ר ועדת האתיקה של מחוז זה,
שפסל עצמו מלדון בענייניו האישיים של הח"מ, מתוקף תפקידו כיו"ר ועדת האתיקה המחוזית, בהתאם לדרישת הח"מ. הח"מ הורשע בעבירה של איום על שכנו, שאינה קשורה לעבודתו השוטפת כעו"ד ובגינה הורתה ועדת האתיקה, בראשות עו"ד אפרים (אפי) נוה, להעמיד הח"מ לדיון משמעתי, שטרם הסתיים הדיון בעניינו. עו"ד אפרים (אפי) נוה ממשיך לכהן כיו"ר ועדת האתיקה המחוזית של ועד מחוז תל אביב והמרכז,
למרות שהודיע - ברבים - על כוונתו להתמודד בבחירות הקרובות לתפקיד ראש לשכת עורכי הדין. עו"ד יורם (יורי) גיא-רון, ראש הלשכה היוצא, ועו"ד אפרים (אפי) נוה ואחרים, יצרו ברית קואליציונית במועצה הארצית של הלשכה,
שמנעה - והמונעת גם כיום - כינוס שוטף של ישיבות הוועד המרכזי ותפקודו של ראש הלשכה הנבחר, עו"ד דורון ברזילי, כיו"ר לשכת עורכי הדין, בעל סמכויות ביצוע, כנגזר מתפקידו זה.