X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בקרוב, כשג'ון קרי יציג את הסכם המסגרת להסדר עם הפלשתינים, ישראל תצטרך להציג דרישות אותנטיות ותנאים שעמידה בהם תאפשר להשיג את מטרות ההסכם. מסכימים? כן, אבל
▪  ▪  ▪
קרי. לא עוד טריקים הסברתיים [צילום: AP]

בקרוב צפוי מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי להציג לממשלת ישראל ולרשות הפלשתינית את הסכם המסגרת להסדר העתידי. סביר להניח שהמתווה יוצג ברוח פתרון "שתי מדינות לשני עמים", מדינה יהודית לצד מדינה פלשתינית, תוך שמירה על גושי ההתיישבות. אפשר להניח שהימין המובהק יתנגד, ומבחינות רבות בצדק, לכל הסדר שיוצע, הן מסיבות רעיוניות (שעיקרן "חיוביות": ארץ ישראל לעם ישראל) והן מסיבות פרגמטיות (שעיקרן "שליליות": האיום שבמדינה פלשתינית).
יש להכיר בכך שמופעל לחץ בינלאומי אגרסיבי על ממשלת ישראל, שיקשה מאוד על קברניטי המדינה לדחות את המתווה, רע ככל שיהיה. על כן, חשוב שממשלת ישראל תאמץ בהקדם האפשרי גישה נכוחה על בסיס "כן, אבל", מתוך שאיפה לקדם את הסיכוי של המתווה המוצע להסדר באזורנו. מתוך התבססות על המטרות המוצהרות של המתווה, יש לדרוש את השגת מטרותיו באופן חד וברור. על כך צריכה להישען התשובה הישראלית.
לא עוד טריקים הסברתיים. מדובר בדרישות אותנטיות שיש כוונה שימומשו במלואן - בניגוד לרעיונות אחרים, שיש הרואים בהם תחבולות להצגת סרבנותם של הפלשתינים, דוגמת השארת מתיישבים יהודים בריבונות פלשתינית או חילופי שטחים במשולש. בהתאם לכך, על "התשובה הישראלית" לכלול את הרכיבים הבאים:
1. דרישה למשאל עם - קבלת מתווה קרי היא הכרעה היסטורית, ודורשת הסכמה לאומית. משאל עם הוא הכרחי. יש הטוענים כי סבירות גבוהה שהימין יפסיד במשאל עם מסוג זה. ייתכן שכך, במיוחד לאור ההנחה שחלקים נכבדים יתמכו בהסכם בלי קשר לתוכנו על-מנת להימנע ממצב שבו ישראל נתפסת כסרבנית. עוד ראוי לזכור כי החלופה מסוכנת עוד יותר: על-פי חוק משאל העם (שגם הוא חל רק במקרה של נסיגות משטחים בריבונות ישראלית, דהיינו מזרח ירושלים והגולן), רוב של 80 ח"כים מייתר משאל עם. בכנסת הנוכחית ובקואליציה בראשותו של נתניהו, יש סיכוי גבוה להשגת רוב כזה. דרישה למשאל עם היא הדבר המוסרי, הנכון והמשתלם לעשותו, יהיו תוצאותיו אשר יהיו.
2. החלת ריבונות על גושי ההתיישבות - במשך שנים יש המנסים לטעון כי מהלכים מסוימים (הסכמי ביניים, נסיגות חד-צדדיות, הקפאת בנייה, שחרור מחבלים וכו') נועדו להגן על גושי ההתיישבות. בפועל, לא נעשה דבר כדי להבטיח את עתיד הגושים. בקבלת מתווה קרי חייב להיות אלמנט של החלת ריבונות מידית על לפחות חלק מגושי ההתיישבות, וקביעת לוחות זמנים ברורים לסיפוח עתידי של יתר הגושים, עם התקדמות המתווה.
3. עיגון חוקתי למדינה היהודית - נכון לעכשיו, לא נראה שהרשות הפלשתינית תסכים להכיר במדינה יהודית. אלא שהכרה כזו ממילא אינה הכרחית (אם כי במקרה של שלום, אין כל סיבה שהכרה כזו תפריע למדינה הפלשתינית החדשה) וגם לא תשיג את מטרתה. במוקד הדיון צריכה להיות ההתנגדות המגיעה מתוך הנהגת החברה הערבית בישראל (להרחבה ראו ניירות העמדה השונים של ערביי ישראל וכן התבטאויות פומביות של חברי כנסת ערבים נגד המדינה היהודית), מתוך הבנה שהם אלה שימשיכו לקרוא תיגר על רעיון המדינה היהודית ביום שאחרי ההסכם. על כן, על ישראל לקדם באופן מידי את יוזמתו של חבר הכנסת לשעבר אבי דיכטר לקידום חוק יסוד ישראל מדינת הלאום של העם היהודי.
4. דרישה למשאל עם ברשות הפלשתינית - קבלת מתווה קרי אמורה להתבצע באופן הדדי עם הרשות הפלשתינית, אלא שלא ברור שיש לה מנהיגות מייצגת. מאז בחירתו של אבו-מאזן לתפקיד יו"ר הרשות בשנת 2005 לא נערכו בחירות לתפקיד. לכך יש להוסיף את השתלטות חמאס על עזה, לאחר הבחירות לפרלמנט ב-2006, שלוותה בעימותים מזוינים ובהוצאות להורג. יש חשש כבד שחתימתו של אבו-מאזן על הסדר כזה או אחר לא תהיה שווה את הנייר שעליו היא מופיעה ולא תייצג את האוכלוסייה הפלשתינית. לישראל יש אינטרס לדרוש שהרשות הפלשתינית תקיים משאל עם על כל הסכם עתידי עם ישראל. בנוסף, ישראל יכולה להציע לאזורים מסוימים ברשות הפלשתינית (בקעת הירדן לדוגמה) להסתפח לשטחה בכפוף למשאל עם שייערך בקרב התושבים הערבים באותם אזורים.
אלה הם ארבעת התנאים שישראל צריכה להציב בדרכה לקבלת המתווה. לא תנאים מוקדמים, כי אם תנאים להצלחתו בהבאת הסדר בר-קיימא. זו התשובה הישראלית.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
הכותב הוא מנהל הפרויקטים של המכון לאסטרטגיה ציונית
תאריך:  03/03/2014   |   עודכן:  03/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דע מה שתשיב לקרי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
הכול הפוך; אמריקה קורסת
ירון זכאי 1  |  3/03/14 01:14
2
קוקוקרי הביתה ושחררו את פולרד! ל"ת
קורןנאוה טבריה  |  3/03/14 08:02
3
"מעשה מביש ביותר הוא הפיכת ידי
קורןנאוה טבריה  |  3/03/14 08:09
4
הכרה בישראל כמדינת העם היהודי
יגאל הירושלמי  |  3/03/14 14:11
5
תנאי הכרחי
אדם הגון  |  8/03/14 15:11
6
דע מה שתשיב-בשיר
מראה קטנה  |  1/06/15 12:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
מתי דוד
על התומכים בישראל, על מדינות ערביות מתפרקות ועל ההתנהלות עם הפלשתינים
רון בריימן
אם אובמה היה מבין הוא היה שדאגתו לרצף טריטוריאלי ערבי משמעותה קטיעה קטלנית של הרצף הטריטוריאלי היהודי ואיום קיומי על המדינה היחידה שיש ליהודי
מיכאל (יגאל) מימון
ואם הפלשתינים יסכימו להכיר בישראל כמדינת הלאום היהודי?    הוא (ערפאת) לקח אותי החוצה ואמר לי: בשם אללה אני אטריף את דעתם. בשם אללה, אני אהפוך את ההסכם הזה לקללה עבורם
ישראל רוזנבלט
כמו ב-1970, ארה"ב לוחצת על ישראל ומנצלת את חולשתה המדינית; ישראל זועקת חמס אבל האמריקנים מבקשים ש"נפסיק להתעסק בקטנות". בסוף הם יודו, כמו אז, שאנחנו צודקים
דרור אידר
הראיון שהעניק ג'ון קרי לאילנה דיין הוא שיעור ביחסי ציבור מטעם ארה"ב    קרי שווק כמשיח, ולצידו גויסו אנשי שמאל בשביל חיזוק    כביכול, יש עיתונות נטולת שאיפות פוליטיות, ויש עיתונות ימנית    אז ממש לא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il