X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
נאום שר האוצר בכנס "SMB, הוועידה ה-5 לעסקים קטנים ובינוניים" [ב' בניסן תשע"ד, 02.04.2014]
▪  ▪  ▪
לפיד בוועידת העסקים הקטנים [צילום: ליאת מנדל]

שלום לכם,
להורים של אשתי יש עסק קטן. יש להם חנות. ובעשרים וחמש השנים האחרונות למדתי דרכם את החיים של בעל עסק קטן. למדתי שהדבר הכי מרכזי בחייו של בעל עסק קטן, היא הדאגה. בעלי עסקים קטנים תמיד מודאגים. זה ההבדל הגדול, המוחלט, בין עצמאי לשכיר. כי שכיר, גם אם הוא העובד הכי מסור בחברה, גם אם הוא נשאר מיוזמתו בעבודה עד תשע בערב, ברגע שהוא יורד לחניה הוא משאיר את זה מאחוריו.
ולהבדיל ממנו, מאחורי כל עסק קטן עומד מישהו שיושב בלילה במטבח עם ערימה של חשבוניות, ועובר עליה עוד פעם ועוד פעם והכל מדאיג אותו, והכל קורה לו. אם יש מלחמה, זה לא קורה לו רק בגלל שהוא מוזמן למילואים או בגלל שהוא צריך לרדת למקלט, זה קורה לו בעסק, במחזור החודשי, בתשלומים לספקים, ביכולת לעמוד בהלוואות. זו לא רק מלחמה, זו המלחמה שלו. אם יש שביתה כללית במשק, זה קורה לו. אם יש משבר בשוק האירופי, הוא יודע שזה יגיע אליו, אם יש סופה כמו זו שהייתה פה בדצמבר האחרון, הרוח הקרה נכנסת לו לעסק והופכת את המדפים.
ואחד הדברים שקורים לעסקים קטנים כל הזמן, היא שהמדינה במקום לעזור להם הופכת להיות לאחת הדאגות שלהם. ממדגם שנערך בין ינואר 2012 ליוני 2013 עלה כי 67% מהתשלומים שביצעה המדינה לספקים שלה נעשו באיחור. חלק לא מבוטל מהספקים האלה הם עסקים קטנים, שבעצם אין שום דבר שהם יכולים לעשות בעניין. הם לא יתבעו, כי זה יקר ומסובך, והם לא יעברו לעבוד עם מזמין סחורה אחר, מפני שאין פה עוד מדינה סְפֶּר שאפשר לעשות איתה עסקים.
התופעה הזו לא רק גורמת נזק כלכלי, זה גם לא הגון ולא הוגן. אין שום הצדקה לכך שספקים קטנים, שגם ככה נאבקים מדי יום לשרוד במציאות כלכלית לא פשוטה, יעניקו למדינה, שהיא הקניין המרכזי במשק, הלוואה בלי ריבית מכספם הפרטי.
כמה שבועות אחרי שנכנסתי לתפקידי, הקמתי באוצר ועדה בראשות החשבת הכללית, מיכל עבאדי, שהתבקשה ליצור מנגנון תשלומים אחיד, שישים סוף למוסר התשלומים הירוד של הממשלה. זה לא פשוט כמובן, כי מדובר בעשרות אלפי הזמנות, דרך משרדים שונים, בתנאים שונים, חלק מההזמנות האלה קבועות, חלקן חד-פעמיות, לכל אחת מהן יש סיפור אחר וסיבה אחרת והיקף אחר. הוועדה עבדה קשה מאוד, במשך חודשים, והגישה את המלצותיה שאותן החלטנו לאמץ. בגלל החשיבות שאנחנו מייחסים גם לעסקים הקטנים וגם לארגון לה"ב, החלטנו גם לנצל את הכנס הזה כדי לפרסם בפעם הראשונה את עיקרי המסקנות.
מדובר בארבע המלצות, שהביצוע שלהן יתחיל מיד בכל המגזר הממשלתי, להוציא את מערכת הביטחון. שלוש הראשונות יגיעו ליישום מלא תוך שנה, כלומר עד הרבעון הראשון של 2015, הרביעית תגיע ליישום עד ה-31 לדצמבר 2015.
ההמלצה הראשונה: בהזמנות מספקים קטנים עד ל-50 אלף ש"ח, המהוות 85% מסך כל ההזמנות השנתיות, יוגבל מועד התשלום ל-24 ימים מיום הגשת החשבונית.
ההמלצה השנייה: בהזמנות מעל 50 אלף ש"ח יוגבל מועד התשלום ל-30 ימים ממועד הגשת החשבונית.
ההמלצה השלישית - הוחלט על הקמת אתר אינטרנט, שיאפשר הגשת החשבונית כחוק באמצעות המחשב מהבית או מהעסק. זה יקצר משמעותית את הליך קליטתה של החשבונית במערכת, יחתוך את הביורוקרטיה הממשלתית ויקדים את תחילת מניין הימים לביצוע התשלום. יש מודל של אתרים כאלה בארצות אחרות, יש אתר דומה במערכת הביטחון, ואנחנו מאמצים את המודל הזה אחרי שלמדנו אותו ביסודיות והתאמנו אותו לתנאים של המגזר הציבורי בישראל.
ההמלצה הרביעית והאחרונה: על-מנת לפקח על קיום מוסר התשלומים החדש הזה ניסחה הוועדה לראשונה נהלים מוגדרים לטיפול בפיגורי תשלומים. מעבר לזה שנקבעו לראשונה נהלי תשלום ברורים הוחלט שעד סוף השנה הבאה לכל היאוחר - אנחנו מאמינים שזה יהיה קודם - יוחל על המדינה מנגנון אוטומטי של ריבית פיגורים על כל איחור בתשלום.
מי שעושה עסקים עם המדינה יודע שזו דרמה. זה שינוי הרגלים, וזה שינוי תפיסה. אנחנו מקווים, ונדמה לי שזו תקווה מבוססת, שתהיה לזה השפעה על כל המשק הישראלי. אם הממשלה משלמת בזמן, זה יחלחל גם למגזר הפרטי, וישנה את כל מוסר התשלומים בישראל.
העסקים הקטנים והבינוניים הם המגזר הגדול ביותר במשק הישראלי; הם מהווים כ-99% מהעסקים הרשומים בישראל, תורמים למשק כמעט מחצית מהתמ"ג ומעסיקים כ-55% מהמועסקים במגזר הפרטי. הם המנוע האמתי של המשק, לא החברות הגדולות, והתפקיד שלנו, של הממשלה, הוא לעזור להם.
השינוי הראשון שעשינו השנה הוא ביטול חישוב המס המאוחד לזוגות נשואים העובדים באותו עסק. העיוות הזה, אבן הנגף הזו, שהייתה קיימת 67 שנים, מנעה צמיחת עסקים משפחתיים. החל מה-1 בינואר השנה יכול כל אחד מבני זוג האלה ליהנות מחישוב מס בנפרד, על-פי מדרגות המס של שכרו.
בעיה אחרת שאיתה החלטנו להתמודד, היא העובדה שהעסקים הקטנים והבינוניים זוכים רק לכ-10% מהאשראי הבנקאי העסקי. זה רע לעסקים וזה רע למדינה, כי כשעסק קטן מקבל אשראי של מאה אלף שקל, והעסק גדל ושוכר שני עובדים, אז במקום שני אנשים שמקבלים דמי אבטלה, יש לנו שני אנשים שמשלמים מיסים והרווח הוא מיידי. קרן ההלוואות המיוחדת שהעמידה המדינה כדי להקל על עסקים קטנים ובינוניים את קבלת האשראי מהבנקים כבר הפכה לסיפור הצלחה. ערבות מדינה בגובה של כחצי מיליארד ש"ח מונפה לאשראי בהיקף של 4.4 מיליארד ש"ח עבור עסקים קטנים ובינוניים. מאז אפריל 2012 העמידה המדינה הלוואות בהיקף מצטבר של כ-3.5 מיליארד ש"ח לעסקים קטנים ובינוניים.
זה לא מספיק כמובן, אז על-מנת להמשיך את המגמה הזו ולהמשיך את התמיכה בעסקים אלה החלטנו, בשיתוף שר הכלכלה, להכפיל את הקרן, והתחלנו כבר לבחון את האפשרות של הקמת קרן אשראי נוספת.
באוגוסט האחרון החלטנו לשנות את כללי המשחק כדי להגדיל את השתתפותם של עסקים קטנים ובינוניים במכרזי ממשלה. בהנחיות שפרסמנו לכל משרדי הממשלה הוגדרו הצעדים שיש לנקוט בהם כדי להביא לצמצום החסמים העומדים בפני עסקים קטנים ובינוניים להשתתפות ברכש הממשלתי.
המטרה היא - והתגובות הראשונות שאנחנו מקבלים מהשטח הן שזה משיג את המטרה הזו - להבטיח שהמכרזים לא כוללים תנאים מיותרים, או מוטים לטובת חברות גדולות, שעלולים להוות חסם בפני עסקים קטנים ובינוניים. מה שעשינו הוא שאפשרנו לפצל עבודות במכרז לאשכולות של "מיכרזונים" קטנים יותר, שמתאימים לעסקים קטנים, הגברנו את הנגישות למידע ואת השקיפות במכרזים והסמכנו את החשבת הכללית להתערב בזמן אמת במכרזים ממשלתיים ככל שנמצאה בהם אפליה כלפי עסקים קטנים ובינוניים. זה תהליך שרק התחיל, וכדי שהוא יצליח אני מבקש מכולכם, אם אתם רואים מכרז שיכולתם להשתתף בו אבל הוא בנוי ככה שלחברות הגדולות קל יותר וזול יותר לזכות בו, תודיעו לנו, ואנחנו נעשה כל מאמץ לשנות את התנאים לטובתכם.
אני יודע שהביורוקרטיה משגעת אתכם. היא משגעת גם אותנו, ואנחנו רוצים - כממשלה - להפסיק להיות הבעיה שלכם ולהפוך להיות חלק מהפתרון. כחלק מהמלחמה בביורוקרטיה הקים מנהל רשות המיסים משה אשר, וועדה מיוחדת לצמצום הסבך הביורוקרטי עבור עסקים קטנים ובינוניים. ועדה זו פועלת לייצר הקלות בנושא היקף הדיווח של העסקים הקטנים, שיפור השירות לעסקים קטנים שלעתים לא מיוצגים ע"י רואי חשבון ועורכי דין פשוט כי זה יקר להם מדי, אז הם נאלצים להתמודד עם הכל לבד. כדי להקל עליהם אנחנו מרחיבים את הממשק האינטרנטי, מנגישים את המידע ודרך זה מקלים על ביצוע תשלומי מס. גם פה, זו רק התחלה של התהליך, גם פה נשמח לשמוע מכם, גם פה - זה חלק ממדיניות כוללת שמטרתה לעזור לכם במקום להקשות על חייכם.
אלה הדברים שאנחנו עושים היום. זה לא מספיק. יש לנו עוד דרך ארוכה ללכת, יש עוד הרבה מה לעשות, אבל לפחות הגדרנו את המגמה, והמגמה היא לעזור לכם. יחד עם זה, יש לי גם בקשה מהחדר הזה. אני מעיז לבקש אותה מפני שבעיני להקים עסק במדינת ישראל זו גם ציונות, ואתם ציונים ופטריוטים והמדינה הזו עומדת בפני אתגר גדול בימים אלה והיא זקוקה לעזרתכם. הבקשה היא פשוטה: תשכרו חרדים. קחו חרדים לעבודה. בעקבות העברת השוויון בנטל בחוק, עשרות אלפי חרדים יוצאים בימים אלה לשוק העבודה. קחו אותם. אני לא יודע שזה לא פשוט. אנשים שואלים את עצמם שאלות: איך נסתדר עם הכשרות? מה עושים אם תכנס לעסק שלי בחורה עם גופיה? איך יוצרים סביבת עבודה שבה כולנו נסתדר יחד?
אני לא טוען לרגע שיש לכל אלה תשובות פשוטות, אבל זה אפשרי לגמרי. יש בישראל עשרות אלפי עסקים קטנים שבהם עובדים חרדים והם מצאו פתרונות. הנקודה החשובה היא שאם אנחנו כחברה אנושית לא נענה לאתגר של הכנסת החרדים לשוק העבודה, אם רק נדרוש מהם להתגייס לצבא ולעבוד, בלי שנתגייס בעצמנו כדי לעזור להם להשתלב בחברה הישראלית, לא עשינו כלום. וכל מי שעשה את המאמץ הזה, בסופו של דבר זה השתלם לו. כי הם עובדים חרוצים, ואינטליגנטים והם לומדים מהר, והם יידעו להכיר לכם תודה על זה שנתתם להם צ'אנס.
וגם אני מכיר לכם תודה על זה שנתתם לי צ'אנס לדבר כאן בפניכם.
תודה רבה לכם.

תאריך:  02/04/2014   |   עודכן:  02/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משה אשר / Moshe Asher
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עסקים קטנים - הממשלה לא תהיה עוד אויבכם
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אני את שלי סגרתי
יולו  |  2/04/14 23:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יאיר לפיד
נאום שר האוצר בכנס "בונים ביחד את עתיד הדיור בישראל" [כ"ד באדר ב' תשע"ד, 26.03.2014]
משה (בוגי) יעלון
דברי שר הביטחון בהלוויתו של מאיר הר-ציון [י"ד באדר ב' תשע"ד, 16.03.2014]
יאיר לפיד
נאום שר האוצר אירוע הפתיחה של מכון אהרן למדיניות כלכלית, ע"ש אהרן דוברת, בבית הספר לכלכלה במרכז הבינתחומי הרצליה [י"ד באדר ב' תשע"ד, 16.03.2014]
שמעון פרס
דברי נשיא המדינה בהלוויתו של מאיר הר-ציון [י"ד באדר ב' תשע"ד, 16.03.2014]
בנימין נתניהו
דברי ראש הממשלה בהלוויתו של מאיר הר-ציון [י"ד באדר ב' תשע"ד, 16.03.2014]
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il