X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נורית לוי מנהלת   |  מרכז נורית לוי
אז איך מלמדים את הילדים לבחור נכון? (על-פי מודל נורית לוי 2011) - מתבגרים אשר יהיו בעלי ערכים, תחושת שייכות, ידע, גבולות ואחריות - יידעו לבחור נכון
▪  ▪  ▪
נורית לוי [צילום: יח"צ]

אני בשוק מזה שאני בשוק מתכנון רצח הילדה על-ידי ארבע בנות ה-12. לא קל לגרום לי להלם, במיוחד לא כשמדובר בהתנהגויות של ילדים ובני-נוער. בעיקר כי ראיתי, שמעתי, חוויתי ואני אומרת לכם, יש לנו ילדים ונוער מדהימים אחד אחת. העניין הוא, שאנחנו, המבוגרים, הורסים אותם אחד אחת.
אני עובדת עם נערות בבתים חמים, בפרויקט מיל"ה המשטרתי (מובילים למען הנוער), עם ילדים ונוער בעלי ADHD, התנהגויות מפריעות ולקויות חברתיות, מנחה ומדריכה מאות הורים בשנה. יודעת שיש לי קולגות מעולים בתחום שעושים עבודה מעולה ועדיין אנחנו נוגעים בטיפה אחת בים.
קיבלתי "בום לפנים": קראתי את כל הכתבות על הילדות שתכננו את הרצח. הבת שלי בכיתה ו' וחברותיה חוגגות בת מצווה והיא הצעירה מבין כולן. אין לי מושג איך יכול להיות שחברות שלה, או חס וחלילה הבת שלי, יהיו מסוגלות להגיע לשיח שכזה בכלל??!!
מה עבר לבנות שתכננו את הרצח של חברתן לכיתה בראש? עד כמה כעס ותסכול יכולים לנהל את הרגשות של הילדים והמתבגרים שלנו? לא הגיע הזמן שנלמד אותם לבחור נכון? מי זה נלמד?
אנחנו - המבוגרים. אני, אתה, את, אנחנו, כולם.
אז איך מלמדים את הילדים לבחור נכון? (על-פי מודל נורית לוי 2011) - מתבגרים אשר יהיו בעלי ערכים, תחושת שייכות, ידע, גבולות ואחריות - יידעו לבחור נכון.

ערכים

קודם-כל בואו נלמד אותם ערכים. סובלנות? סבלנות? לראות את האחר? לקבל את השונה? - אתם מבינים שכל זה סיסמאות ובולשיט אחד גדול, אנחנו לא ניתן דוגמה אישית לכך?! ומה עם ערך האיפוק? לאן הוא נעלם? כן, אני יודעת שאנחנו ישראלים ומראש "סולחים" לנו על חוסר האיפוק שלנו - אבל היי... מסתכלים עלינו ילדים ונוער ורואים שאנחנו עצבניים בכל תור אפשרי, מתוסכלים שלא מצליח לנו משהו, מקללים וחותכים בכביש, מסמסמים ומדברים בפלאפון בזמן הנהיגה ללא דיבורית - מי יגיד לנו מה לעשות? אה?!
השם של תוכנית "גאליס" נכנסה לכתבה פה ושם. קראתי את תגובת ערוץ הילדים ומאוד אהבתי אותה. עם זאת, הם שכחו חלק מהעלילה מהעונה הנוכחית שהתחילה לא מזמן: המתבגרים שם לא שמעו על משטרה! חטפו את "יונתן" - הם יתכננו פריצה והצלתו - גיבורים מול גבר עם רובה! ערוץ החיים האמיתיים ממש. ומה עם "אודי" שפגע בתאונת פגע וברח בחברתו "דנה" ומשקר למשטרה? אז חברו "ארז" מסדר את הראיות בקלסר המשטרה וסוחט את "אודי" כדי שיעשה מה שהוא רוצה, אחרת ילשין שאודי הנהג. ואם נעמיק יותר בנושא הערכים - יש את "רותם" שמתנקמת קשות ב"יולי" ומקבלת את תואר הביצ'ית המעולה בסדרה! כן, חברי הפקה יקרים - פספסתם את הערכים הנכונים לקהל היעד שלכם.
איפה אנחנו, גם אני, שנצעק ונגיד מספיק עם התכנים הכל-כך שגויים עבור ילדינו?! והפרסומות... אוי לי הפרסומות... VIP זוגות, האח הגדול - אין לי סבלנות אפילו להתחיל פה. ואנחנו המבוגרים, שותקים. ממשיכים לשתוק ואפילו משתפים פעולה.

תחושת שייכות

מתבגרים/רות עם תחושת שייכות, לא ייעלבו מקללות כל-כך בקלות. יותר מזה, הם יהיו עם עמוד שדרה חזק כך שהם לא יזוזו ימינה ושמאלה מכל מילה "שלא במקום" של חבר או מורה או אפילו הורה.
אני יודע שאני שווה. יש לי המון כוחות ויכולת. אני מסוגל לפתור דברים אחרת מבלי להכניס את תחושת התסכול והכעס לתוך התגובות שלי.

ידע

אתם באמת סומכים על מערכת החינוך שתחנך את הילדים שלכם? הורים יקרים, זאת אחריותכם להעניק ידע לילדכם. כנ"ל לגבי איך מתמודדים עם תסכול וכעס.
בדרך-כלל, אתם יודעים, לא ישר פונים לסכין ודקירה בבטן. עדיף קודם אולי לדבר עם ההורים? המורה? התלמידה חס וחלילה ולסדר את העניינים מולה?
כמובן אפשר גם להעניק ידע מה זה סקס ומתי שוכבים בפעם הראשונה, מה נכון ומה לא נכון חברתית, מתי שותים - נו... הורים יקרים - קוראים לזה תקשורת עם הילדים.

גבולות

אם אני אשמע את המשפט "ההורים היום איבדו את הסמכות ההורית" - אברח. לא מסוגלת לשמוע את זה יותר, אפילו שאני מנחה קבוצות הורים. ההורים פשוט היום "קצת" שכחו להיות הורים ומה התפקיד של ההורים. שכחו שזה עבודה ולא GOOD TIME ופאן. שזה לא נגמר שהילדים גדלים והם כבר יכולים לחמם להם אוכל, או שכבר לא רואים אותם כי הם עם חברים כל הזמן. הכי גרוע, הורים שכחו שיש להם כוחות ויכולות לחנך את הילדים שלהם ואין מקום, פשוט אין מקום לפחד מהם וללכת על ביצים.

אחריות - בחירה

אם יש משהו שאני חווה המון אצלי במרכז, זה חוסר יכולת של הילדים והמתבגרים לקחת אחריות על המעשים שלהם. אנחנו כהורים באינסטינקט שלנו רוצים להגן על הילדים שלנו. לפעמים ההגנה הזאת עושה להם נזק, כי הם לא יודעים לקחת אחריות על המעשה, גם אם הם רואים שהתוצאה לא ממש נעימה ואפילו גרועה. ההורים עושים כסת"ח. ילדים שוברים פלאפונים - הורים רצים ומתקנים. ילדים מתנהגים שלא לפי כללי בית-הספר - ההורים רצים ומשוחחים עם המורה שוב, שוב ושוב.
הורים רבים לא נותנים לילדיהם לשלם את המחיר כפי שהם עצמם משלמים בערוץ החיים האמיתיים. גם כאן נכנס ערך הדוגמה האישית: כשנוהגים לא מסמסים - לא מתעסקים בפלאפון! אין פה פסיק ואין פה סימן שאלה, אלא סימן קריאה!
אז איפה האחריות שלנו? חחחח לא תפסו אתכם כמה שנים, אז למה להפסיק? - אין מחיר. לא הורים יקרים. פשוט לא. אנחנו הדוגמה האישית גם בדברים ה"קטנים" האלה שיכולים להרוג הולך רגל בגלל חוסר תשומת לב של שבריר שנייה.
כאשר כל אלו: ערכים, תחושות שייכות, ידע, גבולות, אחריות (בחירה ועמידה בתוצאה) - יהיו מבוססים אצל המתבגרים שלכם - רק אז הם יוכלו לבחור נכון.

אז למה אני עדיין בשוק?

אני חושבת שגם אני, שעובדת עם נוער נורמטיבי שלא ידע לבחור נכון והגיע לתיקים פליליים, שיודעת שזה יכול לקרות בכל בית, ברגע אחד של בחירה לא נכונה.
עדיין, לא ציפיתי לדבר כזה. לא ציפיתי לגיל, לא לתרגיל ובהחלט יכולה לומר - שהעבודה שלנו, של המבוגרים, חייבת לעלות כמה הילוכים גבוה יותר, ודחוף.

הכותבת היא מנהלת מרכז נורית לוי, אימון התנהגותי קוגנטיבי, הדרכה והנחיית הורים
תאריך:  23/04/2014   |   עודכן:  23/04/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אודי / Audi  האח הגדול
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תכנון רצח הילדה ע"י ארבע בנות ה-12
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כמו רבים אחרים אף את טומנת ראש
פלא יועץ  |  24/04/14 09:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בלפור חקק
לקראת ההכרזה במאי 2014 על "המורה של המדינה", המורות והמורים שהם מופת לכולם
נסים גבאי
תעריף החשמל יעלה שוב ב-1.5%-4%    אין מה לעשות. אבל זו חברה מונופוליסטית    עושים מה שבא להם    אין מה לעשות
דרור עמית
מר מורן גנוסר עובד מסור ואחראי פוטר לכאורה ממשרתו בחברת החשמל בשל שחיתות שחשף    במקום להיות מתוגמל ומבורך על פועלו הוא הפך מטרה ליחס מתנכל ומתעמר
ראובן לייב
בעשור התשיעי לחייו מוציא גדול עיתונאי ישראל את ספר זיכרונותיו המרתק, החדור כולו אמונה חיובית לעתיד המדינה
אברהם פכטר
אבו-מאזן, מאיים לפוצץ את המו"מ ולפרק את הרשות ולהחזיר הגדה המערבית לשלטון ישראל על כל השלכותיה ומחויבותיה על-פי אמנות ז'נבה    כלומר: טיפול והשגחה על כל האוכלוסייה כפי שהיה מיד אחרי מלחמת ששת הימים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il