X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
רשות המיסים עושה שימוש דל ביותר בכלי הקנס המינהלי נגד חברות שלא מגישות במועד דוחות שנתיים. אין פלא, אפוא, שרמת הציות שלהן הולכת ויורדת
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
למרות כוונת המחוקק
בכל שנות הדיווח/המס שבהן נרשם אי-ציות, רק ב-3.1% מהמקרים הוטל קנס מינהלי על-פי החוק, לעומת 96.9% מהמקרים שבהם לא הוטל קנס מינהלי. בתקופה זו רשות המיסים הגישה יותר כתבי אישום מאשר הטילה קנס מינהלי, וזאת למרות כוונת המחוקק

המשיכו לא לציית
מתוך כלל הנישומים שהוטל עליהם קנס בגין אי-הגשת דוח במועד, 49.4% חזרו לציית, בעוד ש-50.6% לא חזרו לציית. בהמשך לכך, בחנו את שיעור החוזרים לציות בקרב החברות הפרטיות לאחר שימוש בחקירה העלולה להוביל להגשת כתב אישום. מצאנו, כי מתוך כלל הנישומים שנפתחה נגדם חקירה, 58.91% חזרו לציית, בעוד ש-41.9% לא חזרו לציית

ירידה ניכרת בקנסות
בתחילת יישומו של החוק, לאורך שש שנות מס/דיווח (1992-1987), הוטלו בסך-הכל 13,156 קנסות מינהליים בגין אי-הציות לדרישה זו על כלל אוכלוסיית הנישומים. בשנת המס/דווח 2004 לבדה הוטלו, על-פי ממצאי מבקר המדינה, 1,919 קנסות מינהליים על 10.5% מכלל הנישומים שלא צייתו לדרישה זו.
ניתן לראות, אם כן, כי בהסתכלות השוואתית בין פרסומים קודמים לבין מחקר זה, חלה ירידה ניכרת במידת הטלת הקנסות המינהליים. ירידה זו אינה מהווה תחליף של ממש לענישה הפלילית הרגילה, משרדי השומה כאמור אינם מגבירים את השימוש בחוק, וכמות הקנסות המינהליים המוטלים הולכת ופוחתת.

החוק מאפשר לרשות המיסים להטיל קנסות מינהליים על מי שאינם עומדים בחובות שונות, ובראשן - חובת הגשת דוח שנתי. מטרתו של ההליך היא ליצור הרתעה ולהגביר את הציות לדיני המס. הן רשות המיסים עצמה, הן מבקר המדינה והן בית המשפט העליון הצהירו יותר מפעם אחת, שיש לעשות שימוש נרחב ומושכל בכלי זה. האמנם זהו המצב?
מטרת מחקר זה היא לבחון את אופן השימוש בחוק. לשם כך, הופק בסיס נתונים שהתקבל מרשות המיסים וכלל את כל אוכלוסיית החברות הפרטיות שפעלו בישראל בשנים 2010-2006, בסך-הכל 135,634 חברות. מצאנו, כי בחמש השנים שנבחנו נרשם שיעור אי-ציות להגשת דוח שנתי במועד של 27% (בכל החברות הפרטיות), לעומת ציות של 73% באותה תקופה.
הדרישה המינהלית של הגשת דוח שנתי במועד מהווה את הבסיס לגביית המס מכלל הנישומים. ללא הדוח, לא ניתן לערוך שומה ואף לא ניתן לבדוק את נכונות הדוחות ושלמותם. את היעילות של כלי האכיפה העונשיים, בחן מחקר זה על-ידי כמות החברות הפרטיות החוזרות לציית לחובה זו לאחר התערבות (הטלת קנס מינהלי או פתיחה של חקירה היכולה להוביל לכתב אישום).
קנס מינהלי רק ב-3.1% מהמקרים
בכל שנות הדיווח/המס שבהן נרשם אי-ציות, רק ב-3.1% מהמקרים הוטל קנס מינהלי על-פי החוק, לעומת 96.9% מהמקרים שבהם לא הוטל קנס מינהלי. בתקופה זו רשות המיסים הגישה יותר כתבי אישום מאשר הטילה קנס מינהלי, וזאת למרות כוונת המחוקק. עוד עולה מן הממצאים, שכנגד רוב מוחלט ומכריע (92%) של החברות שהיו פעילות לאורך שנות המחקר ולא קיימו את הדרישה המינהלית של הגשת דוח במועד, לא ננקטו כלל פעולות עונשיות מסוג כלשהו, על-מנת להגביר את הציות לדיני המס.
בהמשך לכך, מתוך כלל שנות המס/המחקר שבהן נרשם אי-ציות, ב-4.5% (6,026 שנות מס/המחקר), נפתחה חקירה היכולה להוביל להגשת כתב אישום בגין אי-הציות לחובת הגשת דוח שנתי במועד, לעומת 95.5% (126,517 שנות מס/המחקר) שבהן לא נפתחה חקירה היכולה להוביל לכתב אישום.
המסקנה העיקרית העולה מן המחקר היא, כי רשות המיסים לא הפעילה את חוק העבירות המינהליות באופן מיטבי, לא הגבירה עקב כך את רמת הציות של החברות ולא יצרה את ההרתעה ההכרחית בקרב החברות החייבות בהגשת דוח שנתי.
ממשיכים לא לציית
עד ליום הפקת המאגר (25.2.2013) אותרו 22,797 מקרים של אי-ציות לאורך חמש שנות מס/המחקר של חברות פעילות שלא הגישו כלל את הדוח השנתי למרות התקופה הממושכת שעברה מיום אי-הציות. מתוך סך מקרים אלו, רק על 4.4% הוטל קנס מינהלי ורק כלפי 8.1% נפתחה חקירה שיכולה להוביל להגשת כתב אישום.
מתוך החברות הפרטיות שלא צייתו לפחות במשך שתי שנות מס רצופות לדרישה המינהלית של הגשת דוח שנתי במועד (32,979 חברות, 45.7% מתוך כלל החברות שלא צייתו לדרישה מינהלית זו), רק על 468 חברות (1.4% בלבד) הוטל קנס מינהלי על-פי החוק. לעומת זאת, על 98.6% מהחברות שלא צייתו במשך שתי שנות מס, לא הוטל קנס מינהלי.
בהמשך לכך, בחינת שיעור החברות שנפתחה נגדן חקירה העלתה, כי רק נגד 1,569 חברות (4.8% בלבד) נפתחה חקירה, לעומת 95.2% מהחברות שנגדן לא נפתחה חקירה. ניתן לראות, כי רוב מכריע של החברות שלא צייתו לדרישה (93.8%) לא טופלו כלל בשום אמצעי אכיפה עונשי. עוד עולה מנתונים אלו, שהשימוש בהליך הפלילי (חקירה) גבוה פי שלושה מהשימוש בקנס המינהלי. רשות המיסים ממשיכה, למרות קריאת המחוקק ובית המשפט, להשתמש בכלי האכיפה הפלילי השגרתי (חקירה היכולה להוביל לכתב אישום) בהיקף גדול יותר מאשר בקנס המינהלי.
לאחר מכן, בחנו את מידת השימוש בכתב אישום במקרים של אי-ציות עקבי ומתמשך (שלוש שנות מס ומעלה), כאשר מדובר ב-39,164 חברות המהוות 54.3% מתוך כלל החברות. בהמשך, בחנו את שיעור החברות שעליהן הוטל קנס מינהלי על-פי חוק העבירות המינהליות. בחינה זו העלתה, כי רק על 3,167 חברות (8.1% בלבד) הוטל קנס מינהלי. לעומת זאת, על 91.9% מהחברות שלא צייתו במשך שלוש שנות מס, לא הוטל קנס מינהלי. בחינת שיעור החברות שנפתחה נגדן חקירה העלתה, כי צעד זה ננקט כלפי 5,012 חברות (12.8%), לעומת 87.2% שנגדן לא נעשה שימוש בהליך החקירה.
ניתן לראות, כי אומנם כלפי חברות שלא צייתו במשך פרק זמן ארוך יותר (שלוש שנים ומעלה) ננקטו צעדי קנס מינהלי או חקירה בשיעורים גבוהים יותר בהשוואה לחברות שלא צייתו במשך שתי שנות מס בלבד. עם זאת, מרבית החברות שלא צייתו לדרישה לא טופלו בשום אמצעי עונשי. שיעור החברות שנגדן נפתחה חקירה, גבוה כמעט פי 1.5 משיעור החברות שעליהן הוטל קנס מינהלי.
בחרו בתיקים הלא-נכונים
מתוך כלל הנישומים שהוטל עליהם קנס בגין אי-הגשת דוח במועד, 49.4% חזרו לציית, בעוד ש-50.6% לא חזרו לציית. בהמשך לכך, בחנו את שיעור החוזרים לציות בקרב החברות הפרטיות לאחר שימוש בחקירה העלולה להוביל להגשת כתב אישום. מצאנו, כי מתוך כלל הנישומים שנפתחה נגדם חקירה, 58.91% חזרו לציית, בעוד ש-41.9% לא חזרו לציית.
ניתן לראות בהשוואה בין שני אמצעי האכיפה, שהחזרה לציית גבוהה בכ-10% בעקבות שימוש בחקירה. לפיכך, שימוש בחקירה היכולה להוביל לכתב אישום הוא, ככל הנראה, כלי אפקטיבי יותר מאשר קנס מינהלי בהשפעה על ציות לחובת הגשת דוחות מס.
במצב זה ניתן לומר, כי לא זו בלבד ששיעור התיקים שטופלו באמצעי התערבות כלשהו (קנס מינהלי או חקירה) הוא נמוך, אזי גם מתוך תיקים אלו, נבחרו החברות הלא-ראויות לטיפול במישור הפלילי/המינהלי, משום שתוצאותיהן לא הגיעו לכדי רווח ותוחלת מס. ייתכן שבכ-120,000 שנות מס/המחקר של החברות הלא-מצייתות שבהן לא הייתה התערבות כלשהי (קנס מינהלי או חקירה), מסתתרות הכנסות החייבות במס שניתן לגבות. ייתכנו מקרים שבהם האכיפה באמצעות חוק העבירות המינהליות לא תביא בהכרח לגידול בהיקף גביית המס. עם זאת, אנו סבורים שהטמעת עצם הציות לחובת הגשת הדוח, היא מטרה ראויה בפני עצמה.

רו"ח פרופ' יורם עדן הוא סגן נשיא לעניינים אקדמיים במסלול האקדמי המכללה למינהל, חבר מועצת רואי החשבון ועורך אקדמי של הביטאון "רואה החשבון". עו"ד ורו"ח אלי אור הוא סגן ראש המחלקה לחשבונאות בבית הספר למינהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למינהל. המאמר המלא מתפרסם בגיליון החדש של "רואה החשבון", בטאון לשכת רואי חשבון.
תאריך:  18/06/2014   |   עודכן:  18/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פנס על הקנס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב לא היה בעל עסק מימיו
ח  |  19/06/14 04:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
לופוליאנסקי הורשע בעבירת שוחד בפרשת הולילנד בגלל הכספים שקיבל מדכנר עבור ארגון "יד שרה"    למרות זאת, הוא ראוי לחסד ולרחמים: בגלל תרומתו העצומה לחברה, בלא שביקש לעצמו מאומה, ומחמת מחלתו הקשה המסכנת את חייו
רפי לאופרט
המשותף הוא כמעט הכל. המבדיל הוא כמעט שום דבר. זועבי משתמשת בעיקר בפרובוקציות מילוליות בערוצי ביטוי שונים והרופאים עומדים עתה על סף פרובוקציה של סרבנות. "הפרצה קוראת לגנב", אומר משפט עממי ידוע, אצל זועבי זה פועל מצויין. חובה להשתדל שלא כך יהיה אצל הרופאים
מנחם רהט
התגייסות הציבור החרדי לתפילות ותחנונים לטובת החטופים, כמו גם תמיכתו המפתיעה בבחירת הנשיא החדש ריבלין, מחייבת חידוש הברית הישנה
ציפורה בראבי
תסמונת חנין זועבי היא חלק מההתנהלות הנאורה של המדינה המתנצלת ביותר בעולם    איפה עוד יש פרלמנט בו חברים אנשים מאויבי המדינה? בושה לנו
עידן יוסף
942 מתוך 1,111 המילים בהודעת הגינוי של אמנסטי אינטרנשיונל לחטיפת שלושת הנערים כלל לא היו קשורות לחטיפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il