X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
לרשות המיסים אין יכולת ארגונית לאכוף את הקנסות המינהליים, ובמקום זאת היא נוקטת בהליכים פליליים מיותרים. הטלת חובת דיווח כללית רק תחמיר את המצב
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]
מתחת לפנס
הסבר אפשרי נוסף ל"גרירת הרגליים" של הרשות הוא תחושה שממילא אכיפת חובת הדיווח על החברות הסרבניות לא תביא עימה תוחלת מס משמעותית, ומשיקולי עלות-תועלת כדאי להתמקד בחברות המדווחות במועד. לדעתנו, אין להצדיק גישה מעין זו, הדומה ל"חיפוש המטבע מתחת לפנס"

פנס על הקנס
פרופ' יורם עדן, עו"ד ורו"ח אלי אור
רשות המיסים עושה שימוש דל ביותר בכלי הקנס המינהלי נגד חברות שלא מגישות במועד דוחות שנתיים. אין פלא, אפוא, שרמת הציות שלהן הולכת ויורדת
לרשימה המלאה

במחקר שערכו כותבי שורות אלו נמצא, כי רשות המיסים לא הפעילה באופן מיטבי את חוק העבירות המינהליות משנת 1987 ואילך, לא הגבירה עקב כך את רמת הציות של הנישומים ולא יצרה את ההרתעה ההכרחית בקרב החייבים בהגשת דוח שנתי לפקיד השומה.
נראה כי ההסבר לפער זה, בשלושה עשורים לאחר חקיקת חוק העבירות המינהליות, הוא שלרשות המיסים אין יכולת ארגונית מספיקה ליישום החוק. רשות המיסים אינה מסוגלת להתמודד עם היקף אי-הציות באמצעות הכלים הפליליים הרגילים הקיימים ברשותה (כתב אישום), ועליה להגביר כאמור את השימוש בחוק העבירות המינהליות. במרבית המקרים אי-הציות מטופל על-ידי רשות המיסים באמצעות פתיחה בחקירה היכולה להוביל לכתב אישום, וזאת ללא פנייה תחילה להליך הקנס המינהלי.
הדילוג על חוק העבירות המינהליות מהווה לדעתנו, במקרים רבים, משום אכיפה שרירותית ובררנית שיש להימנע ממנה. בנוסף, הדילוג על חוק העבירות המינהליות עלול להטעות את בתי המשפט לחשוב שכתב האישום שלפניהם מייצג לכאורה מקרה חמור במיוחד, המצדיק ענישה ייחודית.
הסבר אפשרי נוסף ל"גרירת הרגליים" של הרשות הוא תחושה שממילא אכיפת חובת הדיווח על החברות הסרבניות לא תביא עימה תוחלת מס משמעותית, ומשיקולי עלות-תועלת כדאי להתמקד בחברות המדווחות במועד. לדעתנו, אין להצדיק גישה מעין זו, הדומה ל"חיפוש המטבע מתחת לפנס". זאת ועוד: אנו סבורים שעצם הטמעת חובת הגשת הדוח השנתי היא מטרה ראויה בפני עצמה, גם אם תוחלת המס שבצידה אינה גבוהה.
יושם על לב, כי ברגע שהוטל קנס מינהלי לא ניתן לבטלו. אם סירב הנישום לשלמו, יש להפעיל חלופת מאסר כנגדו. ייתכן שהחשש של פקידי השומה מהפעלת חלופת המאסר, מהווה סיבה נוספת לשיעור השימוש הנמוך בהליך של הטלת קנס מינהלי.
הממצאים במחקר מצביעים, כי כוונתו של המחוקק, כפי שבאה לידי בחוק העבירות המינהליות, אינה מושגת. רשות המיסים אינה משאירה את ההליך הפלילי רק למקרים בהם שהקנס המינהלי שהוטל בעבר אינו מרתיע והנישום ממשיך בסרבנותו ואינו ממלא אחר הדרישה הסטטוטורית.
לפיכך, אנו ממליצים לרשות המיסים להטיל ללא דיחוי קנס מינהלי על כל הפרה מינהלית ולאכוף, במידת הצורך, את תשלום הקנס המינהלי באמצעות בקשת מאסר מבית המשפט. כמו-כן מומלץ להגדיל את סכומי הקנס המינהלי תוך יצירת "הרתעה שולית", כך שהקנס יגדל עם אי-הציות מתמשך. אימוץ גישות אלו עשוי להוביל להגברת הציות של הנישומים ולהרתעה גבוהה יותר.
מומלץ לרשות המיסים להמשיך ולהגביר את ההסברה באמצעי התקשורת בנוגע לחובת הציות לדיני המס, במקביל להגברת השימוש בחוק העבירות המינהליות. חינוך והסברה נאותה מהווים את הכלי המרכזי לחיזוק נורמות המוסר הנוגעות והציות לדינים אלו.
לבסוף ראוי לציין, כי ממצאי העבודה הנוכחית מטילים ספק בהיתכנות יוזמתן של ועדות שונות שקמו בשנים האחרונות וקראו לחובת דיווח כללית לרשות המיסים. בעבודה זו נמצא, כי שיעורי אי-הציות בחברות הפרטיות בישראל גבוהים מאוד - עובדה המצביעה על חוסר יכולת ארגונית של רשות המיסים, בתצורתה הנוכחית, לאכוף את דרישת הציות על החברות הפרטיות.
אם וכאשר תוטל חובה זו על כלל משקי הבית בישראל, שיעורי הנישומים שאינם מצייתים עלולים לגדול לממדים עצומים, מאחר שרשות המיסים תתקשה לאכוף את דיני המיסים. לפיכך מומלץ למקבלי ההחלטות שלא להוציא לפועל דרישה זו בשלב זה, ללא התארגנות משמעותית של רשות המיסים.

רו"ח פרופ' יורם עדן הוא סגן נשיא לעניינים אקדמיים במסלול האקדמי המכללה למינהל, חבר מועצת רואי החשבון ועורך אקדמי של הביטאון "רואה החשבון". עו"ד ורו"ח אלי אור הוא סגן ראש המחלקה לחשבונאות בבית הספר למינהל עסקים במסלול האקדמי המכללה למינהל. המאמר המלא מתפרסם בגיליון החדש של "רואה החשבון", בטאון לשכת רואי חשבון.
תאריך:  19/06/2014   |   עודכן:  19/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אכיפה שרירותית ובררנית
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חיוני חובת דיווח יש בכל העולם
יוסף שטח  |  19/06/14 10:17
2
כואב הלב
אהרון שחר  |  20/06/14 21:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
האיום החמור מפעילותו הרצחנית של ארגון החבלה הסוני isis ("המדינה האיסלאמית בעירק ובסוריה") המתחוללת בעירק אינו בגדר תאוריה בלבד
אליהו קאופמן
הרצח של פר' דה האן פתח "תיבת פנדורה" של רציחות פוליטיות שהפכו ללחם חוק ציוני לפני ואחרי הקמת המדינה    בישראל מעדיפים להסתיר את האמת המרה על הרצח הראשון
אליהו קאופמן
למרות שאני מאמין כי הנהגת רב את עדתו על-פי מסורת אבות ועדה היא הדרך עד בוא משיח צדקנו, הרי שהייתי שמח אם החוק על "רב ראשי אחד" היה כבר מתקבל גם על "רבני הערים"
אברהם פכטר
על נתניהו לסגור את ישראל בפני הפלשתינים ולאפשר להם ניהול עצמאי    יש להם ממשלה וכוחות ביטחון, סימפטיה צבועה בקהיליה האירופית, שידאגו לעצמם. לא לאפשר כניסה לישראל
אברהם הללי
הפניה למשה ואהרן, הייתה מסוג הפניות של אנשים חשובים בעם, שמביעים מצר אחד דאגה לעם על כי העם זכאי למנהיג ראוי שנבחר על-ידו, לעשות טוב לעמו, ומצד שני הם מתכונים לעצמם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il