X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
העובדה, כי שניים מבין חמשת המועמדים לתפקיד נשיא המדינה, ח"כ מאיר שטרית וח"כ (לשעבר) ראובן (רובי) ריבלין, היו חברי כנסת, בעת שהתקיימה ההצבעה, לתפקיד נשיא המדינה, העניקה להם יתרון ברור על פני שלושת המועמדים
▪  ▪  ▪
מאיר שטרית, ראובן ריבלין. יתרון ברור [צילום: פלאש 90]

הבחירות האחרונות לנשיאות המדינה, חלפו עברו להם, אולם הן מעוררות סוגיה משפטית מהמדרגה הראשונה והיא - הצבעתו של מועמד לנשיאות, בעד עצמו. העובדה, כי שניים מבין חמשת המועמדים לתפקיד נשיא המדינה, ח"כ מאיר שטרית וח"כ (לשעבר) ראובן (רובי) ריבלין, היו חברי כנסת, בעת שהתקיימה ההצבעה, לתפקיד נשיא המדינה, העניקה להם יתרון ברור על פני שלושת המועמדים האחרים, דליה איציק, השופטת, בדימוס, דליה דורנר ופרופ' דן שכטמן, שאינם חברי כנסת.
ברור הוא הדבר לחלוטין, כי ח"כ (לשעבר) ראובן (רובי) ריבלין, הצביע עבור המועמד לנשיאות, ראובן (רובי) ריבלין וכי ח"כ מאיר שטרית, הצביע עבור למועמד לנשיאות, מאיר שטרית, כאשר אפשרות זו נמנעה משלושת המועמדים שאינם חברי כנסת מכהנים ואינם יכולים, להצביע, עבור עצמם.
בעניינו אנו, מדובר בסוגיה תיאורית בלבד, שכן לא היה הבדל של קול אחד או של שני קולות בין המועמדים, חברי הכנסת, לבין המועמדים שאינם חברי כנסת ואילו - לסיבוב השני - "עלו" שני חברי כנסת מכהנים, הלא הם, ח"כ מאיר שטרית וח"כ (לשעבר) ראובן (רובי) ריבלין.
מן הראוי להדגיש ולציין כי סוגיה זו הועלתה בידי, עו"ד מרדכי איזנברג, יו"ר התנועה להגינות שלטונית, במכתב ששלח הוא קודם לבחירות האחרונות, ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי יואל אדלשטיין במכתבו עתר, עו"ד מרדכי איזנברג לכך, כי ככל שחברי הכנסת חתמו על טופס המועמדות של עצמם, הרי שחתימתם לא תיספר וכי תמנע מהם האפשרות להצביע בבחירות למועמד לתפקיד הנשיא, במליאת הכנסת. במכתב תשובה ששלח היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד איל ינון - ממש ימים אחדים, קודם לבחירות לנשיאות, שהתקיימו אתמול (יום ג') - כותב הוא כי סוגית חתימתם והצבעתם של חברי הכנסת המועמדים לכהונת הנשיא, הינה סוגיה מורכבת שיש לה פנים לכאן ולכאן. בסופו של יום קובע הוא, במכתב תשובתו לפנייתו של יו"ר התנועה להגינות שלטונית, כי סוגיה זו אינה להכריע בו, וודאי לא ימים ספורים לפני ההצבעה, כמו-גם לקבוע איסורים ומגבלות על חברי כנסת מכהנים, שהינם מועמדים לתפקיד נשיא המדינה ובוחרים -בפועל ולמעשה - לכאורה, בעצמם, כמו-גם תומכים במועמדותם לתפקיד נשיא המדינה, בעצם חתימתם על טופס תמיכה, במועמדותם הם.
היועץ המשפטי לכנסת כותב במכתבו, כי אופן בחירת נשיא המדינה מעוגן בחוק יסוד: נשיא המדינה ובעת שחוקק חוק יסוד זה, היה ידוע מצב הדברים שבו חברי הכנסת נוטלים חלק בהתמודדות והוא אף נהג בפועל, קודם לכן ובכל זאת לא נקבעו כל מגבלות על השתתפותם בהצבעה. במכתב מצוין עוד, כי ח"כ שבח וייס הציע הצעת חוק לתיקון חוק יסוד: נשיא המדינה - בכנסת ה-12 - לפיה אם בין המועמדים קיים מועמד שהוא חבר כנסת, הרי הוא לא ישתתף בהצבעה, אולם הצעת חוק זו, לא קודמה אפילו, לקריאה טרומית, לקראת קבלתה כחוק, בכנסת.
נימוק נוסף שמעלה היועץ המשפטי לכנסת, הוא שמליאת הכנסת אינה דומה לגוף מנהלי או שלטוני רגיל, כאשר הכנסת ומליאתה נתפסות כיחידה חוקתית מיוחדת. לסברתו, גם ההסתכלות על חברי הכנסת, אינה דומה להסתכלות על עובדי ציבור מן המניין, בכל הנוגע לסוגית ניגוד העניינים. לכן, אין קיים מצב דברים שמליאת הכנסת פועלת בהרכב חסר ואין צורך להשלים הרכבה של מליאת הכנסת, במצב דברים נטען שכזה. לכן, חברי הכנסת - כדבר שבשגרה - מצביעים במליאת הכנסת על עניינים המשפיעים עליהם ועל קרוביהם, באופן ישיר או עקיף, בין בחקיקה ובין בהחלטות אחרות והם משתתפים בהצבעות שבהן, הם עצמם עומדים לבחירה (בחירות לתפקיד יו"ר הכנסת; סגן יו"ר הכנסת; נציגי הכנסת בוועדות לבחירת נושאי משרה שיפוטיות ועניינים דומים).
היועץ המשפטי לכנסת כותב עוד, במכתבו הנ"ל, כי במקום בו סברה הכנסת כי יש מקום למנוע מחבר כנסת להצביע על עניינו האישי, כגון בהליכים מעין שיפוטיים, המתקיימים בוועדת הכנסת, היא קבעה זאת מפורשות בתקנות הכנסת.
אין רשימה זו מתיימרת להקיף ולכלול, בחובה ובגדרה, מכלול העניינים בסוגיית הצבעת חברי כנסת, המועמדים לתפקיד נשיא המדינה, אשר מצביעים, בעד עצמם. זו היא סוגיה מורכבת, הכוללת גם שאלות אחרות של הצבעת חברי הכנסת, בעניינים בהם מעורבים הם אישית, כאשר מן הראוי הוא, שעניינים אלה יועברו לבחינתה ולבדיקתה של וועדה חיצונית שאין חברי כנסת, מכהנים, נכללים בה ויפה - לעניין זה - שעה קודם.

הכותב הוא השותף-המייסד של חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  11/06/2014   |   עודכן:  11/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצבעת מועמד לנשיאות בעד עצמו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
עוד סוגיה בנושא ההצבעה
א.ל. רמת-גן  |  11/06/14 16:16
 
- קרא חוק יסוד: נשיא המדינה ולמד ל"ת
דני משפטני  |  11/06/14 22:03
2
שיטרית חשב שהאשכנזים
יבחרו בו לנשיאות  |  11/06/14 17:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות נשיא המדינה
אורי שרגיל
טרנד: במעלית תל אביבית הקשבתי לזוג תיירים    האישה שאלה את האיש, מה הדיבור האובססיבי הזה על שתי מדינות, ראלף? זה פשוט, הגיב האיש שאחז בידיו מחבט טניס    מדינה צמחונית או מדינה טבעונית – קשה להם להחליט
אפרים הלפרין
כמה הערות על הבחירות: על ריבלין שניצח בסיבוב שני וביבי שהפסיד, על הקול הבודד של פרופ' שכטמן, על נשיאה שלא הבינה שמועצת העיתונות איננה מועצת העם, על המורה מפרויקט גן העיר
נשיא ימני לרוב ימני
שמעון זיו
איזה רשות היא בדיוק הרשות הנשיאותית מה תפקידה בכוח? להסתובב בעולם ולהתערב פוליטית כפי שעשה פרס?
ציפורה בראבי
ההבדלים בין פרס לריבלין הינם עצומים ופועלים רק לטובת מוסד הנשיאות. נשיא של העם
רשימות נוספות
אובמה: ריבלין בעל רקורד נתינה לציבור  /  איציק וולף
טעות בזיהוי: יונית לוי מתבלבלת  /  עידן יוסף
ראובן ריבלין - הנשיא הצמחוני הראשון  /  עופר וולפסון
הרגע בו הובס שטרית  /  ישראל רוזנבלט
שחיתות שלטונית ממבט אחר   /  ראובן ריבלין
מדוע לא דן שכטמן?  /  גורי גרוסמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il