X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אמר מי שאמר שהדרך הטובה ביותר להתמודד עם העוני היא למנוע אותו. בארז הכלים של הממשלה מונחים כל הכלים, ועליה למצוא דרך אחרת למנוע עוני ולהוציא ממנו את אזרחיה בכל מחיר. החוסן הלאומי מורכב מביטחון כלפי חוץ, וגם כלפי פנים. חברה שבה מעגלי העוני מתרחבים בקצב שבו הם מתרחבים כאן, היא חברה שלא תוכל להתמודד עם איומים מבחוץ. בשורות הבאות אניח תשתית לדיון חדש, הנושא בחובו מפתח לפתרון שונה. אלטרנטיבי
▪  ▪  ▪
יש פתרון לעוני [צילום: פלאש 90]
פרופ' מנואל טרכטנברג [צילום: פלאש 90]

דוח העוני מרתק. המלצות ועדת אלאלוף מרתקות לא פחות. הנייר סובל הכל, אבל החיים במציאות של עוני אינם "על הנייר". החיים במציאות של עוני הם קיר הבטון של כל הוועדות לדורותיהן. אני מקווה בשביל כולנו שאלאלוף קיים לפחות התייעצות אחת עם מנואל טרכטנברג.
הטיעון של ממשלת ישראל מול דוח טרכטנברג הוא זה שיעמוד מול דוח אלאלוף. אחד לאחד. הרי השאלה בסופו של דבר מגיעה לשמיכת הטלאים הקרויה כלכלת ישראל וגרעון מול הוצאה ממשלתית. סקטור אחד על חשבון רעהו. הכל על-פי מצב הרוח הלאומי הנקודתי. פעם ניצולי שואה, פעם קשישים, פעם עניים, ובסוף זה תמיד משרד הביטחון שצוחק כל הדרך לקרייה בתל אביב.
אבל, כסף יש. לפיד אולי עדיין מחפש אותו, אבל הכסף כאן, ממש מול העיניים. הכסף נמצא בידיים הלא נכונות ומשמש לחיי מותרות אצל מיעוט בעלי זכויות. השאלה תגיע בסופו של דבר למיקוד הזה: איך משתמשים באותה השמיכה כדי לכסות יותר אנשים?
בהערת אגב, אני כופר בגודל השמיכה שעליה מתבססות כל הנחות היסוד שלנו. משאבי הטבע ומשאבי אנוש הם שני מנועי צמיחה שלאיש אין אומץ להרהר בהם באמת או לערער על ההסדרים הקיימים כיום. אבל, לעת עתה, נניח לגודל השמיכה ונתרכז בכמה נקודות שיאירו פן אחר של העוני והדרך להתמודדות עימו.
1. הלקח הראוי מחוק עידוד השקעות הון (או בשמו העממי: "חוק הרווחים הכלואים"). השיעור כאן הוא שאם הממשלה מייצרת תמריץ ששווה לבעלי ההון, פתאום, יש מאין, נוצרים עודפי רווחים בסכומים עצומים. עשרות מיליארדי שקלים שוחררו במחטף באחרית ימיה של הכנסת הקודמת.
מסקנה ראשונה: תמריצים עובדים!
2. הבנק החברתי ("אופק"), קבע לעצמו רצועת אלכסון שכר של 1:10 בין המשתכר הנמוך ביותר למשתכר הגבוה ביותר. בנקים קואופרטיביים מנהלים היום כלכלות עצומות במקומות רבים בעולם, וחלקם בשווקים הפיננסיים הולך ועולה בהתמדה עם השנים.
מסקנה שנייה: יש מודל קיים לחוסן תאגידי וחברתי!
3. משרד האוצר מחפש בנרות דרך חוקית אפשרות לכפות בחקיקה מגבלות על שכר הבכירים. המטרה מבורכת כשלעצמה, הדרך קלוקלת. סנקציות חוקיות מעולם לא עצרו את שלטון ההון, להפך. יש כאן תעשיה שלמה של מקלטי מס, ופרקליטי צמרת שגוזרים קופונים שמנים על השם המכובס "תכנוני מס" (או בשמו העממי: "העלמת מיסים").
מסקנה שלישית: סנקציות לא עובדות על צווארון לבן.
4. משיחות בנושא עם כלכלנים ואנשי אקדמיה, עולה כי הפסיכולוגיה של הכלכלה תומכת בכיוון של יצירת תמריצים וסנקציות לצידם, לעומת מערכת של סנקציות בלבד (כהצעת האוצר בנוגע לשכר הבכירים). מצוות השולחן העגול שלנו, שהתנהל במסגרת קבוצת-חשיבה של מומחים מתחומים שונים, עלתה בבירור המסקנה שהמערכת הנוכחית מכוונת לייצר עוני מכיוונים רבים, כך שפתרון נקודתי לא יהיה יעיל. זו התובנה העיקרית שאנו חולקים במשותף עם ועדת אלאלוף - פתרון נקודתי לא יועיל במאומה.
מסקנה רביעית: רק שינוי מהותי המחבר תמריצים עם סנקציות, ותפור לצרכים המשותפים של ברוני ההון והציבור הכללי, ייצור ווקטור של שינוי וישנה את מקבילית הכוחות בפירמידת ההון.
אפשר לסכם:
כשמחברים את 4 הנקודות לתמונה כוללת, בהתאמה לקו הראשוני שאיתו התחלנו, יוצא שצריך לחוקק חוק לעידוד רצועת אלכסון-שכר בתאגידים, וליצור קישור יחסי בינו ובין תגמול במיסים. וכך, ככל שהסטיה גדולה יותר, כך עולה שיעור המס, ולהפך. מנקודה זו ואילך, תאגידים לא יצטרכו הקלות מיסוי ואז יעלמו עם הרווחים הכלואים, אלא יתוגמלו בהקלות מס ככל שיהיו צמודים יותר לאלכסון השכר.
מכאן והלאה, השכר של רקפת רוסק עמינח לא יעסיק יותר את משרד האוצר, והיא תמוסה בשיעור פרוגרסיבי-אקספוננציאלי, על כל שקל שהיא גורעת מהחלשים העובדים בתאגיד שלה. לרקפת יהיה תמריץ למנוע מעובדיה להיות עניים משום שיהיו לכם השלכות ישירות על שיעור המס שלה.

הכותב הוא מנכ"ל החזית להגנת הציבור ומומחה למשפט אלטרנטיבי
תאריך:  25/06/2014   |   עודכן:  25/06/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בין אלאלוף לטרכטנברג יש אלטרנטיבה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מיליארדים בלתי מפוקחים-שערוריה ל"ת
מדינה מטומטמת  |  25/06/14 08:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ועדת טרכטנברג
רועי אורן
כמה חבל שממשלת ישראל בחרה לשלוח את הפרוטוקולים של פרופ' מנואל טרכטנברג לגנזך המדינה במקום לעיין בהם ואולי אף ללמוד מהם משהו
אדריאן פילוט
הפרוטוקולים של הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי בראשות הפרופ' מנואל טרכטנברג נחשפו היום    לפי הפרוטוקולים, לא מעט פקידי ציבור בכירים הטיחו ביקורת קשה על תפקודה של הממשלה - האם לכן המסמכים הוסתרו?
אפרים הלפרין
ביבי לא ישלם, ריבלין לא ישלם, פרס לא ישלם, גרוניס לא ישלם - אבל טרכטנברג ישלם. אז איפה הצדק? היכן הצדק החברתי?
ראובן לייב
במלאת שנה למחאה החברתית זוכה הדור הצעיר לסטירת-לחי מצלצלת    במקום ליישם את מסקנות דוח טרכטנברג עבורו - נותנים בחלונות הגבוהים עדיפות לבניית יחידות דיור מוזלות לעולים קשישים מחבר העמים, בחסות משרד העלייה והקליטה - פרויקט שעליו מנצחת ביד רמה "אמא-רוסיה", סופה לנדבר
עופר וולפסון
שר האוצר חתם על צו הצפוי להוביל להוזלה בשורה של מוצרים, ביניהם מוצרי מזון, מוצרי צריכה ביתיים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה בידורית ומוצרי טקסטיל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il