X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בנימין נתניהו חותר לחוק יסוד חדש: "ישראל מדינת הלאום היהודי" כאמצעי להדרת "הישראליות" של המדינה וחיזוק "היהודיות" האורתודוקסית במהותה. השופט שמגר ממליץ על חלופת אימוץ "מגילת העצמאות" כמבוא לחוקה העתידית
▪  ▪  ▪
בנימין נתניהו. חותר לחוק חדש [צילום: AP]

מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם שאין לה חוקה. חלק מהסיבות קשורות באורתודוקסיה היהודית. למרות מאמצים שנמשכים כבר 66 שנים מהקמתה, הצליחו לחוקק רק 11 פרקי חוקה בדמות חוקי יסוד. כדי להשלים את חוקי היסוד לכדי חוקה נחוץ: "מבוא חזוני לחוקה" וכן עוד ארבעה חוקי יסוד חשובים שהם: "זכויות חברתיות", "זכויות במשפט", "חופש ברישוי והתאגדות" ו"הסדרת מידרג החקיקה". הדבר לא מסתייע בגלל מחלוקות קשות בין הממלכתיות הישראלית ומהות האורתודוקסיה השמרנית היהודית.
בנימין נתניהו, שהכניס את "עז המדינה היהודית", כדי לטרפד את המו"מ עם הפלשתינים, להגשמת "חזון בר-אילן" בדבר "שתי מדינות לשני עמים", מנסה עכשיו ברוח זאת להוסיף חוק יסוד "תמים", בלתי נחוץ ומיותר אשר מעורר בעיות ומחלוקות שהוא: חוק יסוד: "ישראל - מדינת הלאום היהודי". חוק יסוד זה הוא בבחינת "תפסת מרובה לא תפסת" ונזקו רב מתועלתו.
חוק יסוד זה אמור לשנות את מהותה הישראלית של מדינת ישראל על-ידי שינוי כיוון האבולוציה שתביא לשינוי הד.נ.א. ותאי הגזע ה"ישראלים" ל"יהודיים אורתודוקסיים". החוק מכיל התייחסויות לחוקים קיימים שאין צורך לכלול אותם בחוק יסוד מיוחד מסוג זה.
מסמכי היסוד שהביאו להקמת מדינת ישראל, שעסקו ב"מדינה היהודית" כוללים: את "חזון הרצל בדבר מדינת היהודים" (על זרמיהם ושונותם, כולל הבונדיסטים האתאיסטים הרבים מאוד בפולין) משנת 1897; הצהרת בלפור מ-1917; נוסח המנדט הבריטי על ארץ ישראל מ-1922; "תוכנית החלוקה" של האו"ם שמספרה 181 מ-14.8.1947; והכרזת העצמאות מ-14.5.1948. ממסמכים אלה נובע שמהות המדינה כיהודית ברורה לכל העולם. הסדר שלום עם הפלשתינים מתבסס על מסמכים אלה, ולכן אין שום נחיצות בחוק זה ש"יכריז" על כך פעם נוספת.
בחוק יש גם התייחסות ל"משטר הדמוקרטי" בישראל, בעדיפות שניה ומשנית להיות המדינה "מדינת הלאום היהודי". הדבר לא נעשה בהיסח הדעת. הוא בא להכפיף את "הדמוקרטיה" הישראלית לתפיסה הלאומית היהודית האורתודוקסית, וכך לשחוק אותה באופן תהליכי ואבולוציוני.
צריך לציין כי ב-1994 הוכנס ב"דלת האחורית" לשני חוקי יסוד "מעין חוקתיים": כבוד האדם וחרותו וחופש העיסוק. המונח "מדינת ישראל - יהודית ודמוקרטית" המייתר את חוק היסוד המוצע.
מכיוון שאין התייחסות ל"מדינת היהודים" בריבוי לפי הגדרת בנימין זאב הרצל, ברור שכוונת החוק היא: ל"מדינה יהודית אורתודוקסית" שהרי גם הרבנות הראשית והממלכתית בישראל היא כזאת ודואגת להדיר באופן מלא או חלקי את הזרמים היהודיים: הרפורמים, הקונסרווטיבים, הרקונסטרוקציוניסטים שהם בעיקר אמריקנים וכן את המשיחיים, האתאיסטים, הקראים, האתיופים ועולי "חבר המדינות" שמוגדרים כ"חסרי-דת" לפי הגישות האורתודוקסיות היהודיות.
בחוק גם לא מוזכרת השפה העברית ביחד עם השפה הערבית כשפות רשמיות של המדינה. דבר זה פוגע בעקרון "עבריות" המדינה שהיא חלק מ"ישראליותה".
החוק גם מנסה להתייחס ליהודי העולם" ככאלה שמדינת ישראל פורשת מעליהם את חסותה, דבר שיעמיד אותם בסכנת חשד ב"נאמנות כפולה".
החוק אמור לשמוט את "מהותה האזרחית" הישראלית של המדינה, שמכילה גם מיעוטים, ולהביא להגדרת המדינה כמדינת לאום של העם היהודי, הגדרה שהיא תערובת של לאום ודת. כמובן שהגדרה זו לא תתאים לבני המיעוטים השונים בדתם, לאומיותם ובאתניות הילידית שלהם. זה יביא אותם לדרוש הגדרות לאומיות-קיבוציות מקבילות ל"לאומיות היהודית", עבור קבוצות המיעוטים. כל זאת בשם עקרונות השוויוניות ומניעת אפליה וקיפוח.
מכל הנימוקים שצוינו במאמר זה עולה שטוב תעשה הכנסת אם תדחה את הצעת החוק, ובמקומה תאמץ את "מגילת העצמאות" כמבוא מקדים חזוני לחוקה העתידית של ישראל. כל זאת לפי המלצת הוועדה לניסוח חוקה לישראל, שבראשה עמד כבוד נשיא בית המשפט העליון בדימוס, מאיר שמגר, שפעלה במסגרת המכון הישראלי לדמוקרטיה.

תאריך:  06/07/2014   |   עודכן:  06/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
משמעות "מדינת הלאום היהודי"
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
קשקוש ביצים
ה.א  |  6/07/14 13:50
 
- כל הכבוד
rosg  |  6/07/14 21:39
2
כבר כמעט לא נשאר לך מה להרוס!!
הדודה קלרה  |  6/07/14 21:27
3
שמאלני מטורלל, מזכיר דובי לא ל ל"ת
מקסים1235  |  6/07/14 22:48
4
חוקי הפיזיקה
באום  |  6/07/14 22:51
 
- מר באום וכן מר נתניהו
אבי123456  |  7/07/14 09:03
5
אכן ללא כחל וללא סרק ללא מורא
עטרה שגב קלימי   |  7/07/14 06:21
6
שטויות. ל-½ מהמדינות אין חוקה
אילנה - כפר סבא  |  7/07/14 08:58
7
ובכן בניגוד לרוב אומות העולם
פלא יועץ  |  8/07/14 15:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה דרורי
הפלשתינים מזהים אצלנו חולשות ולכן ממשיכים באותה מדיניות אלימה. עלינו לשים קץ להבלגה: הגיע הזמן שההנהגה בישראל תעשה מהפכה במחשבה העלובה שלה ביחס ל"התגוננות" כנגד המתפרעים בכל רחבי ארץ ישראל
אהרון שחר
ביבי גמר את הסוס. שיטת התרפסות היהודים בפני רוצחיהם מיצתה את עצמה. העם בשל למנהיג חזק. מי שישכיל לרכב על הגל יגרוף נצחן גדול
יעל ארצי
אין יותר סיפורים על "כיפה המאפשרת גמישות מדינית". עובדה: היכן הגמישות המדינית כאשר צה"ל מעביר כוחות לכיוון הרצועה, כפי שפורסם היום בכל אמצעי התקשורת?
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - טיפש בלי מגבלות, תם השקט, שתיקה, אפסו כוחותיהם ונסים
אפרים הלפרין
על-מנת להשיג מספר מטרות חשובות יש להגדיל את הנתח התקציבי של החינוך מסך התקציב. בין היתר לא תעלה כמות התלמידים בכיתה על 30
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il