X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרסום לשון הרע בפייסבוק עלול לעלות ביוקר, עוד יותר מאשר לשון הרע "רגילה", בשל התפוצה הנרחבת והמהירה של הדברים
▪  ▪  ▪
לאלפים בשניות [צילום: AP]

מאות מיליוני אנשים מחוברים לפייסבוק. השימוש בפייסבוק מציב לא מעט סכנות ובהן הפצת מידע אישי של גולשים והפיכתו לנחלת הכלל, וכן הפצה של תכנים העלולים לפגוע ברבים בשמם הטוב.
בתי המשפט נוהגים שלא להקל ראש בעניין פרסום לשון הרע בפייסבוק, בעיקר לאור התפוצה העצומה שיכולה להיות לפרסומים. כך למשל חייב השופט ערן קוטון מבית משפט השלום בחיפה, אדם שפרסם דברי לשון הרע בפייסבוק על בת זוגו לשעבר. השופטת רותם קודלר-עיאש, מבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, השוותה לאחרונה את הפייסבוק לכלי נשק רב עוצמה.
פרסום לשון הרע בדף הפייסבוק לגבי אדם אחר או תאגיד, יכול להפוך לנחלת הכלל ולהגיע בשניות לחבריו של המפרסם. יתרה מזו: כל גולש יכול להיכנס לפרופיל של גולש אחר, תוך שימוש באופציות החיפוש, ולראות את הפרסום, אלא אם בעל הפרופיל יגביל את הכניסה לפרופיל שלו ל"חברים" בלבד וישנה את אופן סיווג הפרטיות.
כשמדובר בפרסום בפייסבוק, לא רק שציבור בלתי מוגדר בגודלו יכול לקרוא את מה שפורסם, אלא שהאפשרות לבצע LIKE או SHARE לפרסום, מגדילה באופן מיידי ומשמעותי, בלחיצת מקש, את כמות המשתמשים הנחשפים לפרסום. לא זו בלבד שמחשבותיו של הפרט הופכות לנחלת הכלל, אלא שנוצרת מציאות אינטראקטיבית ודינמית, שבה הכלל משתתף לא רק בידיעה של הכתוב, אלא הוא גם מוזמן לחוות דעתו לגביו, לשתף בו אנשים נוספים ואף ליצור לגביו דו-שיח.
עמדת בתי המשפט היא, כי קיימת חזקה לפיה הכותב הודעות ברשת חברתית, מודע לכך שההודעה עשויה להיקרא על-ידי מספר נוסף של קוראים, ובפרט כאשר ההודעה איננה ממוענת לאדם אחד בלבד, אלא לקהל רחב יותר. בתי המשפט בוחנים את השאלה אם פורסמה לשון הרע בפייסבוק על-פי המבחנים הנוהגים בכל תביעה של לשון הרע, בשינויים המחייבים.
ראשית, נבחנת השאלה אם הביטוי מהווה לשון הרע על-פי אחת מהחלופות בהגדרה שבסעיף 1 בחוק איסור לשון הרע. דהיינו: האם זהו דבר שפרסומו עלול להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם; לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו וכיוצא באלה ואם מתקיים יסוד הפרסום כמשמעותו בסעיף 2 לחוק. על-מנת שיתקיים יסוד הפרסום כשמדובר בפרסום בכתב, די שהכתוב עשוי היה להגיע לאדם נוסף מלבד הנפגע. בפייסבוק, כידוע, מגיע הפרסום לעיניהם של גולשים רבים.
רק אם מגיעים למסקנה שמדובר בלשון הרע ומתקיים יסוד הפרסום, ייבדק אם הביטוי נהנה מאחת החסינויות המוחלטות המנויות בחוק. אם כן, הרי שדין התביעה להידחות. אם לא - ימשיך בית המשפט לשלב הבא: בחינה אם הפרסום מוגן על-פי ההגנות המנויות בחוק. אם ימצא שהפרסום אינו מוגן, יעבור בית המשפט לשלב האחרון והוא פסיקת הפיצוי.
בבואם לקבוע את גובה הפיצוי, בתי המשפט לוקחים בחשבון את טיב הפרסום, תפוצתו, סוג האנשים הנחשפים אליו, מידת הרושם שהוא מותיר ומידת השפעתו הפוטנציאלית. מאחר שבמקרה של פייסבוק מדובר בפרסום שהוא ככלל בעל תפוצה רחבה, על המפרסמים לשקול בקפידה את דבריהם ולהיזהר בלשונם כשהם מתייחסים לאדם אחר, על-מנת שלא לפגוע בו ועל-מנת שלא יהיו חשופים להליך משפטי, שעלול להסתיים בתשלום פיצויים כבדים.

הכותבת היא שותפה מנהלת ביסמין לוינבוק משרד עורכי דין, ומתמחה בין היתר בתחומי לשון הרע וליטיגציה
תאריך:  15/07/2014   |   עודכן:  15/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אם ישראל תרסק את חמאס, יעלו במקומו לשלטון ברצועת עזה גורמים קיצוניים עוד יותר שכבר היום פועלים בשטח. לכן, הפסקת אש עם חמאס הוא הברירה הפחות גרועה בין שתי אפשרויות גרועות
איתמר לוין
פסק דין של בית המשפט העליון בעניינו של עבריין תעבורה עשוי להשליך על עניינו של אולמרט בפרשת הולילנד: מה קורה כאשר לראיות הנסיבתיות נוסף חוסר אמון של בית המשפט בגירסתו של הנאשם
יעקב אסתרליס
התמונה היא אותה התמונה שאנו רואים בתדירות די גבוהה עם אותה התוצאה: ארגוני הטרור קובעים את תחילת ה"אקשן" ואת "הפסקת האש" - עד שהם יחליטו שכדאי לבצע עוד סיבוב
אריה גל
אני מניח שהאחות האחראית על חדר הניתוח הייתה עפה כמו טיל. אה, רגע, בבתי המשפט אין "אחות אחראית על חדר הניתוח"? למה? אופס, פשוט לא חשבתם על זה?
הרב אליהו קאופמן
הגיע הזמן שהרב יצחק יוסף יבין כי כל עניין הדת - מבחינה "ממלכתית", איבד את כוחו והגיע זמנו שלו להתפטר ולעורר מפץ אמיתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il