X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הגיע הזמן לעידכון פרדיגמת תפיסת הביטחון הלאומי הישראלי לאור השינויים המואצים באזור ובעולם הגלובלי. יש להכיל ישות "עזתית חמאסית", מפורזת מטילים, בפיקוח בינלאומי במנהיגות מצרית
▪  ▪  ▪
חמאס. "אי דיבור" ישיר [צילום: פלאש 90 ]

השינויים הגיאופוליטיים הנובעים מסוציולוגיה דתית ופונדמנטליסטית במזרח התיכון הם מהירים, מערבלים, סוחפים ומסחררים וגורמים לשבירת פרדיגמת הבנת המציאות לשם עידכונה ואיתחולה מחדש, באופן פרגמטי.
מדינה חפצת חיים, קיימוּת ושרידות, במזרח התיכון - חייבת להתאים עצמה לשינויים הריאליים המתחייבים בתפיסת ביטחונה וחוסנה הלאומיים. קצב השינויים התודעתיים והתובנתיים המתחייבים, גדל ומואץ בהתמדה, בהשפעת המרחב הקיברנטי שאופף אותנו. התאבנות וקפיאה על השמרים בפרדיגמות ומסגרות חשיבה אידיאולוגיות מיושנות, לא גמישות, שאובד עליהן הכלח במהירות - הן מותרות שמדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה.
מדינת ישראל מדשדשת במעגלים מחזוריים, כבר מספר עשורים, ללא פריצות דרך ומעברים תודעתיים כלשהם. אין ניסיון רציני להתעמת במישורי החשיבה ה"מֵטָה-אסטרטגית" עם אילוצים מוּבְנים, מאובנים ומקובעים ולהתגבר עליהם, תוך יציאה מהקופסה, ומהקיפאון שנובעים מנוסחאות אקסיומטיות, שיש לעדכנן בהתייחס ל"חמאס - יוק" ול"שתי מדינות לשני עמים" ומאי לקיחה בחשבון של השינויים המהותיים לטובה במצרים.
האילוצים המגבילים את פריצת הדרך התודעתית נובעים ממגבלות ומכשלי חשיבה הנוגעים ל"גבולות השימוש בכוח" ומאי הבנת המציאות המשתנה באופן דינמי, והם מייצרים נקודות תורפה של עיוורון תפיסתי בהתייחס לנקודת כדלקמן:
(א) מגבלות הדין הבינלאומי בכל הנוגע לפגיעה באוכלוסייה אזרחית, ואימת בית הדין הבינלאומי לפשעי מלחמה בהאג על מנהיגים ומפקדים לאור תקדימים.
(ב) מגבלות "הכלת" הרוגים על-ידי החברה הישראלית, שרגישותה לחיי אדם הולכת וגוברת. זה גורם להיווצרות דינמיקה שכל "סיבוב" מלחמתי עם כמות הרוגים מסוימת ומעלה מחייב ועדת חקירה, ודינמיקת שינוי מנהיגות בהמשך.
(ג) מגבלות יכולת "הכלה" בכל הנוגע לשבויים, חטופים ובני ערובה ישראלים, תוך נכונות החברה לשלם "מחירים" לא סבירים בעליל עבור פדיונם. תהליכי התגובות לחטיפה, החיפושים והמיקוח מייצרים דינמיקות שמובילות לרתיחה ולמלחמות (ב-2006 וב-2014).
(ד) התרופפות תהליכית של המשמעת, הלכידות, הממלכתיות והסולידריות של החברה הישראלית, הרב-תרבותית, המגזרית והפילחית - מרובת הניגודיות והסתירות הפנימיות. כל זה מגביר את הדחיפות בהסדרת וקיבוע גבולות המדינה ומסגרתה הכוללת, כדי להתפנות לטיפול בתופעות פנימיות.
(ה) פתרון "שתי המדינות" במתכונת מאובנת - שיש לעדכנה לאור שינוי המציאות והניסיון המצטבר, בהתייחסות ל"גבול ביטחון בן הגנה" על נהר הירדן (מול חשש ל"חליפות" איסלאמית דע"שית במזרח ישראל) וכן בהתייחסות לפתרונות חלופיים אפשריים: פדרטיביים, קונפדרליים וקנטונליים מול ירדן והפלשתינים.
(ו) כלל הברזל האקסיומטי ל"אי-דיבור" ישיר עם החמאס, אלא רק בעקיפין, כדי לא לתת "לגיטימציה" לשלטונו בעזה.
בניתוח מציאותי של חלק מהאילוצים דלעיל, שהתפתחו באופן תהליכי, ניתן לקבוע שכמעט אינם ניתנים לשינוי, ולכן יש להתחשב בהם בחיפוש פתרונות מעודכנים למציאות המורכבת, תוך הגדלת והרחבת ספקטרום המשתנים והחלופות הנלקחים בחשבון.
ישראל צריכה "לנהל" את הסכסוך עם הפלשתינים במסגרת איזורית וגלובלית רחבה, בשיתוף מדינות מתונות פרגמטיות ויציבות במזרח התיכון, המעוניינות לבלום את טירוף "החליפות האיסלאמית הסונית" במזרח. אלה הן: מצרים של הנשיא סיסי, ירדן, טורקיה, סעודיה, המפרציות, מרוקו בשיתוף "הליגה הערבית" בהנהגת מצרים וסעודיה, שאימצה את התוכנית הסעודית עוד ב-2002, שמציעה שלום כולל בין ישראל והעולם הערבי והאיסלאמי. כן יש לשתף גורמים גלובליים כמו: ארה"ב, האיחוד האירופאי, האו"ם ורוסיה שהם חברי "הקוורטט".
הפלשתינים יהוו שתי יחידות מדיניות נפרדות ומפוצלות. הרשות ביו"ש בנפרד ועזה בנפרד. תקום קונפדרציה בארץ-ישראל המערבית והמזרחית שתכלול את: ישראל, ירדן ושתי "מדינות" פלשתין נפרדות. הכל בגיבוי אמריקני, אירופאי וערבי. למען היציבות והביטחון האיזורי האסטרטגי בר-הקיימא, יש לקבוע גבול ביטחון על הירדן בין הרשות לבין ירדן שבו ישהו כוחות ישראלים ובינלאומיים מוסכמים.
עזה בממשל ה"חמאס", בהעדר גורם שלטוני אפקטיבי רלוונטי אחר - תקבל לגיטימציה כיחידה מדינתית נפרדת. הכל, בתנאי שתוכפף למשטר פיקוח בינלאומי, בהנהגת מצרים, שידאג לפירוק מערכות הטילים לסוגיהם. כל זה בדומה לפירוק הנשק הכימי בסוריה, ובהתייחס לבקרה הבינלאומית על הנשק הגרעיני באירן.

תאריך:  16/07/2014   |   עודכן:  16/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
יואל מזרחי
יש לוודא שתיקונים או החלפת הדלת נעשים רק על-ידי גוף שאושר על-ידי פיקוד העורף    בדרך-כלל, בבתים בהם קיימים חדרי ממ"ד, אין צורך להחליף את המשקוף, מאחר שהוא יצוק    במידה ורוצים לחדש דלת ממ"ד, מחליפים רק את הכנף
אהרון שחר
לפנינו תמהיל הסברתי המורכב מארבעה מישורים וחצי המבוססים כולם על יסוד נדיר, חריג, לא מוכר באזורנו. אומנם מכוער מאוד, אך עוצמתי בקנה מידה טוטאלי
מ. קרפ, מ. גלאנט, ע. טימין
ההתמודדות עם הלחץ, במיוחד עבור סוכרתיים, עשויה להיות קריטית לשמירה על בריאות תקינה ורמות סוכר מאוזנות בדם    מומלץ לשים לב לכמות הפחמימות הנצרכת ולנשנש יותר ירקות וגבינות
שבתאי עזריאל
יש להניח שגם המשפחות הסובלות בעזה וגם בעוטף עזה לא מעוניינות במלחמה. אז בשם מי פועלים כל אותם משגרי טילים? למי מצב האיבה משתלם? "הכל אישי" אמר דון קורליאונה והתכוון לבכירי החמאס
ישראל רוזנבלט
אפשר רק לראות בחלום בלהות, איזה תיווך היה צפוי לנו מראש ממשלת טורקיה ארדואן, שבשנים האחרונות לא החמיץ שום הזדמנות לתקוף בארסיות שופעת אנטישמיות את ישראל
רשימות נוספות
פגיעה קשה בבית בתל אביב  /  עופר וולפסון
"ההתרעה הישראלית - מלחמה פסיכולוגית"  /  איציק וולף
נתניהו פיטר את סגן שר הביטחון   /  איתמר לוין, עידן יוסף
אכילה מנחמת  /  איילת נדיב
חזק בדיבורים, חלש במעשים  /  מנחם רהט
מחאות אנטי-ישראליות בירדן  /  הדר פרבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il