X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
בעוד שממשלת-ישראל רואה בחמאס, לכל היותר, כנופיית מחבלים, שיש לחסל - ראש וראשונה - מנהרות הטרור שלה, הרי אנשי החמאס רואים עצמם, כמי שהינם בדרך להקמת יישות פלשתינית מדינית. הם מבססים הקמת המדינה הפלשתינית הקיימת בעזה, כדי לחבור לפלשתינים בגדה המערבית
▪  ▪  ▪

עם כניסתה של המלחמה בעזה, עמוק עמוק, אל תוככי השבוע השלישי שלה, מן הראוי הוא להביט מחדש ולסקור מטרות המלחמה הארורה הזו, שעד כה נזקיה רבים על התועלת שמביאה היא לנו. כזכור (למי שעדיין זכורים דברים, בשטף האירועים המתחדש מדי יום ביומו), תחילת של המלחמה בעזה, היה עם הכרזת ממשלת-ישראל, בתאריך 8 ביולי 2014, על תחילת מבצע "צוק איתן". מבצע זה החל בעקבות ירי רקטות מרצועת עזה לעבר אוכלוסייה אזרחית בדרום ישראל. המבצע כולל בעיקר הפצצות כבדות של חיל האוויר הישראלי, ברצועת עזה, כשבמקביל - ישראל סופגת ירי רקטי כבד מרצועת עזה ומתמודדת עם ניסיונות חדירה לשטחה של חמושים המגיעים מרצועת עזה דרך הים או דרך מנהרות. תשעה ימים לאחר מכן נכנסו כוחות קרקעיים של צה"ל לעזה, במטרה מוצהרת לפגוע במנהרות הטרור.
דומה, כי שוני התפיסות בין ישראל לחמאס באשר למטרותיה של מלחמה זו, הוא המונע סיומה המהיר של המלחמה ומקנה - כאשר הדברים נכתבים, בצער רב - הישגים נכבדים לחמאס. מאידך-גיסא, נכשלת מדינת-ישראל להצביע - ולו גם על הישג משמעותי אחד - במהלך של מלחמה זו שנגררנו אליה, בידי החמאס. נראה, כי דבר זה נובע משוני תפיסתי עמוק בינינו לבין החמאס. בעוד שממשלת-ישראל רואה בחמאס, לכל היותר, כנופיית מחבלים, שיש לחסל - ראש וראשונה - מנהרות הטרור שלה, הרי אנשי החמאס רואים עצמם, כמי שהינם בדרך להקמת יישות פלשתינית מדינית. הם מבססים הקמת המדינה הפלשתינית הקיימת בעזה, כדי לחבור לפלשתינים בגדה המערבית. זהו ההבדל המהותי של החשיבה הטקטית, קצרת הטווח של ממשלת-ישראל, לבין החשיבה האסטרטגית, ארוכת-הימים, של החמאס.
הדברים אינם נכתבים, כדי להטיל חלילה וחס מורך לב וחששות בקרב הציבור. עם זאת, כל עוד לא תבין ישראל מטרותיו האמיתיות והסופיות של החמאס, עלולה היא להיכשל במערכה הקשה ובלוחמה היומיומית המתרחשת, באלה הימים, בעזה. על-רקע זה ניתן להבין ולהסביר הופעתו של ראש הזרוע המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, זחוח דעת ומשדר תחושת ניצחון, אתמול, במסיבת העיתונאים בקטר. הפלשתינים לא חזרו בהם, לרגע, ממסמך הדרישות בן עשרה סעיפים שהציגו הם - לפני כשבוע ימים - כתנאי להפסקת אש ושכלל הקמת נמל ימי פתוח בעזה. משעל חזר במסיבת העיתונאים על הדרישה להסיר, באופן מיידי, המצור מעל עזה. לפלשתינים בעזה ולחמאס במיוחד, יש זמן. הרבה זמן. שום דבר לא בוער להם. מה יכול להיות אצלם גרוע יותר, ממה המתרחש אצלם, עד כה. מרביתם שרויים, עמוק עמוק, כלכלית ונפשית, "במיץ של הזבל" ושכבת העילית המדינית ועשירי עזה, "אינם סופרים אותם ממילימטר". החיים הטובים של עשירי עזה נמשכים, כמקודם. אותם לא ניתן להפסיק מהאוויר, בשכונות היוקרה שלהם. כניסה קרקעית למגוריהם - למעט פעולות קומנדו ספורדיות שעיקרן יחסי ציבור וזריעת בהלה - מהווה התאבדות לשמה.
בואו נודה על האמת. בעזה אין רק מנהרות טרור. יש שם עיר תת-קרקעית שלמה, כאשר ככל הנראה המנהרות העתיקות והיסטוריות הוסבו כמגורים חלופיים, לתקופה ממושכת עבור הנהגת חמאס והמקורבים להם. אין לנו מלחמה אל מול "כנופיות טירור" או "מחבלים" גרידא. יש לנו מלחמה נגד ייישות מדינית, כלכלית ופוליטית מתגבשת, המחוזקת בצבא של ממש. מכן ואילך פתוחות בפני ממשלת-ישראל ותושבי המדינה שתי דרכים - האחת - הכרה בעם הפלשתיני, כיישות מדינית והכרה בחמאס, כממשלה ריבונית, המייצגת אותו, לפחות, לגבי עזה. כך נוהגות, מזה שנים, מרבית מדינות העולם. והשנייה - ניהול מלחמת חורמה, בלי הגבלת זמן ובלי לתחום המלחמה אל תוככי מתחם מטרות טקטיות נקודתיות, עד למיגורו המוחלט של שלטון חמאס בעזה. דרך שלישית - אין!
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬
לא בכדי אין נוקט אני, ברשימה זו, עמדה באשר לדרך המדינית, הצבאית והפוליטית הנכונה והראויה, אשר בה על ממשלת-ישראל לנקוט. אין זו מטרתה של רשימה זו. עם זאת בואו נתפכח - ויפה שעה אחת קודם - מהאשליה של מלחמת בזק בחמאס בעזה, בשיטת "זבנג וגמרנו". התמהיל הבלתי אנושי הזה של מאות אלפי אנשים החיים בתת-תזונה, שעה שאין להם, מה להפסיד עוד, יחד עם אלפי אנשים חדורים באידיאולוגיה ובקנאות דתית-לאומנית, היא היא בסיס כוחו של החמאס. ההיסטוריה הוכיחה, כי שילוב של אידיאולוגיה וקנאות דתית-לאומנית, לא ניתן לחסל בכוח הנשק, בשיטת "ניקוי שטח" וחזרה אל סדר היום הקודם. גם ארגון גרילה לא ניתן לחסל בשיטה כזו. על אחת, כמה וכמה - בין אם נרצה בכך ובין אם לאו - שעה ש"למחבלים", יש צבא מאורגן ומסודר, המקבל הוראות סדורות מהנהגה מדינית, הממשיכה בקו אידיאולוגי דתי-לאומני, משך הרבה שנים.
לא נעים להודות, אבל החמאס גרר אותנו אל תוככי מלחמה ממושכת, מלחמה ממושכת שמדינות בעלות עוצמה כלכלית חזקה מזו של מדינת-ישראל, תתקשנה לעמוד בה, לאורך זמן. עצם העובדה שהחמאס הצליח באמעות שאריות של רקטה שנפלו ביהוד להביא להשבתת מרבית הטיסות לישראל וממנה - בינתיים למשך 48 שעות - הינה הישג עצום ל"ארגון מחבלים" זה. לא רק שמדינת-ישראל נחשבת למצורעת פוליטית, במרבית מדינות אירופה, בימים אלה, אלא שארגון והנהגת חמאס הצליחו להביא תחושת המצור אלינו, עדי בית ממש.
המערכה נגד חמאס בעזה, הינה מערכה קשה יותר ממלחמת העצמאות שעברנו אנחנו, עם קום המדינה. עכשיו עוברים וחשים תושבי עזה תחושה דומה. אין להם מה להפסיד. מי שאין לו מה להפסיד - שעה שהכוח שעומד מולו, אינו מתכנן אסטרטגית להשמידו או לעקרו, כליל, מכוחו הצבאי, המדיני והפוליטי - בדרך-כלל, מנצח במערכה. אם אין אנו רוצים למצוא מדינה פלשתינית, עם צבא מסודר משלה, עם חיל-אוויר וחיל-ים משלה, הרי יש להעמיק מטרות המלחמה ולחשוב מחשבה אסטרטגית וכלפי עתיד. המלחמה בעזה אינה מלחמה על טיהור מנהרות הטרור, אלא הינה מלחמה למנוע הכרה בעזה, כמדינה המונחית על-פי עקרונות תנועת החמאס והאיסלאם הרדיקלי.
כדאי אולי להיזכר מחדש דבריו של ח'אלד משעל אותם נשא בשלהי שנת 2012, עת הגיע - לראשונה בחייו - לביקור בעזה, בעצרת המונים למלאת 25 שנה לייסוד החמאס. ואלה דבריו: "פלשתין היא שלנו, מהים ועד הנהר, ומהצפון ועד הדרום.פלשתין היא ערבית ואיסלאמית. לא נכיר בכיבוש הציוני ואין לגיטימציה לישראל ולכיבוש". אלה הן אמירות מסוג של להיות או לחדול. אם חפצי חיים אנו ואין מוכנים אנו להכיר ביישות הפלשתינית, הרי יש להיערך מחדש בכל הקשור במלחמה בעזה. ולא - מה טעם בבזבוז הזמן בחיסול מנהרות הטירור, שעה שהבעיה עמוקה ושורשית יותר.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  24/07/2014   |   עודכן:  24/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמת העצמאות של חמאס והפלשתינים
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
חומר מרתק למחשבה לאומית ל"ת
עבד קאדר אל חוסינ  |  24/07/14 10:56
2
לעניות דעתי, עזה היא עיר
אירגון טרו  |  24/07/14 13:52
3
יש לך טעות בניתוח האידיאולוגיה
חקלאי  |  24/07/14 14:05
4
מלחמת העצמאות
זבולון שליש  |  24/07/14 14:12
 
- תמשיך לעקוב אחר כל בלוג
עובדות לא שטויות  |  25/07/14 09:54
5
הסיפא מבטאת את המצב האמיתי ו
hguy  |  24/07/14 14:43
6
לחמס ולפלשתינים אין שום
יאצק  |  24/07/14 18:50
7
הפסיק לשבת על הגדר. להחליט מיד ל"ת
משה ישראלי  |  24/07/14 22:07
8
וסליחה שני נשמע כמו תועמלן
פ.ר.  |  25/07/14 09:15
9
מטרות המלחמה-השמדת האוייב
Menahem Gurman  |  25/07/14 11:55
10
כול הערבים רוצים בחיסולנו
אלון פלג  |  25/07/14 12:49
11
בבקשה להוריד את הכתבה הזו. ל"ת
זו מלחת כיבוש!  |  25/07/14 13:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
דן מנור
אחדים מן השמאל הרדיקלי הם אותם תלמידים פורקי עול, שעליהם דברתי קודם, הישגיהם בלימודים היו תמיד מתחת לממוצע. רובם מתפרנסים היום מעסקי בידור, או אמנים כפי שהם מכנים את עצמם. התואר אמן נוסך בהם תחושת עליונות כפיצוי לבורותם
אליקים העצני
במצב בו אנו נמצאים כיום מתבקשת הפקת לקחים - צבאית, מדינית, פוליטית - איך הגענו למצב הזה. והואיל והקשר הסיבתי מוביל לגירוש של כעשרת אלפים יהודים בידי הממשלה והצבא, היה מתבקש גם אותו תהליך רוחני ואינטלקטואלי שאמור לאפיין אותנו כעם: חשבון נפש וחזרה בתשובה. כי הגירוש של 2005 לא היה רק איוולת מדינית ומשגה צבאי חמור, הוא היה גם חטא מוסרי כבד
רפאל בוכניק
מבצע "צוק איתן" פתח צוהר אל תוכנית אב ספקטקולרית של גורמי האיסלאם הקיצוני לייצר טבעת חנק סביב ישראל במטרה להכניעה בעיתוי מתאים. לכך משמעויות רבות משקל שיש בהן כדי לזעזע את "אמות הסיפין" של כלל מערכת השיקולים המנחים את קברניטי מדינת ישראל, גורמי המודיעין וההערכה, מן המסד ועד הטפחות
אברהם פכטר
עברו 100 שנים מאז מלחמת החפירות (במלחמת העולם ה-1), עד שהגיעו למסקנה שמנהרות זה הנשק האסטרטגי, עם פוטנציאל הפתעה מרתיע. חמאס עזה, למד מחיזבאללה ופיתח את הנושא לדרגת אומנות ממש, עד שבנה רשת מנהרות תחת רצועת עזה
ראובן לייב
ראש הזרוע הצבאית של החמאס, מוחמד דף, שהגה במוחו הקודח את פרויקט האימים של המנהרות ההתקפיות, צריך להיות יעד ראשוני לחיסול
רשימות נוספות
ה-FAA האמריקנית: מותר לטוס לישראל  /  איציק וולף, עידן יוסף
לפיד וניסנקורן הסכימו למתווה פיצויים  /  מחלקה ראשונה
משעל: מסכים להפוגה הומניטרית ארוכה  /  עידן יוסף
המנהרות ממוטטות קונספציית הנסיגה  /  גורי גרוסמן
רוח איתן  /  אריאל י. לוין
הבושה היא הדדית   /  ישראל רוזנבלט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il