X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
כל עוד השמועות בנויות על מידע אמין אין בהם נזק, במיוחד אם המקור להפצתן יפעל לפי כללים מקובלים והגונים יותר
▪  ▪  ▪
הקברניטים לא צריכים לחשוש משמועות
לשחרר מידע
עדיף לקברניטי המדינה, פשוט לשחרר מידע ככל האפשר, כל מידע שעומד בגבולות האפשר שמועבר לציבור, מרגיע ועוצר שמועות מיותרות. מנגד, ישנם נושאים רבים שתמיד ישארו מעורפלים. באותם נושאים אין טעם להתנגד לשמועות, הן תמיד היו כשאין מספיק מידע וישארו

בימים טרופים אלו של פעילות אינטנסיבית למול אויב שלא בוחל בשום אמצעי כולל תודעתי כדי לפגוע בנו, החיים משתנים והמציאות כבר לא ברורה כפי שהייתה קודם. כל יום יש חדשה אחרת שמטלטלת אותנו לייאוש או נותנת לנו תקווה להמשך. חוסר מידע ואי וודאות מקשים עלינו להתמודד עם מציאות לא רצויה. מציאות שאנחנו רוצים להבין. תהליך ההסתגלות למציאות קשה ומסובכת מחייב אותנו להבנות אותה מחדש, להתאים את הפרטים שיש לנו ולהבנות מציאות ברורה יותר, כזו שאנחנו יודעים להבין ולנבא אותה. אבל יש אי-הוודאות והדבר כופה עלינו להשלים פרטים. השלמת פרטים אפשר לעשות בכמה שיטות: אפשר לחכות ולקבל פרטים, לשמוע שיחות של מומחים ולהתמודד עם חוסר הוודאות.
כאן, אני דווקא רוצה להחמיא לאמצעי התקשורת השונים, המביאים מומחים, דעות, תמונות מכל מקום לכל מקום. זה אולי נראה מיותר אבל יש בזה חשיבות. הציבור צריך את המידע, את הדעות השונות, את המומחים. פרטים שונים נאספים ומאפשרים לציבור לנסות ולנבא את ההתנהגות הרצויה. כל דיון שכזה מאפשר לנו להיחשף לפרטים נוספים ולמומחים נוספים וליצור תחושה של מציאות מובנת יותר.
אבל עדיין, כשהמציאות נשארת לא ברורה אנחנו נאזין לפרטים שיש ונשלים מידע חסר ואולי אפילו נמציא מעט פרטים משלנו. ואז, לפתע, המציאות מתבהרת. אז מה אם לא כל הפרטים באמת התרחשו במציאות? לפעמים גם האויב עושה שימוש בדיסאינפורמציה כדי להגביר חרדות. ואז, ככל שיותר אנשים יקבלו את השמועה והתייחסו אליה כאמת, היא תהפוך להיות המציאות ומפיץ השמועה יקבל מעמד חברתי, כבוד, משמעות. רציונלי לגמרי, כדאי לגמרי.
הטכנולוגיה הדיגיטלית הופכת את העניין לפשוט, למיידי, לגלובלי. אוספים מעט פרטים, משלימים, כותבים הודעת WHATAPP והמציאות נראית אחרת. מה שלא היה ברור מתברר מהר מאוד בהודעת ה WHATSAPP הבאה. מה החאמס עשו אתמול? מה עושות היחידות הצבאיות בעזה? זה מתחיל מהודעה מעורפלת של דובר צה"ל על הישגים של יחידות חי"ר, הנדסה ושיריון בעזה ומישהו שמכיר מעט את הפעילות, משלים פרטים נוספים ומפיץ. אם זה מתאים למציאות, זה עוזר. לא אמיתי ... אבל עוזר, מרגיע, נותן לאנשים תקווה.
מידע אמין מטעם
ולכן ראשית, עדיף לקברניטי המדינה, פשוט לשחרר מידע ככל האפשר, כל מידע שעומד בגבולות האפשר שמועבר לציבור, מרגיע ועוצר שמועות מיותרות. מנגד, ישנם נושאים רבים שתמיד ישארו מעורפלים. באותם נושאים אין טעם להתנגד לשמועות, הן תמיד היו כשאין מספיק מידע וישארו. הרי, ברור שלא ניתן להעביר מידע על הכל, כל הזמן. לכן, אותם קברניטים לא צריכים לחשוש משמועות. לא צריכים לעצור אותם או להילחם בהם. אלא צריכים להגדיר בצורה ברורה ולהכריז על מספר מצומצם של נושאים שבהם מידע לא ישוחרר אלא בתנאים מגבילים. ברגע נבין שיש מעט נושאים כאלו, נבין את הסיבה לשמירת המידע ונאמין שכל מידע פורמלי, לדוגמה: בנושא מהלכי קרב, חדירת אויב לשטחינו ואולי הכי חשוב הוא נושא השכול. בנושאים אלו יש להעביר לציבור מידע ככל שניתן אבל להגדיר ברור ובאופן קבוע שהמידע יעבור מיד לכשניתן יהיה להעביר אותו ולא לפני כן. ברגע שהציבור יאמין לכך, השמועות יפסקו או לפחות יתמעטו והציבור יחכה.

הכותב הוא מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א), נשיא איגוד האינטרנט הישראלי.
תאריך:  28/07/2014   |   עודכן:  28/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קשה לחיות בלי שמועות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
צריך לדעת לסנן תגובות שקריות
ראובן גולדרינג  |  28/07/14 12:11
2
השמועות הם כיכר השוק המזוהמת
עידית לירון  |  28/07/14 12:15
3
השמועות תמיד רעות
עלמה זאבי  |  28/07/14 12:21
4
רק בתיאוריות המידע יהיה אמין
יצחק לוי,פסיכולוג  |  28/07/14 12:27
5
שמועות ארורות
שרה בלבן  |  28/07/14 13:13
6
השמועות הם רעה חולה
עזרא כהן  |  28/07/14 14:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפורה בראבי
ארצות הברית אינה מתנהגת כבת ברית. אולי הגיע הזמן שנפנים זאת? מתווה הפסקת האש של קרי הזוי ומתנותק מן המציאות המסכנת את ישראל. הלחץ שהוא מפעיל מאוס. אישיות בלתי רצוייה!
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - שוחה, בונים, בארץ הלמה, הזוי, סירבו וחרם
עמוס גלבוע
המודיעין זכה בסוף השבוע להשתלחות של העתונאי בן כספית שקבע כי ב"עופרת יצוקה" היה לכוחות מודיעין טוב יותר; שהמודיעין לא ידע מספיק על המנהרות ועוד כהנה וכהנה "מחדלים" המחייבים ועדת חקירה. לא היו דברים מעולם. לרשות צה"ל עמד עכשיו המודיעין הטוב ביותר האפשרי, לפני כניסת כוחות היבשה ובזמן לחימתם
רון בריימן
קרי מצפה משני הצדדים בעזה לגלות שפיות, כלומר, הוא מעמיד את מדינת ישראל ואת ארגון הטרור המתנכל לה על אותו מישור, כאילו היו שתי מדינות ולא מותקף ותוקפן
KPMG סומך חייקין
מסגרת העידכון הנוכחי, התווסף סף הון עצמי מינימאלי לצורך קביעה האם הערכת שווי עומדת בהגדרת הערכת שווי מהותית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il