X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נראה כי מבצע "צוק איתן" מתקרב לצומת החלטות משמעותי, כאשר על הפרק התכנות לסיום פרק הלחימה במתווה של הפסקת אש, אשר ספק אם ניתן לאכוף אותה על החמאס והג'האד האיסלאמי ברצועת עזה
▪  ▪  ▪
חמאס. מסכם לחימה כ"הירואית" [צילום: פלאש 90]

ההנחה כי ראשי הזרוע הצבאית של החמאס רואים "בעיני רוחם" מציאות מדומה, הרחוקה מרחק רב מתמונת המצב העובדתית בשדה המערכה, יש בה כדי להזין את המוטיבציה של ארגון הטרור הג'האדיסטי להתמיד במאמציו להמשך הלחימה וירי הרקטות לעבר שטח ישראל.
נראה כי מבצע "צוק איתן" מתקרב לצומת החלטות משמעותי, כאשר על הפרק התכנות לסיום פרק הלחימה במתווה של הפסקת אש, אשר ספק אם ניתן לאכוף אותה על החמאס והג'האד האיסלאמי ברצועת עזה.
"עצירת הסוסים" בתזמון זה, בטרם הוקם מנגנון פיקוח רב-לאומי שהיה עשוי, לפחות ברמה העקרונית, להטיל רסן מסוים על מרחב התמרון הצבאי של החמאס, אמורה להציף תהיות כבדות משקל בצד הישראלי של המשוואה.
בהינתן הדילמה הלא פשוטה הניצבת בפני מקבלי ההחלטות בישראל, מן הדין כי יובאו בחשבון היבטים אשר עשויים לשקף את דגשי הערכת המצב של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס, נכון לעת הזו של המערכה, כבסיס להבנת המהלכים האפשריים של הארגון.
הניסיון "לקרוא את מחשבות האויב" אינו מבוסס על מידע מלב ליבו של חדר המבצעים המבוטן היטב של מחמד דף, אלא משקף גישה מחקרית בשיטת "פרקליט השטן".
חמאס מסכם את הלחימה עד כה כמערכה הירואית שבמסגרתה עלה בידו להתמודד בהצלחה עם אחד הצבאות הגדולים והמודרניים בעולם. היכולות הצבאיות של הארגון נותרו זמינות, על-אף הפגיעות בתשתיות ובכוח הלוחם שלו ולכן אורך הנשימה האסטרטגי שלו מקנה לו חמצן לימי לחימה ככל שיידרשו.
בראייתו, ניתן להצביע על שורת הישגים שרשם במערכה מול צה"ל, שהמצרף שלהם צפוי להביא את ישראל למסקנה כי עליה לחתור להפסקת אש ולהסגת כוחותיה משטח הרצועה. קונקרטית יוכל חמאס לטעון כי:
א. עלה בידיו להרתיע את צה"ל מפני העמקת הפעולה הקרקעית אל תוככי רצועת עזה.
ב. גרם לאבידות כבדות לכוחות צה"ל, בהיקף העולה על ההערכות המוקדמות של ישראל.
ג. הפתיע את ישראל מהבחינה האופרטיבית והטקטית, בדגש למערך המנהרות, המוצבים התת-קרקעיים, יחידת מזל"טים לתקיפה וכמובן יכולת רקטית ארוכת טווח (עד מבואות חיפה) המכסה חלקים נכבדים משטחה של ישראל.
ד. גרר את ישראל למבצע ממושך ותובעני וחשף אותה לביקורת בינלאומי חסרת תקדים על-רקע פגיעה רחבת היקף באוכלוסייה אזרחית ברצועת עזה. בכך הסב נזק קשה למערך יחסי החוץ של ישראל.
ה. הצליח לשתק את מהלך החיים בחלק ניכר משטחה של ישראל באמצעות ירי רקטות מתמשך, ובכלל זה לעבר מוקדים עירוניים ואסטרטגיים. בהקשר זה הוא מוכיח יכולת שייורית מרשימה.
ו. רשם הישג של ממש בשיבוש ולו זמני, של מציאות "השמים הפתוחים" של ישראל, מעצם יצירת איום על נתב"ג.
ז. ניהל לוחמת מידע מרשימה, בשיתוף פעולה עם רשת "אל-ג'זירה", כחלק מאסטרטגיית הלחימה נגד ישראל.
ח. שמר ואף ביצר את אהדת האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה, ובמקביל העצים את האיבה כלפי ישראל.
ט. הביא ליצירת בקיעים מהותיים בין ארה"ב לבין ישראל, ושדרג את מעמדו בזירה הבינלאומי באופן העשוי להקנות לו הכרה כיישות לגיטימית.
י. גרם לניצנים של מחלוקות פנימיות בחברה ובציבוריות הישראלית על-רקע התמשכות המבצע.
ההנחה כי ראשי הזרוע הצבאית של החמאס רואים "בעיני רוחם" מציאות מדומה, הרחוקה מרחק רב מתמונת המצב העובדתית בשדה המערכה, מוכרת מן העבר ואפשר שיש בה כדי להזין את המוטיבציה של ארגון הטרור הג'האדיסטי להתמיד במאמציו להמשך הלחימה וירי הרקטות לעבר שטח ישראל.
מכאן עולה הצורך הראשון במעלה להנחיל ולעצב הרתעה ישראלית אפקטיבית מול החמאס ברצועת עזה, גם אם השגת יעד זה כרוכה בהמשך הפעלת מאמץ צבאי בלתי מידתי, על כל המשתמע מכך. ראוי שלנגד עיני מקבלי ההחלטות בישראל יעמוד תקדים כשלון ההרתעה במבצע "עופרת יצוקה", עת הוצאו כוחות צה"ל באופן חד-צדדי ופתאומי משטח הרצועה; אשר על כן, במבצע"צוק איתן" יהא זה מתבקש לחתור להמשך אחיזת כוחותינו בשטח הרצועה, עד השלמת הגשמת היעדים הצבאיים כפי שהוגדרו על-ידי הדרג המדיני.

תאריך:  31/07/2014   |   עודכן:  31/07/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
יורם אטינגר
הצטיירות אובמה כעוין את ישראל – הנהנית מתמיכה גבוהה של הבוחר האמריקני, בעוד תדמית אובמה נמצאת בשפל - תפגע במועמדים הדמוקרטים, תביא אולי לרוב רפובליקני בסנאט, שיהפוך את הקונגרס ללעומתי יותר ויסתום את הגולל על מורשת אובמה
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל – גם מהמותן – בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם – אש, נבוב, שטיפת-מוח וחשבונאות
אברהם פכטר
רק בישראל נראה לי שיכולה להיות אנומליה מעין זו, שהממשלה מממנת מרצים שמסיתים נגדה, ממליצים על חרמות בארץ ובחו"ל, ומנסים להסתתר תחת המטריה של חופש אקדמי
עמוס אריכא
הם יהיו תמיד ילדינו ובנינו, אבל מעתה ייחשבו לוחמים שווים בתרומתם למסורת כל אותם הבנים שהשתתפו במערכות ישראל מימי הולדתה של המדינה ועד עתה
מיכאל הרשקוביץ
מאות פצועים פיזית עכשוויים ומאות פצועים נפשית, תמימים וזכים שהלכו לקרבות מתוך תחושת שליחות אמיתית ושנשלחו על-ידי המדינה להגן על העם ופרנסיה, אינם יודעים כי כבר בזמן הקרוב המדינה תפקיר אותם פצועים בשטח
רשימות נוספות
רקטה התפוצצה בשטח פתוח בבאר שבע  /  איציק וולף
יגויסו עוד 16 אלף חיילי מילואים  /  איציק וולף
שלושה חיילים נהרגו במהלך הלחימה  /  עידן יוסף
השבוע הרביעי  /  אריאל י. לוין
מה עושים בעידן השלום?  /  יורי מור
מהחורבן ועד צוק איתן  /  אלבוגן שי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il