X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מנהרות ומערות מסתור, תפסו נדבך חשוב לאורך ההיסטוריה האנושית בארץ ישראל לאיזה צורך נחפרו ומתי? מהו נסיוב הנגד למנהרות טרור?
▪  ▪  ▪
מטרות שונות [צילום: באדיבות היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות]

מנהרות ומערות מסתור, תפסו נדבך חשוב לאורך ההיסטוריה האנושית בארץ ישראל. המוכרות שבהן הן בית גוברין וחרבת מדרס, אולם הערכות החוקרים מראות על מאות ואלפי מערות ומערכות מסתור, "רשת" המחברת בית מערה אחת לאחותה. למעשה לרבים בערי הישוב יהודי אשר היו בסכנה, היו מערות בסדר גודל כזה או אחר מתחת לפני הקרקע.
בין שעת חורבן בית ראשון (586 לפנה"ס) לבין מועד קימת בית שני 516 לפנה"ס), חלפו 70 שנים.
אותו פרק זמן בקירוב, חלף מחורבן בית שני עד לפרוץ מרד בר כוכבא. תוך תקווה כי ההיסטוריה תשוב ותחזור על עצמה, על-מנת להקים בית שלישי בירושלים ולגרש את האימפריה רומאית מארץ ישראל, פרצו היהודים ובראשם גדול הלוחמים יחד עם גדולי חכמי הדור, במרד אשר הביא לסופה של אפיזודה יהודית בארץ ישראל. מאז ימות מרד בר כוכבא עד לביאת הציונות, ידעה הארץ ישוב יהודי עני, ובטח שלא החזיקה את מרבית גדולי הדור בכל זמן נתון.
מכיוון שהיהודים היו מעטים מול רבים, אנשי תורה ועמל מול חיילים, עשו להם היהודים במרד מנהרות ומחילות מסתור, שהרי נאמר "כי בתחבולות תעשה לך מלחמה".
כך תיאר הנזיר קסיפיליניוס,(לפי קסיוס דיו) בתוך "תולדות הרומאים" 69, 12 את פועלם של הממורדים:
"הם הכינו בצורה בלתי הולמת את כלי הנשק שהטילו עליהם (הרומאים) לייצר, כדי שיוכלו להשתמש בהם לאחר שייפסלו על-ידי הרומאים. כשאדריאנוס התרחק, מרדו בו היהודים בגלוי. היהודים לא העזו להסתכן חזיתית עם הרומאים. הם תפסו את המקומות הנוחים של הארץ וחיזקו אותם במחילות ובחומות, כדי שישמשו להם כמקלטים בעת מצוקה וגם כדי שיוכלו לנוע בחשאי, אלה לקראת אלה, מתחת לפני הקרקע. הם קדחו פירים אל הדרכים התת-קרקעיות, כדי שייקלטו בהם אוויר ואור".
דרך פעולה זו, הביאה יתרון ברור ליהודים. בנוסף להכירם את הארץ, המנהרות אפשרו למורדים לצאת באישון ליל כדי להפתיע את חיילי רומי ולזנב בהם. הם חפרו את המנהרות והכירו את פתחי המנהרה, התוואי ונקודות המילוט מתוך המנהרה החוצה. בנוסף לנקודת היערכות למלחמה היו גם מערות ממש אשר שימשו למגורים ואחסון מזון, מים, ציוד ותחמושת, אשר במקרים רבים היו בין אלו מנהרות צרות ששימשו למעבר. המנהרות סיפקו צל, מסתור, מחסה, הגנה, בית ומבצר, הכל בעת ובעונה אחת. אגב, מערכות מסתור אלו לפי ממצאים ארכיאולוגים שונים, נחפרו על בסיס מערכות מסתור קדומות עוד יותר מימי המרד הגדול וחורבן הבית, ואף מהתקופה החשמונאית הלניסטית. הווה אומר, שלא מדובר בפטנט כי אם במפלט אשר האנשים השתמשו בו בעת הצוקים.
הנסיוב למנהרות והמערות הנסתרות הגיעה מצד רומי בדרך מעניינת לא פחות. הרומאים אשר ספגו אבדות קשות הבינו שהם בנחיתות טאקטית בלחימת המנהרות. המשתנה אשר היווה שינוי כיוון מצד רומי, היה כידוע העשן והאש. חשיפת פתחי המנהרות, הדלקת מדורות בפתחי המנהרות אפילו בלי שהאש התפשטה, גרמה לדילול האוויר והביאה את יושבי המנהרות לחנק או מנוסה אפילו במחיר כניעה לרומי.
המעטים שהצליחו לברוח לחוץ לישובים, הרחיקו עד למערות טבעיות במדבר יהודה. אלו שמשו להם מסתור ומגן עד שצבא רומי השיגם אף שם.
כדי להבין את גודל החרפה וערלות הלב הרומי, הנה דברים מתוך מדרש איכה, רבה א מה: "יהודים אלה אשר היו מתחבאים [במערות] אכלו את בשרם של אחיהם המתים. מדי יום הסתכן אחד מהם והביא את הגופות אליהם, אותן אכלו. יום אחד אמרו, "ייצא אחד מאיתנו, ואם ימצא משהו – שיביאו ויהיה עלינו לאוכלו". כאשר יצא החוצה, מצא את גופתו של אביו המת, אותה קבר וסימן את הנקודה. הוא חזר ודיווח כי לא מצא דבר. מכיוון שכך, נשלח אדם שני לנסות ולמצוא אוכל. הוא חפר החוצה את הגופה שהוחבאה על-ידי הראשון, והביאה אל המחנה. כאשר גילה כי אכל מגופתו של אביו בכה הבן: "אוי לו לאותו האיש, שאכל מבשר אביו".
ויש תיאורים קשים עוד יותר על זרמי הדם היהודי אשר ניגר ברחובות.
הדברים כמובן ידועים, לפחות ידועים למלומדים ואמורים להיות ידועים לכל יהודי אשר מציין את ט' באב.
אז והיום
להבדיל אלף אלפי הבדלות, מדינת ישראל בשנת 2014 אינה רומי וטרוריסטים ערבים רצחנים אינם קשורים במאום ללוחמי בר כוכבא.
מדינת ישראל אינה אימפריה קולוניאליסטית החולשת על יבשות שלמות. עזה אינה פרובינציה המעלה מיסים למלך כדי שיחוס על חיה.
אז חיילי רומי הקלגסים חצו יבשת שלמה, אלפי קילומטרים עד לארץ ישראל, רק כדי להגיע ולהרוג יהודים בביתם שלהם, האחרונים חפרו את עצמם למערות ומנהרות כדי לחיות ולהישאר בחיים.
היום מדינת ישראל לא מבקשת לספח את חבל עזה ולכפות מיסים על התושבים הערבים. להפך, רק שיעופו לנו מטווח ה-40 ק"מ. כי בסיבוב הבא זה כבר יהיה 80 ק"מ.
היום טרוריסטים חופרים מנהרות כדי לגנוב את הגבול לישראל ולצאת באמצעות המנהרה כדי לרחוץ ידיהם בדם יהודי.
היום חיילי צה"ל הם שנאלצים להתמגן מפני אותם טרוריסטים.
לאור איום הטרור, היום צה"ל נאלץ לגדר הגבול,להשתמש במיגוניות, בטונדות, שחפצים, רכבים משוריינים, מעיל רוח, כיפת ברזל ומי יודע איך יקראו לטכנולוגיה הבאה אשר תכליתה תהיה כמובן להגן.
כיום צה"ל ומדינת ישראל לא מבקשים לשפוך דם של מאות אלפי אנשים. טוב שכך. להפך, מדינת ישראל מעניקה סיוע הומניטרי ליושבי עזה כמו שאף מדינה בעולם, בטח לא מצרים, לא מעניקה להם. חשמל, שיירת משאיות מזון, מים, אשפוז בבתי חולים בישראל ומה לא בעצם.
היום מדינת ישראל מבקשת לחיות בשקט, אלא ששם מרעישים את אדמתנו חדשים לבקרים.
האם יכולים תושבי מדינת ישראל לחיות בשקט, כאשר ברגעים אלו ממש חופרים טרוריסטים את המנהרה הבאה?
האם חפירת מנהרות טרור הינה הומאני יותר מהעלותם באש?

מוטי, אוהב ישראל: הארץ והעם, טייל ודבוק בפוליטי
תאריך:  05/08/2014   |   עודכן:  05/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנהרות טרור וארץ ישראל
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מנהרה ביןמקסיקו לUSA-חיסבללה
ראיס-פוטין-טיל400  |  5/08/14 09:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מבצע צוק איתן
מרדכי ליפמן
השמאל תמיד הטיב לגייס את התקשורת להתייצב מולו בכיכרות, ולצדו על המסכים, לכיסוי מלא ואף שקרי לעיתים, להופעותיו ולמצגי הרחוב שלו. הפעילים בימין התקשו ליצר מצגות פוליטיות מול התקשורת סבלו וסובלים ממימון חסר
רוני שטרן
כולם מבינים שהחמאס הוקם כחלק מהג'יהאד העולמי, ארגון טרור רצחני שמטרתו היחידה היא לרצוח את אלו שאינם מצטרפים למסע הכיבוש הגדול של האסלם, ובמיוחד - היהודים
מחלקה ראשונה
מבקשת לוודא כי חלקי כלי נשק, תקשורת צבאית ותוכנות הצפנה לא ישמשו לדיכוי הפלשתינים
חיים שאולזון
הבלוגר החרדי חיים שאולזון מגיב על דבריו של הרב ישראל קלמנוביץ, לפיהם מוטב שחיילי צה"ל ייהרגו כקדושים ולא יחיו כחוטאים: "החרדים עושים את העבירות החמורות ביותר"
עידן יוסף
כך נשמעה שיחה ברשת הקשר הצבאית בין אח טייס קרבי שאיתר את הגדוד בו לוחם אחיו החי"רניק לאחר נתק ממושך בין השניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il