X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הרהורים על: דמוקרטיה, לאומיות, חינוך ואזרחות בישראל של 2014 כשיש פער בין תכני הדמוקרטיה הליברלית וממדינות הלאום המערביות, לבין הידע בתקשורת ובתכני מערכת החינוך, יקשה התלמיד להפנים באמת את הידע
▪  ▪  ▪
מבלבל [צילום: ששון תירם]

בשבועות האחרונים הייתה אווירה ציבורית קשה לדעות השמאל הראדיקלי. מדובר על אלימות מילולית ולעיתים פיסית. בדמוקרטיה ליברלית זה ברור שיש חופש ביטוי לכל על הכל. נכון שבימי מלחמה יכולה להיות הקטנת המרחק בין הקונצנזוס למיעוטים, אבל לא זה מה שקרה.
למלחמה זו ספציפית יש להוסיף את הייחוד של הרשתות. כי בניגוד לבדיחה על תמיהת מוישלה מדוע מעיר לו המציל על זה שהוא משתין בבריכה "כי כולם משתינים", ותשובת המציל שמוישל'ה משתין מהמקפצה, מדיית הרשתות מאפשרת כתיבה על הכל ובעילום שם, מה שמאפשר שיח מוקצן ואלים.
האלימות כלפי השמאל בכלל והערבים בפרט על מפלגותיהם (על המוקד נמצאה חנין זועבי, וזה שווה מאמר ניפרד), כולל פיטורי עובדים על התבטאויותיהם ושלילת מלגה מסטודנטית, הביאה כמובן מאליו את השמאל (בייחוד הראדיקלי) להגן על הדמוקרטיה בקריאה "הפשיזם לא יעבור" (קריאת השמאל הראדיקלי או יותר נכון המפלגה הקומוניסטית מאז שנות ה-0 בספרד).
לא מאוזנת
אולם זו טעות לראות המציאות כהיווצרות של ימין קיצוני המאיים על הדמוקרטיה הליברלית של ישראל. זוהי תפיסה מקובלת על הקונצנזוס האינטלקטואלי והפוליטי הציוני ובאחרונה נתן לכך ביטוי פרופ' זאב שטרנהל במוסף הארץ.
המצב בישראל מורכב וגם א-נומאלי מזה שמקובל להאמין בו. ראשית ישראל אינה מדינת לאום. שנית אין היא דמוקרטיה ליברלית (גם כפועל יוצא של הטענה הראשונה). שלישית מאחר שכך, מחד התרבות הפוליטית שלה גורמת לתפיסת לאומיות שהיא גם א-נומאלי, גם לא מאוזנת וגם לא עולה בקנה אחד עם הדמוקרטיה הליברלית. ישראל איננה מדינת לאום כי איננה מכירה בלאום המדינה. לא ניתן באמת לראות בכלל היהודים בעולם את הלאום של המדינה מהסיבות הבאות: א. הם בחרו לחיות במדינות מתוך זה שראו בהן מולדותיהם. שרתו לעיתים בצבאותיהן. והשתלבו בהן כלכלית-חברתית וגם פוליטית. האם ברונו קרייסקי מי שהיה קנצלר אוסטריה, היה ציוני פוטנציאלי? גם כשהיה לו אח ואחיין ששירת בחיל אוויר כטייס, קרייסקי היה אוסטרי! כך גם לגבי וודי אלן האמריקני, סימון ויל הצרפתייה, והקטור צימרמן שר החוץ של ארגנטינה ולא של ישראל!
בישראל לא מוכר לאום המדינה האמור להיות ישראלי. מוכר לאום "יהודי". אם יהודי היגר מפולין לצרפת. האם נכדיו הם בני הלאום היהודי או הצרפתי? ואם בני הנכדים היגרו לארצות הברית, האם צאצאיהם אמריקנים או צרפתים? אז מדוע יהודי שהיגר מכל ארץ שהיא לישראל, הוא ובניו נשארים יהודים בלאומם? הכיצד? האם הם לא שינו שפת דיבור? תרבות?
בישראל קיימת אבחנה שגם איננה נורמלית בין אזרחות ללאום. מחד לא כל האזרחים הם בני הלאום שלה (20% אינם), מאידך לא כל בני הלאום שלה הם אזרחים (כ-50%). מחד ייתכן שאזרחים רבים היו רוצים להיות בני הלאום אך אינם יכולים כיום, אולם מאידך די ברור שיהודי הרוצה להיות אזרח ישראלי, אין מה שימנע ממנו זאת.
אז מה מצוי בתרבות הפוליטית? הסוציאליזציה היא שילוב של החינוך בבתי הספר, הבית, ויותר מאוחר הצבא והאקדמיה. הבעיה מתחילה מתחלה ביישור הזויות של המרובע כדי להפוך אותו לעיגול. ישראל כ"דמוקרטיה יהודית" היא סתירה החופנת מתחים שבשעת משבר מתפרצים. ישראל היא מדינה יהודית במובן זה שאינטרס חשוב הינו שיהיה "רוב יהודי". ישראל היא מדינה יהודית במובן זה שהיא רואה עצמה כבית הלאומי ליהודים באשר הם, מה שפעם קראו לו "מקלט בטוח". מאידך ישראל רואה את עצמה כבעלת משטר ותרבות דמוקרטית ויש הגורסים (אמנון רובינשטיין ואלכס יעקובסון) שהיא מדינת לאום יהודית דמוקרטית ליברלית.
סובלנות לאחר
ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית היא בעיה בלתי פתירה. אין שום דבר משותף ליהודים באשר הם, כי יהודי אתאיסט מרוסיה חסר מכנה משותף עם מתיישב יהודי אמריקני בהתנחלות דתית. מכאן עלה בשיח הביקורתי שמבחינת השיח של הרוב היהודי האינטרס הוא קיומו של "מיעוט שאיננו ערבי". היחס לערבים מתפיסה רב תרבותית (יותר נכון "פולניות" - רב תרבותית) אינו נובע מסובלנות לאחר, ופלורליזם, באשר אלו היו מחייבים גם קבלת היטמעות אינדבידואליים ברוב "היהודי", אלא מרצון להדיר ולהרחיק את הערבים מתפיסה "שונים ואולי (לא בהכרח) שווים".
כפועל יוצא מכך החינוך בארץ אינו רפובליקאי במובן הפוליטי הראוי, כלומר מתוך אינטרס ציבורי משותף, של טוב משותף, שכל האזרחים שותפים לו מעצם היותם אזרחיים. אין בית ספר ישראלי אחד אלא יש זרמים בחינוך כלומר יש חינוך שונה לאוכלוסיות שונות ולכן גם תפיסת האזרחות וההיסטוריה שלהם היא שונה. אם יש חינוך שונה יש אזרחים בעלי הכרות פוליטיות ותפיסת לאומיות שונות. למעשה ניתן יותר להשוות זאת לעיצוב הקהילתי היהודי השונה שבין הקהילות השונות. בכך אשמה מערכת החינוך לדורותיה, מזמן ארן שדאג שהחינוך יהיה יהודי ולא ישראלי, עבור דרך שרי החינוך השונים כולל אמנון רובינשטיין הליברלי (והציוני), ועד ימינו אלו.
לאור זאת אין זה כלל פלא שמערכת החינוך (כמו גם משרד הדתות עם מנהלת הזהות היהודית שלו), עוסקים הרבה בחינוך ליהודיות במקום בחינוך לישראליות. כך למשל דיווח אור קשתי בעיתון הארץ מיום 13.8.14 שהתקצוב לפעילות המיועדת לתלמידים בתחום הדת והמורשת הסתכם השנה ב-19 מיליון שקל לעומת 1.9 מיליון שקל שניתנו למטה לחינוך אזרחי (כלומר רק עשירית?).
חופש ביטוי
בנוסף לתת תקצוב האזרחות בישראל, יש לציין שמדובר במקצוע שבו יש בולטות של כישלון בבחינות הבגרות (40%). ייתכן שהעובדה הראשונה (תת תקצוב) מסבירה את חוסר ההצלחות. אולם מעבר לכך, דומה שהמציאות האנומלית של ישראל כמדינת לאום דמוקרטית איננה מקילה על הפנמת: אזרחות, שוויון פוליטי, חופש הביטוי, לאום אזרחי, ליברליזם וכיו"ב.
כשיש פער בין תכני הדמוקרטיה הליברלית וממדינות הלאום המערביות, לבין הידע בתקשורת ובתכני מערכת החינוך, יקשה התלמיד להפנים באמת את הידע. במקרה אחר הוא יישאר מבולבל. במקרה נוסף יכול הוא גם לעוות את המידע שיתאים למציאות האנומלית. במקרי משבר כבמלחמה, לא מן הנמנע תגובה אלימה כלפי האחרים מבחינתו: שמאלנים, ערבים, "צפון בונים". לא צפוי שיפור המצב כל עוד נוהגת ישראל במסלול הא-היסטוריה של הלאומיות והדמוקרטיה.

הכותב הנו פובליציסט
תאריך:  17/08/2014   |   עודכן:  17/08/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בדיחה עגומה ושמה חינוך לאזרחות
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
a very bad joke call civic edu
yigal heffets  |  17/08/14 16:18
2
בורות ובערות
משה, עורך-דין  |  18/08/14 11:08
 
- לאום בית כנסת חסר אזרחות
אליהו מץ מיץ  |  18/08/14 18:36
 
- אנומאליה נורמטיבית
יוסי ברנע  |  18/08/14 21:11
 
- האנומליה של יוסי
אליהו מץ מיץ  |  18/08/14 22:45
3
הייתי קורא לזה חינוך לערכים
אהרון שחר  |  18/08/14 15:11
 
- הגדרה ושחיתות
יוסי ברנע  |  18/08/14 21:24
 
- אבל מה זה שחיתות
אהרון שחר  |  19/08/14 12:22
4
לאום בית כנסת חסר אזרחות
אליהו מץ מיץ  |  18/08/14 18:54
5
יהודי או אנטי ישראלי
א.כ  |  18/08/14 22:50
6
אל תכתוב "א-נומאלי"!
טיל אוילנשפיגל  |  19/08/14 13:42
 
- א- נורמלי
יוסי ברנע  |  20/08/14 21:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי ברנע
האנומליה הביקורתית של חיים גנז    ביקורת על ספרו של חיים גנז – ציונות שוויונית, מסה על המעמד המוסרי של מדינת היהודים
הוצאת מולד, 2013, 259 עמ'
איתן קלינסקי
אין לי אף לא מילה טובה אחת על החמאס    עם כל סלידתי משלטון החמאס בעזה, אינני יכול שלא להאשים את עצמנו שאנחנו נותנים יד לסיקול ממוקד למוצא הצודק של כינון שתי מדינות לשני העמים
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - עצוב, חסר כל כישורים, טירוף מערכות, צודק?
שמעון זיו
הכל היה טוב אם בארץ היה פלורליזם עיתונאי ואפשר היה ליהנות מעיתון אוביקטיבי, אבל המצב אינו כזה ומאחר שהעיתונים מוטי השקפה מי לשמאל ומי לימין
אלכס נחומסון
ההחלטה של נתניהו שלא לשתף פעולה עם התועבה הזאת היא החלטה נכונה    נתניהו צריך להוכיח שאין לו אחות כשאין לו אחות    הדינאמיקה של הצגת האבסורד הזאת ידועה מראש    יישב לו הצוות של שאבאס על המדוכה, בצלם וחמאס יערימו עליו "ראיות" כמידת הרשעות והדמיון המקומי שעל בסיסן ייכתב כתב הפלסטר "גולדסטון ב'"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il